Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

sinas

sinas

10-04-2012 om 14:44

Wat is wijsheid? wel of geen andere auto

We hebben 2 auto's, 1 vrij grote, ook voor caravan en kids, en de andere is een iets kleinere, maar valt ook onder de MPV (Mitshubishu Space Star) We hebben deze een paar jaar terug goedkoop kunnen overnemen van een familie-lid. Toch is hij wel op leeftijd, meer dan 2 ton op de teller.
We kunnen nu een goede prijs krijgen, maar daarvoor moeten we dan een nieuwe kopen, een hele zuinige Suzuki Splash, geen wegenbelasting voorlopig en 50/50 deal. nu de helft betalen en over 2 jaar de rest, zonder rente.

Maar wat is nou wijsheid?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Toke

Toke

10-04-2012 om 15:56

Echt nodig?

Wat wijsheid is? Dat hangt er volgens mij vooral vanaf of je de tweede auto nodig hebt en zoja, hoe intensief? En zoja, moet het dan een nieuwe zijn?
Je kunt er ook voor kiezen om deze helemaal op te rijden (2 ton is tegenwoordig nog helemaal niet op stervan na dood voor een auto), en dan voor een volgende tweedehands te gaan.
Ik zou er zelf niet zo happig op zijn om in de huidige economische omstandigheden een betaling voor over 2 jaar aan te gaan. Kijk maar eens naar het verschil tussen twee jaar geleden en nu. Veel mensen zitten er toch minder riant bij. In twee jaar tijd kun je je werk kwijt raken, je relatie kan op de klippen lopen, de overheid kan enorme bezuinigingen afkondigen etc. Allemaal redenen die ervoor pleiten om je niet te binden aan financiële afspraken die niet per se nodig zijn.

sinas

sinas

10-04-2012 om 16:43

de 2e auto is echt nodig, helaas. De reden waarom we dit zouden willen doen is de besparing op benzine en voorlopig op wegenbelasting nog ruim anderhalf jaar. Aan de andere kant, de auto die we nu hebben is in principe nog goed inderdaad, maar qua verbruik is hij natuurlijk wel duurder dan die suzuki. We rijden met die auto gemiddeld zo'n 15000 km per jaar.

Toke

Toke

10-04-2012 om 17:00

Rekensom

Maar dan zou je het dus met een rekensom moeten kunnen oplossen. Zijn verbruik en wegenbelasting duurder dan de aanschaf van een nieuwe auto? Ben je niet voordeliger uit met de aanschaf van een minder oude 2h-auto?
Blijft eigenlijk uitstel van betaling over. Ik zou dat niet doen. Het suggereert (maar misschien vul ik dat ten onrechte zo in) dat je die nieuwe auto nu niet kunt betalen. Dan liever vervangen door een zuinigere 2h die je wel kunt betalen.

sinas

sinas

10-04-2012 om 17:04

zou ik hem inderdaad niet volledig kunnen betalen, juist daarom is die actie zo aantrekkelijk, omdat we dan 2 jaar kunnen sparen om de rest te betalen. Er komt geen rente bij.
Verbruik en wegenbelasting komen niet boven het totaal bedrag van een nieuwe auto uit inderdaad.

Het voordeel van een nieuwe is dat we dan echt vanaf begin weten wat er met de auto aan de hand is en mee gebeurt. Maar mijn twijfels zijn dezelfde als die jij noemt.

Tijgeroog

Tijgeroog

10-04-2012 om 18:20

"geld lenen kost geld"

Bij dit soort acties hoor je op de radio altijd "geld lenen kost geld". Wat volgens mij betekent dat ook hier direct betalen goedkoper is, dus als je direct alles betaald zul je wel een leuke korting kunnen krijgen.

sinas

sinas

10-04-2012 om 21:51

Alle voors en tegens

nog eens tegen elkaar afgestreept en inderdaad, we kunnen veel beter nog in de huidige auto blijven rijden, die verder nog prima is, nog geen grote kosten heeft en als deze op is een goede 2e hands kopen. Nu kijken naar het bedrag wat we nu al zouden moeten betalen zijn er voor dat bedrag al prima tweedehands te vinden. Nee, die nieuwe is leuk, maar op dit moment zonde van het geld.

Toke

Toke

10-04-2012 om 22:59

Huurkoop

ik heb toch nog even gekeken, was benieuwd naar het beruchte addertje. Die is hier dat het huurkoop is, dus het is pas na 2 jaar je eigendom. Kun je het bedrag na 2 jaar niet betalen, dan ben je de auto kwijt en zit je vast aan een financieringscontract van 7,9 procent.
Dan kun je misschien wel goed sparen, maar elk mens kan tegenslag krijgen in zijn leven en het lijkt me niet verstandig om dan voor een auto een voorschot op je spaargeld te nemen.
Nou ja, daar was je zelf al achter, maar misschien lezen meer geïnteresseerden mee.

Elsa

Elsa

11-04-2012 om 15:21

Eerst sparen, dan pas kopen!

Je bent er geloof ik al achter, maar mijn motto is: eerst sparen, dan pas kopen. Dat geldt (bij mij) voor ALLES (ook auto's dus), behalve een huis.
Breng ik ook mijn kinderen bij, mogen van mij NOOIT iets lenen om (hoe klein dan ook) iets te kopen - nb als ze spaargeld op de bank hebben gezet, mogen ze dat natuurlijk wel evt. gebruiken om iets te kopen.
Belangrijk dus ook: ALTIJD moet je sparen, zodat je een buffer hebt om iets te kopen/betalen (wasmachine, vakantie, auto) wat je wilt.

Door veel (zoveel mogelijk) te sparen, kan je daardoor vaak dingen kopen op het moment dat je het wilt (dat is fijn) en het geeft rust, omdat je een buffer hebt voor slechtere tijden (lager inkomen door ontslag/ww/ziekte).

Voor jullie: nu lekker niets kopen, goed sparen en tegen de tijd dat de auto kapot is, heb je geld voor reparatie of voor een andere (2e hands) auto. Geen zorgen over terugbetalingsreglingen, hoge rentes, baan kwijtraken etc.
En succes met je kinderen bijbrengen dat ze moeten sparen voor ze iets moeten kopen .

Succes.

Sinas

Gewoon de oude oprijden en nu al elke maand een bedrag wegzetten voor de vervanger.

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.