Werk, Recht en Geld

fladder
04-11-2010 om 14:22
Wat is wijsheid, wie denkt er mee...?
Laat ik maar gewoon onder mijn eigen nick posten want het is inmiddels een publiek geheim dat ik thuis zit met een flinke burnout n.a.v. jarenlange overbelasting en "in de overleef-stand leven". Resultaat: begin oktober sloegen alle stoppen door en ik ben nu zeer beperkt (als in: niet) belastbaar, enkele lieve OOL-vriendinnen helpen me met eten en huishouden, en dat is ook wel nodg want het enige dat ik nog kan is schrijven (en dan nog met heel veel nadenken).
Mijn werk als ZZP-er staat op een extreem laag pitje, en mijn loondienstwerk van 9 uur per week tegen miniumloon ligt nu ook plat.
Twee weken geleden moest ik naar de arbo-arts, die zonder te luisteren bepaalde dat ik vanaf deze week weer 2 x 2 uur moest gaan werken. I.o.v. met mijn werkgever, met wie ik zojuist poortwachtergesprek had, is dat een weekje opgeschoven.
De arboarts is de enige die vindt dat ik weer 2 x 2 uur kan gaan werken, die uurtjes stellen volgens hem niks voor. En de arboarts is God de Heer Himself in Werkland, daar kan niemand tegenin, behalve het UWV.
Mijn werkgever heeft zojuist zonder veel moeite geconstateerd dat Fladder werkelijk op de bodem zit en dat zelfs die 2x2 uur eigenlijk niet kan. Morgen moet ik weer naar de arbo-arts, van wie ik weinig verwacht. Hij is de enige die me weer aan het werk wil hebben. DOkter, psych, maatsch.werk, zelfs werkgever ziet in dat mijn belastbaarheid momenteel nul is, maar wat hij zegt moet gebeuren.
Er zijn nu enkele mogelijkheden (met de kanttekening dat mijn contract eind januari afloopt).
* ontslag nemen. Hiermee verspeel ik al mijn rechten op ww, ziektegeld, whatever. De kans bestaat ook dat het tegen me zal werken als ik volgend jaar mijn spaargeld tot de vermogensgrens heb ingeteerd en naar de bijstand moet, want het ziet er niet naar uit dat ik op korte termijn (als in: binnen enkele maanden) weer gewoon kan werken.
* 2nd opinion bij UWV. Dit is in het topic van Fianna al besproken. Nadeel: dan stopt mijn loon. Ik krijg dat met terugwerkende kracht wel weer terug als het UWV mij in het gelijk stelt, maar de kans bestaat (zei ook mijn werkgever) dat daar net zo'n bureaucraat zit als bij de arbodienst, die bepaalt dat bij een gemiddelde burnout iemand na 4 weken weer licht te belasten is. In dat geval blijf ik zonder geld zitten (200 euro, maar voor mij is dat best veel) en ook dat kan tegen me worden gebruikt als ik later bijstand aanvraag (als in: verwijtbaar en zo). En het hele gedoe levert nieuwe stress op waar ik nu niet bepaald bij gebaat ben.
* toch 2 x 2 uur aan het werk tot eind januari = einde contract. Mijn werkgever is dan verplicht vervangend werk te zoeken. En dat is er niet, maar ze denken met me mee en zeggen: ja, ga dan inderdaad in vredesnaam maar paperclips rechtbuigen Aanvankelijk wilde ik daarmee instemmen, maar toen ik mijn agenda pakte om het in te plannen, werd ik enorm gestressed en sloeg ik helemaal dicht. Het lijf & hoofd lieten duidelijk weten dat ik zelfs aan 2 x 2 uur paperclips rechtbuigen niet toe ben. En ook mijn werkgever merkte dat.
Werkgever ziet het dilemma. Werk is zo heilig tegenwoordig...
HEt meest verstandig is ontslag nemen, voel ik, maar tegelijkertijd ook het stomst wat ik kan doen. Ik verlies dan alle rechten, en met het geld dat via de ziektewet (of hoe dat ook heet) binnenkomt kan ik mijn gang naar de bijstand (= nog meer gedoe aan mijn hoofd) nog verder uitstellen en in alle rust vanaf de bodem mezelf weer omhoog werken.
Van de arbo-arts hoef ik niks te verwachten (tenzij iemand morgen om 10 uur met me mee wil gaan om me te helpen, maar ik besef dat dat erg kort dag is & best veel gevraagd).
Graag jullie 2 cents.

Vera*
22-12-2010 om 09:16
O, wat een heerlijk nieuws!
Wat ben ik blij voor je, om zo'n nieuwtje te krijgen zo vlak voor de feestdagen. Ik hoop dat het wijntje heeft gesmaakt gisteravond.
Ik zou de rechtsbijstand dit varkentje laten wassen, je hebt hem toch niet voor niets?
Liefs, Vera

rodebeuk
22-12-2010 om 10:16
Fladder
2 dingen:
1. gefeliciteerd, maar dan wel van het verontwaardigde soort. Dat ze je zo ver in de hoek douwen!
2. dat met die baas gaat natuurlijk allemaal zo formeel mogelijk vanaf nu, zodat je goed dossier opbouwt en er zelf zo min mogelijk last van hebt. Dat betekent een brief, wschl aangetekend. Sommige verzekeringen leveren daar de tekst voor aan, andere sturen de hele brief. Dat maakt niet zo heel veel uit voor het proces, dus je kan zelf een beetje kiezen. In arbeidsconflicten blijft een advocaat/verzekeraar vaak aanvankelijk wat op de achtergrond om de boel niet onnodig te verzieken. In zijn algemeenheid. Hier ligt dat natuurlijk anders. Maar met je baas praten of bellen hoeft dus sowieso niet, dat wou ik maar gezegd hebben
Hou je taai he.

fladder
22-12-2010 om 11:45
Contact gehad rechtsbijstand
(omdat die vrijdag al aan de bel hingen hoe de stand van zaken was).
Zij raadden me aan om te bellen en een bevestigingsmail te vragen. Eventueel, als ik echt niet uit mijn woorden kom, een (aangetekende) brief. Maar ze zeiden erbij dat bedrijven vaak al uit zichzelf bakzeil halen als ze een UWV-brief krijgen.
Er begint nu wel een soort van opluchting te komen, en uit ballorigheid heb ik voor de kerst een echte diepvrieskreeft gekocht

muizemeis
22-12-2010 om 13:09
Fladder
Goed zo die ballorigheid, dat houdt je op de been. Fijn dat er nu schot in de zaak zit.
Muizemeis

fladder
22-12-2010 om 13:28
"vordering salaris"
Ik kreeg net een brief dat mijn (al gestorte, maar apart gezette) salaris van november gevorderd wordt (zoals verwacht) en dat ik in december niks krijg.
Ze kunnen de brief van het UWV nog niet hebben gehad, dus ik begrijp het wel.
Maar het feit dat ik meteen weer van de leg ben zegt genoeg over hoe ik er aan toe ben... Ben blij dat het UWV dat ook zag.
Zo. En nu voorbereiden op kerst (puinhuis ordenen). En op de confrontatie volgende week. En dan hopelijk na de vakantie de opname in het herstellingsoord. Ik zie er zo naar uit... Ik denk dat ik dit (en alle shit die hiervoor is gebeurd waardoor ik hier zo overgevoelig op reageer) pas dan kan afsluiten...
Adem in, adem uit... Ja, ik ben er weer

Mien*
23-12-2010 om 10:34
Fladder!
Goed zo!!!!!!!! (UWV) ik hoop dat de rust weerkeert en dat alles gewoon (bijzonder) goed verloopt vanaf nu, dat jouw vel beter gaat zitten en en en..nou ja, ik gun je gewoon alle geluk van de wereld!
Sterkte en liefs!

Temet
23-12-2010 om 10:41
Fladder
Gefeliciteerd! En kun je niet gewoon, in plaats van je leidinggevende, de salarisadministratie bellen naar aanleiding van die brief die je net hebt gehad "tja, mensen, ik krijg nu deze brief, maar die brief van UWV zal inmiddels toch wel binnen zijn, dan komt het toch wel goed?"
Wat die jurist zegt klopt vziw: als de werkgever het UWV-oordeel ziet zal-ie in de meeste gevallen alsnog spontaan betalen. Wan daar is dan uiteindelijk toch geen ontkomen aan.
Fijne kerstdagen en een stressarm 2011 gewenst!
Temet

Vera*
23-12-2010 om 16:33
Fladder
Fijn, dat er nu nog een lichtje bijgekomen is aan het eind van de tunnel!
Vera

Fianna
23-12-2010 om 19:37
Fladder
Ik wil niet je draadje vervuilen met een heel verhaal dus ga een update schrijven in mijn eigen draadje.
Wat zul jij opgelucht zijn zeg!

fladder
23-12-2010 om 22:27
Fianna
Het gekke is dat ik geen echte opluchting kan voelen. Daarvoor heb ik (niet alleen hierdoor) jarenlang te vaak in de overleefstand moeten springen, en in de "fight-or-flight"-mode. Er zit altijd een "blijf op je hoede"-lampje in mijn hoofd branden.
Maar ik begin wel steeds rustiger te worden, de paniek wordt minder, al heb ik nog wel medicatie nodig.
Ik hoop dat de opname in het herstellingsoord me helemaal los kan maken van mijn jarenlange "opgejaagd wild"-houding. Dit akkefietje was de definitieve druppel in een al overstromende emmer.

Genista
26-12-2010 om 16:16
Lieve fladder
Ik hoop dat lekker kneuterige pyjamakersterige dagen jou een beetje ontspanning hebben bezorgd. Vooral ook dat je een beetje geloof terugkrijgt in "de maatschappij", dat er ook nog redelijkheid is. Dat je de opluchting nu eindelijk tóch echt een beetje begint te voelen.
Dikke kus!

fladder
27-12-2010 om 00:24
Lieve genista
Er is een fundamentje gelegd, nog broos, maar zelfs Elfsteden-ijs is begonnen met een dun, rakerig vloertje