Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

nieuwe uitdaging

nieuwe uitdaging

19-02-2009 om 08:13

Wat zou jij doen... salarisonderhandeling

Ik heb een leuke baan in de IT (bij een niet-ICT-werkgever). Nu is mij recent gevraagd of ik de baan van mijn leidinggevende wil gaan doen.

Dit houdt in dat ik leiding ga geven aan ca 20 mensen verdeeld over 3 teams.

De nieuwe functie wordt iets aangepast (taken eraf en taken erbij) en opnieuw ingeschaald in de loop van dit jaar. Vermoedelijk 1 schaal hoger dan ik nu zit.

Op dit moment ben ik uitgegroeid in salaris in mijn huidige functie/salarisschaal.

Het voorstel is nu dat ik deze functie ga doen, dat ik daarvoor opleiding & begeleiding krijg en dat ik pas volgend jaar - bij gebleken geschiktheid - een salarisverhoging krijg.

Ik ben het daar niet mee eens, wil nu een eerste salarisverhoging - want meer evrantwoording/zwaardere functie - en volgend jaar de rest vd verhoging.

Maandag wil ik hier een gesprek over...

Wat is redelijk in deze situatie? En wat zou jij doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Je hebt gelijk

Ik vind dat je gelijk hebt. Nu al zwaarder werk? Dan ook nu meer betaald.
En klopt die inschaling wel? Ik bedoel, moeten het niet twee schalen zijn?

Ik ga er even vanuit dat je een vrouw bent (kan er naast zitten natuurlijk), je weet ongetwijfeld dat vrouwen in de regel minder verdienen dan mannen voor hetzelfde werk, vermoedelijk omdat ze lager worden ingeschat en minder scherp onderhandelen. Meisjes die niet vragen worden overgeslagen.

Ik zou trouwens bij afspraken over 'verhoging bij gebleken geschiktheid' ook nog even kijken of er concrete doelen zijn af te spreken (en vast te leggen) zodat je weet wanneer je die 'geschiktheid'bewezen hebt, anders heb je volgend jaar (de bedrijfsresultaten vielen toch tegen dus men wil bezuinigen) weer een discussie.

Succes ermee, want makkelijk zijn dit soort dingen natuurlijk niet.

Temet

mirreke

mirreke

20-02-2009 om 18:00

Was er niet ergens een site om beloning/salaris te vergelijken?

Even gegoogled en ik heb iets gevonden:
http://www.intermediair.nl/html/Salariskompas/salariskompas.html
Ik denk nl. ook dat vrouwen veel eerder tevreden zijn dan mannen met hun salaris, en ook veel minder hoog durven mikken.
Ik zou zeggen, vergelijk wat je zou gaan verdienen met gelijkaardige posities bij andere bedrijven. Ik ben benieuwd. En natuurlijk: nu meer verantwoordelijkheid, nu meer verdienen. Aan hoeveel personen geef je nu leiding: 3, 5, geen? Van weinig of niets naar 20 vind ik behoorlijk, dus ik zou dat ook behoorlijk beloond willen zien.

mirreke

mirreke

20-02-2009 om 18:02

Aanvullende vraag:

In welke schaal zit jouw leidinggevende nu?

nieuwe uitdaging

nieuwe uitdaging

22-02-2009 om 17:26

Reactie

Ha allemaal

Bedankt alvast voor jullie reakties, bevestigd wel mijn eigen 'gevoel'

even kort antwoord op jullie vragen:
- ik geef nu geen leiding, ga leidinggeven aan 3 teamleiders (daaronder ca 17 mdw). In totaal dus 20 mdw.
- mijn huidige leidinggevende zit 2 schalen hoger, echter wordt de functie iets aangepast (geen MT, wel ICT beleid/projectleiding bijv. meer 'coordinatie/meewerkend voorman')
- functie wordt dit jaar officieel gewogen en ingedeeld.

Over de uiteindelijke inschaling maak ik me niet zo'n zorgen. Dat is via een officieel buro, neem even aan dat dat goed komt.

De teamleiders zitten nu één schaal onder mij, als ik er één omhoog ga is het verschil 2 schalen. Redelijk standaard in ons loongebouw.

Ik maak me nu dus vooral druk over de vergoeding op korte termijn.

En o ja... ik ben idd een vrouw vind onderhandelen dan ook lastig... vandaar mijn vraag aan jullie.

Officieel bureau

"Over de uiteindelijke inschaling maak ik me niet zo'n zorgen. Dat is via een officieel buro, neem even aan dat dat goed komt. "

Vanwege mijn werk heb ik geen persoonlijke ervaring met functiewaardering, maar op basis van wat ik wel eens gehoord heb zou ik iets minder gerust zijn geloof ik. Ik heb het idee gekregen dat die bureau's ook uitgaan van info die door het management wordt verstrekt, en dat het uiteindelijke resultaat altijd moet zijn dat het niet meer mag kosten. Dus tja ...

Is er hier iemand die wel ervaring heeft met 'officeel bureau' en inschaling? Komt het dan inderdaad vanzelf goed? Want misschien loop ik hier te pruttelen om niks.

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

23-02-2009 om 16:20

Officiele bureau's

bij mijn man is zo'n officieel bureau langs geweest.

Conclusie, niemand mocht/ging in schaal omhoog, een aantal functies kregen officieel een lagere schaal (die voor de zittende medewerkers dan werd gecompenseerd)

Behalve bij het hogere management...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.