Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Guinevere

Guinevere

19-03-2010 om 20:18

Wao, uwv en overwerk?

Ik moet vanwege de werkdruk gaan overwerken. Aangezien ik al jaren een WAO-uitkering heb: wat is de invloed van mijn overwerk op de WAO? Is het zinvoller om mijn overwerk in vrije uren om te laten zetten? Heeft het uitbetalen van mijn vakantiedagen in cash invloed op de WAO-uitkering? Denkt het UWV dat mijn verdiencapaciteit is toegenomen als ik een tijdje overwerk?
Ik kan het niet echt vinden op de site van het UWV, en in het weekend kan ik natuurlijk niet bellen (en ik wil dit weekend al beginnen met overuren draaien, joepie).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

20-03-2010 om 08:51

Gevonden

Deze casus gaat uit van een arbeidsongeschiktheid van 80 -100%
80-100% arbeidsongeschikt betekent dat als je gaat/kunt werken je verwacht wordt dat je tussen de 80 en de 100% minder zult verdienen dan wat je verdiend zou hebben als je niet ziek was geworden. Met andere woorden je wordt in staat geacht om maximaal 19,99% van je oude loon te verdienen (dan is je verlies immers 80,01%) pas als je meer verdient kom je in een andere arbeidsongeschiktheidsklasse.

Voorbeeld;
je oude loon was € 1000,- en je bent 80-100% arbeidsongeschikt Dit betekent dat je 75% uitkering ontvangt, dus € 750,-
Je gaat nu werken tegen een loon van € 100,-.
Dit betekent dat je 10% van je oude loon verdient en dus 90% minder dan voorheen. Je bent nog steeds tussen de 80 en 100% arbeidsongeschikt en je WAO verandert dus niet. Je ontvangt nog steeds € 750,- WAO en daarnaast € 100,- loon. Je totale inkomen is dus gestegen naar € 850,-

Op het moment dat je loon stijgt, bijvoorbeeld naar € 500,- dan is je verlies nog maar 50%. Je WAO komt dan in de klasse 45-55% arbeidsongeschikt waar een percentage uitkering bij hoort van 35%.
Je WAO daalt dus naar € 350,- daarnaast heb je € 500,- loon en je totale inkomen is dus € 850,-.

Er is dus geen vast bedrag dat je kunt bijverdienen in de WAO. De gevolgen voor je WAO zijn afhankelijk van je oude loon. Om bovenstaande voor je eigen situatie te kunnen berekenen heb je je maatmanloon nodig. Dit staat vermeld in de brief die je van de arbeidsdeskundige hebt gekregen.

Guinevere

Guinevere

21-03-2010 om 19:49

Hmm

Dat zou dus betekenen dat ik er zelf geen enkel voordeel van heb als ik overwerk? Tenzij ik de overuren omzet in vrije uren, en ik heb al zo'n belachelijke hoeveelheid vrije dagen opgespaard.
Als ik mijn vrije dagen verkoop, heb ik er vermoedelijk dus ook geen financieel voordeel van?

Jottem, een wao-vraag!

Heerlijk, mijn hobby

Guinevere, inkomen leidt alleen tot korting op je uitkering als er sprake is van 'klasseoverschrijding', dus als het inkomen ertoe leidt dat je meer verdient dan de arbeidsdeskundige had ingeschat.
Stel: je zit in de arbeidsongeschiktheidsklasse 80-100%. Dat betekent dat men ervan uitgaat dat jij minstens 80% in verdienvermogen achteruit gekacheld bent tov je gezonde leven. Stel, je hebt een baan waarmee je 5% van je maatmanloon verdient. Dan heb je nog altijd een verlies van 95%. Dan kan je drie keer zoveel gaan verdienen zonder dat je uitkering erdoor wordt beïnvloed, want 5%x 3 = 15%, dan heb je dus nog altijd 85% verlies, en da's altijd nog in de categorie 80-100.

Maar verdien je 19% van je maatmanloon (verlies: 81%, geen klasseoverschrijding) en je gaat overwerken waardoor je 21% gaat verdienen, dan heb je wel klasseoverschrijding (100-21 = 79 en da's minder dan 80) en wordt de uitkering uitbetaald alsof je niet in de klasse 80-100, maar in de klasse 65-80 valt. Da's dus een korting. En let op, dat gebeurt altijd achteraf (bij wisselende inkomsten zeker). Reserveren, als je dat ziet aankomen!

Het lastige is dat je je maatmanloon moet weten. Dat staat inderdaad in de brief van de arbeidsdeskundige, maar aangezien jij al jaren een WAO-uitkering hebt, is die brief ook al jaren oud, en dat maatmanloon wordt geindexeerd. Het bedrag in die oude brief is dus achterhaald.

Voor zover ik weet worden de inkomsten maandelijks beoordeeld.

Het is dus niet gezegd dat je geen financieel voordeel van je overwerk hebt, het hangt van je loon en van je maatloon af. Ik denk dat het handig is om aan UWV (op schrift!!) een opgave van je maatmanloon te vragen en dan die oude brief van de arbeidsdeskundige erbij te pakken om de berekening te bekijken. Het blijft lastige materie.

Succes ermee.

Temet

Guinevere

Guinevere

21-03-2010 om 22:22

Hemeltje

Oh hemeltje, dat betekent dat ik in de archieven moet duiken en kijken wat op mij van toepassing is. Ik weet wel dat ik netaan het inkomen verdien dat ik van het UWV zou moeten verdienen. Dus wat dat betreft zou ik nog een kleine 10% speling hebben lijkt me.
Ik heb al weinig zin om over te werken, als ik er dan helemaal geen voordeel van heb, vergaat de lust me helemaal... Gelukkig heb ik dit weekend uiteindelijk toch geen klap uitgevoerd voor het werk, te druk met allerlei afspraken en die gaan in het weekend toch écht voor op mijn werk.

Roosje

Roosje

25-03-2010 om 21:44

Doe je het toch lekker niet

Ongelofelijk hoor. Ik citeer:

Dat zou dus betekenen dat ik er zelf geen enkel voordeel van heb als ik overwerk?
Ik heb al weinig zin om over te werken, als ik er dan helemaal geen voordeel van heb, vergaat de lust me helemaal...

Ik vind het inderdaad ook heel vreemd dat het UWV(of wie dan ook) zich zou kunnen afvragen of je dan misschien wel permanent wat meer zou aankunnen! Hoe halen ze het in het hoofd? En je gaat toch zeker niet overwerken als je er dan niks aan over houdt! Ben je mal zeg.

Lekkere instelling zeg.

Guinevere

Guinevere

26-03-2010 om 09:20

Roosje

Ik heb inderdaad besloten dat ik écht alleen het minimaal noodzakelijke ga oppakken. De rest, not my problem. Bovendien merk ik dat ik door alle stress en extra werkzaamheden weer meer klachten krijg.
Vaker "nee" zeggen is dus het devies. Jammer wel dat ik de enige ben op het werk die deze taken kan uitvoeren.
Ik ga de uren toch maar opsparen, dat wordt lekker een lánge zomervakantie.

Guinevere

Guinevere

26-03-2010 om 10:30

Oh, was het bericht van Roosje cynisch bedoeld? Haha, lachen, dat had ik helemaal niet gezien.
En inderdaad, ik heb er gewoon geen zin in, overwerken als ik daar geen enkel voordeel aan heb. Bovendien werk ik standaard elke dag al een uur langer dan waar ik voor betaald word. Er zijn echt wel grenzen aan mijn loyaliteit.

Roosje

Roosje

26-03-2010 om 11:38

Nee...

Ik bedoel ook niet dat je onbetaald over zou moeten werken, maar uit je eerste posting begrijp ik dat je wel krijgt uitbetaald. Maar dat je dat evt. niet zou doen, omdat je er geen financieel voordeel uithaalt i.v.m. je WAO-uitkering. Dat vind ik dus krom.

Guinevere

Guinevere

26-03-2010 om 12:03

Onbetaald

Nou, mijn situatie zal dus grotendeels neerkomen op onbetaald overwerken, vanuit mijn eigen positie gezien. Bovendien levert het me dan vermoedelijk ook nog een papierwinkel op.

Vic

Vic

26-03-2010 om 14:41

Maar het is toch zo?

Als je structureel zou gaan overwerken, en dat gaat goed, betekent dat toch dat je een grotere belastbaarheid hebt dan waarvoor je nu een uitkering krijgt? Dat is dan niet onbetaald overwerken, maar gewoon werken waardoor je voor die uren geen uitkering meer hoeft te krijgen (waar we allemaal aan mee betalen).

Roosje

Roosje

26-03-2010 om 16:01

Klopt

Dat bedoel ik precies. Het is hetzelfde als je in de bijstand urenuitbreiding weigert, omdat je er effectief toch niks van merkt.

Guinevere

Guinevere

26-03-2010 om 17:55

Bah

Bah, wat een nare reacties vind ik dit. Alsof ik voor mijn lol in de WAO zit. Bovendien betalen jullie daar geen cent aan mee, want het grootste gedeelte komt uit een private verzekering. Waar ik zelf jaren lang dikke vette premies voor heb opgehoest. Dus vreest niet voor jullie centen!
En als ik uit pure werkdruk tijdelijk EXTRA moet gaan overwerken, terwijl ik *&^%$) al jaren meer uren zit te draaien dan waar ik voor ben goedgekeurd, dan hebben jullie het lef om commentaar te leveren als ik het wel fijn vind als dat mij zelf ook iets oplevert behalve nog meer fysieke klachten? Mag ik dan voor mezelf even die afweging maken zonder dat de Principiële Moraalridders weer met hun wijze, doch niet met enige ervaring uit de praktijk gekleurde verhalen komen aanzetten? Ik kan niet zeggen dat ik daar op zit te wachten.

Vic

Vic

26-03-2010 om 18:35

Sorry hoor

Misschien heb ik te snel geconcludeerd, maar als je fysiek niet in staat bent om die uren te werken moet je dat gewoon weigeren. En als je dan vertelt dat je al jaren meer uren draait, is het dan zo vreemd dat men (ik) denkt dat je meer belastbaar bent? Overigens hangen premies voor verzekeringen ook samen met het aantal uitkeringen dat een verzekeraar moet doen, dus hoe dan ook betaalt er een collectief aan mee.

Guinevere?

Ik snapte het ook al niet, je wordt toch niet voor niets zoveel procent afgekeurd?? Als je consequent meer uren draait dan waarvoor je bent goedgekeurd, dan zou je dus een minder hoog WAO percentage moeten hebben.

Ik zou zeker mezelf niet overbelasten. Je speelt nu wel de zwarte piet naar moraalridders, maar wat vind je eigenlijk zelf als je eerlijk kijkt?

Niemand zit voor niets in de WAO, maar als blijkt dat je structureel meer werkt dan waarvoor je bent goedgekeurd, dan krijg je toch sowieso, op een gegeven moment, gedonder met je WAO?

Overwerken zou ik bjv., met mijn conditie, niet eens aan kunnen, ook al kreeg ik extra betaald, dat maakt natuurlijk niet uit, niet kunnen is niet kunnen

Daarbij vind ik dat iedereen die premies betaalt aan de WAO het recht heeft om daar zeker kritisch naar te kijken.

Als je dus eigenlijk meer kunt werken dan waarvoor je bent goedgekeurd, dan zou je een herkeuring aan moeten vragen zodat je WAO naar beneden kan, ik vind dat (heel moraalridderig) niet meer dan eerlijk.

en ja, ik weet hoe het is met de WAO, het feit dat je nooit meer zult gaan verdienen dan je nu doet, het feit dat je geen carrière kunt maken, omdat dat lijf gewoon niet meer wil, maar dat is niet de schuld van alle mensen die ´gezond´ zijn, het is gewoon vette pech.

Guinevere

Guinevere

27-03-2010 om 07:53

Mien

Kijk, jij slaat tenminste een andere toon aan. Daar wil ik wel op reageren. Mijn situatie is wat lastig, vooral aan werkgeverskant waar ik jarenlang van hogerhand geen medewerking heb gekregen voor mijn formele urenuitbreiding. Verder ben ik onlangs nog herkeurd en ja, mijn huidige werk voldoet geheel en al aan die eisen, ondanks dat ik uit loyaliteit vaak langer doorwerk. Ik heb dit al minstens 8 keer aangekaart op het werk, maar ik vang iedere keer bot. Nu is me gevraagd om tijdelijk óók nog te gaan overwerken vanwege de werkachterstand.
En daar gaat de schoen dan bij mij heel erg wringen. Ja, ik krijg daar meer klachten door. Nee, het levert mij persoonlijk dus niets of weinig op. Mogelijk zelfs problemen. Is het gek dat ik dit allemaal eerst op een rijtje wil zetten?
Maar kom dan niet aan met verhalen over mijn "lekkere instelling" (Roosje). Want dan word ik dus goed nijdig. Want van mijn instelling, loyaliteit en strijd om weer te kunnen werken weet Roosje H E L E M A A L niets. Dus ik zou willen adviseren om dergelijke persoonlijke opmerkingen buiten deze draad te houden.

Guinevere

Guinevere

27-03-2010 om 08:26

By the way

Anyway, dit alles zet mij toch aan het denken. De persoon van P&O die mij jarenlang heeft tegengewerkt onder het mij toevoegen van de meest lage termen (mbt mijn veronderstelde niet-belastbaarheid) is onlangs vertrokken. Tijd voor een nieuwe poging tot STRUCTURELE urenuitbreiding. Met hoofdletters, want dat maakt alle verschil uit. En dan ook nog graag stapsgewijs, om de belastbaarheid te testen.

Ja, overleg en niks overwerk!

Ik zou inderdaad eens om tafel gaan, als het niet met je eigen werkgever kan, dan met het UWV.

Het feit dat je in de WAO zit zegt genoeg, dan mag je iemand niet vragen over te werken, en ik zou ook niet overwerken als mijn conditie daar dermate onder te lijden had dat ik vervolgens de ziektewet in moest (ik mocht van het UWV ook niet op eigen houtje zomaar meer gaan merken, wel voorzichtig kijken of ik meer kon werken als ik het idee had dat mijn conditie wat beter werd (I wish!), dus overwerken in de zin die je noemt, zou voor mij een stap (of liever een sprong) te ver zijn.

Je hebt er niets aan als je in je vrije tijd alleen maar bij zit te komen van het werken (heb ik een paar jaar volgehouden, maar ik raad het niemand aan :S )

succes en denk vooral goed aan jezelf!

Guinevere

Guinevere

27-03-2010 om 13:07

Izar

Ja, daar heb je gelijk in. Echter, een groot gedeelte van mijn uitkering bestaat uit een invaliditeitspensioen. En dat is wel een verzekering. Daar doelde ik op, ik heb inderdaad de opbouw van mijn inkomen hier niet volledig uiteengezet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.