Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Even zo

Even zo

21-06-2010 om 17:04

Wat te doen met 2 ton?

Een jaar geleden heb ik een groot geldbedrag 'gekregen'. We hebben het voor de rest ook goed (ruim bovenmodaal) en na ruim een jaar ben ik er achter dat we niet 123 iets gaan doen met het geld. We hebben een paar leuke dingen gedaan (hobby, inrichting, verre vakantie) en leven nu van onze gewone salarissen wat royaler maar dit slaat niet echt gaten in ons banksaldo (het groeit alleen niet meer). Van de rente gaan we nu ieder jaar op vakantie en wintersport. Bovendien gaat mijn man vanaf volgend jaar flink meer verdienen.

Misschien zouden we het ooit wel willen gebruiken voor een (nog) mooier huis, maar voorlopig wil ik hier niet weg. Ik heb dus circa 1,5 ton over (de rest wil ik wel graag altijd voor het grijpen houden). Een ton hebben we hiervan weggezet tegen 5,25%. Daar kunnen we over twee jaar over beschikken.

Over vier jaar komt er nog eens 40.000 euro vrij. Dit geld (erfenis) hebben we ooit vastgezet voor de studie van onze kinderen. De oudste is dan 12, we hebben het dan waarschijnlijk niet eens nodig.

Ik wil het geld - zo denk ik er nu over - graag besteden aan onze drie kinderen: studie, bijdrage als ze zelfstandig gaan wonen, mooie cadeaus (rijles, buitenlandse stages, laptop etc.)
Ik wil enigszins over het geld beschikken ten behoeve van een ander huis (maar de kans dat dit binnen 5 jaar gebeurt is heel erg klein). Kun je een bestaande depositorekening koppelen aan een hypotheekschuld?

We hebben deels een aflossingsvrije hypotheek. Is het verstandig om af te lossen? Banksparen?

Ik denk dat er betere manieren zijn om ons geld weg te zetten. Maar hoe en wat? Ik wil geen beleggingstoestanden, deposito levert geen bal op,... Wat dan wel?

Ik hoor wel eens iets over een beleggins bv. Is dat iets voor ons?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kort door de bocht

Gewoon maximaal aflossen op de hypotheek. Als je later geldt tekort komt kan je het afgeloste bedrag meestal gewoon weer lenen, want die hypotheek ligt gewoon nog op het huis (doorhaling volgt pas bij volledige aflossing).

Nee, je hebt geen aftrek over het afgeloste bedrag, maar ook geen vermogensrendementheffing. Je kan door de verschillende percentages (spaarrekening, vermogensrendementheffing, belasting, hyp. rente) tegen elkaar af te zetten wel bekijken wat het beste rendeert.

Groeten,

Temet

Adriaan hiele

een bekende financieel adviseur adviseert ook altijd het hypotheek af te lossen. 'Wie zijn schulden aflost, verarmt niet'.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.