Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

miepje

miepje

29-04-2012 om 16:43

Wat doen met geld uit huis van schoonmoeder

Mijn schoonmoeder woont in een eigen huis waar nog een deel hypotheek op zit maar waar zeker ook overwaarde in zit. Ze zal over niet al te lange tijd een plekje krijgen in het verzorgingshuis, en dan kan het huis worden verkocht. Wat we er nu van weten gaat ze het verzorgingshuis betalen van haar AOW en pensioen, dat zal nagenoeg ingeleverd moeten worden en dan houdt ze maandelijks een beetje zakgeld over.
Wat kan ze het beste doen met het geld dat uit het huis vrijkomt? Ze heeft dat niet nodig, heeft als hoogbejaarde geen wensen meer en zal aan het zakgeld voldoende hebben voor wat kleding en kadootjes. Ze wil dat de kinderen dat geld gaan erven. Is het slim om het op een deposito te zetten met een lange looptijd en daardoor hoge rente? Want als haar overlijden eerder is dan de looptijd dan zal het geld toch automatisch vrijkomen? Of zijn er andere goede oplossingen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Paar dingen

1. zie dat huis maar eens te verkopen. en dan niet speculeren over kansen maar echt, met een overdracht en een koopakte.
2. als ze meer nalaat dan de vrijgestelde bedragen per kind zou ze belastingvrij kunnen gaan wegschenken per jaar, zowel aan kinderen als aan kleinkinderen. Als ze minder nalaat lijkt het me haar keuze of ze met de warme of de koude hand wil schenken. Als ze meer nalaat ook natuurlijk, maar dan zijn er fiscale voordelen aan jaarlijkse schenkingen verbonden.

Maar nogmaals, eerst de beer schieten.

Chippie

Chippie

29-04-2012 om 21:23

Je klinkt als...

Je klinkt als een inhalige schoondochter. Brrr.
"Ze heeft dat niet nodig'. Wie bepaalt dat? 'en dan houdt ze maandelijks een beetje zakgeld over'. Huh?

Ik blijf tot het einde der dagen baas over mijn eigen geld. Ik beslis zelf wat ik met dat geld ga doen. En iedereen die zich inhalig opstelt kan het vergeten...

Anneku

Anneku

29-04-2012 om 22:06

Exact

Lekker dat geld goed wegzetten, maar niet te goed omdat, als ze dood gaat we er niet bij kunnen, of toch wel want dan komt het toch vrij?

Doen hoor: zet het voor 20 jaar vast, dan heb je maar zekerheid dat je schoonmoeder er niet per ongeluk iets leuks mee gaat doen.

Nee hoor, je klinkt helemaal niet

als een inhalige schoondochter.
Wij hebben in dezelfde situatie gezeten en mijn moeder liet het ook helemaal aan ons over. Ze zei letterlijk: "Ik heb niets meer nodig, jullie mogen het hebben, zoeken jullie het maar uit" Ze was gewoon moe en had er helemaal geen zin meer in, dat kan ook nog ! Ze ging zelfs zover dat ze vond dat de makelaar een veel te hoge vraagprijs voor het huis had "Wie kan dat nu betalen ?" De eerste bieder kreeg het huis, haha.

miepje

miepje

29-04-2012 om 22:33

Inhalig?

Hoezo? Dit is het verzoek van schoonmoeder zelf hoor, en het blijft haar geld. Maar ze vraagt zelf aan ons hoe ze dat het beste kan doen als (ja als) het huis verkocht is. Ze heeft nooit met geldzaken van doen gehad want dat deed schoonvader altijd maar die is een paar jaar terug al overleden.
We vroegen ons af of zo'n deposito dan een goed idee is of dat andere opties beter zijn.
Shonagh, hoe is bij jullie toen het geld weggezet? gewoon spaarrekening of anders?

Miepje

Bij ons een x bedrag naar haar spaarrekening gegaan ( en dat bleek na haar overlijden nog weer gegroeid te zijn). De kleinkinderen (5) hebben een schenking gehad en de rest is verdeeld tussen broer en mij.

Tirza G.

Tirza G.

29-04-2012 om 22:45

Voor zover ik weet

Wordt er ook gekeken naar eigen vermogen als je in een verzorgingshuis komt. De eigen bijdrage wordt mede daarop vastgesteld.

Tirza

Ohja

Het is al weer even geleden, maar mijn moeder is eerst nog naar een aanleunwoning gegaan, waar ze gewoon huur betaalde, ze was toen 85. Dat kon goed van haar inkomen (pensioen en AOW). Daarna is ze in het verzorgingshuis gekomen, ze werd ziek en kon niet meer voor zichzelf zorgen.

MM.

MM.

30-04-2012 om 00:30

Schenking met schuldigerkenning

Ik weet niet of het nu nog zo werkt, wij deden dit in de jaren 2004-2005.
Zo hebben mijn ouders in de laatste jaren van hun leven al een flink deel van hun vermogen op papier naar de kinderen overgeheveld, terwijl het toch op hun rekening bleef staan. Het moet via een notariële akte dus je moet wel uitrekenen of het de kosten waard is.
Het werkt zo: moeder schenkt bij notariële akte een x-bedrag aan ieder kind. De eerste 5000 euro per jaar valt sowieso buiten het schenkingsrecht. Het bedrag kies je zo dat het boven die 5000 euro in z'n geheel in het laagste tarief valt voor de schenkingsrechten. Doe je dat een paar jaar na elkaar dan heb je over al dat geschonken geld de laagste belasting betaald.
De clou is dat moeder het geld direct van de kinderen terugleent zodra het geschonken is. Ook dat staat in die akte. Ze heeft dus een schuld bij de kinderen die na haar dood met de erfenis verrekend wordt. Maar ze heeft dus nog gewoon de vrije beschikking over het geld, bijvoorbeeld als ze het voor inkopen van zorg nodig heeft.
Over de schuld (de lening) moet ze rente betalen aan de kinderen, dat is dus nog een extra stukje vermogensoverdracht.
Let wel: bij de kinderen wordt het vermogen groter, je loopt kans over de grens voor de vermogensrendementheffing te komen. Maar daar staat die belastingvrije ontvangst van rente weer tegenover.

Nogmaals: ik weet niet of het tegenwoordig nog steeds zo kan, voor ons was het perfect.

miepje

miepje

30-04-2012 om 09:16

Thanks

Misschien is een gewone spaarrekening dan maar het beste ondanks de lagere rente. Hoewel ik het niet snap Lezer, komt je vader niet uit met het geld dat hij per maand mag overhouden? Er zijn toch veel mensen die alleen AOW hebben en geen spaargeld achter de hand, hebben die dan in het verzorgingshuis geen geld om een broek aan hun gat te kopen?
Ze schenkt nu ook al regelmatig hoor. Maar de overwaarde uit het huis zal het belastingvrije schenkbedrag aardig gaan overtreffen ook als het niet voor de hoogste prijs van de hand gaat. Er zal dus een parkeerplaats moeten komen.
Volgens mijn info telt spaargeld nu niet mee voor het bepalen van de eigen bijdrage, alleen inkomen. Zal me trouwens niet verbazen als dat weer terugverandert.
Schenking met schuldigerkenning, klinkt ingewikkeld en ik zie nog niet wat het oplevert. Kinderen hebben renteinkomsten maar betalen rendementsheffing, de fiscus krijgt het dus toch wel. Het heeft wel zin als het bedrag zo groot is dat de hele bups tegelijk per kind in een hoger tarief erfbelasting zou vallen, maar zoveel is het nou ook weer niet. (grens is 115.708 voor 2012) En ik vraag me ook af of de fiscus dan niet alsnog komt afrekenen, ze zijn niet meer zo happig op van die slimmigheden. Al dat gedoe met het huis alvast aan de kinderen verkopen is ook aardig ontmoedigd.

Kosten in verzorgingshuis

Ik werk in een verzorgingshuis, en weet wel dat het voor sommige mensen enorm beknibbelen is om met hun 'zakgeld' dat ze overhouden rond te komen. Vooral voor de mensen die geen aanvullend pensioen hebben. Ik heb geen werkelijke inzage in de financiën van de mensen, maar je 'hoort' wel eens wat zo links en rechts. Zo weet ik van iemand die enorm hard fysiotherapie nodig heeft, maar alleen de basisverzekering heeft waarin maar 8 keer per jaar vergoed wordt. En deze bewoner zou écht gewoon 2 wekelijks fysio moeten krijgen anders zit ze binnenkort in een rolstoel dat is een feit. Een aanvullende verzekering zit er qua finaciën niet in (zegt haar dochter tegen mij...), in een verzorgingshuis, betaal je zelf: De was, verzorgingsproducten (shampoo e.d.)en zorgproducten als paracetemol of zinkzalf en wat je verbruikt op je kamer, b.v. iets te drinken 's avonds of wat chips, evt. koffie voor je bezoek. Je kleding betaal je zelf en denk eraan dat je wat meer nodig gaat hebben omdat de was langer weg is en je gewoon meer gaat knoeien. Denk ook aan de eigen bijdrage zorgverz. die je jaarlijks krijgt. En dan heb je nog in sommige huizen dat je moet bijdragen aan b.v. een reisje of een optreden in huis. Er zijn bijdragen voor b.v. vervoer naar afspraken in ziekenhuis etc. En dan moet je zorgverzekering ervan nog betaald worden.
Nou reken maar uit, een beetje achter de hand is bepaald niet verkeerd. O en vergeet ik nog de bijdrage's die je in bepaalde gemeenten hebt voor b.v. een scootmobiel en de verzekering van dat ding.
Zonder aanvullend pensioen is het echt karig. En met aanvullend pensioen ook geen vetpot.
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

30-04-2012 om 11:46

En daarnaast

De kapper en de pedicure. Die zijn op zich redelijk goedkoop, maar mijn schoonmoeder gaat bijv. elke week naar de kapper. Na het douchen kammen ze haar haartjes wel door, maar dat is het dan ook wel. Helemaal niet netjes genoeg voor de dame die ze wil zijn. Dus gaat ze elke week een watergolfje (ofzoiets) laten zetten (het is ook een soort bezigheidsdingetje, de kapster zit in het huis zelf). Kost wel 15 eu per keer, schiet toch lekker op per maand.
De pedicure: eens in de zes weken. Dat kan ze echt niet meer zelf en dat is zo ongeveer ook mijn grens; ik doe veel, maar kalknagels verzorgen: nee. Ook dat is 15 eu per keer.
Het huis organiseert veel, heel veel, zeker in de aankomende mooi-weer-maanden. Uitstapjes en dingetjes. Waarvoor een kleine bijdrage wordt gevraagd; tussen de 5-20 eu. Hopla.
Dan heeft ze nog een krantenabonnement en een abonnement op de Margriet. Zinloos (ze heeft Alzheimer) maar voor haar belangrijk en hele vaste momenten in de dag/week. Katsjing.
Kleding, inderdaad. En een beetje mooie kwaliteitskleding is duur. Een tshirt van de Zeemand van 4,95 staat op de een of andere manier toch niet meer zo top als je oud bent. En steunkousen. Ze krijgt 2 paar per jaar van de verzekering, maar dat is niet royaal. Dus bestel ik er 2 paar bij: 60 eu per paar. Katsjing.
Ze geeft ook nog altijd best veel geld aan de kerk, die komen regelmatig langs en dan duwt ze ze zo 20 eu in handen. Katsjing.

Tirza

Vic

Vic

30-04-2012 om 13:04

Vreemd

Mijn oma zit in een zorginstelling, is net overgegaan naar een klasse met meer zorg, met een eigen bijdrage van rond de 600 euro. Daar zit alles in, voeding, wassen, wc-papier, etc. Het enige wat ze nog zelf moet betalen is de zorgverzekering, maar volgens de stichting mochten we het aanvullende pakket opzeggen (hebben zelf therapeuten), kleding, en koekjes voor de visite. Ze heeft een (piepklein) aanvullend pensioen, maar zelfs van de AOW zou het allemaal prima te doen zijn.

Vic

Vic

02-05-2012 om 12:14

Jetteke

Ik heb geen idee. Toen ze nog met zijn tweeën woonden, was de eigen bijdrage rond de 800 euro. Vervolgens overleed mijn opa en ging oma ineens naar 350 euro. Daar hebben we bezwaar tegen gemaakt (leek ons veel te laag), dat werd eerst afgewezen, dus we hebben het er maar bij gelaten. Nu betaalt ze dus zo'n 600 euro, inclusief uitgebreidere zorg. Verder heeft ze nagenoeg geen kosten want visite neemt haar meestal mee naar de koffiehoek (is zo'n gedoe in haar kleine keukentje). Het verbaast mij ook heel erg, haar spaarrekening blijft groeien, omdat ik verder altijd hoor dat ouderen het financieel zo zwaar hebben in een verzorgingshuis.

Rampentoestand betaald vervoer

Als mijn vader naar het ziekenhuis moet met OV voor slecht ter beenden moet hij minstens een uur van te voren bellen en kan het bedrijf zo maar een half uur of meer later zijn. Heen kan hij nog een marge nemen. Maar terug betekent het feitelijk dat hij de hele dag onderweg is. Ze rijden ook om, naar andere adressen. Hij ziet dan de hele omgeving in een straal van 20 km.

Taxiritjes kan hij gelukkig zelf betalen. En zo zijn er nog 100 andere zaken die kunnen spelen en die niet vergoed worden. Moet erbij zeggen dat hij nog zelfstandig woont. Steunkousen die Tirza noemt, fruit, meer ondergoed vanwege de was. Hometrainer om de fysiotherapie aan te vullen. Enz enz.

Is ook sterk afhankelijk van gemeente

Voor een aantal zaken is het afhankelijk van in welke gemeente woon je....Denk daarbij aan 'algemene zaken' die voor iedereen met een beperking vroeger door de awbz werden vergoed en tegenwoordig door de gemeente worden vergoed. B.v. taxi-ritten of andere manieren van vervoer, scootmobielen, aangepaste fietsen, aangepaste rolstoelen, steunkousen (of is die laatste nu zorgverzekering?) afijn....Je begrijpt wat ik bedoel.
In de ene gemeente is het zus geregeld en in de andere weer anders. Er zijn gemeentes die eigen bijdragen vragen en gemeentes die je zelf laten opdraaien voor verzkeringen etc.etc. Kortom er is veel verschil hierin, in welke gemeente je woont....
Dan heb je nog verschil in wat de zorgverzekering vergoed, die betaal je nog altijd zelf....en daarin beslis je dus ook zelf of je aanvullend verzekerd bent of niet. Voor dat laatste is het ook van belang of je in een verpleeghuis of verzorgingshuis woont. In een verpleeghuis vallen veel dingen (zoals fysio b.v.) onder de 'verpleeghuiszorg' in een verzorgingshuis niet, woon je dus in een verzorgingshuis dan is het raadzaam om aanvullend verzekerd te zijn. In een verpleeghuis word je 'behandeld' in een verzorgingshuis bieden ze 'wonen en zorg' en dan in beiden nog een stukje 'welzijn en begeleiding'.
Hier kan je precies zien waar je recht op hebt, zowel in een woonzorginstelling als in een verpleeghuis, als ze praten over 'behandelen' dan hebben ze het over een verpleeginstelling...:http://www.cvz.nl/binaries/live/cvzinternet/hst_content/nl/documenten/publieksbrochures/rechten-in-een-awbz-instelling-2011.pdf
En dan ben je nog afhankelijk van de indicatie die het Cis je opplakt. Dat is per persoon, en je krijgt een zzp nummer opgeplakt waar vergoedingen aan vast zitten.
Gemiddeld genomen verblijf je met een zzp 1 t/m 4 in een woonzorgvoorziening, waarbij de mogelijkheid op thuiswonen er natuurlijk ook is. En dan vanaf zzp 5 t/m 10 is het verpleeghuis. Waarbij je natuurlijk bij zzp's 5, 6 en 7 een 'overlap' hebt, sommige cliënten met 5 of 6 wonen nog in een verzorgingshuis omdat dat verzorgingshuis een 'stukje verpleeghuiszorg' bied...(b.v. dagelijkse opvang en begeleiding in beschermde omgeving).
Hier zie je meer uitleg over zzp's: http://www.zorgcontact.nl/static/files/Gebruikersgids_ZZP_2011.pdf
Kortom een wir,war van regeltjes, vergoedingen enz.
En wat je dus zelf betaald is verschillend op zoveel onderdelen dat je geen algemene 'regels' kan stellen zomaar....Maar ligt aan welke gemeente je woont, welke indicatie je hebt en of je in een verpleeg of verzorginghuis woont.
Lees, je in....het zal veel verduidelijken en het voor jullie stukken makkelijker maken.
groeten albana

miepje

miepje

04-05-2012 om 09:32

Duidelijk

Het is me duidelijk dat mijn schoonmoeders eigen iedeeën van 'ik heb het niet meer nodig' niet helemaal hoeven te kloppen en dat alles vastzetten beter niet moet. Nou zal het wel meevallen denk ik want ze is echt hoogbejaard en hoeft echt niet veel meer. Uitstapjes is te vermoeiend, taxiritjes ook, ze heeft zoveel kleren dat ze die niet meer opmaakt. Maar je weet maar nooit wat er nog komt om te betalen.
Misschien is het wel een idee om een deel vrij te laten op een spaarrekening en de rest in delen op deposito's van verschillende looptijden te zetten. Dan heb je wel hogere rente maar komt er ieder jaar een extra deel vrij. Is het dan niet nodig dan gaat het door voor de volgende ronde. Dat moet kunnen denk ik.
Albana, hier kom je met zzp 1 en 2 niet eens in aanmerking voor het verzorgingshuis, dan wordt het zorg thuis of hooguit een aanleunwoning. Verzorgingshuis gaat pas vanaf zzp 3. Zo zie je maar, die gemeentelijke verschillen.

Miepje

Nee dat snap ik ook, en volgens mij is het overal zo. Maar ik weet niet hoe het bij jullie is, maar bij ons knappen mensen soms enorm op als er ze eenmaal bij ons wonen. Ze hebben weer aanspraak (sociale contacten), afleiding, een vast dagritme en stuctuur en natuurlijk de zorg die ze nodig hadden en vergeet goede voeding ook niet. En als mensen opknappen loopt hun zzp terug. Ze komen binnen met zzp 4 en na 1 jaar hebben ze zzp 2 en na 3 jaar zzp 1. En omdat ze dan al geen eigen woning meer hebben blijven ze gewoon bij ons wonen, ook omdat de kans dat áls ze weer in een eigen thuissituatie gaan wonen enorm groot is dat ze zo weer vervallen in een zwaardere zzp. Bij ons wonen dus verschillende cliënten met zzp 1 of 2 die als zzp 4 of 5 binnen kwamen.
Bij mijn weten is dat in onze collegahuizen ook zo.
groeten albana

Nee hoor lezer...........

Het 'beleid' is niet zo, dat zou wat zijn, dat is net zoiets als dat het beleid in een ziekenhuis zou zijn je zo lang mogelijk 'ziek' te laten zijn= blijven in ziekenhuis=grotere opbrengst.
Er zijn mensen die in eerste instantie opknappen. En er zijn mensen die langzamerhand steeds slechter worden naarmate de leeftijd vordert. Dat is inherent aan de doelgroep. Ze gaan zelfs op den duur dood. Dat komt gewoon door hun leeftijd en niet door 'het beleid', maar zolang het kan is het beleid om ze zo zelfstandig mogelijk en zelfredzaam mogelijk en zo aktief mogelijk te laten zijn.
Als het beleid werkelijk zo was als jij suggereert zouden ouderen maximaal een jaartje in een woonzorgcentrum wonen em dan dood zijn. En over het algemeen wonen ouderen daar toch écht jaren hoor. En ik denk dat als het beleid werkelijk zo zou zijn, je als huis er al gauw zou uitspringen qua controles en inspecties en je ook al snel onder curatele zou staan van de inspectie. Want dat zou direct opvallen in de cijfers.
groeten albana

Ooo bedoel je dat!

Jaha, dan bedoelen we dus hetzelfde eigenlijk. Maar wat ik weet van de indicaties is 'lastiger' om de grens tussen indicaties precies aan te geven als je hoger dan 5 geïndiceerd bent. De 'lagere indicaties', dus de 1,2,3 en 4 is het duidelijker. Het ene is mét huishoudelijke hulp. 1 indicatie hoger zónder. Het ene is mét verpleegkundige handelingen, 1tje hoger is zónder. Dus daar is minder te discusiëren door het CIZ. Het is verschil is groter en duidelijker. Kom je in 5 of lager dan is het verschil vooral de 'uren' van begeleiding en zorg en dus inderdaad handen aan het bed, dat verschil is veel moeilijker daadwerkelijk aan te tonen en dus valt er meer te discusiëren over die zzp's. Maar in woonzorgcentra heb je vooral te maken met ZZP's 1 t/m 6 en lager niet. 6 is al behóórlijk voor een woonzorgcentra en komt al niet vaak voor. Dat beleid van die zzp's is dus iets waar vooral verpleeghuisinstellingen mee te maken hebben en 'last' van hebben.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.