Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

oregano

oregano

10-11-2011 om 21:17

Wat zijn de financiële consequenties van samenwonen?

Mijn vriend en ik gaan officieel vanaf 13 januari samenwonen. Ik heb een eigen huis, ben nu alleenstaande moeder en krijg allerlei toeslagen van de belastingdienst. Is het nu zo dat vanaf het moment dat mijn vriend op mijn adres staat ingeschreven zijn (veel hogere) inkomen bij dat van mij wordt opgeteld? Of kunnen we dit gescheiden houden totdat we samen een ander huis hebben gekocht en een samenlevingscontract hebben opgesteld?
Alvast dank,
groet oregano

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Toke

Toke

10-11-2011 om 22:19

Samen

gefeliciteerd met de belangrijke stap. Dat natuurlijk eerst. Dan je vraag: ik denk dat je inderdaad als samenwonenden wordt beschouwd als jullie op een adres wonen. Lijkt me lastig om dat anders te zien, maar ik weet het niet precies. Wat zegt de site van de Belastingdienst daarover?
Vraag in ieder geval bijtijds een herziening voor 2012 aan, anders moet je al die toeslagen achteraf terugbetalen.

Tijgeroog

Tijgeroog

11-11-2011 om 00:47

Was

Houd er rekening mee dat je financieel aansprakelijk gesteld kunt worden als je een verkeerde kleur broek bij de was van je partner doet, dus zet afspraken en vergoedingen hierover van te voren goed op papier...

Boerenverstand

Ik ken de regels niet, en zou inderdaad de Belastingdienst bellen (of hun site raadplegen) maar mijn boerenverstand zegt me dat je niet meer alleenstaand bent voor de toeslagen zodra je vriend bij je staat ingeschreven (en ik vermoed trouwens dat als jullie feitelijk samenwonen je ook al geen recht meer hebt op e.e.a. zelfs al zou hij niet ingeschreven staan op jouw adres).

Was het anders, dan zou het wel heel aantrekkelijk zijn om nooit een samenlevingscontract af te sluiten zodat de oorspronkelijke alleenstaande ouder door kan gaan met het claimen van de toeslag. Lijkt me niet de bedoeling.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

11-11-2011 om 10:05

Klopt

Vanaf het moment van samenwonen ben je toeslagpartners. Wat dat betreft is het erg handig dat jullie al in januari gaan samenwonen, want dat bespaart een hoop gedoe met alles berekenen over verschillende perioden.
Je bent geen fiscaal partners, want daarvoor moet je (sinds 2011) een samenlevingscontract of een kind samen hebben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.