Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wanneer is het tijd voor een nieuwe baan?

Ik werk nu bijna een jaar als docent bij een mbo. Aan de ene kant is het een ideale baan: ik heb ontzettend leuke collega's, een goed salaris, kan parttime werken en heb ongeveer 13 weken per jaar vakantie.

Maar de omgang met die vaak ongemotiveerde, negatieve pubers vreet me vaak energie. Als ik 's ochtends weer voor zo'n klagend chagrijnig stelletje sta, dan denk ik echt bij mezelf: wat doe ik hier in vredesnaam.

Aan de andere kant hoor ik dat je minstens twee-drie jaar nodig hebt voor je het lesgeven in de vingers hebt. Ik hoop in ieder geval dan een olifantenhuid gekweekt te hebben zodat het me niet allemaal meer zo raakt (ze voeren ook nauwelijks mijn opdrachten uit). Ik heb net een didactische graad gehaald, dus ik heb wel een opleiding gehad.

Op zich werk ik maar twee keer per week en daarnaast freelance ik. Het freelancen vind ik heel leuk, maar ik mis het hebben van vaste collega's. Maar aan de andere kant slurpt het zoveel energie dat lesgeven. Wat zouden jullie aanraden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Valkyre

Valkyre

19-05-2011 om 19:03

Oeh, goeie vraag!

Ik zit in min of meer hetzelfde schuitje - kom te weinig aan leuke freelance klussen toe omdat het lesgeven (ook freelance, maar mijn grootste opdrachtgever) zoveel energie kost. Ik weet niet of ik het aandurf nee te zeggen tegen die opdrachtgever, want als ik dat doe, moet ik veel meer kleine opdrachtgevers ervoor in de plaats zoeken. Dus ik lees met interesse mee hier.

Nog wel een antwoord: ja, het lesgeven went op den duur. Dwz: de voorbereiding van het lesgeven zelf kost steeds minder tijd, vooral als je een tijdje met dezelfde methode werkt. Maar het lesgeven zelf kost altijd energie - je staat de hele dag "aan."

En nog een tegenvraag: is het mogelijk iets meer freelance te doen, en minder les te geven?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

liat

liat

19-05-2011 om 21:06 Topicstarter

Net terug van een freelanceklus

Ik heb net een les gegeven voor gemotiveerde volwassenen. Gewoon zoveel leuker, daar krijg ik wel weer energie van. Ik moet een studieschuld terugbetalen als ik stop bij het mbo. Ik ga denk ik maar beginnen om daar een dag per week ipv twee dagen per week te werken. En dan flink acquireren voor meer freelancewerk.

Valkyre

Valkyre

20-05-2011 om 08:20

Volwassenen zijn leuk om les te geven - maar ook dat vind ik vermoeiend...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.