Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Tammie

Tammie

30-05-2018 om 15:54

Wat moet ik doen? Niet opgeven inkomsten in de bijstand


Met die al die uiterst principiëlen hier...

Waarom is er, in de nasleep van de bankencrisis, noch in B, noch in NL, noch waar ook ter wereld behalve IJsland, een bankier veroordeeld?
Die "rechtvaardigheid" die we zo graag streng willen toepassen op een sloor die wat zwarte centen krijgt, was toen, toen bedrijven sloten, mensen hun huis en werk verloren en hun toekomst aan dingelen zagen vallen, blijkbaar veel minder belangrijk.
Ik schat het "rechtvaardigheidsgevoel "van sommigen hier veel lager in dan hun verlangen (verwijderd door forumbeheer)
Niet omdat die lekker is: enkel en alleen uit plat opportunisme. En dat maakt het nog veel walgelijker. Helaas komt het erg vaak voor.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-06-2018 om 20:38

Yvan

Ik reageerde op Mirreke die zich afvroeg hoeveel mensen als werk het controleren van andere mensen hebben. Nou ja, ik ken er een heel stel dus, mezelf incluis. Iemand moet het doen, want sommigen houden zich niet aan de regels als er niet gecontroleerd wordt.

Erna

Erna

03-06-2018 om 20:56

Yvan #122

Zou je iets minder plat taalgebruik willen gebruiken?

Ik neem aan dat je je punt ook kunt maken zonder dergelijk taalgebruik?

Dank je wel.

@Erna

Welk plat taalgebruik bedoelt u precies?

De uitdrukking (verwijderd door forumbeheer) behoort tot de canon van het Nederlands. Ze duikt al op in de 15e - 16e eeuw.

Als u dan nog niet voldoende tijd gehad heeft om daarmee te leren leven heb ik medelijden met u, maar uw vraag om mijn taalgebruik daarom aan te passen aan uw ... gebrek aan kennis van het Nederlands, vind ik buitensporig en ergerlijk.

Neen, dus.

Ik twijfel er niet aan

dat u beestachtig goed bent in uw vak, Phryne. En iemand moet het doen. Op de kleintjes jagen en doen alsof dat tot doel heeft rechtvaardigheid te brengen.
Enfin, u beurt er een inkomen uit. En een perceptie van "rechtvaardigheid" die uw broodheren naar de mond praat.
Als de politieke constellatie exact het omgekeerde zou zijn van wat het nu is, zou u wellicht hetzelfde werk doen, maar dan zou u wel achter de bankiers aan gaan.
U bent er blijkbaar zo een die overal doorheen glijdt, altijd de (nogal wisselende) principes hoog houdt en als bij toeval daar altijd zelf beter van wordt.
Daar hebben we woordjes voor en we hebben er strategieën tegen.

Pirata

Pirata

03-06-2018 om 21:36

Jakkes

Kan het even iets minder?
Als fraude onbeperkt wordt toegestaan, dan lopen de kosten van het sociale stelsel nogal uit de klauwen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-06-2018 om 21:41

Ja Yvan

Zo werkt dat. De meeste beleidsuitvoerders moeten wel eens iets doen waar ze zelf niet helemaal achter staan. Dat komt er nu eenmaal bij als je voor dat werk kiest.

vuurvlinder

vuurvlinder

04-06-2018 om 07:08

Yvan/ Pirata

Fraude holt de systemen uit. In de jaren 80 waren er mensen met een bijstandsuitkering die flink bij verdiende. Dat zorgde voor verontwaardiging waardoor er striktere regelgeving kwam en controle. Hier van worden ook mensen de dupe die ter goeder trouw zijn. (omdat ze bijvoorbeeld zaken op de verkeerde plek doorgegeven hebben bij de gemeente, ik ken de voorbeelden.)
Zo ook met de verzekeringen. Wordt er veel meer diefstal/ schade gemeld dan gaat de premie omhoog. Daar hebben we allemaal last van.
Ik vind solidariteit belangrijk. Vreselijk die uitspraken van Dijkhof over de bijstand. Maar ik denk dat we samen verantwoordelijk zijn om correct met de sociale voorzieningen om te gaan.
Maar ik zou nooit iemand "verlinken". Wat ik me wel afvraag wat mensen die bij een gemeente werken doen als ze iemand in hun naaste omgeving "fraude" zien plegen. Volgens mij leg je een gelofte af dat je eventuele fraude meld. Maar ook als dat in je privés kring gebeurt?

"Selectieve verontwaardiging" noem ik dat, vuurvlinder.

Het systeem IS al uitgehold, en niet in de eerste plaats door sjoemelende uitkeringstrekkers, al zijn die er allicht ook wel.

Het valt me zwaar tegen van forumbeheer, dat een geijkte uitdrukking, al eeuwen behorende tot de standaardtaal, gecensureerd wordt. Blijkbaar om aan een vage (en per definitie uiterst relatieve) fatsoensnorm van een enkeling te voldoen.
Dat getuigt niet van een erg bevlogen visie op communicatie, eerder op die van oma's die een gezellig theekransje van de plaatselijke kerk in bescherming nemen. Ook op dat vlak is NL al lang geen gidsland meer, als het dat al ooit geweest is.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

04-06-2018 om 08:24

Nederlands en Vlaams

Yvan weet waarschijnlijk donders goed dat uitdrukkingen die in het Vlaams normaal zijn, in Nederland wellicht verkeerd vallen. En andersom ook.

Maar hij heeft het weer voor elkaar gekregen een topic te beïnvloeden en negatieve aandacht te krijgen, en vervolgens hangt hij opnieuw de vermoorde onschuld uit.

Kunnen we alsjeblieft in de negeerstand gaan als Yvan weer een oprisping heeft en ons niet telkens weer laten provoceren?

Ja, of

Neem het met een korrel zout.

Vlaams en Nederlands

Sally MacLennane weet waarschijnlijk donders goed dat Vlaanderen en Nederland een gemeenschappelijke taal delen. Ook door sommigen als schuttingtaal beschouwde uitdrukkingen, maken integraal deel uit van die taal.
Wat al dan niet "schuttingtaal" is hangt af van de persoonlijke schroom van de lezer en daar valt dus geen rekening mee te houden.
De uitdrukking in kwestie: (verwijderd door forumbeheer) behoort zoals al eerder aangegeven, tot het aloude, algemeen aanvaarde taalgebruik. Daarmee wordt bedoeld: zonder enige beperking alles doen wat maar mogelijk is om een vijand gunstig te stemmen.
Dat is een belangrijke en vaak voorkomende bezigheid. Er zijn tal van uitdrukkingen die daarnaar verwijzen. Deze is zo ongeveer de minst morsige. De meeste hebben een uitgesproken seksuele en/of erotische connotatie. Die zijn opgelijst en in boekvorm verkrijgbaar. Wel vaker is een NL'er de auteur. Geil verborgen pretje binnen een benepen context?
De tijd van gerechterlijke vervolgingen omwille van blasfemie of "geschriften strijdig met de goede zeden" ligt al enige tijd achter ons, maar de namen zijn nog gekend: Maarten 't Hart, Jef Geeraerts, James Joyce, Jack Kerouac...
Hoog tijd, dat sommigen hier hun denken "updaten".

Uw aanval ad hominem neem ik er maar bij, Sally MacLennane. Omwille van uw prachtige nickname hier en omdat ik graag doe alsof ik Voltaire gelezen heb. Misschien heb ik dat ook wel. Voor mij een weet en voor u een vraag. In elk geval zou ik niet snel gaan zeuren bij forumbeheer, omdat... Wel, Voltaire hè. En Diderot. En D'Alembert. En Montesquieu. En Hume. En Locke. En Descartes. En al die anderen die er blijkbaar niet in geslaagd zijn om sommigen hier uit het (verwijderd door forumbeheer) te tillen.

"beleidsuitvoerders"...

Ik bewonder uw taalvaardigheid, Phryne Fisher.

Dat ene zinnetje: "De meeste beleidsuitvoerders moeten wel eens iets doen waar ze zelf niet helemaal achter staan." is al zo volgepakt met mitsen en maren, relativiteit, "ik kan er niks aan doen", dat het op zich al AKO-waardig is.
Maar u doet dus gewoon uw plicht, werkloos zal u niet snel worden met al die "profiteurs" en het schuift allicht niet onaardig.
Dan kan je al eens "iets doen waar u zelf niet helemaal achter staat".

De uitdrukking in kwestie: (verwijderd door forumbeheer)

Mag ik jullie allen het allerbeste wensen? Jullie zijn eindelijk van mij af.

bieb63

bieb63

04-06-2018 om 22:02

Jammer Yvan

In sommige discussies ben best te pruimen...😉

Yvan (ot)

Jammer. Ik kon de meeste van je bijdragen wel waarderen en las ze (wellicht ten onrechte) vaak met ironische ondertoon.
De soep wordt meestal niet zo heet gegeten, mensen.

Victoria

Victoria

21-06-2018 om 15:26

Cadeau's

Het is in de gemeente waar ik woon helemaal niet zo dat je cadeau's aan de bijstand moet doorgeven (ook niet als het een cadeaubon is) en ook niet als je van die of gene boodschappen of kleren krijgt.

Onder frauderen worden dingen verstaan als: Zwart werk, ongeoorloofd in het buitenland verblijven, niet op het adres verblijven dat je hebt opgegeven (Voorbeeld: sommige mensen gaan scheiden om meer bijstand te krijgen, 1 van de partners krijgt een ander adres, maar verblijft stiekem bij de ex-partner en verhuurt illegaal onder) e.d.

Ik werk bij W & I, en handhaving gaat echt niet controleren of je een cadeaubon krijgt, een tas met boodschappen of kleding.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.