Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-10-2011 om 00:06

Wat betekent 'code 100 niet betaald'?

Pinbetaling is in drie verschillende winkels geweigerd wegens een 'code 100'. Ondanks gespeur op internet kom ik er niet achter wat dit betekent. De pas doet het wel want ik krijg wel geld via de automaat en er staat voldoende geld op.
Wie weet wat dit inhoudt?
Rosa van der Zanden

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Toke

Toke

09-10-2011 om 10:17

Magneetstrip?

Van wat ik op internet vind (heel weinig idd) kan het zijn dat er met de magneetstrip is gerommeld. Dus dat je ergens bent geweest waar geprobeerd is te skimmen, of dat je je pas per ongeluk bij een magnetisch veld hebt gehouden (ergens bij een kassa, of bij een smartphone)
De magneetstrip is dan beschadigd en kun je niet meer gebruiken voor betalingen waarbij je de pas door het apparaat moet halen. Betalingen waarbij je van de chip op je pas gebruik maakt (zoals bij opnames uit geldautomaat maar ook bij het nieuwe pinnen) werken wel, want chip en magneetstrip hebben niks met elkaar te maken qua functionaliteit.
Als je dit herkent, dan is de opssing: vraag een nieuwe pas aan.
Is dit het niet, dan morgen even bellen met je bank.

Bank?

Mijn gegoogle levert iets meer op:
http://nl.toluna.com/opinions/961851/Code-100-pasje-geskimd.htm?so=RECENT&p=5
Maar het lijkt me sterk dat dit bij jou het geval is. Hij doet het immers wel in de geldautomaat. Ik zou morgen de bank bellen, of nu direct het nood/blokkeernummer als je het niet vertrouwt.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-10-2011 om 11:24

Nieuwe pinnen

Morgen ga ik inderdaad meteen de bank bellen. Bij het nieuwe pinnen doet hij het niet en ik heb al een aantal keren het saldo gecheckt, volgens mij is de kaart niet geskimmed. Dan had er al heel veel geld afgeschreven moeten zijn in diverse landen. Raadsel...

Rosa van der Zanden

+ Brunette +

+ Brunette +

09-10-2011 om 14:35

Kan ook aan de winkel liggen.

Heb het zelf weleens meegemaakt dat ik op de ene plek wel kon pinnen en op de andere niet. Dat het apparaat van die winkel niet helemaal goed is en jouw pasje ook heel licht beschadigd, gewoon een slechte match. Maar ik zou inderdaad een nieuw pasje aanvragen, ben je van dit soort gedoe af.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-10-2011 om 17:03

Hmm

Heb het in in twee verschillende winkels gehad, de Chinees en bij de AH. Zou het kunnen dat de bank mij graag wil spreken en dan zo'n code doorgeven? Als kostenbesparing zeg maar, dat wanneer je boven een bepaald bedrag uitkomt de computer op tilt slaat en zo'n code geeft.

Rosa van der Zanden

Toke

Toke

09-10-2011 om 19:33

Als de bank...

... Jou wil spreken, dan nodigen ze je wel uit voor een gesprek. Maar los daarvan kan de bank niet met jou corresponderen via het betaalapparaat bij Chinees of Appie. Daar is een open verbinding met Interpay en die checkt alleen of het bedrag dat je wilt laten afschrijven, ook mag worden afgeschreven. Andere communicatie is niet mogelijk. Dus die codes worden ter plekke toegekend, al naar gelang de reden van het niet betalen of juist wel ( code 00 is: betaald)
onderstaand lijstje vond ik op internet maar is wel uit 2003. Dus ondertussen vast al wel herzien.
Over de schade door skimmen: als je pasje is geskimd betekent het dat ze de gegevens uit de magneetstrip hebben geprobeerd over te nemen. Of dat dan gelukt is en/of ze ook je pincode hebben weten te bemachtigen doet er iet zoveel toe: de schade is er. Daardoor kan je pasje best beschadigd zijn zonder dat je rekening is geplunderd. Maar goed; je trof het probleem aan tijdens het nieuwe pinnen, dus dat kan het niet zijn.
Morgen de bank bellen dan maar.
00 - U heeft betaald, tot ziens
01 - Niet accoord, betaal anders (bel kaart organisatie)
04 - Niet accoord, betaal anders (neem kaart in, bel kaart organisatie)
05 - Niet accoord (betaal anders)
06 - Storing
12 - Geblokkeerde pas
14 - Niet accoord
51 - Geen saldo
54 - Verlopen pas
55 - PIN-code onjuist
57 - Ongeldige pas
58 - Niet accoord, betaal anders
61 - Maximum bereikt
65 - Niet accoord, betaal anders
75 - PIN-code onjuist, pas geblokkeerd
76 - PIN-code onjuist, laatste pin (opnieuw intoetsen)
77 - Te weinig saldo
91 - Geen verbinding (betaal anders)
92 - Niet accoord, betaal anders.

woes

woes

11-10-2011 om 18:39

Alleen bij het 'nieuwe pinnen'?

Mijn man heeft dit ook gehad. Bij de bank en op de 'ouderwetse' manier pinnen werkte wel. Op de 'nieuwe' manier pinnen werkte niet. Nu was zijn pasje bijna verlopen, dus een oude pas. De bank was vergeten een nieuwe op te sturen. Even een mailtje naar de banbk gestuurd, nieuwe pas ontvangen en nu niets meer aan de hand.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

18-10-2011 om 20:48

Bij de bank geweest

En daar wisten ze het ook niet! De baliemeneer heeft nog gebeld met een kantoor maar omdat de pintransactie bij een andere bank/voor hen onbekend pinapparaat is konden ze niet vertellen wat er aan de hand is,
'Misschien is uw pasje wel geskimmed, het veiligst is om al het geld er af te halen'.
Eh, moet ik het in een oude sok stoppen?

Blokkeren

Als er geskimmed zou zijn zou ik het pasje laten blokkeren en een nieuw pasje aanvragen. Dat lijkt me voldoende.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

18-10-2011 om 21:07

Weten ze niet

Er is geen geld van de rekening af en bank kon niet zeggen of het pasje geskimmed is. Als dat het geval zou zijn zou er allang geld weggesluisd moeten zijn.

Rosa van der Zanden

Toke

Toke

19-10-2011 om 18:03

He?

de bank adviseert om al het geld eraf te halen?? Wat een idioot advies. Een nieuw pasje lijkt me meer dan voldoende. Kan best dat pasje beschadigd is door poging tot skimmen. Maar als die poging is mislukt, gaat er niks van je rekening af, maar is je pasje wel beschadigd. Ik zou gewoon een nieuwe pas aanvragen en de andere doorknippen. En voor de zekerheid je rekeningoverzicht goed bewaken.
Maar na dit rare advies misschien toch ook een andere bank overwegen? Of trof je een stagiair aan de balie?

100%mama

100%mama

19-10-2011 om 20:57

Blokkeren

en een nieuwe pas aanvragen is voldoende. Overigens is de bank verzekerd als er geld door derden is afgehaald door skimming hoor, dus het advies van al je geld eraf halen is complete onzin!

Hier 3 weken geleden blijkbaar geskimmt, geen geld eraf gelukkig. Pas geblokkeerd en binnen 3 wekdagen had ik een nieuwe pas + een brief van de bank dat als er bleek geld af te zijn met de oude pas de bank hiervoor verzekerd is.

Oftewel je trof een kneus aan de balie die geen idee had hoe of wat of ik zou echt voor een andere bank gaan

ilsepilse

ilsepilse

22-10-2011 om 20:54

Klopt nieuw pasje

aanvragen is voldoende,
zoonlief kreeg net voor zijn London reisje en nieuw pasje vd bank omdat veel mensen in stad gescimed waren, gelukkig geen geld van zijn rekening, tot overmaat van ramp zijn nieuwe pas gestolen in London....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.