Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

BF (beginnend freelancer)

BF (beginnend freelancer)

14-05-2012 om 11:17

Wat vragen over freelance

Ik wil starten als freelancer. Wat ik aanbied is werken zoals ik nu ook doe, maar met als doel om 'in de picture' te komen van werkgevers in de buurt (ik werk nu op 1 uur reizen). De markt voor dit soort banen is heel slecht en ik word niet zo vaak uitgenodigd, denk ik, omdat ik ook al in de veertig ben. Bij twee eerdere sollicitaties waar ik wel uitgenodigd was werd ik tweede (dus 2x net niet de baan gekregen, balen!).
Ik wil dan gaan freelancen voor 1 dag per week. Soort investering voor de langere termijn.

Ik heb al een naam voor mijn bedrijf, ik wil me inschrijven bij de KvK maar hebben jullie nog tips over het volgende: wat kan je nu het best financieel doen? Ik denk dat het het best is om een zakelijke rekening te nemen zodat je ook gemakkelijk je inkomsten en uitgaven kunt bekijken. Wat is een handige en voordelige bank/rekening hiervoor?
Verder: ik denk dat ik ook bepaalde verzekeringen moet afsluiten hiervoor: in elk geval een aansprakelijkheidsverzekering. Maar ook bv een arbeidsongeschiktheidsverzekering? Iemand tips over goede en voordelige verzekeringen?

Ik weet ook dat er bepaalde sites zijn maar daar kom ik niet echt uit dit soort vragen.

Groetjes,
BF

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Paar dingen

Uit mijn korte en onsuccesvolle carriere als zzp'er kan ik je het volgende vertellen: neem geen zakelijke rekening (duur en bankmedewerkers willen daar een hele afspraak voor inplannen waarbij ze je meteen wat verzekeringen e.d. willen verkopen) maar een 'inzake' rekening. Da's een gewone bankrekening op eigen naam, maar daar zetten ze dan 'inzake ..bedrijfsnaam..' bij.

Aangifte omzetbelasting moet je elk kwartaal doen, ook als je maar weinig omzet draait. Als je je ingeschreven hebt bij de Kamer van Koophandel dan krijg je automatisch post en mail van de Belastingdienst wanneer en waarvoor je aangifte moet doen. Als je onder een bepaald bedrag blijft hoef je de ontvangen BTW niet af te dragen. Met een eigen wachtwoord kan je inloggen op je eigen pagina met daarop een overzicht van de aangiften die je moet doen of gedaan hebt, hoe je documenten moet aanvragen e.d. Bij de Belastingtelefoon kan je veel gratis informatie krijgen. Bijvoorbeeld over het aanvragen van een VAR (Verklaring Arbeids Relatie), waar opdrachtgevers om kunnen vragen.

Op http://www.lancelots.nl/ kan je veel informatie vinden, o.a. hoe je je uurtarief bepaalt. Over de arbeidsongeschiktheidsverzekering sluit ik me aan bij KleineZelfstandige: duur en niet noodzakelijk. Een aansprakelijkheidsverzekering kan qua kosten erg meevallen, afhankelijk van wat je van plan bent te gaan doen: http://www.zzp-nederland.nl/artikel/zzp-aansprakelijkheidsverz

Succes!
skik

Var

Ik zou ten eerste direct een VAR proberen te regelen. Als je die kunt overleggen willen opdrachtgevers je ook inhuren. En daar onlosmakelijk aan gekoppeld is dat je meerdere opdrachtgevers moet hebben per jaar. Al het andere zou ik gewoon bekijken naar rato: hoeveel kost het moet het nu meteen?
Succes!

Dorry

BF

BF

14-05-2012 om 21:43

Kleinezelfstandige

Dank voor je reactie!
Wat een handige tips. Wat handig dat je eigenlijk ook een gewone rekening ervoor kunt gebruiken. Ik zit al bij de ING dus een extra rekening is zo geregeld. Kan je ook mee internetbankieren.
Waarom zijn die echte zakelijke rekeningen bij banken dan eigenlijk zo duur? Ik zou toch juist denken dat dat erg voordelig zou moeten zijn? (extra voordeeltjes voor bedrijven). Vreemd hoor.
Wat betreft die aansprakelijkheidsverzekering: misschien niet nodig, ik zou het in elk geval willen uitsluiten in bv algemene voorwaarden. Ik schrijf juridische stukken en brieven, en die kan je natuurlijk ook altijd voorleggen aan iemand, dus dat ik zelf in elk geval niet verantwoordelijk ben. Dat is iets om nog verder uit te zoeken.
Groetjes,
BF

BF

BF

14-05-2012 om 21:48

Skik

Jij ook erg bedankt voor je tips, een extra ING-inzake-rekening lijkt me wel wat.
Ik zal ook maar eens gaan bellen met de Belastingtelefoon, goed idee.
Verder ga ik nog maar eens wat meer lezen op die site.
PS waardoor was jouw carriere als zzp-er kort en niet succesvol? Wat deed je voor werk?
Als zzp-er aan de slag lijkt mij ook een enorme opgave: toch 25 uren per week aan opdrachturen hebben.
Ik wil freelancen met een achterliggende agenda (op termijn een andere baan in de buurt) en dan is het ook nog wel een opgave en veel gedoe maar ook iets meer een spel/iets spannends dan een echte noodzaak.
Dank voor je reactie!

BF

BF

BF

14-05-2012 om 21:51

Dorry1

Ik heb het geloof ik wel geweten maar waarom moet je nu ook alweer meerdere werkgevers hebben, zodat je aantoont dat je niet feitelijk in loondienst bent maar echt freelancer? Maakt het in dat verband nog iets uit of je freelancet of zzp-er bent?
Bedankt Dorry!

BF

Meerdere opdrachtgevers

De reden dat de fiscus om een VAR verklaring vraagt ligt verscholen in de zgn. schijn loondienstverbanden. Werkgevers die personeel ontslaan en dan weer inhuren als zzp-er of free-lancer. Werkgever heeft geen werkgeverslasten meer en (schijn)werknemer heeft geen rechten en kan zo op straat gezet worden. In een VAR-verklaring verklaar je dat je minimaal zoveel opdrachtgevers hebt. Opdrachtgevers zien dat graag want zo worden zij achteraf nooit geconfronteerd met een aanslag werkgeverslasten ( boven op de door jou ingediende factuur).

Dorry

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ik begon in augustus 2008 als etaleur. Ik ben begonnen met een stage van drie maanden bij een etalagebedrijf om het vak te leren. Het was de bedoeling dat ik nieuwe klanten, die zij niet kon bedienen, zou gaan doen en dat ik zelf ook nieuwe klanten zou zoeken. Helaas begon net de crisis, dus nieuwe klanten zijn er niet bijgekomen. Zelf heb ik maar één nieuwe klant gevonden. Etalageverzorging bleek één van de eerste dingen waarop winkels gingen bezuinigen (we doen het zelf wel) of winkels gingen failliet. Bovendien blijkt zelfstandig etaleur een uitstervend beroep te zijn omdat steeds meer winkels tot ketens behoren die een eigen etalagedienst hebben of helemaal geen etalages maken, bijvoorbeeld het Kruitvat die zijn hele raam bestickert zodat ze dat raam van de binnenkant als wand voor displays kunnen gebruiken. Ik heb het een kleine drie jaar geprobeerd maar het verdiende voor geen meter en de opbrengsten waren in geen verhouding van al het gedoe dat ik er van had.

Overigens heeft de Belastingdienst die drie jaar niet moeilijk gedaan over het gebrek aan voldoende verschillende opdrachtgevers en kreeg ik makkelijk een VAR. Ik denk dat ze voor beginnende ondernemers niet zo streng zijn. Aan het urencriterium hoef je ook niet persé te voldoen, alleen kan je dan inderdaad geen gebruik maken van diverse voordelige regelingen. Om als ondernemer aangemerkt te worden moet je bijvoorbeeld ook een eigen website hebben, een apart e-mailadres en je eigen benodigdheden kopen. Je moet kunnen aantonen dat je ondernemersrisico loopt.

Wat ben jij van plan om te gaan doen?

skik

GS

GS

16-05-2012 om 00:29

Skik

FF offtopic bericht voor Skik: Ik ben heel blij met je tip over die 'inzake'rekening. Ik had er nog nooit van gehoord en denk dat het ook geschikt is voor mijn stichtinkje (goed doel) met heeeel weinig budget dat verdampt door de kosten voor de zakelijke rekening! Thnx dus!

mirreke

mirreke

16-05-2012 om 12:52

Je hoeft niet perse zelfstandige te worden

Je kunt ook eerst als gewoon freelancer beginnen, dan voer je die inkomsten op onder 'overige werkzaamheden'. Als je maar 1 dag in de week voor jezelf werkt is dat zeker een mogelijkheid. Overleg idd met de belastingdienst, je kunt altijd gratis bellen, en ik meen dat je ook een afspraak op een kantoor kunt maken.
Ook kun je natuurlijk een afspraak maken bij de KvK die voor jouw woonplaats geldt.

Evanlyn

Evanlyn

16-05-2012 om 16:21

Var

Opdrachtgevers zien graag een VAR omdat ze dan minder bang hoeven zijn dat jij achteraf gaat roepen dat er toch een dienstverband is, met alle kosten van dien voor de werkgever.

BF

BF

21-05-2012 om 19:04

Var

Het lijkt me dat ik die dan sowieso moet hebben.
BF

BF

BF

27-05-2012 om 08:42

Kleinezelfstandige

Waarom is een zakelijke rekening eigenlijk zo duur? Waarvoor worden die extra kosten gerekend? Je zou toch denken dat ze mensen aan zich willen binden?

Groet,
BF

BF

BF

27-05-2012 om 08:50

Skik

Bedankt voor de tip over de aansprakeljkheidsverzekering! Ik ga er zeker naar kijken.
Groet,
BF

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.