Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mamvantwee

Mamvantwee

26-04-2010 om 13:42

Wat kost ouderschapsverlof?

Hoi forummers,

Ik ben aan het rekenen geslagen. In september wil ik naast mijn baan en gezin en hobby's weer gaan studeren. En ja, dat wordt keuzes maken. Ik heb twee hobby's waarvoor ik elk 1 avond per week van huis ben. De studie kost ook een avond college en nog pakweg 10 uur studie erbij. En ik werk 32 uur per week over 4 dagen. Nu - nog zonder die 10 uur studie - gaat allemaal prima met bso en onze vaste dag thuis. Dat even als situatieschets.

Nu kijk ik ernaar om toch ouderschapsverlof op te nemen, maar ik vraag me af hoeveel dat nou gaat kosten. Ik heb nog nooit ouderschapsverlof opgenomen, mijn man ook niet (hij werkt ook 4 dagen).

Ik heb wel al wat dingen bedacht natuurlijk:
- een dag minder inkomen per week
- er is zoiets als ouderschapsverlofkorting, dat is een soort demping van je inkomstenverlies blijkbaar?
- meer tegemoetkoming in de kinderopvang omdat ons inkomen daalt?
- minder reiskosten (ik rij nu 4 keer in de week 80 km woon-werkafstand)?

Heeft iemand een ervaringsverhaal? Waar liep je tegenaan, wat viel mee of tegen?

alvast bedankt, groet, Mamvantwee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

26-04-2010 om 14:24

Ik ga ook een studie volgen en ouderschapsverlof opnemen. Ik heb het niet door laten rekenen maar kom op dezelfde dingen als jij uit:
je krijgt geloof ik 3,99 per verlofuur gecompenseerd door de belasting. Verder krijg je belastingaftrek voor je studiekosten. Ik ga er zelf ook vanuit de toeslag van BSO toeneemt.
Maar je pensioen wordt ook iets minder, want dat gaat toch over je jaarsalaris die tijdelijk iets minder is. Maar ja....
Wat betreft je reiskosten. Die krijg je neem ik aan gecompenseerd van je werkgever? dan dus ook minder voor 1 dag. Ook je vakantiedagen dalen.
Al met al kost het je altijd geld een studie en ouderschapsverlof.
Wat de studie je straks oplevert in geld is lastig te voorspellen, maar vast ook heel veel (in geluk EN ook in geld(toename salaris?)

Mamvantwee

Mamvantwee

26-04-2010 om 14:45

Angel

Ja, het kost geld zo'n studie, uiteraard. Maar ik wil het gaan doen omdat ik het leuk vind, niet om er later meer mee te verdienen. Misschien ligt er wel een nieuwe carrière open dan, maar dat zie ik dan wel weer. Het voelt nu nog als een kadootje aan mijzelf.

Ik krijg inderdaad een bijdrage in de reiskosten, maar dat is maar een bijdrage. Die zal ook wel dalen.

Vakantiedagen gaan naar rato, dus het aantal wordt minder, maar je hebt ook minder nodig om hetzelfde aantal weken op te nemen. Dus dat is geen issue.

Pensioen is volgens mij iets anders, die premie blijf je toch betalen op basis van je oude contract? Misschien moet je zelf een deel van ht werkgeversdeel bijbetalen, dat zal ik eens opzoeken.

Ga jij ouderschapsverlof opnemen?

Wat een regelingen bestaan er toch allemaal...!

groet, Mamvantwee

angel3

angel3

26-04-2010 om 15:06

Pensioen

even gegoogled

Hoe zit het met pensioenopbouw bij zorg- en ouderschapsverlof?
Zorg- en ouderschapsverlof zijn meestal niet betaald. Dat betekent dat als je met zorg- of ouderschapsverlof gaat, je meestal geen of minder pensioen opbouwt.
Wel kan het zijn dat er in de CAO afspraken gemaakt zijn over het voorzetten van (een gedeelte van) de pensioenopbouw tijdens het zorg- of ouderschapsverlof. Soms kan je persoonlijke regelingen met je werkgever afspraken over je pensioenopbouw tijdens uw verlof.

Dus even navragen bij je werkgever!
Op de site van min soc zaken staat ook info.

Ja ik ga ook oudersch verlof opnemen. Ik werk 24 uur en neem 8 uur per week op maar wel verspreid. Ik ga geen volledige master of iets doen maar losse modules.

Mamvantwee

Mamvantwee

26-04-2010 om 15:48

Pensioen

Ik heb de regeling van mijn werk er eens bijgezocht. Wij hebben geen cao en ouderschapsverlof is ook gewoon onbetaald verlof. Maar in de regeling staat wel dat je pensioenopbouw gewoon doorgaat, omdat die is gebaseerd op je contracturen. Dat blijft gewoon hetzelfde. Ik zal het nog eens navragen bij P&O.

liora

liora

26-04-2010 om 21:06

Ervaring

Hoi,

Ik heb ervaring, al betaalt mijn werkgever wel een klein deel door. Wat ik vooral tegen vond vallen was dat ik gewoon mijn reguliere werk moest doen, alleen had ik daar nu 24 uur voor. Dat lukte niet, dus ik werkte toch wat meer. Dat heb ik wel weer met vakantie gecompenseerd, maar dat vond ik toch niet in de haak. Officieel mag het bij ons ook niet: uren sparen terwijl je ouderschapsverlof hebt.

Ik denk dat ik het een tweede keer nog wel doe, als ik dat nog kan betalen. Ik vond die tegemoetkoming kinderopvang wel meevallen, maar ik kreeg dan ook deels doorbetaald.

Liora

rozenstruikje

rozenstruikje

26-04-2010 om 21:31

Bij mij

Ik heb in een heel kalenderjaar 282 uur opgenomen. Op mijn arbeidsovereenkomst staat een werktijdfactor van 0.8681. Dat is 5.42 uren verlof per week maar ik spaar ze op en neem dan in schoolvakanties vrij. (Mag eigenlijk niet volgens CAO geloof ik maar mocht wel van mijn leidinggevende.)

Bij ons is het zo dat je voor de eerste zoveel uren nog een bepaald deel van je salaris krijgt. Dat kan ik niet meer precies terugvinden. De inhouding is bij mij 138 euro per maand. Reiskosten zijn bij mij niet gecorrigeerd.
Hoe het precies zit met pensioen weet ik eigenlijk niet eens.
En de teruggave van de kinderopvang, ook niet aan gedacht. Is misschien ook moeilijk te berekenen omdat ik van mei tot mei ouderschapsverlof heb, dus dan is het over twee kalenderjaren verspreid.
De eenmalige bonus is naar rato van wtf en toen is ook mijn oorspronkelijke wtf van 0.8681 gebruikt.
Ik had mij gewoon afgevraagd of ik met 138 euro minder per maand kon leven en dat ging nog net dus heb ik het gedaan
En bij ons kun je het enkel aanvragen als in je in vaste dienst bent en je kind waar het om gaat, jonger dan 2 is. En je hebt een geboorte akte van je kind nodig, die dan ook op jouw huisadres woont. Dus even de precieze regels nalezen.

Rozenstruikje

rozenstruikje

rozenstruikje

26-04-2010 om 21:33

Oh ja

Oh en ik had net als Liora nog net zoveel werk en taken als daarvoor. Maar meer vakantiedagen dus.
En mijn kind moest 2 zijn op moment van aanvragen, dus niet de gehele verlofperiode.

Succes met je opleiding!

Rozenstruikje

Mamvantwee

Mamvantwee

26-04-2010 om 22:28

Kosten

Bedankt voor jullie reacties.

Ik weet intussen iets meer, mijn pensioenopbouw blijft doorgaan zoals het nu gaat (met mijn 4 dagen per week), dus relatief is dat straks duurder, maar in de praktijk hetzelfde.
Het gaat mij per maand wsl zo'n 600 euro netto kosten om 1 dag per week verlof op te nemen. En dan met alle belastingtoelagen die ik kan verzinnen. Mijn baas betaalt niet mee.

Dat is wel even slikken. Aan de andere kant kunnen we dit wel trekken. En het voelt voor mij alsof ik me losmaak van het juk van de baan-omdat-ik-toch-geld-moet-verdienen, terwijl ik eigenlijk droom van ander werk, meer vrijheid en dingen die ik wel leuk vind (ik ben namelijk niet zo dol op mijn werk, al betaalt het goed...).

Ik ga het vast wel doen, dat ouderschapsverlof. Nu eerst nog een nachtje (of twee, drie) erover slapen.

groet, mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.