Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Marty

Marty

03-03-2010 om 16:10

Wachtgeld gemeentemedewerker

Ik heb een (vage) kennis die bij de Gemeente werkt. Volgens zijn zeggen, kan hij niet meer met zijn leidinggevende opschieten, en neemt daarom ontslag. Hij krijgt 5 maanden salaris mee. Ik vind het zelf belachelijk als je zelf ontslag neemt, dat je dan geld meekrijgt. Wie heeft hier ervaring mee ? Of weet of dit vaker voorkomt?

Dank,
Marty

p.s. het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij ontslag heeft gekregen (of zogenaamd samen overeengekomen), en dat hij dat niet wil zeggen....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

03-03-2010 om 16:28

Hoezo?

Wat boeit het jou hoe dit geregeld is?

Nasha 1st

Nasha 1st

03-03-2010 om 16:52

Arar

Het zou kunnen dat dit in het Ambtenarenregelement is geregeld, geen flauw idee.....zoek het even op op internet zou ik zeggen.....

Tinus_p

Tinus_p

04-03-2010 om 10:26

Klok en klepel

Marty:
"Ik heb een (vage) kennis die bij de Gemeente werkt. Volgens zijn zeggen, kan hij niet meer met zijn leidinggevende opschieten, en neemt daarom ontslag. Hij krijgt 5 maanden salaris mee. Ik vind het zelf belachelijk als je zelf ontslag neemt, dat je dan geld meekrijgt. Wie heeft hier ervaring mee ? Of weet of dit vaker voorkomt?"
Ach, een typisch klok-en-klepel-half verhaal.
Wat zo nu en dan schijnt te gebeuren (ik ken geen verhalen uit de eerste hand), bij zowel overheid als bedrijven, is dat na een arbeidsconflict iemand stilletjes en vrijwillig vertrekt en idd een afkoopsom meekrijgt. Dat is goedkoper dan de gang naar de rechter.

Jakiro

Jakiro

04-03-2010 om 11:37

Waarom willen weten?

Misschien omdat we 35 miljard moeten bezuinigen, wat links- of rechtsom uit onze eigen broekzak moet komen.
En als ik dan lees dat iemand uit eigen beweging weg gaat, "omdat hij niet met z'n leidinggevende" kan opschieten en dan nog 5 maanden salaris meekrijgt VAN MIJN BELASTINGCENTEN (ja, ik schreeuw expres) word ik dus heel boos.
Dat zou bij mij in het dorp 1 maaltijd zijn voor ieder gezin. Dan maakt dat voor mijn eettafel niet uit, maar voor de mensen onder de armoedgrens is dat natuurlijk belachelijk.
Dus nee, in (semi)overheidsinstellingen moeten dat soort zaken in deze tijd van economische crisis niet meer mogen voorkomen.
Jakiro

Tinus_p

Tinus_p

04-03-2010 om 12:26

Speelt waarschijnlijk meer

Jakiro:
"En als ik dan lees dat iemand uit eigen beweging weg gaat, "omdat hij niet met z'n leidinggevende" kan opschieten en dan nog 5 maanden salaris meekrijgt VAN MIJN BELASTINGCENTEN (ja, ik schreeuw expres) word ik dus heel boos."
Je mist het punt. Waarschijnlijk speelt er (veel) meer, en hoor je alleen een korte versimpelde samevatting.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

04-03-2010 om 12:45

Denk ook dat er meer speelt

Mensen gaan meestal niet weg alleen maar omdat ze niet met hun baas "op kunnen schieten".

Het geldt echter in het arbeidsleven als slimmer en chiquer om niet met modder te gooien als een arbeidsconflict op deze manier is opgelost.
Het heet dan dat "de verhouding niet goed meer was" of dat er "verschil van inzicht" was. Dat moet je niet te letterlijk nemen.
Ik ken mensen bij wie er dan een jarenlang slepend conflict met overspannenheid, hoog oplopende ruzies, burnout, wegpesten en dergelijke speelde.
Ontslag nemen met een vertrekpremie is goedkoper en sneller dan het bij de rechter uitvechten.
Het verhoogt je kansen op de arbeidsmarkt niet bepaald als je gaat lopen rondbazuinen dat je mekaar de tent uitgevochten hebt.

Marty

Marty

04-03-2010 om 18:47

Sancy, omdat

ik het oneerlijk zou vinden, dat van 'mijn' gemeentegeld iemand betaald wordt, die niet wil, maar wel kan werken.
Marty

Marty

Marty

04-03-2010 om 18:53

Bedankt

voor jullie (soms wel erg heftige reacties),
Marty

Tinus_p

Tinus_p

05-03-2010 om 10:06

Iets andere visie

Marty:
"ik het oneerlijk zou vinden, dat van 'mijn' gemeentegeld iemand betaald wordt, die niet wil, maar wel kan werken."
Dat snap ik, maar zie de kanttekeningen.

Ik zou het hele probleem anders zien: Ik zou het oneerlijk vinden, dat de managers slecht personeelsbeleid voeren waardoor dit soort problemen ontstaan.

Sancy

Sancy

05-03-2010 om 12:01

Inderdaad

Ik heb moeite met de beginposting om een aantal redenen.
Achter dit soort verhalen steekt vaak meer dan verteld wordt en mensen verkijken zich vaak op de zogenaamde vergoeding die meegegeven wordt (en welke haken en ogen daar aan zitten). En er wordt vaak uit het oog verloren hoeveel het alternatief kost, niet alleen in geld maar ook in kwaliteit op de werkvloer. Dan wordt er iets geroepen zoals Marty dat doet, en waarin Jakiro meegaat, maar de realiteit is vaak dat dergelijke reacties hooguit schuren aan de waarheid.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.