Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Monique

Monique

06-01-2021 om 20:50

Wachttijden sociale huurwoningen

Ik ben op zoek naar een sociale huurwoning.
Nu sta ik bij Woningnet ingeschreven voor regio Amsterdam en omgeving Dordrecht.
Bij beiden is de wachtlijst erg lang. Voor Amsterdam zelfs meer dan 10jaar.

Zijn er mensen die weten in welke plaatsen/gemeenten de wachtlijsten korter zijn?


Hoe ver wil je gaan?

Langs de randen van Nederland zijn nog wel plekken waar leegloop is. en er zijn plekken waar je met behulp van loting geluk kunt hebben (Eindhoven bijvoorbeeld).

Tsjor

Dees

Dees

07-01-2021 om 06:14

Buiten Randstad

Ik denk dat je dan buiten de de randstad moet gaan zoeken, in plaatsjes met.minder voorzieningen en werkgelegenheid. Om de een of andere reden willen daar de mensen die niet vast zitten aan een baan of.iets dergelijks ook niet wonen en staat dus een en ander leeg.

Dees?

Jouw reactie vind ik wel een beetje kort door de bocht:
"Om de een of andere reden willen daar de mensen die niet vast zitten aan een baan of.iets dergelijks ook niet wonen en staat dus een en ander leeg."

Ik heb niet het idee dat jij weet dat niemand zou willen wonen buiten de Randstad..... Gek genoeg woon ik al mijn hele leven in Oost-Groningen en ik zit niet aan een baan vast. Ik weet dat ik op andere plekken ook gerust mijn werk kan doen. Sterker nog, ik heb genoeg collega's die dat gewoon doen. Maar ik ga echt niet verhuizen.

Ter info voor TS: ook hier duurt het in ieder geval 2 à 3 jaar voordat je een huis krijgt. In de stad Groningen duurt het zelfs langer.

@Emma

@Emma

07-01-2021 om 10:18

Eindhoven?

Eindhoven is booming, daar krijg je toch niet zomaar een sociale huurwoning?
Dan eerder in Stadskanaal of Heerlen.

Vicky

Vicky

07-01-2021 om 10:28

Dees

'Om de een of andere reden willen daar de mensen die niet vast zitten aan een baan of.iets dergelijks ook niet wonen en staat dus een en ander leeg.'

Hoeveel mensen ken jij die niet vast zitten aan een baan? Zelfs zzp-ers in de ICT moeten regelmatig bij klanten langs, en die zitten niet in leeggelopen dorpen. Bovendien hebben ook die mensen vaak een gezin, en dan zijn wat voorzieningen (zoals een basisschool) toch belangrijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-01-2021 om 10:56

Nergens aan vast zitten

Wat dacht je van familie, vrienden, geboortegrond, dat ene gebouw wat als baken gezien wordt enz.?

Als het nodig zou zijn, zou ik wel verhuizen naar een andere provincie of regio. Ik ken mensen die vanwege genoermde redenen de hakken direct in het zand zouden zetten. Geen denken aan!

Kaaskopje

Kaaskopje

07-01-2021 om 11:04

Woningruil

Je moet je in ieder geval het en der inschrijven als de nood hoog is, maar je kunt ook proberen of je via woningruil iemand bereid kunt vinden te ruilen. Als je op Facebook zit kun je bijvoorbeeld op woningruil zoeken.

Triva

Triva

07-01-2021 om 11:16

huh kaaskopje?

Wat maakt dat jij denkt dat ze een woning achterlaat die geschikt zou zijn voor woningruil?

@Emma

@Emma

07-01-2021 om 11:20

Economisch gebonden

Ik weet niet of het nog steeds zo is of hoe dat in andere gemeentes zit maar "vroegâh" moest je in Amsterdam aantonen dat je economisch gebonden was aan de stad om voor soc huur in aanmerking te komen. Voor zzp'ers is dat wat lastiger en het zijn er nu ook aanmerkelijk meer dan toen.

Anoniem

Anoniem

07-01-2021 om 11:42

Ooit

Ooit voor een bekende met hetzelfde probleem zitten zoeken in een grote straal rondom de huidige regio en toen was Ede een van de plaatsen die bereikbaar was en relatief korte wachttijden had. Weet niet of dat nog zo is.

Triva

Triva

07-01-2021 om 13:46

Emma

"Ik weet niet of het nog steeds zo is of hoe dat in andere gemeentes zit maar "vroegâh" moest je in Amsterdam aantonen dat je economisch gebonden was aan de stad om voor soc huur in aanmerking te komen. '

Amsterdam is wel heel groot geworden. Ik zit aan de zuidkant en je kunt in het hele gebied reageren ten zuiden van Adam, Adam zelf en ten noorden. Maar verder is het gewoon lang wachten en kwam je daar 'vroegâh' wellicht alleen hoger op de lijst te staan?

Zeeuws-Vlaanderen

Ik dacht ineens: hoe zou het staan met de wachtlijsten in Zeeuws-Vlaanderen? Bij mijn weten een krimpregio, namelijk.

Kennelijk nogal goed: https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/wachtlijst-van-mensen-die-huis-zoeken-valt-bij-woongoed-wel-mee~a898c0bf/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F (al is dit artikel wel meer dan een jaar oud).

Woongoed, de plaatselijke woningverdeler, heeft ongeveer evenveel huurwoningen toegewezen *als er mensen actief op een woning hebben ingeschreven*. Dus bijna iedereen die reageerde op een woning kreeg die ook.

Ik krijg, als inwoner van Amsterdam, bijna tranen in de ogen van deze mededeling. Als hier een woning wordt aangeboden reageren daar honderden mensen op.

Als je echt niet aan een regio gebonden bent, en kunt autorijden (want het OV houdt daar niet over vziw en in elk geval rijdt er geen trein), dan zou je een verhuizing naar Zeeuws-Vlaanderen kunnen overwegen. Veel zonuren en mooie stranden ook.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

07-01-2021 om 19:41

Triva, ook huh?

Lees jij in haar vraag dat dat níet zo is? Ik ken de situatie van haar niet, dus ik doe het met wat ze híer heeft gezegd en geef een tip die mogelijk een idee kan zijn. Maar als jij voorkennis had... praat me bij.

Dees

Dees

07-01-2021 om 20:01

Vicky

Kijk voor de grap eens naar de statistieken van langdurige bijstandsuitkeringen in de randstad.....die mensen houden een woning bezet welke ideaal is voor mensen die nu volop forenzen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-01-2021 om 20:02

Emma

Ik heb de indruk bij óns, dat die economische binding niet meer om een plaats gaat, maar dat de regio waarin je ingeschreven staat leidend is. Ik ben er om eerlijk te zijn nog niet aan gewend, maar Iik kan kennelijk echt in een gebied terecht van Uitgeest tot en met Schoorl en Heerhugowaard. Ik voel de behoefte niet, man wordt al wit om de neus als ik naar de foto van een huis elders kijk, maar héél soms is een huis toch best interessant en zit ik opeens met "of is dat toch een idee??" (Man bijna in ontzetting brengend) En zo zullen meer mensen het aanbod bekijken, denk ik. Waardoor er mógelijk toch iets meer mensen hun vleugels uitslaan naar een andere woonplaats. Dat scheelt toch weer woningzoekenden die in de eigen woonplaats blijven hangen.

De stad uit

Vanwege de hoge prijzen, niet alleen koop maar ook huur, worden de 'verkeerde' mensen de stad uitgejaagd. Zorgpersoneel, politie, en andere publieke diensten, ook winkelpersoneel.

En dan lees je nu dat DNB de koophuizen minder belastingvoordelen wil geven en meer belasting laten betalen omdat de mensen die huren zo weinig voordeel hebben in vergelijking. Ja, die huren zijn ook onbestaanbaar. Maar dan zou je liever zien dat de huren gematigd worden dan dat de koopwoningen NOG duurder worden. Toch?

Dan ga ik bijna in die complotgekkies geloven. De politiek, welke regeringspartij dan ook, doet alles voor de rijken.

Dat geklets zorgt gewoon dat je het vertrouwen in de politiek verliest.

Vicky

Vicky

07-01-2021 om 20:51

Dees

'Kijk voor de grap eens naar de statistieken van langdurige bijstandsuitkeringen in de randstad.....die mensen houden een woning bezet welke ideaal is voor mensen die nu volop forenzen.'

En de oplossing is om iedereen met een bijstandsuitkering naar de veenkolonieën te verbannen? Dat is al eens geprobeerd, lees het Pauperparadijs eens.

sprookjes Dees

Ook door politici bedacht: scheefwoners. Leve de kloof!
Dat waren de mensen die met een hoger inkomen in een sociale huurwoning blijven wonen.
En dan nu weer: scheefwonen door bijstandtrekkers?

Hoe je groepen tegen elkaar opzet. Hoe dat werkt kun je nu in Amerika zien.

Eva

Eva

07-01-2021 om 21:44

Wachttijden buiten de randstad

Ik woon in een dorp in Gelderland en ook hier is de wachttijd voor een sociale huurwoning lang. Volgens mij wel een jaar of 7. Ook hier in de steden rondom mijn dorp is de wachttijd minimaal 3 a 4 jaar.

Vicky

Vicky

07-01-2021 om 21:56

Nou

Ik vind het wel lang. Natuurlijk is het in Amsterdam en Utrecht nóg langer, maar 7 jaar is echt wel lang.

Triva

Triva

07-01-2021 om 22:20

nou

als je in de steden rondom je dorp in de helft van de tijd terecht kan....

Loten

Eindhoven is booming, daar krijg je toch niet zomaar een sociale huurwoning?' Ik noemde Eindhoven in verband met het lotingssysteem, dat wel in meer plaatsen wordt gehanteerd. Zo is mijn dochter en haar vriend aan een sociale huurwoning (appartement) gekomen. Waren wel economisch gebonden. Neef in Deurne volgens mij ook (na heeeeel lang wachten).

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

07-01-2021 om 23:44

Hiero 😀

denk ik dat we de 10 jaar nog weleens vol kunnen gaan maken. Wij hebben geen haast, dus is het niet erg. Maar je zult maar wel een nieuw huis nodig hebben en wel nú. Ik ken mensen die dan maar een huis in de vrije sector accepteerden. En meer dan 50 % kwijt zijn aan huur. En dan verbaast het me zo waar de discussie vanuit een plaatselijke partij over ging in onze stad. Een appartementengebouw mocht niet hoger worden dan 55 meter, want bij hoger zou je uit de verte de kerktoren niet meer kunnen zien. Er gaan dagen voorbij dat ik de kerk ook niet kan zien, kan ik vertellen. Er staat een gebouw met twee verdiepingen voor onze neus, veel bomen en door de afstand zit het er ook al niet in. Ik zeg niet dat ik per se op "wolkenkrabbers " van 70 meter hoog zit te wachten, maar ik vind de woningnood tegengaan toch echt belangrijker dan de kerktoren.

Dit soort gekissebis slurpt tijd die beter besteed had kunnen worden. Er gaan meerdere jaren voorbij vanaf de eerste plannen, voor een nieuwbouw huurhuis daadwerkelijk verhuurd kan worden. En dan is het aantal ook nog eens te klein om de wachtlijst eens lekker in te kunnen korten. De woningtekorten zijn dus nog láng niet opgelost. Als je écht iets nodig hebt, moet je daarom soms ook naar (tijdelijke) alternatieven (willen) zoeken die uiteraard betaalbaar moeten zijn. Het is niet anders helaas.

De hoogte

Kan een probleem zijn Kaaskopje. In mijn omgeving zijn er plannen om appartementen te bouwen vlak bij een recent opgeleverd nieuwbouwproject met eensgezinswoningen.

Er zit een (verhoogde dreef) autoweg tussenin. Dus je kunt wel iets aan hoogte hebben, zo'n drie lagen.

Maak je ze hoger dan kijken ze op de hogere verdiepingen rechtstreeks in de tuinen, waar de privacy van de mensen dan wel weg is.

Niet erg prettig. Ik weet niet hoe het afgelopen is want ik fiets er nu niet langs, maar ik hoop toch dat de appartementencomplexen niet te hoog worden.

Het is een tuinstad!

Eva

Eva

08-01-2021 om 01:09

Triva

Als je geen huis hebt dan is een paar jaar wachten op een woning echt wel lang.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2021 om 02:43

AnneJ

Hier gaat het om een stadsdeel.waar de komende jaren heel veel woningen gebouwd gaan worden. Allemaal appartementen.

eenvormig dus

Zo'n betonblokkenwijk lijkt me ook niet handig, ik ben zelf meer van gemengde bouw.

Maar het is maar net natuurlijk hoe het vormgegeven wordt.
Zelf woon ik tegenwoordig ook in een appartementencomplex in een park met alleen maar appartementen.

Hier kijk je niet bij elkaar in de keuken.

En het is ook heel groen en geen betonblokkenwijk, zoals bijvoorbeeld Buitenveldert in Amsterdam.

Monique

Monique

08-01-2021 om 21:11

Bedankt vast

Bedankt voor de reacties zover.

De reden dat ik een sociale huurwoning zoek is dat ik in Spanje woon maar in scheiding lig. Dus woningruil wordt moeilijk, of diegene moet m'n ex erbij willen nemen😉

Ik wilde het liefst Amsterdam of Dordrecht (of ertussen) omdat daar m'n moeder en m'n beste vriendin wonen.
Maar de situatie hier thuis wordt steeds slechter, dus ik moet iets.
Ik wil me best bij een paar woningbouw verenigingen inschrijven maar dan wel ik dus wel weten waar de kortere wachttijden zijn. Daarom ook m'n vraag hier.

Ik ga zeker wat meer informatie zoeken over Zeeuws Vlaanderen. Als daar de wachttijd minder dan een jaar is, wil ik zeker kijken of we daar zouden kunnen/willen wonen. Kijken wat daar aan vacatures zijn etc.

Heerlen leek me gigantisch ver van Amsterdam, maar met 2uurtjes zou ik er zijn. Dus ik ga ook meer info zoeken over Limburg.

Mochten andere mensen nog plaatsen/gemeenten weten met de gemiddelde wachttijden, dan houd ik me aanbevolen

Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2021 om 22:09

AnneJ

Ik denk niet dat een gemeente nog akkoord gaat met betonblokken zoals in de vorige eeuw uit de grond werden gestampt. Zonder appartementen lukt het gewoon niet, maar ze moeten wel aan moderne verwachtingen en eisen voldoen. De ontwikkelingen hierover (-van?🤔) staan niet stil.

https://www.ed.nl/eindhoven/strijp-s-eindhoven-krijgt-een-verticaal-bos-in-groene-toren~a98f3136/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

https://www.stedebouwarchitectuur.nl/nieuws/020818/valley-aan-de-zuidas---kleine-stad-in-het-groen

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2019/hoogbouw-met-oog-voor-biodiversiteit-door-de-torens-zien-we-opeens-het-bos/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.