Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Katje

Katje

21-12-2012 om 15:06

Weer 32 uur gaan werken...wie heeft hier ervaring mee en tips?

Ik heb een ontzettende leuke baan aangeboden gekregen. Voor 32 uur in de week en op wisselende dagen en met gemiddeld een uur reistijd om er te komen. Na maanden werkeloos thuis te hebben gezeten komt dit echt als het ultieme kerstkadootje en zeker in deze tijd! Ik heb dus enorm geboft vind ik zelf. Ik heb een druk gezin met kinderen in verschillende leeftijden. Die zijn nu een "mamma-is-altijd-thuis-situatie" gewend. Ze vinden het echt geen probleem dat ik weer ga werken en zijn juist erg blij voor me. De 2 oudsten zijn al redelijk zelfstandig. Nummer 3 gaat nog naar de basisschool (groep 3). Ik heb echter last van koudwatervrees en vraag me af hoe ik alles kan gaan realiseren. Partner werkt fulltime. Minder werken is voor hem helaas geen optie.

Wie werkt er als vrouw zijnde ook zoveel uur, heeft een gezin en begrip voor deze situatie en wie heeft er tips? Is het te doen en wat doen jullie bv met het avondeten.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

21-12-2012 om 15:13

Wel zoveel werk

iets andere gezinssamenstelling: 1 kind groep 4, en alleenstaand. Geen wisselende uren. (Tenzij er overwerk gedaan moet worden)

Ik heb een arsenaal aan ouders van vriendinnetjes en wederzijds vangen wij bij onverwachte dingen (gemiddeld in de groep 1x per week) elkaars kinderen op die er dan ook niet meer verbaasd bij opkijken als eigen mama of papa niet komt maar er meegedeeld wordt dat ze met 1 van ons mee moeten.

Goede BSO en zo'n achterwacht die je vertrouwt is je basis.
De bso van mijn dochter geeft de kinderen tussen de middag een gezonde warme maaltijd. Dus als ze 's avonds niet zo goed eet is dat niet erg. We eten al jaren pas om 7 uur, en dus gaat ze vlak na het eten naar bed.

Als je man iets flexibel is in zijn werk tijden is dat wel prettig. Mijn ex is dat wel en dus brengt hij onze dochter 1 of 2 dagen per week naar school en haalt haar op bij de bso. We wonen in de stad waar hij werkt.

Ik zou niet minder willen werken.

Yta Chalne

Yta Chalne

21-12-2012 om 15:34

Uren

Tja, ik werk vijf dagen. Het kan heus. Voordeel is, dat het op je werk veel rust geeft als je er altijd bent. Thuis is dat andersom, en geeft het, zeker in jouw situatie van thuis geweest zijn, waarschijnlijk veel onrust. Over avondeten: oudsten laten koken (doen ze hier vanaf 12 jaar), vaak koken voor 2 dagen, niet te hoge eisen stellen. Uitwisselen met andere ouders wat betreft je jongste is ook belangrijk, want die is nog op de leeftijd van opgehaald moeten worden op onmogelijke tijden bij schoolreisjes enzo, dus zorg voor goede backup. En stel niet te hoge eisen aan dingen als huishouden, of meehelpen op school (ik doe het echt helemaal nooit). Aandachtspuntje is ook het weekeinde: dat is ook je eigen bijtankmoment, dus plan het niet vol familiebezoek en boodschappen. Kijk of Albert bij jou aan huis bezorgt, of vraag je oudsten de boodschappen te regelen.
En: gefeliciteerd!! Geniet ervan!

dc

dc

21-12-2012 om 16:10

Gedaan

Ik werk nu "maar" 20 uur per week (met 3 kinderen onder de 7), maar vroeger werkte ik voltijd met 2 kinderen. (40 uur). Dat was best pittig.

Wat hielp was: een schoonmaakster die ook streek, boodschappen laten bezorgen en in het weekend beide ook een maaltijd voor doordeweeks koken. Dan deden we ook nog een avond pizza, en dan hoef je doordeweeks nog maar 2 keer te koken.

Ik zou zeggen, ga er lekker van genieten, en neem na een maand de tijd voor een familiegesprek om te kijken wat er vastloopt en hoe jullie dat kunnen oplossen.

Mussie

Mussie

21-12-2012 om 16:16

Mijn tips

1. Zet het idee uit je hoofd dat je veel vrije tijd zult hebben. Vakantiedagen gaan op aan noodgevallen, schoolvakanties etc. Je vrije dag gaat op aan het huishouden en aandacht voor je kinderen. Een uurtje voor jezelf zal een luxe worden.
2. Zorg voor een arsenaal aan makkelijke maaltijden. Tomaat, komkommer en wortel is ook groente, en zo in stukjes gesneden. Wij eten bijvoorbeeld vaak zo'n schaaltje rauwkost met een dikke snee zelfgesneden brood met gebakken ei, eventueel met wat spek of kaas. Een bakje yoghurt na, en dan heb je echt wel een goede maaltijd.
3. Kook vooruit. Op m'n vrije dag kook ik altijd voor de dag erna (meestal een ovenschotel). In het weekend maak ik altijd soep die ik invries. Die eten we dan ook weer ergens door de week.
4. Neem een hulp, als dat financieel kan.
5. Zorg inderdaad voor een netwerken. Is meestal niet zo moeilijk want alle werkende ouders hebben een netwerkje nodig. Gewoon vragen. Er kan altijd iets mis gaan onderweg, met de auto of de trein dus je zult soms anderen moeten vragen. Alhoewel jij natuurlijk oudere kinderen hebt, die kunnen dat natuurlijk ook voor je oplossen.

Mussie

Mussie

21-12-2012 om 16:20

Vervolg

6. Plannen plannen en nog eens plannen. Een schooluitvoering van je kind bijwonen is leuk, dus daar moet je echt vooraf rekening mee houden op je werk. Als je op 11 november eerder naar huis wil vanwege Sint Maarten kun je dat bij wijze van spreken nu al blokken in je agenda.
7. Geniet ervan. Het is heel druk maar het is het allemaal waard.

Ik heb altijd 32 uur gewerkt en soms vraag ik me af hoe ik het red, maar ik zou geen enkel onderdeel van m'n leven willen opgeven. de prijs die ik daarvoor betaal is dat ik weinig vrije tijd heb. Yta Chalne zei het al: het weekend is bijtanken. En voorbereiden voor de komende week. Realiseer je dat goed en plan je weekend dus niet vol.
Succes! En gefeliciteerd natuurlijk.

liora

liora

21-12-2012 om 17:47

Nog wat tips

Vraag of je misschien acht uur per week vanuit huisarts werken, en laat je man en misschien een kind ook eens per week koken.

Ik vind niet dat ik nooit tijd voor mezelf heb hoor en mijn kinderen zijn 3 en 9.

Zus

Zus

21-12-2012 om 18:43

Gefeliciteerd!

Wij werken ook allebei, man 40 uur en ik 32 al mijn hele werkzame leven met 2 kinderen. Inderdaad, ruim van tevoren plannen, de lat niet hoog leggen wat betreft avondeten, lunches voor de kinderen in het weekend smeren en invriezen (nu doen ze het zelf)en het op je af laten komen. Oja, ook geen hoge eisen aan het huishouden stellen, zie je toch niks van als je veel werkt . Het is goed te doen en erg fijn om te werken, succes met je nieuwe baan!

Isabella Caramella

Isabella Caramella

21-12-2012 om 18:51

Liora

"vanuit huisarts werken" ???? Zit je niet in het verkeerde draadje/rubriek?

32 uur

Gefeliciteerd met je baan, wat heerlijk om zo de feestdagen in te gaan!

mijn belangrijkste tip: probeer niet te hoge eisen aan jezelf te stellen.

Zorg dat je huis niet te veel spulletjes/rommeltjes/zooi heeft, zodat je het eenvoudig schoon te houden is. Volgens buitenstaanders is mijn huis schoon maar het kost me erg weinig tijd. Mijn eisen zijn niet hoog: het hoeft niet elke week gestoft te worden, de ramen hoeven echt niet elke paar weken gedaan. Een huishoudster is natuurlijk helemaal ideaal maar wel duur!

Eten: ik maak vaak bergen eten wat makkelijk in te vriezen/ te ontdooien is. Ik heb een grote vriezer met daar in bakjes nasi, bami, macaroni, ... Op de dagen dat ik het niet zo druk heb met werken en/of kinderen naar clubjes te brengen, dan maak ik zoiets en vries wat we over houden in. Op dagen dat we lang werken en/of er veel clubjes zijn, dan is het een kwestie van zo'n bakje in de magnetron stoppen. Sowieso stop ik bijna altijd alles wat we aan eten overhouden in de vriezer, zo nu en dan hebben we dan een 'van alles en nog wat restjes dag'.

Ik heb het zo geregeld kunnen krijgen dat mijn man de kinderen naar school brengt. Ik kan dan al vroeg beginnen, en dus ook vroeg weer thuis zijn. Mijn man is dan laat thuis maar kan wel zijn uren maken. Doordat ik vroeg thuis ben, heb ik ook tijd om bijvoorbeeld de kinderen naar clubjes te brengen. als je dat met je man zou kunnen regelen, dan scheelt dat weer een paar uur per dag.

het staat hierboven ook al een paar keer: zorg voor back-up. wat als je jongste ziek wordt? wat als je onverwacht een extra dag gevraagd om te werken? wat als je onverwacht in de file komt te staan? Al zul je het misschien niet vaak nodig hebben, het is fijn om een paar mensen te hebben die je kunt bellen om je kind(eren) op te vangen indien nodig.

en wat ik ook al las is plannen. Ik heb een familie-agenda in de keuken liggen. Iedereen kan daar in schrijven, en ik verwacht ook dat mijn man dat bijvoorbeeld doet. Alles voor school - en dat zijn nogal wat dingen- staat er in. zo heb ik elke week een duidelijk overzicht wat er moet gebeuren, ik kijk in het weekend of er nog wat voorbereid/gekocht moet worden.

om de rust te houden plan ik 1 dag in het weekend 'vrij'. geen bezoekjes, geen verplichtingen. Dat hebben we als gezin echt nodig. Soms lukt het niet, dan komt er een sportwedstrijd oid tussen door maar och dat is zo nu en dan niet erg. Als basis hebben we die ene dag in de week. Op die dag is het niet zo dat we helemaal lui op de bank zitten, dan halen we bv boodschappen, gaan we even winkelen, naar de kapper dat soort dingen.

succes!

Mea Proefrok

Mea Proefrok

21-12-2012 om 20:56

Relax

Alles is al gezegd, maar de belangrijkste dingen (voor mij) op een rijtje: 1. Kook veel van te voren en zorg dat je voorraad in de vriezer hebt (en een magnetron). 2. Kook vaak voor twee dagen achter elkaar. Vind je tweemaal achter elkaar hetzelfde eten bezwaarlijk, dan kun je de tweede keer ook gewoon na 48 uur doen, alles blijft wel twee dagen goed in de koelkast. En ook wel drie. 3. Doe weinig in huis, maar laat de was niet oplopen. Was en vouw elke schommel was meteen weg, anders kijk je elk weekend tegen de Himalaya aan. 4. Schakel je man in door hem vaste klussen te geven. In overleg natuurlijk. 5. De kinderen gaan voor in bijna alle gevallen. Dan maar minder afgemaakte fotoboeken of uitgezochte administratie. Die kinderen zijn straks de deur uit en dan kun jij je altijd nog snotterend van het legenestsyndroom op Albelli uitleven. 6. Geniet van je werk. Geniet van wat het je brengt aan inkomen maar ook van alle andere aspecten. 7. Regel de opvang goed. Niets zo erg als stressen omdat je NU NU NU een kind ergens moet ophalen en vastzit.

krin

krin

21-12-2012 om 21:07

Mea

"5. De kinderen gaan voor in bijna alle gevallen. Dan maar minder afgemaakte fotoboeken of uitgezochte administratie. Die kinderen zijn straks de deur uit en dan kun jij je altijd nog snotterend van het legenestsyndroom op Albelli uitleven."
Dank je voor de grinnik en de geruststelling; weer iets van mijn actielijstje voor de kerstvakantie geschrapt.

Anneke

Anneke

21-12-2012 om 22:08

Krin

Mijn boodschappenlijst voor kerst:
Familiespelletje en dvd oid onder de boom (bol.com - geen zin om te winkelen)
Chocolademelk plus slagroom
Waxinelichtjes
Spullen kerstpakket niet van te voren oppeuzelen (meestal geeft dat meer dan genoeg snaaivoe
Voor iedereen favoriete ontbijtdingetje
Een simpel maar lekker menuutje

Hier al een week drie zieken (2 x longontsteking).

liora

liora

21-12-2012 om 22:36

Jee

Moet je de mannen vaste klussen geven? Ik sta versteld. Mag ik hieruit concluderen dat alle werkende vrouwen met man gewoon alles moeten doen? Niemand die een beetje fifty fifty doet?
Waarom niet?

JansjeRommy

JansjeRommy

21-12-2012 om 23:09

50/50

Ja het bestaat, wij werken beiden heel veel uren, deels flexibel en doen de zorg voor kind en huishouden samen. Sterker nog, mijn man doet aan het huishouden denk ik wel meer dan ik. Ik geef hem ook zeker geen opdrachten. De meesten stellen om ons heen werken ook allebei minimaal 32 uur pw en doen daar helemaal niet problematisch over.

De tips tot nu toe zijn prima. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik het een paar weken per jaar best allemaal teveel mag vinden, maar meer niet. We hebben samen afgesproken dat we drie keer per jaar op vakantie gaan of op zn minst even er tussenuit.
Maar het grote punt zal denk ik zijn in het begin dat jullie eraan moeten wennen, zeker ook je kinderen. Dat zou ik echt incalculeren, laat je er niet door uit het veld slaan.

Hier ook

wij werken evenveel en doen samen het huishouden. Moet wel zeggen dat man sneller zegt dat hij ergens niet aan toe kwam want 'de kinderen hadden aandacht nodig' en vandaar dat we afspraken hebben gemaakt wie wat doet elke week.

we hebben nu 2 weken kerstvakantie, de kinderen willen niet weg. ze hebben zin om lekker thuis niets te doen, kneuterig te zijn met z'n allen rond de kerstboom. Ben het helemaal met hen eens!

Mea Proefrok

Mea Proefrok

22-12-2012 om 08:32

Liora

Vaste klussen betekent houvast en routine in de jachtige wereld van veelwerkende tweeverdieners. En mijn ervaring (met mijn vader, vroegere verloofde en huidige ega) is dat het handiger is als hij gewoon standaard x, y en z voor zijn rekening neemt. Scheelt veel gesteggel.
Hoe jij er dan bijkomt dat die man niets doet, is mij niet duidelijk.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

22-12-2012 om 08:36

Anneke

Wat naar, tweemaal longontsteking! Beterschap voor alle zieken. En rust en vrede voor jou .

Asa Torell

Asa Torell

22-12-2012 om 09:32

Fulltime

Hier (deels opleiding overigens), met man die 1 dag per week thuis is.
Ik vind het wel te doen maar inderdaad moet er op sociaal leven en netheidsstandaard bezuinigd worden en we eten opvallend vaak brood/kant-en-klaar/restjes.
Wat me het meest tegenvalt is de hoeveelheid tijd die je aan de randen van de werkdag kwijtraakt met halen en brengen en bijvoorbeeld onhandige begintijden als 10 uur waardoor ik het uurtje daarvoor algauw vermors. En dat moet dan s avonds/in het weekend ingehaald worden.

Asa Torell

Asa Torell

22-12-2012 om 09:34

Taakverdeling

Ik geef hier mijzelf vaste klussen. Anders zou ik niks doen en man hier, de netste in huis, zou lijden onder de vervuiling.
Man doet wat hem goeddunkt maar omdat hij de netste in huis is, is dat voor mij meer dan genoeg.
We hebben trouwens geen schoonmaakhulp. Maar gewoon niet zo'n hoge standaard.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-12-2012 om 10:38

Ook

Wij werken ook beiden veel. Groot voordeel is dat wij heel flexibel zijn. Dankzij laptop en telefoon van de zaak kunnen we overal en op ieder gewenst tijdstip werken. Dat maakt het allemaal een heel stuk eenvoudiger dan bij vroegere banen waar een vaste aanwezigheid verwacht werd. Ik zou zeker vragen of je zo nu en dan eens een dag of dagdeel thuis kan werken.

Hulp

Mijn schoonzus heeft ook 2 kinderen nog in groep 3 en de oudste in groep 7. Zij werkt ook 32 uur en haar man onregelmatig (ook nachtdiensten). Ook haar kinderen gaan naar de bso. Ook zij is 'laat' thuis....zij heeft nu al een tijd een oplossing voor de avondmaaltijden waarvan ik wel eens denk...zo simpel dat niet meer mensen dat doen.
Haar hulp die eerst alleen schoonmaakte 4 uur in de week, komt nu 2 middagen 3 uur. Na het schoonmaken, maakt ze dan het eten 'klaar' dat wil zeggen....zo dat het alleen nog gekookt of opgewarmd moet worden. Soms haalt hulp ook boodschappen volgens een doorge-sms't briefje (geld op tafel). Ook wat er gekookt moet worden wordt gecommuniceerd via mobiel, koken is vaak een kwestie van tijd....vlees kan prima sudderen als de hulp de badkamer doet,toch? Daarna kan het uit en hulp naar huis. Als zij klaar zijn met werken, dan haalt de een kinderen op van de bso, de ander zet het eten aan.
Loopt enorm goed. Ze zitten nu 'eindelijk' op een normale tijd aan tafel......Hulp is ook blij want in de ochtenduren zit ze altijd 'vol' en voor de middagen kan ze amper werk vinden.
Is een 'witte werkster' via zo'n bureau.
groeten albana

liora

liora

22-12-2012 om 11:24

Mea

Omdat ik overal las: ik kook altijd dubbel, werkster, etc. Als een man ook af en toe kookt, lijkt het me toch niet zo'n probleem.
En vaste klussen geven associeer ik meer met kinderen. Niet met volwassen mensen.

Katje

Katje

22-12-2012 om 11:50

Leuke tips en nog een vraag: wat doen jullie met de negatieve re

Wauw:wat een tips. Er zitten zeker dingen bij die ik ga toepassen.

Ik ben erg blij met de baan. Zoals ik al schreef heb ik helaas een paar maanden werkloos thuis gezeten. Ik heb me suf gesolliciteerd en toen kwam ik dit tegen. Nog aangenomen ook Maar inderdaad is het voor meer uren dan dat ik gewend ben maar ja...we kunnen niet alles hebben en het extra geld is gewoon erg welkom hier. En dan heb ik nog een LEUKE baan ook gevonden. Bovendien kan ik nog veel kanten op in deze baan en dat vind ik dat wel zo prettig met oog op de toekomst. Mijn kinderen worden namelijk groot en gaan op een gegeven moment redelijk hun eigen weg lijkt me zo......

Maar....ik stuit nu al op zoveel verschillende reacties. Mensen snappen niet waarom ik zoveel uur ga werken en niet lekker in de uitkering blijf zitten. Zelfs mijn eigen moeder belt me niet eens terug om me te feliciteren met mijn baan. Iets wat me erg frustreert (en waarom vraag ik me dan af). Daardoor twijfel ik dus aan het haalbare van dit alles. Nogmaals: mijn gezin steunt me absoluut. Waarom laat ik me dan zo onzeker maken?

Er zijn vast wel heel veel moeders die ook hier mee te maken hebben. En dan ben ik er echt niet op uit om die eeuwige discussie weer op te roepen van: "een thuisblijfmoeder of een werkende moeder is beter voor het gezin enz".

Hanne.

Hanne.

22-12-2012 om 11:52

3 kinderen 32 om 40

Hier 3 kinderen (oudste net 8) en 2 ouders die fulltime of bijna fulltime werken.

Wat het makkelijk maakt is dat mijn kinderen niet anders gewend zijn. Als baby/peuter gingen ze naar het KDV vanaf de kleuterleertijd naar de BSO.

Ik heb de mazzel dat ik ook thuis kan werken. Daardoor hebben we 'maar' 3 dagen BSO en 'maar' 4 dagen KDV nodig. Wat hier helpt is een strakke planning. Boodschappen worden 1x per week gedaan en hangt een lijstje wat we wanneer gaan koken. Hoeven we dus niet meer over na te denken.

Verder vaste dagen mbt halen en brengen van de kinderen. Dus je weet ook op welke dagen je wel/niet eerder kan beginnen of later door kan werken.

Hulp hebben we niet. Voordeel van veel werken is dat je weinig thuis bent en er dus weinig vies wordt. Al moet ik zeggen dat mijn 'viesdrempel' ook laag is. Wel hebben we vaste klussen (of taken). Gewoon om te zorgen dat er geen dingen zijn die niemand oppakt.

Vooraf koken doe ik zelden. En een magnetron bezit ik niet. Wel heb ik voor de dagen dat we laat thuis zijn en vroeg weer weg moeten een paar snelle maaltijden achter de hand. 17.30 thuis, 18.00 aan tafel.

En nu de jongste ook bijna kleuter is beginnen we dat langzaam te rekken naar 19.00 aan tafel zodat we zelf even kunnen zitten tussen werk en thuis.

Ik heb niet het idee dat ik dingen van de kinderen mis. Nee ik help op school niet met rijden naar activiteiten, maar ben wel altijd bereid om 's avonds te komen. En voor het kerstdiner zal ik geen pannenkoeken gaan bakken (of je moet oude willen) maar ik zorg met veel plezier voor het drinken of de rauwkost.

Vangnet is wel nodig, hoewel ik dat vaker inzet voor prive dingen (kind naar de dokter, andere 2 opvangen) dan voor werk dingen. Gelukkig zijn opa en oma dicht bij.

Hanne.

Hanne.

22-12-2012 om 11:56

Negatieve reacties

Ik negeeer negatieve reacties. Ik ben bij de geboorte van de eerste van 40 naar 32 uur terug gegaan.

Bij de geboorte van de 2e bleef ik 32 uur werken en ging partner Ik kreeg te horen dat het zo veel was, hij dat het zo fijn was om lekker weinig te werken.

Zegt m.i. meer over de gene die het zegt dan over of het al dan niet veel is.

Yta Chalne

Yta Chalne

22-12-2012 om 13:07

Negatieve reacties

Eigenlijk krijg ik nooit negatieve reacties. Wat me hooguit wel eens irriteert, is dat man die vanuit huis werkt, en dus meestal bij school te vinden is en ook de meeste afspraken met vriendjes etc. regelt daar bizar veel gejuich mee scoort bij de schoolpleinmoeders("Wat goed dat je zoveel doet!"). Kom op zeg, denk ik dan, het is 2012. Maar goed, ik zie ook nooit een man een draadje starten of een baan van 32 uur te combineren is met kinderen

Tihama

Tihama

22-12-2012 om 13:42

Negatieve reacties

Ik moet bekennen dat het ver weggezakt is. Na de geboorte van de oudste zijn man en ik allebei fulltime blijven werken. Toen heb ik heel wat discussies gehad over mijn ontaard moederschap. Als ik terugdenk, dan verbaas ik mezelf eigenlijk dat ik ondanks al die kritiek nooit besloten heb om braaf een ma-di-do-prinses te worden, dat schijnt aanmerkelijk te schelen in de opinie van de goegemeente. Ik heb zelfs rechtstreeks commentaar gehad dat ik gewoon niet van mijn kind hield, omdat ik fulltime bleef werken. Dat deed de trainster van de zwangerschap-nagym, twee maanden na de bevalling van de oudste.....

Dat was een prima opmaat voor alle commentaar en kritiek die nog zou volgen.

Inmiddels zijn ze hier 11 en 15, en hoor ik de discussie eigenlijk nooit meer. Soms tref ik op Viva- forum nog wel eens die discussies aan, waarbij werkende moeders neergesabeld worden. Ik ben dan eigenlijk verbaasd: ik dacht dat we inmiddels die tijd voorbij waren.
Vermoedelijk is het gewoon zo dat ik er immuun voor ben geworden. Ik lijk het commentaar niet eens te registreren. Het makkelijkste is dus gewoon negeren, zoals sommigen hier al zeggen. Na een tijdje verstomt het commentaar, of je hoort het gewoon niet meer

Ik werk overigens gemiddeld 45 uur per week, maar dankzij laptop en mobiel is dat behoorlijk vrij in te delen. Man idem.

Tihama

Vic

Vic

22-12-2012 om 13:47

Negatieve reacties

Ik werk al ruim 13 jaar minimaal 32 uur in combinatie met een gezin (sinds 10 jaar als eenoudergezin) en heb in die periode misschien 10 keer een negatieve reactie gehad. Gelukkig nooit van familie, maar eigenlijk alleen van collega's die het thuis allemaal 'goed geregeld' hadden (vrouw thuis bij de kinderen). Vroeger wilde ik daar nog wel eens fel op reageren, maar tegenwoordig haal ik mijn schouders op en ga ik over tot de orde van de dag. Zo ook met opmerkingen op het schoolplein e.d. van vaders die het dan 'pittig' vinden dat ik 36 uur werk. Dat bedoelen ze natuurlijk goed, maar het is wel een suffe opmerking, zeker als ze zelf ook 4 dagen werken.
Ik werk 4 dagen van 8 uur en op maandag maar 6 uur omdat ik dan zelf mijn kind uit school wil halen. Over het algemeen (dus niet de laatste week voor de kerstvakantie) vind ik dat geen enkel probleem en niet overdreven belastend. Het scheelt enorm dat ik mijn uren flexibel kan indelen, twee dagen thuis kan werken, en de kinderen inmiddels wat groter zijn (13 en 7). De opvang heb ik altijd goed geregeld, liever wat meer betalen dan moeten leuren met je kinderen om alles logistiek dicht te plannen.
Hoeveel uren werkte je eigenlijk voorheen? Het komt me zo vreemd over dat je al die negatieve opmerkingen krijgt. Dat is toch niet meer 'van deze tijd'. De meeste moeders werken tussen de 20 en 30 uur, en in mijn omgeving is 32 uur echt heel gebruikelijk.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

22-12-2012 om 15:13

Ik plan weinig

Hier tot aankomende week 32 en 40 uur. Daarna ga ik 40 werken en man weer solliciteren . Vier kinderen van 3, 4, 6 en 8 jaar. Twee dagen kdv en twee dagen opa/oma en de oudste drie drie dagen bso. Ik werk weleens vanuit huis. Man niet.
Eerlijk gezegd denk ik er niet vaak over na hoe we het doen. We doen het gewoon. Geen hulp in de huishouding. Ieder doet wat er in het oog springt. Ik probeer weleens vooruit te koken maar dat schiet er toch vaak bij in. Kinderen weten niet beter, vinden het vooral vreemd leuk dat man vanaf volgende week thuis is. Vakantie is een of twee keer per jaar in NL met de vouwwagen.
Vooroordelen zullen er altijd zijn.

zeppie

zeppie

22-12-2012 om 18:54

Negatieve reacties

Hier beiden minimaal 32 uur. Beiden een dag doordeweeks thuis, man werkt ook weleens in het weekend, ik zelden. Toen ik zwanger werd van de eerste vroeg iedereen aan mij of ik nog wel weer zou gaan werken en zo ja hoeveel. Aan hem vroeg niemand iets in die trant. Dat ik 32 uur ging werken was verrassend veel volgens sommigen en dat hij evenveel ging werken was verrassend weinig volgens diezelfden. Verbazingwekkend vind ik het.
Toeval wil dat ik behoorlijk meer verdien dan man dus als er om watvoor reden dan ook 1 minder gaat werken is hij het.
Ook hier veel flexibiliteit dus ik werk vaak even niet tussen 16 en 20 om daarna weer aan de bak te gaan.

Als mensen negatief zijn tegen je over werken en je aanmoedigen vooral van een uitkering gebruik te maken terwijl je kan werken zou ik aangeven dat ik liever de mogelijkheden van uitkering 'bewaar' voor als ik het echt een keer nodig mocht hebben en werk zolang ik kan, elke werkervaring, elk jaar dat ik werk geeft ruimte voor de toekomst, op allerlei manieren. De mogelijkheden om van een uitkering te genieten zijn (bij de meesten) niet eindeloos en je weet tenslotte nooit wat de toekomst nog brengt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.