Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wat ik niet snap met 36 uur contracten etc

ik zie soms een vacature omschrijving en dan baseren ze een bepaald loon op een 36 urige werkweek. Werken die mensen dan standaard maximaal 36 uur ? En is dat dan 7,5 uur per dag dat je op een dag aanwezig bent ?

Als je fultime werkt dan is dat toch altijd 5 x 8 uur dus 40 uur ?

En als je nu 8 uur per dag werkt stel van 9 tot 5, zit daar dan betaalde pauze in, in de zin dat je dan dus minder effectief werkt, dus zeg 3 kwartier pauze en dan werk je dus maar 7 uur en een kwartier ?

Wellicht een wat domme vraag maar ik weet het dus echt niet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Uitleg

Van te voren dit voorbehoud: ik ben geen arbeidsdeskundige, maar dit is wat ik uit de praktijk weet:
Bij een 36-urige werkweek wordt je geacht 36 uur per week te werken. Dat kan dus zijn 5 dagen van 7, zoveel uur, of 4 dagen van 9 uur, of 4 dagen van 8 uur en 1 van 4 uur, of de ene week 32 uur en de andere week 40 uur - dat moet je met elkaar afspreken. Waar het dan vooral om gaat is als je niet fulltime werkt: stel je werkt 2 dagen van 8 uur per week, dus 16 uur. Als in jouw CAO een werkweek van 40 uur normaal is, krijg je 16/40 = 40% van een normaal maandloon. Als defulltime werkweek 36 uur is, krijg je 16/36 = 44,4% van een normaal maandloon.
Over pauzes: lunchpauzes worden bij mijn weten nooit doorbetaald. Dus als ik 8 uur op een dag moet werken, dan moet ik aanwezig zijn van 8.30 - 17.00 (bv) - dus 8 en een half uur, waarvan een half uur lunchpauze is. Ik krijg dan 8 uur uitbetaald. In sommige branches wordt de lunchpauze wel doorbetaald (bv bij zwakzinnigenzorg - je luncht dan samen met cliƫnten, dus je hebt geen echte pauze in de zin dat je 'vrij' bent van je werk, maar je kunt wel zelf een boterham eten). Maar dat zijn volgens mij de uitzonderingen.

Manda Rijn

Manda Rijn

09-04-2010 om 10:07 Topicstarter

Izar

maar kan je dan zo stellen dat je wel op een dag 8 uur aanwezig bent en die 0.8 als compensatie neemt ? Dus dat je die uren die je compenseert inzet als pauze.

Pauzes etc.

Ik ben niet Izar, maar wil toch iets zeggen over compenseren en pauzes. Manda, volgens mij vraag je in je 2e bericht of je extra gewerkte tijd kan gebruiken om je pauzes te compenseren - ik denk dat je het anders moet bekijken, dan is het (voor mij althans) duidelijker.
Als je op een dag 8 uur aanwezig bent, heb je 7,5 uur gewerkt (er gaat een half uur pauze af). Als je fulltime werkt, bij een ft werkweek van 36 uur, heb je na 4 dagen dus 4 x 7,5 is 30 uur gewerkt. Dan moet je de laatste dag nog 6 uur werken (en dus 6,5 uur aanwezig zijn).
Overigens is het bij ons zo dat je maximaal 5,5 uur achter elkaar mag werken, daarna heb je verplicht een half uur pauze. Heeft te maken met Arbo-wetgeving. Dus bij ons is het niet handig om 6 uur achter elkaar door te werken, omdat je dan maar 5,5 uur hebt geklokt (wij moeten elektronisch klokken - pauzes worden automatisch afgeschreven)

amk

amk

09-04-2010 om 10:22

Manda

die uren worden meestal als atv uren geboekt, dus je neemt ze op als vrije dagen bovenop je gewone (gemiddeld) 5 weken vakantieuren.

Tinus_p

Tinus_p

09-04-2010 om 11:16

Varianten

Manda:
"ik zie soms een vacature omschrijving en dan baseren ze een bepaald loon op een 36 urige werkweek. Werken die mensen dan standaard maximaal 36 uur ? En is dat dan 7,5 uur per dag dat je op een dag aanwezig bent ?"
Er zijn diverse varianten mogelijk. Die met opbouw van ATV dagen is popualir (en vaak de standaard); het alternatief is een vaste vrije dag of vrije middag (niet werken op woensdagmiddag, of om de week de hele woensdag); 4x9 (4 dagen van 9 uur); of werken op rooster -dit gebeurt bv in de zorg, waarbij 36 uur/week eerst wordt omgerekend naar uren/jaar (uitkomst rond de 1650 uur: 36x52-25x8 vakantiedagen) en daarna uren door het jaar worden ingeroosterd.

Manda Rijn

Manda Rijn

09-04-2010 om 13:07 Topicstarter

Aha het begint te dagen en klopt dit dan:

stel dat ik nu 3 dagen kan werken en 36 uur fulltime is, dan klopt het toch dat ik dan op 21.6 uur zit voor die 3 dagen/7,2 uur per dag (ex pauze) ?

Dan zou ik namelijk 7 uur, 7,5 en 7 uur kunnen werken = 21,5.

En dan heb ik 1 volle vrije dag per maand aan atv dag gespaard.

Als het klopt en dit zo kan dan lukt het namelijk wel qua reistijd en kinderen brengen/halen. De desbetreffende functie staat open voor 0.8ft dus dat is op 36 uur ft dan 28.8 uur en ik kan 21.6 uur (1 dag minder).

Kijk als zij echt iemand willen voor die 28.8 uur dan kan ik sowieso niet. Vandaar dit gepuzzel even met de precieze uren.

Nee, dat klopt niet

De gedachte achter een 36-urig contract is, is dat je maximaal voor 36 uur betaald wordt. Hoe je je werkweek invult, spreek je meestal met je baas af. Als zij iemand zoeken voor 0,8 fte, dan wordt je voor 28,8 uur uitbetaald en zoeken zij denk ik iemand voor 4 dagen. In de praktijk werk je dan vaak 4x8 en spaar je per week 3,2 uur atv. Ikzelf wilde liever minder atv, dus ik werk 4x8 uur en heb een 30-urig contract waardoor ik 2 uur atv per week spaar (is gelijk aan 0,85 fte).

amk

amk

09-04-2010 om 15:24

Het kan ook zijn

dat ze iemand voor 4 dagen zoeken. En dat je de atv er als vrij op te nemen dagen bij krijgt, maar je wel standaard 4 dagen aanwezig bent.

Ik zou bij een 0.8fte vacature uitgaan van 4 hele dagen. En niet rekenen met de mindere uren.

Manda Rijn

Manda Rijn

09-04-2010 om 19:00 Topicstarter

Bedankt!

het is nu helemaal duidelijk. Nou mocht het zo ver komen dan zie ik vanzelf wel of ze accoord gaan met 24 uur. Ik ben nu aan het orienteren op werken in het hbo onderwijs dus dan zal het altijd wel om een 36 uur contract gaan.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

09-04-2010 om 20:07

Anders

Als het concreet om een vacature als docent in het hbo gaat, dan is het nog weer anders, doorgaans. Daar wordt gewerkt met normjaartaken. Ik wil het wel uitleggen, maar alleen als dat inderdaad is wat je wil weten anders tik ik het verhaal voor niks.

Manda Rijn

Manda Rijn

09-04-2010 om 20:51 Topicstarter

Ellen

dank je maar het gaat mij niet om een baan als docent, maar als studentenvoorlichter, decaan of tutor zoiets dergelijks.

Manda,

0,8 fte kan ook betekenen dat ze iemand zoeken voor 32 uur. Je kunt gewoon proberen of je er 24 uur kan komen werken, dat heb ik ook geregeld gedaan. Omdat dit voor mij erg belangrijk was heb ik het meteen aangegeven bij mijn sollicitaties. En het was geen probleem hier.

Helen

Helen

12-04-2010 om 21:59

Om het nog ingewikkelder te maken...;0

Ik werkte vroeger bij een uitzendbureau en weet nog dat ze bij ROC's en hogescholen doorgaans uitgaan van 36,68 (of een ander getal achter de komma). Je werd betaald voor 36 uur (of het aantal afgesproken uren) maar werkte meer omdat je in schoolvakanties niet kon werken (en dus minder weken per jaar had om je uren op jaarbasis te maken). Maar al tikkende bedenk ik me dat dat ws alleen was waar het om werk op uitzendbasis ging en dat we daar met allerlei rekenformules zaten.. Nou ja, voor wat het waard is dan.. Het had iig niets te maken met al dan niet docent zijn.

Tinus_p

Tinus_p

13-04-2010 om 11:37

Nog iets

Manda:
"dank je maar het gaat mij niet om een baan als docent, maar als studentenvoorlichter, decaan of tutor zoiets dergelijks."
Hou er rekening mee, dat je dan soms te maken krijgt met (deels) verplichte werktijden. Zoals dat je geacht wordt aanwezig te zijn op voorlichtingsavonden of spreekuren, en dat je dus niet vrij bent om zelf je werkdagen en -uren vast te stellen.

Manda Rijn

Manda Rijn

13-04-2010 om 23:15 Topicstarter

Ja tinus

dat is indd iets wat er ook nog bij komt. Nou we zullen zien, ik word uitgenodigd want ik kreeg direct een wat persoonlijk emailtje "Beste Mandarijn, ...'na de sluitingstermijn neem ik contact met je op", we zullen zien of ik met die uren wel uit kom. Jammer dat er nu niet iets openstaat dichter bij huis, het wordt wel een gejakker heen en weer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.