Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Eddie Philips

Eddie Philips

20-09-2010 om 00:40

Wat is wijsheid? [hoge hypotheek, slechte vooruitzichten]

Wegens herkenning kan ik helaas niet al te veel details geven maar ik zou graag advies willen hebben of advies waar ik advies kan krijgen
Drie jaar geleden hebben wij een ander huis moeten kopen. Door omstandigheden konden we niet in ons oude huis blijven wonen. Helaas werd het oude huis pas na een lange tijd verkocht voor minder geld als wat we gehoopt hadden. Dat maakt dat we nu een hypotheek van 320000 hebben waar we maandelijks zo'n 1600 euro aan kwijt zijn. Tot nu toe lukt het ons om alle rekeningen te betalen maar we weten niet hoe lang dat nog zo kan doorgaan. Mijn man werkt als zelfstandig ondernemer en verdient nu goed maar de inschatting nu is dat het komend jaar minder wordt. Ik ben afgekeurd en heb een uitkering.
Wat is nu wijsheid? Ons huis nu al te koop zetten om de problemen voor te zijn? Probleem hierbij is dat het huis maar zo'n 270000 waard is en dat het behoorlijk incourant is en flink wat achterstallig onderhoud heeft. Het heeft 5 jaar te koop gestaan voor wij het kochten. Als het al verkocht wordt blijven we met een flinke restschuld zitten. Of gewoon zo lang mogelijk doorgaan en de problemen handelen als ze reëel worden met de schuldsanering als uitweg? (en ik weet hoe moeilijk schuldsanering is, ik heb het van dichtbij gezien)Dit zijn de enige opties die wij zien en ik weet niet welke professional ik hiervoor kan vragen. Ik heb al eens gegoogeld op financieel advies maar dan kom ik bij hypotheekadviseurs uit en die lijken mij niet zo geschikt. Ik heb al eens gebeld met de Vereniging Eigen Huis en die adviseerden om met de bank waar we de hypotheek hebben te gaan praten maar ik wil eigenlijk geen slapende honden wakker maken. Mijn man en ik zien eigenlijk niet echt een uitweg, misschien iemand hier?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hypotheek oversluiten?

Ik denk dat de vereniging eigen huis niet alleen bedoeld met je eigen bank praten...maar ook met andere hypotheekverstrekkers (b.v. de hypoteker). Mij lijkt je maandbedrag ook bizar hoog...Misschien kan je proberen dat maandbedrag omlaag te krijgen d.m.v. een andere hypotheekvorm. Dan blijft je schuld wel staan,maar die kan je dan weer gaan aflossen in betere tijden. En de rente is nu historisch laag.
groeten albana

Vic

Vic

20-09-2010 om 11:33

Te koop zetten

Ik neem aan dat die 1600 euro het bruto hypotheekbedrag is? Dan nog betaal je best veel, zo'n 6%. Staat deze rente nog lang vast?
Verder denk ik dat je het best nu je huis te koop kunt zetten. Wellicht loont het om een verkoopstylist in te huren, of zelf wat klusjes te doen om het huis zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Je blijft dan wel met een restschuld zitten, maar als je het huis aanhoudt krijg je er ook meer onderhoudskosten aan. Staan jullie al ingeschreven voor een huurwoning? Het is namelijk heel erg lastig om een hypotheek te krijgen, zelfs een lage, als je al een bestaande schuld hebt. Verder moet je natuurlijk zorgen dat je inkomsten niet verder terug lopen. Is er een mogelijkheid om daar iets aan te doen (toch in loondienst, andersoortig werk)?

Hmm

ik vind dat maandbedrag ook erg hoog, misschien is het mogelijk om van hypotheek te switchen. Zeker zou ik eens vrijblijven bij de hypotheker langs gaan en bij wat andere hypotheekboeren, eens kijken wat er allemaal mogelijk is.

Is het misschien mogelijk dat jouw man vanuit huis gaat werken, als hij nu bedrijfsruimte huurt kan dat schelen. Dan kan je een deel van de woonlasten als bedrijfskosten beschouwen (geen idee hoe dit fiscaal allemaal moet, het is slechts een ideetje).

En misschien kan je op voorhand bij een schuldhulp instantie langs, eens kijken wat die kunnen betekenen. Het lijkt mij dat zulke instanties ook wel iets kunnen adviseren en doen zonder dat je al flink in het rood zit.

Oh en

als je gratis interieuradvies wil, er zijn hier regelmatig draadjes geweest waar de oo gemeenschap dan commentaar gaf, ik wil dan best wel mee doen en wat advies geven.

Hanne.

Hanne.

20-09-2010 om 12:29

Oversluiten

Ik zou inderdaad kijken naar oversluiten. Net op de site van de ABN gekeken. Kwam voor een hypotheek van 319.000 uit op een bruto maandbedrag van 1600 euro, netto was het minder.

Als ik de zelfde hypotheek aflossingsvrij maakte daalde het hypotheekbedrag met honderden!!!! euros's.

Als het financieel beter gaat kan je altijd weer gaan aflossen.

Huis niet verkopen!

Want geld betalen om te wonen moet je toch. En als je naast je huur ook nog je schuld moet gaan aflossen (die wellicht nogwel groter wordt als je nu gaat verkopen) ben je al gauw evenveel kwijt. Ik zou het huis dus alleen verkopen als je er financieel beter uitkomt, dus met minder schuld en met een goedkoper huis. Zie je dat lukken?

Ik zou ook eerst kijken of je de huidige schuld/hypotheek niet op een andere manier kunt afsluiten. Ik denk overigens dat andere banken niet zo happig zijn om 320.000 euro te gaan uitlenen voor een huis dat maar 270.000 euro waard is. Dus ik zou eerst bij je huidige bank beginnen. Wat heb je te verliezen?

Het probleem komt er waarschijnlijk toch aan, dus dan kun je maar beter weten waar je aan toe bent. Je kop in het zand steken en de schuldhulpverlening ingaan kan altijd nog.

vlinder72

vlinder72

22-09-2010 om 13:49

Contact opnemen met de bank

Je bent niet de enige met dit soort problemen. Ik weet natuurlijk niet waar je werkt maar ik weet dat sommige banken een speciale afdeling hebben om klanten met problemen te helpen voordat ze echt in de financiële problemen komen. In het ook in het belang van de bank dat je blijft betalen en de woning niet per executie verkocht hoeft te worden.

Oversluiten? Lijkt mij redelijk kansloos. De verstrekkingsnormen voor een hypotheek zijn de laatste jaren zeer aangescherpt. De kans dat je opnieuw een hypotheek kan krijgen van 320.000 (en waarschijnlijk meer omdat je de oversluitkosten misschien wel mee wil financieren) is waarschijnlijk erg klein. Daarom kan je beter in gesprek gaan met je huidige bank. Ik hoop dat je je hypotheek hebt afgesloten bij een goede bank zodat zij je kunnen/willen helpen.

Eddie Philips

Eddie Philips

22-09-2010 om 20:30

Hypotheekrente

Ik heb het even nagekeken. We betalen 5,1% rente, die staat nog 7 jaar vast en de hypotheek is aflossingsvrij. We kregen destijds geen NHG. Verder hebben we een BKR registratie wegens problemen 3 jaar geleden dus ik denk dat het vrij kansloos is om te proberen over te sluiten. We hebben geen buffer/spaargeld en we zouden de kosten mee moeten financieren waardoor we nog meer af zouden moeten lossen.
Mij lijkt dat oversluiten een kansloze optie is. Maar wat dan wel? De hypotheek loopt bij de ING, iemand ervaring met hun beleid op dit vlak?

Eddie Philips

Eddie Philips

22-09-2010 om 20:51

Antwoorden

Op jullie andere vragen en opmerkingen: we zijn beetje bij beetje bezig met de boel op te knappen en bij te houden. De grote dingen zijn bij de aankoop gedaan dus veel groot onderhoud is niet te verwachten. Als alles volgens planning gaat zou het huis in het voorjaar op z'n toonbaarst zijn en zouden we het dan te koop kunnen zetten.
We staan ingeschreven voor een huurwoning maar hebben nog maar weinig jaren opgebouwd. Maar in geval van nood zullen we wel wat krijgen, hoop ik.
Ik kan geen andere bijdrage aan het gezinsinkomen leveren dan mijn wajong uitkering. Mijn man gaat nu natuurlijk zijn inkomsten niet opgeven maar als die daadwerkelijk aanzienlijk teruglopen zal hij iets anders gaan zoeken. Helaas is hij chronisch ziek en zal dat moelijk worden. Als zelfstandige hoeft hij niet aan de eisen van een werkgever te voldoen en kan hij zijn eigen tijd indelen, daarom hebben we destijds die keuze gemaakt.
Hij werkt vanuit huis en maakt daarvoor dus ook geen kosten.
Het is wel een idee natuurlijk om al eens bij de plaatselijke schuldhulpverlening langs te gaan, dat ga ik eens overleggen met man.
Erg lief van je Manda, over dat interieuradvies. Ik hou het zeker in gedachten.
We betalen de bruto hypotheek omdat man altijd een enorme smak belasting moet bijbetalen. Wat we terugkrijgen gaat dan tenminste van die smak af.
Als we een huurhuis zouden krijgen dan zouden we met de aflossing en rente van de restschuld volgens mij nog niet goedkoper uit zijn.Een huurhuis waar we met z'n vijven in passen doet hier toch ook gauw een 600 euro als je tenminste iets van de woningbouwvereniging krijgt. En zoals ik al aangaf, de verkoop van ons huis zou wel eens heel lang kunnen gaan duren. Al zijn de wonderen de wereld natuurlijk nog niet uit.
Ik ben een beetje huiverig om met de bank te gaan praten. Ik wil geen slapende honden wakker maken. Ik weet niet of ze de hypotheek kunnen opeisen als ze het idee hebben dat ze een risico lopen maar ik wil de gok niet nemen.

Wat dingen

"We staan ingeschreven voor een huurwoning maar hebben nog maar weinig jaren opgebouwd. Maar in geval van nood zullen we wel wat krijgen, hoop ik. "

Dat zou ik maar eens heel goed gaan navragen. Het kan per gemeente verschillen, maar hier in Amsterdam kan je het in zo'n geval gewoon schudden.

"Ik wil geen slapende honden wakker maken. Ik weet niet of ze de hypotheek kunnen opeisen als ze het idee hebben dat ze een risico lopen maar ik wil de gok niet nemen"

Zolang je geen achterstanden hebt kunnen ze niks. Het is overigens de vraag of de bank wel zo happig is op opeisen van het onderpand, want een executoriale verkoop levert altijd te weinig op. Ook een bank heeft er belang bij dat jullie blijven zitten waar je zit.

Praten met de schuldhulp is denk ik een heel goed idee. En verder zou ik niet nu verkopen, maar proberen het zo lang mogelijk uit te zingen. Verkopen maakt de financiële situatie namelijk niet beter, voor zover ik kan zien (je houdt een schuld, en woonkosten van vergelijkbare omvang). Dus waarom zou je dat nu al doen?

Veel sterkte gewenst

Temet

Eddie Philips

Eddie Philips

01-10-2010 om 21:33

Met de schuldhulpverlening gebeld

Man heeft met de schuldhulpverlening gebeld en ze gaven aan nu niks voor ons te kunnen doen. Zij mogen pas hulp bieden als het huis is verkocht. Voor advies moesten we maar naar onze eigen bank.
Ik vond het nogal dom en kortzichtig want je kunt de problemen toch beter voor zijn maar goed.
We hebben geen achterstanden in de hypotheek maar we betalen wel onregelmatig omdat de inkomsten onregelmatig zijn. Dat levert geregeld herinneringen op. Dat het allemaal niet lekker gaat is dus bekend bij de bank. En ik blijf erbij, het voelt niet goed om naar de bank te stappen. Ik vertrouw die banken ook niet. Ik geloof best dat een executoriale verkoop hen ook veel geld kost maar ik heb veel verhalen gehoord van mensen die genadeloos hun huis uitgezet zijn.
Waarschijnlijk zijn onze kansen op een huurwoning ook niet erg groot. We hebben maar weinig jaren én we hebben een woning voor 6 mensen nodig. Die zijn er ook niet zoveel. Mijn man wil nu gaan bezuinigen zodat we wat meer overhouden en verder zien we wel waar het schip strandt.Iedereen hartelijk bedankt voor de adviezen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-10-2010 om 22:35

Wel praten met de bank!

Jij bent hun klant en ze willen jou graag als klant houden, dat kun je als uitgangspunt nemen. Dus overleg gewoon met hen of er mogelijkheden zijn om de maandlasten (al dan niet tijdelijk) omlaag te brengen.

ze kunnen je nooit je huis uitzetten,je hebt immers geen hypotheek schuld?
en inderdaad jij bent hun klant,ze zullen je helpen om je als klant te houden.

Tinus_p

Tinus_p

03-10-2010 om 16:21

Stilzitten

Ijsvogeltje:
Dus overleg gewoon met hen of er mogelijkheden zijn om de maandlasten (al dan niet tijdelijk) omlaag te brengen."
Zo werkt dat niet. Omdat je in de problemen zit, ben je een groter risico. Mensen met een hoger risico betalen MEER rente.

Kortom, de beste aanpak is op dit moment stilzitten terwijl je geschoren wordt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.