Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Limi

Limi

10-11-2010 om 08:40

Wanneer wordt een freelance factuur betaald?

Gemiddeld genomen? Ik heb nog niks ontvangen, maar ik heb geen idee wanneer ik er weer achteraan zou moeten.

Een week na het insturen van de opdracht heb ik een factuur gestuurd, omdat mijn contactpersoon zei dat het naar haar kon. Na 6 weken heb ik opnieuw de factuur gestuurd, want ik had nog geen geld en mijn contactpersonen kwamen niet al te scherp over (vóór de opdracht eentje en tijdens). Toen heeft de ontvanger niet zelf geantwoord maar hem doorgestuurd, naar ik nam aan iemand die betalingen regelde, omdat die tweede mij mailde. Blijkbaar was persoon 1 het idd vergeten. Die volgende persoon wilde hem in een ander formaat, okee gedaan, maar anders had ik van beiden helemaal niks gehoord. Dat is nu alweer 3 weken geleden.

Ondertussen is de opdracht meer dan twee maanden geleden. Gaat dat altijd zo? Of zijn deze mensen erg langzaam en niet zo netjes? Ik had eigenlijk bij de laatste persoon moeten informeren hoe lang het zou duren, maar ik ging er vanuit dat het niet zo lang zou zijn. Ik neig ernaar om als ze nog eens wat hebben het maar niet te doen, maar misschien zijn ze wel volstrekt normaal? Degenen waarvoor ik 'gratis' werk heb gedaan waren echter veel sneller, duidelijker en beleefder.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

10-11-2010 om 09:07

Limi

wat heb je zelf op jouw factuur gezet? Betalen binnen 14 dagen na factuurdatum? Iets dergelijks?
Ik ben gewend dat mijn facturen binnen 30 dagen worden voldaan. In jouw geval had ik allang de telefoon gepakt en gevraagd of ze de factuur hebben ontvangen, en zo ja, of ze hem dan direct willen betalen. Deed ik laatst ook eens, na 5 weken, en binnen 3 minuten zag ik het al op mijn rekening
Hopelijk gaat het bij jou ook zo werken, niets is zo vervelend als achter geld aan moeten bellen/zeuren.

Bellen

Ik zet zelf altijd een betalingstermijn van dertig dagen op mijn facturen. Sommige opdrachtgevers houden zich hier keurig aan, van anderen weet ik dat ze pas na 60 (!) dagen betalen omdat zij eerst de betaling van de eindklant afwachten (ik word vaak extern ingehuurd).

In jouw geval kun je nu echt wel aan de bel trekken door te bellen waar je geld blijft.

Chris

Hier

Ik zet altijd op mijn facturen dat een betaling binnen 15 dagen op prijs wordt gesteld. Verder heb ik algemene voorwaarden op mijn website staan, waarnaar ik bij het begin van de opdracht verwijs. Daar staat een termijn van 30 dagen op, waarna ik rente ga heffen. Ik verstuur minstens 100 facturen per jaar, 95% wordt inderdaad binnen die 30 dagen betaald en bij één klant weet ik dat het standaard 6 weken duurt. Vind ik ook goed, zolang ik het maar weet. Bij klanten die niet betalen stuur ik eerst schriftelijk een aanmaning en daarna ga ik bellen en spreek ik af wanneer ik het geld op mijn rekening heb. Dat bevestig ik schriftelijk. Is het er dan nog niet, dan bel ik diezelfde persoon en herinner ik hem aan de afspraak. Lukt het echt niet, dan ga ik naar het kantoor van een bevriende advocaat en tik een incassobriefje op advocatenpapier. Maar dat kan natuurlijk niet iedereen. Ik heb tot nu toe altijd mijn geld gekregen. Voor sommige klanten wil ik niet meer werken als betaling veel gezanik oplevert. Gelukkig kan ik me dat veroorloven.

mirreke

mirreke

11-11-2010 om 13:30

Bellen!

Ik zet een betalingstermijn van 14 dagen op mijn factuur. Daarna ga ik bellen. De meeste opdrachtgevers houden zich eraan. Sommige houden zich aan hun eigen betalingstermijn, terwijl officieel degene die de opdracht uitvoert de betalingstermijn mag vaststellen.
Zoals jij het omschrijft is het erg rommelig geregeld. Tijd voor actie. Probeer duidelijkheid te krijgen over welke afdeling/persoon nou echt de betalingen doet. Stuur desnoods nogmaals de factuur, maar wel met de oude datum. En probeer een duidelijke afspraak te krijgen over de betaling. Het is mij al meerdere malen gelukt opdrachtgevers ertoe te bewegen een spoedbetaling te doen, als eea uit de hand was gelopen. Ik heb zelfs een opdrachtgever gehad die soms pas na 3 maanden betaalde. Daar ben ik mee opgehouden.
Ik stuur overigens tegenwoordig al mijn facturen per mail. Werkt prima!

Rosase

Rosase

11-11-2010 om 15:42

Mirreke

"Sommige houden zich aan hun eigen betalingstermijn, terwijl officieel degene die de opdracht uitvoert de betalingstermijn mag vaststellen".

Behalve als de opdrachtgever bij het uit geven van de opdracht expliciet heeft aangegeven een een andere betalingstermijn te hanteren.

Doen wij namelijk standaard, in deze logge organisatie is het ook echt niet mogelijk om een betaling binnen twee weken de deur uit te krijgen. En mensen die zaken doen met ons weten ook: het kan even duren voordat je je geld krijgt, maar uiteindelijk krijg je het altijd (ooit eens letterlijk tegen me gezegd).

Bellen helpt overigens altijd. Ik ben ook maar een mens en heb vaak tig dingen te doen, waarbij facturen afhandelen dan vaak maar een van de mindere dingetjes is. Totdat iemand het ineens bovenaan de agenda zet door mij persoonlijk te bellen. Tis niet goed, ik weet het maar ik zou ook zo graag hebben dat een dag minimaal 25 uur heeft....

Limi

Limi

11-11-2010 om 17:59

Mirreke

Het is idd rommelig. Vantevoren al, toen ik drie keer moest vragen om hoeveel woorden het ging en Truus1 maar bleef vragen of ik het kon doen in een week. Het ging verder via Truus2, maar die was toen op vakantie en als die weer terug was, zou Truus1 op vakantie zijn maar Truus1 zou het aan haar doorgeven. Nu is Truus3, waar ik het laatst contact mee had, weer afwezig.
Behalve de tekst heb ik verder weinig info van ze gehad. Ach ja, leermoment. Ze overvielen me wel, want ik wilde eigenlijk nog niet starten voor de oudste naar school was, maar je zegt natuurlijk geen nee. Ik heb nu nog alle tijd om dit te evalueren en bij een volgende opdracht zelf ook wat meer voorbereid te zijn

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.