Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

12marietje

12marietje

21-02-2010 om 16:11

Waar op letten bij hypotheek afsluiten?!

Binnenkort ga ik voor het eerst in mijn leven een hypotheek afsluiten.

ik ben hier echter een leek in dus wil heel graag horen waar ik op moet letten cq
tips zijn van harte welkom + niet opgelicht worden etc.

Ik wil geen risico dus geen beleggingshypotheek. En zoveel mogelijk weten waar ik aan toe ben + een langere rentevast periode; dit zijn eigenlijk de dingen die ik wel weet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

21-02-2010 om 16:21

Jazeker....

de hypotheker....dat is een hele belangrijke tip....die kunnen jouw precies op jouw situatie een aanbod doen. Mijn ervaringen zijn erg goed....12 jaar geleden stonden wij ook blanco ervoor....en ik wilde ook, geen risico, zoveel mogelijk aftrek en lange rente-vaste periode....ze hebben met heel veel geduld alles aan ons uitgelegd en uiteindelijk hebben wij voor een spaarhypotheek gekozen.....

Karin

Karin

21-02-2010 om 19:05

Andere mening

toegedaan over de hypotheker. Helaas zijn ze niet zo onafhankelijk als ze doen voorkomen. Ze hebben nl. contracten met bedrijven waar ze je bij onder willen brengen. Daar verdienen ze nl. hun commissie op. ZE wilden ons voor € 300,00 per maand aan verzekeringen aansmeren bij onze hypotheek.

Voor ons dus geen hypotheker.

Nasha 1st

Nasha 1st

21-02-2010 om 19:49

Jammer karin

dat je dat zo hebt ervaren....Toch vind ik wel dat de hypotheker onafhankelijk genoeg is om alle hypotheken met elkaar te vergelijken....ongetwijfeld zullen ze een commissie krijgen (hoe kunnen ze anders bestaan?). Maar onnodige verzekeringen zijn mij niet aangesmeerd....en dan nog, daar ben ik altijd nog zelf bij toch?

Als je naar de Rabobank gaat heb je alleen een Rabo-hypotheek aan je broek hangen, en die zijn ook niet geheel zonder blaam....

Toke

Toke

21-02-2010 om 20:21

Vergelijken

Wat in ieder geval goed is, is verschillende hypotheken met elkaar vergelijken. Als je niet naar tussenpersoon gaat die dat voor je doet (zoals de Hypotheker of de Hypotheekshop of een makelaar soms), dan is het slim om zelf wat offertes aan te vragen. Ga zeker ook voor advies naar je eigen bank, want als je al klant bent, kunnen ze met je situatie en wensen rekening houden. Ga eventueel ook met de voordeligere offerte van een ander naar je eigen bank (terug), want soms sleep je er zo een lager rentepercentage uit.
Overigens vind ik het niet gek om met een grote bank te gaan praten om te kijken of zij een product hebben dat jou aanspreekt. Praten betekent niet dat je eraan vastzit en banken zijn gewend goed uit te leggen. Allicht dat je voor je eigen kennis en beeldvorming iets aan die uitleg hebt.

Bij het vergelijken moet je niet alleen naar de rentepercentages kijken, maar ook naar bijkomende kosten. Wat betaal je bijvoorbeeld aan premie(s) voor eventuele verzekeringen? Zijn die premies ook constant? Wat is het totaalbedrag dat je per maand gaat betalen, moet je een boete betalen als je de hypotheek ooit zou willen oversluiten en zoja hoeveel dan. Verder kun je nog kijken naar aspecten als: mag je de hypotheek meenemen als je ooit zou willen of moeten verhuizen.

Ik vind het altijd lastig om de uitleg van een hypotheek blijvend goed te begrijpen. Meestal snap ik het wel als het wordt uitgelegd, maar als ik na een jaar of zo terugkijk, vind ik het toch weer ingewikkeld. Ik heb tot nu toe daarom steeds iemand laten meekijken die er net iets verder van af stond dan ik.

Succes. Het is leuk, maar je kunt er ook echt slapeloze nachten van hebben, dus zorg vooral dat je je goed informeert.

Supertip die ik zelf kreeg

De beste tip die ik kreeg -destijds toen ik in jouw situatie zat -, was lid worden van Vereniging Eigen Huis. Ze behartigen de belangen van huiseigenaren.
Dat hoeft niet lang, een jaartje lid en je kunt jezelf volledig en eerlijk laten informeren.
Hun info is fantastisch. Telefonisch, hun tijdschrift, degelijke informatieboeken etc...

Van VEH wist ik ook dat de Hypotheker -zijnde een tussenpersoon- een flink bedrag aan je verdient en het liefst ook verzekeringen aan je verkoopt die vrij duur zijn. Verder niets mis mee, maar dat was wel fijn om in het achterhoofd te houden toen we bij de Hypotheker op gesprek waren. Het hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden, maar wij hebben uiteindelijk een goedkopere hypotheek direct bij de bank kunnen afsluiten.

Succes ermee, best veel werk hoor, zo’n eerste keer.

Gezond verstand gebruiken

Laat je niet meeslepen met je emoties, maar denk zakelijk. Met je verstand.

Sommige adviseurs kunnen het zo prachtig vertellen, maar dan die praktijk he....

Kijk ook vooral naar de extra kosten die erbij komen. Zo kun jij bv. als koper zelf het notariskantoor uitzoeken. Dat kan je een hoop geld besparen als je vantevoren een paar offertes vraagt.

Een adviseur kan je nl. ook altijd wel vertellen naar welk notariskantoor je zou kunnen gaan, en zo ook welke verzekeringen je zou kunnen nemen. Die valkuil kan je een hoop geld kosten. Zo hebben wij nl. ooit ons eerste huis gekocht, ach, je hebt zoveel aan je hoofd en zo'n adviseur is ook makkelijk dan. Jaren geleden heb ik mijn verzekeringen eens doorgelicht en kwam tot de teleurstellende ontdekking dat ik jaarlijks wel erg veel betaalde aan opstal, rechtsbijstand enz. Door lid te worden van VEH krijg je bv. korting bij FBTO. Dat scheelt aardig.

Succes!

Tinus_p

Tinus_p

22-02-2010 om 10:07

Kiss

12marietje:
"ik ben hier echter een leek in dus wil heel graag horen waar ik op moet letten"
KISS - Keep It Simple. Een hypotheek is eigenlijk maar een eenvoudig ding; je leent geld, daar betaal je rente over, en misschien los je af. Dat is de basis, en 'adviseurs' die het ingewikkeld maken, moet je mijden.

Verder; hypotheekadviseur is een foute naam; het zijn hypotheekverkopers. Dat geldt ook voor 'De Hypotheker'. Dat hoeft verder niet slecht te zijn, maar ter vergelijking: Je moet de slager niet vragen of je vegetarisch moet worden.....

Tihama

Tihama

22-02-2010 om 11:38

Vereniging eigen huis

Lid worden en gebruik maken van de hypotheekservice. Dat is echt het slimste om te doen.
Het is de enige plek waar je wel onafhankelijk advies krijgt.
http://www.eigenhuis.nl/VerenigingEigenHuis. Het lidmaatschapsgeld heb je er alleen al uit dankzij de hypotheekservice. Bij het oversluiten van onze vorige hypotheek had ik de zaken behoorlijk op een rijtje, maar voor de zekerheid heb ik toch even een afspraak gemaakt bij VEH. Die kijken zonder winstoogmerk even met je mee naar de offerte. We hebben de notaris ook geregeld via VEH en die was bijna 1000 (!) euro goedkoper dan de goedkoopste hier in de stad.

Tinus heeft overigens gelijk met de basis. Die is ontzettend simpel. Het wordt pas ingewikkeld met allerlei verzekerings en beleggingsconstructies. En verkopers verdienen meer aan ingewikkelde constructies...

Tihama

Linda99

Linda99

22-02-2010 om 12:44

Wat je ook doet

..ga NIET in zee met ING. Toen we gingen oversluiten had met die mening ook bij de nieuwe bank en de notaris heeft ook alleen maar slechte ervaringen.

Jessica O

Jessica O

22-02-2010 om 15:40

Hier pas ook

moeten oversluiten. ING werd echt heel veel duurder per maand.
We zijn oa bij de hypotheker en rabobank geweest. Rabobank had een mooie constructie, maar kon voor ons niet, aangezien we geen nhg op ons huis kunnen hebben.
Wat wij wel belangrijk vonden was dat de lasten niet ineens sterk omhoog gaan na de rentevast periode.

Je even rustig laten informeren bij meerdere 'zaken' zou ik zeggen.

Jessica

12marietje

12marietje

22-02-2010 om 20:16

Bedankt

bedankt allemaal voor de tips.
Ik ben ondertussen lid geworden van VEH en heb meteen een afspraak gemaakt.

VEH zou onafhankelijk en goed zijn. Heeft het dan nog wel zin om langs meerdere banken te gaan? Zoja, welke dan?

Maar rabo

Voordeel van Rabo is, dat elk kantoor weer iets anders kan bieden. Het hangt ervan af wie je treft. Wat het ene kantoor niet doet, kan het andere kantoor wel doen. Zo werkt Rabo. Dus denk niet dat wat kantoor A zegt, voor alle kantoren geldt.
Zo ken ik iemand die samenwonend met iemand die zwart werkte, en zelf een tijdelijk jaarcontract, gewoon een hypotheek kreeg. Dat kan misschien bij het ene Rabokantoor niet, maar bij eht andere weer wel.
Bij Rabo kun je dus nogal shoppen. Kijk maar eens wat dat oplevert.

Kari1

Kari1

23-02-2010 om 12:55

Gratis advies bestaat niet

Advies wordt altijd betaald. Dat kan via provisie, via een directe rekening of via opslag op het product. Een bij de hypotheker afgesloten hypotheek (provisie) is niet goedkoper dan diezelfde hypotheek rechtstreeks bij de de bank (opslag). En als een bank eigenlijk net niet de goede hypotheek voor jouw situatie heeft zullen ze je niet zo snel naar een ander sturen maar je ervan proberen te overtuigen dat hun keuze B ook prima kan.
Ik las een stukje van de directeur van het Keurmerk Financiële dienstverlening. Hij schrijft “doe uzelf een lol en negeer die hele discussie rondom provisie. Let vooral op ander ‘bewijs’ dat u te maken heeft met een kwalitatief goede adviseur.” “Een adviseur die uw belang niet voorp stelt zal dat immers ook niet doen als hij op een andere manier wordt beloond. Zo zullen de niet-integere adviseurs die op uurtarief werken de neiging hebben er een uurtje langer dan nodig over te doen. En zal de adviseur die een vast tarief vraagt de neiging hebben om het advieswerk af te raffelen zonder zich af te vragen of de hypotheek het beste bij ú past.” “Pleit ik er dan voor om naar een adviseur te gaan die u betaalt via provisie? Nee, want het is op deze plaats wel even belangrijk om vast te stellen dat de kans dat u belazerd wordt niet groot is. De overgrote meerderheid van de financiële dienstverleners in Nederland is professioneel en betrouwbaar.”
Ik zie daar wel wat in, en ik ben dan ook niet zo bang voor de provisie-betaalde hypotheker. Naar mijn ervaring is het een redelijk goede eerste stap om je te laten informeren en uitleg te halen. Daarna kun je dan b.v. eens bij een bank gaan praten, horen wat die te vertellen hebben. Zo vorm je jezelf steeds een beter beeld van wat er kan. Ook VEH is uiteraard een goede partij. In alle gevallen geldt: blijf zelf nadenken over wat JIJ wilt.
Kari

Nasha 1st

Nasha 1st

24-02-2010 om 15:47

Psies

en elk kantoor van hypotheker kan anders zijn, maar mijn ervaringen zijn eigenlijk alleen maar postitief....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.