Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

nonamenow

nonamenow

08-11-2009 om 12:40

Wao vraag

Volgens mij heet wao tegenwoordig geen wao meer maar goed. De strekking is dat mijn partner een langdurige (1 jaar) medicijnkuur moet gaan volgen waar de meeste mensen zich behoorlijk lamlendig van voelen. Er zijn er die redelijk kunnen doorwerken maar er zijn er ook die dat niet kunnen of maar heel gedeeltelijk.
Waar ik in deze tijden best bang voor ben is uitgerangeerd te worden op ziekteverzuim. Vroeger kwam je na een jaar ziektewet in de wao, hoe gaat dat nu? Hoeveel % moet je blijven werken om dat onheil af te wenden? Is b.v. 3 dagen per week gnoeg als je altijd fulltime werkte?
Ja genezing gaat voor natuurlijk en een naar jaar wordt het toch wel maar ik zit hier ook over in.
nnn

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet meer 1 jaar

De WAO bestaat nog voor 'oude' gevallen, maar voor nieuwe gevallen geldt de WIA. Mag je meteen weer vergeten: die regelingen beginnen pas in beeld te komen na 2 jaar ziekteverzuim, niet na 1 jaar.

Overigens: ook gedeeltelijk verzuim is verzuim. De vraag is of je in staat bent je eigen arbeid (= je eigen werk in de volle omvang) te verrichten. Dus als je voltijds werkte en door ziekte nog maar in deeltijd ben je evengoed ziek in de zin van de verschillende regelingen.

Maak je er maar niet al te druk om. Je man moet zich ziek melden als hij ziek is, en werken als hij dat kan. Grote kans dat hij weer geheel of grotendeels hersteld is voor de twee jaar om zijn. De werkgever moet bij ziekte twee jaar lang 70% van het loon doorbetalen (vaak meer, hangt van de CAO af). Pas na twee jaar ziekte kan de baas een ontslagvergunning krijgen wegens die ziekte, en dan ook nog alleen maar als hij aannemelijk kan maken dat er geen werk meer voor de werknemer is (ook geen ander passend werk). Zo ver is het nog lang niet, en komt het waarschijnlijk ook niet.

Beterschap gewenst (nou ja, je man dan)

Temet

nonamenow

nonamenow

09-11-2009 om 16:58

Dank je temet

je stelt me gerust. Het gaat niet langer duren dan een jaar dan stoppen de medicijnen hoe dan ook, en het schijnt dat de energie dan ook vrij snel weer terugkomt. Die twee jaar halen we dus niet.
We zijn net gestart dus hoe het werk gaat meedenken weten we nog niet. Eigenlijk zou er een plek moeten zijn om even te rusten overdag maar dat is er niet. En ook kan die rusttijd dan niet op een werkordernummer worden geboekt en alle niet geboekte tijd gaat automatisch van de vakantie af, want ziekmeldingen gaan alleen per hele dag.
Maf hoor, je zou toch zeggen dat 5-6 uur werk en 2-3 uur rust beter is dan 8 uur ziekgemeld.
Nou ja, dat komt allemaal nog. Over afgekeurd worden ben ik in elk geval gerust.

Overleg met bedrijfsarts of uwv

misschien kan je man eens overleggen met het uwv?

Het UWV richt zich vooral op het feit dat ze graag zien dat werknemers blijven werken, en vooral ook hoe dat verantwoord kan.

Evt. zijn er vast allerlei constructies met op therapeutische basis werken enz. (dan sta je wel als ziek gemeld)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.