Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Rieke

Rieke

03-04-2011 om 20:53

Wat kost een 4 jarige?

We moeten voor een instantie de kosten van ons kind opgegeven, alles! Dus voedsel, dagelijkse zorg maar ook clubjes, verjaardagen ed. Ik heb echt geen idee wat ze ons kost : ) Bestaat daar een richtlijn voor? We leven vrij modaal.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jij

Ik denk dat jij alleen het beste die vraag kan beantwoorden

Je kan toch wel een grove schatting maken?

Via nibud

Volgens het nibud die de richtlijn van het CBS op hun site heeft staan kost èèn kind ong. 17% van je besteedbaar inkomen. Bij dat inkomen moet je ook kinderbijslag en vakantiegeld en andere inkomsten meerekenen.
Bij de uitgaven voor een kind zijn b.v. ook de woonlasten meegerekend.

Jee

je kan dat nooit precies uitrekenen, ja een schatting kan je maken. Alleen al zoiets als een verjaardagskado of een winterjas, scheelt hier nogal per jaar qua kosten. Dingen zoals clubjes zijn dan weer makkelijk, dat kan je terug zien in je rekeningen.

En dingen zoals inrichting woning, hoe ga je dat uitrekenen, een bed, matras, beddengoed, gordijnen, vloerkleed, bureau etc etc. Fiets, speelgoed, sommige dingen zijn 2e hands hier hoe maak je dat bedrag dan aannemelijk.

Fransien

Fransien

04-04-2011 om 14:05

Kijk eens naar je rekeningafschriften

Ieder jaar maken manlief en ik een schatting van wat we dat jaar uit gaan geven en ik houd bij wat ik uitgeef voor de kinderen, maar wat voor mij geldt, hoeft nog niet voor jou te gelden. De grootste kostenposten per kind zijn eten (reken de helft van wat je voor jezelf rekent, ik heb erg goede eters en die hakken er behoorlijk in). Bij mij zijn de kosten bij de C&A en de Hema eigenlijk allemaal kinderkosten, kijk ze na op je rekeningafschrift. Denk ook aan zwemles en eventueel kleuterballet, sport of muziekles, dat zijn vrij forse kostenposten. Voor school reken je de ouderlijke bijdrage en een paar nieuwe gymschoentjes per jaar als kostenpost, en om het jaar een nieuw rugzakje en beker en trommeltje. Speelgoedkosten zijn over het algemeen de rekeningen van de intertoys of bart smit, zie je rekeningafschriften. Vergeet de kinderopvang niet, en dan heb je het meeste wel gehad.
Mocht je met een scheiding bezig zijn, kan het handig zijn om af te spreken dat je na een jaar weer kijkt of er grote uitgaven in het verschiet liggen (en die dus verdeelt) en dat je dan ook kijkt of de geschatte bedragen een beetje met de werkelijkheid overeen komen.

jippa

jippa

04-04-2011 om 19:06

Denk ook aan

vervoerskosten, vakantiekosten (extra bed in de hotelkamer?), schoenen en jassen, boekjes en tijdschriften, kadootjes voor feestjes, oppas aan huis, dat schiet me zo te binnen. Ik begrijp niet zo goed hoe ze aan 17% komen eigenlijk, maar daar zit ook energie bij in en dat je meer thuis bent en minder werkt misschien? Nu gaan wij ook niet skieen en dochter zit niet op hele dure clubjes en zo.

amk

amk

04-04-2011 om 19:57

En verder

het extra slijten van linnengoed, het energieverbruik van wassen en drogen. Verzekeringen, misschien heb je wel een grotere auto omdat je een kind hebt. Groter huis want extra slaapkamer nodig.
Een deel van de hypotheek en huur is daarom ook aan kinderen toe te wijzen.

Rieke

Rieke

04-04-2011 om 23:09

Uitgerekend globaal

inderdaad zoals jullie zeiden; rekeningafschrift bekeken, kleding, schoenen, bril ed uitgerekend en ook balletles erbij gedaan. Woonkosten ook geschat, kadootjes, zakgeld, sparen. En ook de vakanties erbij; we kwamen uit op zo'n 400 euro per maand. Maar we moeten het specifieren dat hebben we dus met een natte vinger gedaan.
Het gaat gelukkig niet om een scheiding. Wel goed om je er eens mee bezig te houden, al die kosten, ik hanteer dus absoluut geen huishoudboekje. Doe altijd maar wat, niet te buitensporig, niet te zuinig, maar echt uitrekenen is iets anders.

Chippie

Chippie

06-04-2011 om 23:27

Heeft die organisatie...

Heeft die organisatie daar dan geen richtlijnen of invulformat voor? En weet je dan hoe je met woonlasten, gas, water, licht, verzekeringen, gemeentelijke belastingen, autokosten om moet gaan? Delen door het aantal gezinsleden of alleen het verschil in deze kosten sinds je kinderen hebt meetellen? Dan gaat alleen de gwl rekening ietsjes omhoog. En hoe ga je dan om met de autokosten. De meeste km maak ik voor/met de kinderen. Als je dat echt wilt specificeren heb je alleen al een dagtaak om elk autoritje te delen door het aantal personen dat meeging, doel etc.

Je hebt nu een totaalbedrag met de natte vinger gedaan, dan specificeer je het ook met de natte vinger.

Ik zou eigenlijk wel benieuwd zijn hoeveel ik aan de kinderen (3) uitgeef. Het is volgens mij veel meer dan ik nu denk. 3 kinderen beteket dat niet 33% van je netto-inkomen.

Boodschappen -> geen idee hoe ik dit zou moeten verrekenen. Helft van de boodschappenkosten? 100 euro per kind per maand

gwl/telefoon/hypotheek/verzekeringen/etc -> ???

Schoolkosten -> 100 euro per kind per jaar (ouderbijdrage, schoolreisje, 3 euro voor juffendag, 5 euro voor Schoenmaatjes, ....

Overblijven en kinderopvang -> Circa 500 euro netto voor alle drie kinderen samen

Muziekles -> 60 euro per maaand per kind

Afschrijving grote spullen (kindermeubels, fiets, muziekinstrument, laptop) -> 300 euro per kind per jaar?

KLeine kosten: de Hema-aankopen, broodtrommel, schoenen laten maken, boeken, knutselspullen,... -> ???

Afschrijving algemene zaken -> ???

Sport incl kleding -> 25 euro pm

Uitjes, uit eten, theater, dierentuin, etc -> 20 euro per maand per kind

Kleding incl ondergoed, badkleding, etc -> 600 euro per jaar per kind (ik koop alles nieuw maar wel bij HM en HEMA)

Schoenen (incl geone sportschoenen, slippertjes, laarzen) -> 250 euro per jaar

Kadootjes (verjaardag, Sinterklaas, einde schooljaar, etc) -> 300 euro per jaar

Verjaardagsfeest (partijtje, feest voor fam) -> 200 euro per jaar

Kadootjes vriendjes -> 50 euro per kind per jaar

Vakantie -> afhankelijk van bestemming (wintersport kost per kind aan les en skipas al 250 euro, we gaan richting de 1000 euro per kind per jaar denk ik.

Tijdschrifabbo -> 150 euro per jaar

Sparen -> gaat jullie niks aan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.