Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Weer te veel hooi op mijn vork genomen ☹️

dag allemaal
Ik werk sinds september op een fantastische school! Leuke, zeer diverse en zeer gemotiveerde leerlingen. De lessen gaan geweldig, ik heb lol met de leerlingen, mijn collega’s steunen mij en ik steun ze. Kortom: geweldig! Maar, er is een maar: een collega van mij is begin september uitgevallen (voor langere tijd) en ik heb 2 van haar klassen overgenomen. Ik heb nu 7 klassen. En ik begin te merken dat het te veel is. Ik werk op drie dagen (mijn eigen wens) en dat zijn lange dagen. Morgen bij voorbeeld begin ik om 8:15, en ik ben tot 15:00 non stop (behalve de korte pauzes uiteraard) in touw. Daarna geef ik van 15:30 tot 18:00 lesjes aan groep 8 leerlingen die komen kijken of de school iets voor ze is. In de tussentijd komt mijn teamleader ook op lesbezoek (eerste keer). Ik ben enorm gespannen, en kan het niet loslaten. En het gebeurt steeds vaker. Eigenlijk mis ik mijn oorspronkelijk rooster van voordat collega ziek bleek te zijn. Het scheelde 4 uur lesgeven, maar blijkbaar maakt het een groot verschil.
Ik vind het alleen moeilijk om het te bespreken: de vervanger van de zieke collega (voor de overige klassen) voldoet niet helemaal en een andere collega heeft te kennen gegeven over een paar maanden ermee te stoppen (om privé redenen, niet omdat het niet goed lukt). Kortom: ik ben in mijn standaard “ik wil pleasen” valkuil gevallen en vind het moeilijk om het te bespreken met mijn leidinggevende. 
Het is absoluut onbekend wanneer de zieke collega terugkeert.
Wat moet ik doen?
Bluebell


Bijtje82

Bijtje82

06-11-2022 om 17:24

Vraag eens een collega om tips, misschien kunnen zij je helpen plannen. Op zich maak je geen extreem lange dagen. Denk dat het meer in de organisatie zit. 

Bluebell

Bluebell

06-11-2022 om 19:24 Topicstarter

ik weet dat het voor iemand buiten het onderwijs klinkt als een korte dag, maar 7 lessen achter elkaar, zonder tussenuur, vind ik echt pittig. Of werk je ook in het onderwijs Bijtje 82? 
Bluebell

mut

mut

06-11-2022 om 19:39

Ik merk dat het vaak ook zit in de klassen zelf. Zo heb ik een klas die energie vreet terwijl er andere klassen die mij eigenlijk energie geven. Van die laatst heb je geen last als je lange dagen maakt, van die eerste ben je na 2 uur al uitgesteld. Heb je geen lunchpauze op zo'n dag met 7 uren? Vorig jaar had ik een dag die met het eerste uur begon om 8.25, in de lunchpauze had ik pleinwacht van 12.00 tot 12.25, dan eventjes zelf pauze tot 12.50 en door t/m het achtste waardoor ik om 16.25 gedaan had. Dat voelde ik wel. 

Bluebell

Bluebell

06-11-2022 om 19:51 Topicstarter

Klopt Mut. Morgen heb ik dus al mijn klassen, waarvan 2 tweede klassen die wat problematischer zijn. Ik heb ook pleinwacht tijdens de kleine pauze, en tijdens de lunch zie ik vaak leerlingen die komen buurten (mijn klaslokaal heeft een glazen wand waardoor er weinig rust is). Leuk dat ze dat doen, het is een teken van vertrouwen, maar in die 30 mn lunch heb ik niet echt tijd voor mezelf. Lunch in de personeelskamer betekent collega’s die het ene en ander willen bespreken. Ook begrijpelijk, maar wel vermoeiend. Op dinsdag werk ik niet, maar ben vooral bezig om bij te komen van de maandag. Ik ben vandaag al de hele dag al aan het stressen over morgen, wat geen goed teken is,
Bluebell

7 Uur achterelkaar lesgeven aan verschillende klassen is zwaar, en daar hoef je echt geen beginner of bijna-gepensioneerde voor te zijn. Daarna nog achtstegroepers en pleindienst in de pauze is echt topsport. 
Bespreek eens met je collega's hoe de cultuur is op school, wat mensen kunnen doen als het teveel wordt, of hoe je werkdruk zou kunnen verminderen. 
Is er intervisie voor nieuwe docenten op je school? 
Constateren dat je nou eenmaal een pleaser bent helpt je niet veel. Het is iets wat je zult moeten leren te bespreken: of je die twee klassen niet kunt overdragen of teruggeven. 

Bijtje82

Bijtje82

06-11-2022 om 20:14

Bluebell schreef op 06-11-2022 om 19:24:

ik weet dat het voor iemand buiten het onderwijs klinkt als een korte dag, maar 7 lessen achter elkaar, zonder tussenuur, vind ik echt pittig. Of werk je ook in het onderwijs Bijtje 82?
Bluebell

Je verdraait mijn woorden. Het is niet overdreven lang. 

En waarom zou mijn werkdag zonder pauze van 830 tot 1700 en 2 dagen van 7 tot 1800 minder zwaar zijn. 

Sorry hoor, maar ik vind altijd dat leraren doen alsof zij de enigen zijn die het heel zwaar hebben. Ik moet in mijn eentje 5 dagen werk in 3 dagen doen zonder collega's die mijn werk opvangen. En het betaald nog slechter dan de meeste salarissen in het onderwijs ook. Er zijn zoveel beroepen waar de werknemers het zwaar hebben, maar leraren presteren het altijd om te zeggen dat hun werktijden alles overtreffen. 

Ik zit nu op zaterdag en zondag werk te doen wat normaal gezien op een normale werkdag op kantoor gedaan zou moeten worden. Maar niemand die zich geroepen voelt hoor. 

Bijtje82

Bijtje82

06-11-2022 om 20:17

Bluebell schreef op 06-11-2022 om 19:51:

Klopt Mut. Morgen heb ik dus al mijn klassen, waarvan 2 tweede klassen die wat problematischer zijn. Ik heb ook pleinwacht tijdens de kleine pauze, en tijdens de lunch zie ik vaak leerlingen die komen buurten (mijn klaslokaal heeft een glazen wand waardoor er weinig rust is). Leuk dat ze dat doen, het is een teken van vertrouwen, maar in die 30 mn lunch heb ik niet echt tijd voor mezelf. Lunch in de personeelskamer betekent collega’s die het ene en ander willen bespreken. Ook begrijpelijk, maar wel vermoeiend. Op dinsdag werk ik niet, maar ben vooral bezig om bij te komen van de maandag. Ik ben vandaag al de hele dag al aan het stressen over morgen, wat geen goed teken is,
Bluebell

Beginnen met grenzen aangeven dus als je het niet trekt. Beter nu dan te laat en dan zijn er twee uitvallers. 

Bijtje82 schreef op 06-11-2022 om 20:14:

[..]

Je verdraait mijn woorden. Het is niet overdreven lang.

En waarom zou mijn werkdag zonder pauze van 830 tot 1700 en 2 dagen van 7 tot 1800 minder zwaar zijn.

Sorry hoor, maar ik vind altijd dat leraren doen alsof zij de enigen zijn die het heel zwaar hebben. Ik moet in mijn eentje 5 dagen werk in 3 dagen doen zonder collega's die mijn werk opvangen. En het betaald nog slechter dan de meeste salarissen in het onderwijs ook. Er zijn zoveel beroepen waar de werknemers het zwaar hebben, maar leraren presteren het altijd om te zeggen dat hun werktijden alles overtreffen.

Ik zit nu op zaterdag en zondag werk te doen wat normaal gezien op een normale werkdag op kantoor gedaan zou moeten worden. Maar niemand die zich geroepen voelt hoor.

Het is wel een lange dag. Bluebell staat aan een stuk door van 8.15 tot 15.00 uur voor de klas met een aantal kleine pauzes, en daarna weer van 15.30 tot 18.00. 

Tijdens het lesgeven sta je de hele tijd aan, je kunt niet even de aandacht verslappen en even uit het raam staren, even plassen, koffie halen o.i.d. Daar zijn de korte pauzes voor, dat je kunt gaan plassen of koffie halen. Maar tijd om de koffie op te drinken niet persé, want een korte pauze wordt vaak nog gevuld met nog even wat kopiëren, dingen klaar leggen, een overlegje met collega of leerlingen die wat komen vragen. 

Verder ben je nog niet klaar met je dag als je les hebt gegeven. Daarna volgt voorbereiding van volgende lessen, mentorgesprekken, vergaderen met collega's. Het daadwerkelijke voor de klas staan is bijna de helft van het totaal aantal uren dat je maakt (beetje afhankelijk van het vak dat je geeft). 

Bijtje82 schreef op 06-11-2022 om 20:14:

[..]

Je verdraait mijn woorden. Het is niet overdreven lang.

En waarom zou mijn werkdag zonder pauze van 830 tot 1700 en 2 dagen van 7 tot 1800 minder zwaar zijn.

Sorry hoor, maar ik vind altijd dat leraren doen alsof zij de enigen zijn die het heel zwaar hebben. Ik moet in mijn eentje 5 dagen werk in 3 dagen doen zonder collega's die mijn werk opvangen. En het betaald nog slechter dan de meeste salarissen in het onderwijs ook. Er zijn zoveel beroepen waar de werknemers het zwaar hebben, maar leraren presteren het altijd om te zeggen dat hun werktijden alles overtreffen.

Ik zit nu op zaterdag en zondag werk te doen wat normaal gezien op een normale werkdag op kantoor gedaan zou moeten worden. Maar niemand die zich geroepen voelt hoor.

Er is niemand hier die zegt dat jij het niet zwaar zou hebben. We hebben het nu over een leerkracht met 7 klassen op één dag, pleindienst in de pauze en 's avonds nog een extra groep. We hebben het nu niet over jou. 

Verder zou ik toch aangeven dat je het hebt overschat en de vier uur erbij echt teveel is. En begrijp ik het goed dat je een beginnende docent bent, als je in september bent begonnen? Heb je misschien ja gezegd omdat je nog geen vaste aanstelling hebt? 
Is het nog een optie om het te verdelen over 4 dagen? 

7 uur achter elkaar lesgeven zonder tussenuren - en dan ook nog een activiteit tot 18.00 erachteraan kan 1 dag in de week, maar ik denk niet dat veel docenten het langdurig volhouden om dat meerdere dagen te doen. Dat moet je leidinggevende ook wel weten. Wel zuur, want dat jij de uren overnam was natuurlijk een makkelijke oplossing.... maar als jij ook uitvalt of je zo nu en dan ziekmeldt omdat het teveel is, is een groter probleem. 

Leene

Leene

06-11-2022 om 22:12

Bijtje82 schreef op 06-11-2022 om 20:14:

[..]

Je verdraait mijn woorden. Het is niet overdreven lang.

En waarom zou mijn werkdag zonder pauze van 830 tot 1700 en 2 dagen van 7 tot 1800 minder zwaar zijn.

Sorry hoor, maar ik vind altijd dat leraren doen alsof zij de enigen zijn die het heel zwaar hebben. Ik moet in mijn eentje 5 dagen werk in 3 dagen doen zonder collega's die mijn werk opvangen. En het betaald nog slechter dan de meeste salarissen in het onderwijs ook. Er zijn zoveel beroepen waar de werknemers het zwaar hebben, maar leraren presteren het altijd om te zeggen dat hun werktijden alles overtreffen.

Ik zit nu op zaterdag en zondag werk te doen wat normaal gezien op een normale werkdag op kantoor gedaan zou moeten worden. Maar niemand die zich geroepen voelt hoor.

Ik heb in het verleden een baan gehad in de gezondheidszorg waar ik soms meer dan 24 uur aan moest staan. Dat heb ik ook niet volgehouden. Of nou ja.. dat heb ik meer dan 10 jaar volgehouden en toen was het helemaal op.

En toch... Ik had nooit maar dan ook nooit willen ruilen met een leraar. Vreselijk lijkt het me .. zowel lesgeven op de basisschool als middelbare school. En ik vind die dagen wel lang. Continu die groepen elke keer weer schakelen. Ik heb zeer veel bewondering voor docenten en ben blij dat ze mijn kinderen ( en anderen )willen lesgeven.

Ik snap je dilemma TO. En als ouder zou ik balen als er weer eens een les uitvalt. Zo is de hele VWO klas van mijn dochter super ongemotiveerd voor Frans. Ze zit in 3 VWO maar ik denk dat ze minimaal een jaar achterlopen..dit jaar kregen ze een uur extra om de achterstand in te lopen. Binnen 6 weken! Viel de Franse docent weer uit😖. 

Niemand gaat Frans  kiezen in het vakkenpakket echt helemaal niemand😱, hebben ze nog nooit meegemaakt in een klas.

MAAR... Hoe dan ook. Jij moet ook op de been blijven want school is nog verder van het pad als jij helemaal uitvalt op den duur.

Dus sowieso bespreken met je leidinggevende. Misschien kunnen ze iets anders regelen of een klas het ene deel van het jaar les en het andere deel van het jaar de andere klas. Het is allemaal niet ideaal, maar jij kunt ook niets doen aan het enorme lerarentekort 

precies wat Leene zegt. Stop met die extra uren, straks heeft de school twee zieke docenten. Of je zegt dat iemand anders die lessen aan achtstegroepers moet gaan geven. Is dat elke week? 
deeltijd werken in het onderwijs is helemaal niet handig, want je wordt altijd voor extra klussen of overname van uren van zieken gebruikt, omdat fulltime werkenden kunnen zeggen dat ze al helemaal vol zitten. 

Bijtje82

Bijtje82

06-11-2022 om 23:57

troelahoep schreef op 06-11-2022 om 20:50:

[..]

Het is wel een lange dag. Bluebell staat aan een stuk door van 8.15 tot 15.00 uur voor de klas met een aantal kleine pauzes, en daarna weer van 15.30 tot 18.00.

Tijdens het lesgeven sta je de hele tijd aan, je kunt niet even de aandacht verslappen en even uit het raam staren, even plassen, koffie halen o.i.d. Daar zijn de korte pauzes voor, dat je kunt gaan plassen of koffie halen. Maar tijd om de koffie op te drinken niet persé, want een korte pauze wordt vaak nog gevuld met nog even wat kopiëren, dingen klaar leggen, een overlegje met collega of leerlingen die wat komen vragen.

Verder ben je nog niet klaar met je dag als je les hebt gegeven. Daarna volgt voorbereiding van volgende lessen, mentorgesprekken, vergaderen met collega's. Het daadwerkelijke voor de klas staan is bijna de helft van het totaal aantal uren dat je maakt (beetje afhankelijk van het vak dat je geeft).

Het verschilt echt niet zoveel met mijn werkdag hoor. Of dat van een ander.

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2022 om 00:01

EmmaT schreef op 06-11-2022 om 20:55:

[..]

Er is niemand hier die zegt dat jij het niet zwaar zou hebben. We hebben het nu over een leerkracht met 7 klassen op één dag, pleindienst in de pauze en 's avonds nog een extra groep. We hebben het nu niet over jou.

Ik vind best dat ik mag vinden dat een hoop leraren toch vooral veel klagen. Heb altijd het idee dat hun baan zoveel zwaarder is dan die van de rest van de wereld. Terwijl een beetje leerkracht echt niet zo slecht verdiend. 

Maar als je nu al voelt dat je het niet trekt, dan moet je nu aan de bel trekken. En dan moet ze zich vooral niet bezwaard voelen. 

Blijkbaar is zoveel uur voor de klas staan onredelijk, dus moet daar een oplossing voor komen. 

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2022 om 00:13

Leene schreef op 06-11-2022 om 22:12:

[..]

Ik heb in het verleden een baan gehad in de gezondheidszorg waar ik soms meer dan 24 uur aan moest staan. Dat heb ik ook niet volgehouden. Of nou ja.. dat heb ik meer dan 10 jaar volgehouden en toen was het helemaal op.

En toch... Ik had nooit maar dan ook nooit willen ruilen met een leraar. Vreselijk lijkt het me .. zowel lesgeven op de basisschool als middelbare school. En ik vind die dagen wel lang. Continu die groepen elke keer weer schakelen. Ik heb zeer veel bewondering voor docenten en ben blij dat ze mijn kinderen ( en anderen )willen lesgeven.

Ik snap je dilemma TO. En als ouder zou ik balen als er weer eens een les uitvalt. Zo is de hele VWO klas van mijn dochter super ongemotiveerd voor Frans. Ze zit in 3 VWO maar ik denk dat ze minimaal een jaar achterlopen..dit jaar kregen ze een uur extra om de achterstand in te lopen. Binnen 6 weken! Viel de Franse docent weer uit😖.

Niemand gaat Frans kiezen in het vakkenpakket echt helemaal niemand😱, hebben ze nog nooit meegemaakt in een klas.

MAAR... Hoe dan ook. Jij moet ook op de been blijven want school is nog verder van het pad als jij helemaal uitvalt op den duur.

Dus sowieso bespreken met je leidinggevende. Misschien kunnen ze iets anders regelen of een klas het ene deel van het jaar les en het andere deel van het jaar de andere klas. Het is allemaal niet ideaal, maar jij kunt ook niets doen aan het enorme lerarentekort

Ik beweer nergens dat ik niet blij ben met wat ze doen. Zeker wel, want ik moet er ook niet aan denken. Ieder zo zijn vak. 

Maar als je je vak goed wilt uitoefenen, dan moet je zorgen dat het ook kan. 

Niet hier gaan klagen, maar nu gaan aangeven dat het teveel is. Straks blijft ze doorsukkelen en zitten er weer leerlingen zonder docent. 

Ga in je pauzes ergens zitten waar niemand je stoort als je daar behoefte aan hebt. Iedereen heeft recht op pauze, dus neem die dan ook. Je hoeft niet altijd klaar te staan voor iedereen die aan je deur staat. 

Kun je later even langskomen. Ben even druk nu. 

Mijn collega heeft me laten zitten. Heeft ontslag genomen en heeft tijdens mijn week vakantie geen flikker gedaan. Zit met een enorme berg werk en daardoor extra kosten. Een normale collega zou netjes het werk afsluiten bij een normaal vertrek. Maar nee, ik neem ontslag en ik vertrek direct. Nu kan ik ook gaan piepen en zeuren dat het allemaal teveel is en dat is het ook. 

Maar uiteindelijk is het het probleem van je baas. Haal je schouders op, doe wat je kan en een beetje extra. En geef verder aan dat het niet gaat. Hoe langer je wacht met je mond open doen, hoe dieper je erin zakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.