Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vic

Vic

10-04-2011 om 12:29

Weer toeslagengedoe

Gisteren kreeg ik de definitieve beschikking kinderopvangtoeslag 2008. Ik krijg 1800 euro terug. Fijn, maar niet heus. Ik ben al drie jaar bezig met die toeslag over 2008. Eerst had ik een voorlopige en definitieve voorschotbeschikking, bezwaar gemaakt, bezwaar gedeeltelijk toegewezen en een herziene definitieve voorschotbeschikking. Ik ben bijna klaar met terugbetalen (24 maanden). En nu dus weer deze foute definitieve beschikking. Mijn eerste ingeving was om te wachten tot ik het geld terug heb en dan lekker een vakantie te boeken, maar het zou me niets verbazen als ik nog een herziene definitieve beschikking ga ontvangen. Ik wil toch eindelijk wel een keer weten waar ik aan toe ben ;-(
Gaat dat nu bij jullie soepeler?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

10-04-2011 om 14:54

Rechtszekerheid

Hoe zit het ook alweer? Ik heb dus twee jaar geleden al eens bezwaar gemaakt, tegen de voorlopige voorschotbeschikking. Toen heb ik al stukken aangeleverd. Eind vorig jaar wilden ze opeens weer jaaropgaven van de bso hebben over 2008. Die had ik niet, dus moest ik opvragen, en toegestuurd. Voor zover ik weet heeft Toeslagen nu alle inkomensgegevens en kosten van de bso. Ik vermoed dat ze bij die definitieve beschikking (waar ik dus ineens 1800 terugkrijg) zijn uitgegaan van hun eerste voorschotbeschikking (waarbij ik veel moest bijbetalen).
Stel nou dat ik van de week dat geld krijg, en vervolgens maanden niets meer hoor, kan ik dan met een gerust hart dat geld uitgeven, of kunnen ze alsnog over 2 jaar zeggen dat het een foutje was (en of ik even 1800 euro wil terugbetalen)?

Jesse_1

Jesse_1

10-04-2011 om 17:27

Hmmm

De geleerde zijn het er nog niet over eens
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=151053
http://financieel.infonu.nl/belasting/37027-definitieve-belastingaanslag-soms-toch-niet-definitief.html
Ik vermoed dat het verschil tussen deze 2 antwoorden ligt in een wijziging van de wet, die m.i.v. 2010 is ingegaan:
http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=18&ved=0CEsQFjAHOAo&url=http%3A%2F%2Fwww.jaeger.nl%2Fdownload%2F162%2Fmr_magazine_0607_2008.pdf&rct=j&q=definitieve%20beschikking%20fout&ei=UcuhTaLgIMGBOvStkTQ&usg=AFQjCNFNfRD4E9uJcGTaat9-DGLoHLi0MA
(kun je die link openen?). Als ik het goed lees, is het voor de fiscus dus vóór 2010 niet mogelijk om uit zichzelf op een definitieve aanslag terug te komen (wel even 6 weken afwachten).
Maar of ik het zelf ook echt aan zou durven.....?!
Jesse

mijk

mijk

10-04-2011 om 21:14

Oh vic

het doet me zo goed dat ik niet de enige ben die volkomen vasteglopen is in dat kinderopvangtoeslag gedoe....

Ik had op een gegeven moment na een vakantie 18 brieven liggen en ben al een tijdje van plan om na een klacht bij de belastingdienst ook een klacht bij de nationale ombudsman in te dienen. Want als het voor ons al zo onbegreijpelijk is hoe moet het dan als je niet gestudeerd heb?

Mijk

Rosase

Rosase

10-04-2011 om 21:48

Ik zou

het geld nog even achter de hand houden.

Als ik het goed begrijp had je er niet opgerekend en is het dus een extraatje. Ik vertrouw de belastingdienst niet verder dan dat ik ze zie. Echt niet dat ik dat geld voorlopig ga uitgeven. Ik zou minimaal tot 2013 wachten.

Vic

Vic

10-04-2011 om 21:53

Hmmm

In dat stuk uit die lange link van Jesse staat dat de belastingdienst altijd terug kan komen op een definitieve beschikking, zelfs als er geen nieuw feit is, als belastingplichtige had moeten weten dat er een fout is gemaakt. De kritiek op die wetswijziging staat ook al in de link. Ik vind het absurd. Het zou me overigens niet verbazen als ik deze week nog een stel brieven krijg met herziene definitieve beschikking o.i.d. Wat daar dan weer in staat? Vóór mijn bezwaar moest ik nl 900 terugbetalen, na het bezwaar nog 600. Dat heb ik gedaan en nu krijg ik dus 1800 terug. Ik snap dus ook niet waar ze dat op gebaseerd hebben. Zijn de normen voor 2008 soms aangepast na 2008?

Vic

Vic

11-04-2011 om 22:01

Izar

Begrijp ik goed dat je apart leeft maar nog niet formeel gescheiden bent? Dat maakt voor je toeslagen niets uit, maar dit jaar zijn wel de regels voor fiscaal partnerschap gewijzigd. Tot 1 januari kon je duurzaam gescheiden zijn, maar vanaf 1 januari ben je fiscaal partners tot het moment van de definitieve echtscheiding. Je komt dan ook niet in aanmerking voor alleenstaande ouderkorting als je nog getrouwd bent. Ik weet niet of dat voor jou van toepassing is, maar ik wilde het toch even melden.

rozenstruikje

rozenstruikje

11-04-2011 om 22:06

Nee

Hier gaat het verreweg van soepel, de KOT van 2008.
Ik heb inmiddels voor de tweede maal hetzelfde bezwaar ingediend. Het gaat om een wijziging die dus belangrijk is voor de hoogte van de toeslag. Deze wijziging heb ik halverwege 2008 al gemeld met een echt wijzigingsformulier.
Mijn eerste bezwaar is volgens de belastingdienst met succes afgehandeld maar ze hebben niet gedaan wat ik gemeld had als wijziging. Toen ik eindelijk eens werd teruggebeld door iemand die wel verstand van zaken had, keek ze in alle opgestuurde documenten en meldde ze dat er inderdaad 'over iets heen gelezen' was. Haar advies was toen nogmaals bezwaar indienen, over hetzelfde. Dus nu ligt mijn bezwaar weer bij hen.
Irritant vind ik ook dat ik op al mijn brieven al mijn gegevens moet melden, als ik bel moet ik daarbij ook mijn geboortedatum en soms nog meer gegevens ter controle melden. Als zij dan een bezwaar bevestigen/ uitstellen/ afhandelen, krijg je een standaard brief, waarin niet eens staat om welk bezwaar het gaat. En dan krijg je een week later ofzo een herziene voorlopige beschikking met een bedrag. Ze kunnen op zijn minst even moeite doen om de brief wat te personificeren zodat ik weet dat die brief ook echt voor mij is bedoeld en ik weet dat ze mijn bezwaar ook echt hebben gelezen en afgehandeld. Handgeschreven hoeft echt niet, maar een BSN of bezwaarnummer zou fijn zijn als je meerdere bezwaren hebt, voor de herkenning.
Oh ja, als je alle documenten al hebt opgestuurd (kopie BSO, kopie whatever) kun je gewoon in je volgende brief verwijzen naar die documenten als 'al in uw bezit'. Tenminste dat zei die vrouw die er wel verstand van leek te hebben. Ik had inmiddels 8x het echtscheidingsconvenant opgestuurd, en heb in mijn laatste brief ook enkel verwezen. Even kijken of dat werkt.
Oh en dan die eeuwige termijn van wachten. Ik heb al twee keer iets opgestuurd wat ze dan zogenaamd niet ontvangen hadden. Maar pas na 8,5 weken van verzending, kunnen ze melden dat ze het daadwerkelijk niet hebben. Kun je het weer opsturen en weer 8,5 weken wachten. Zucht.
Hoelang je moet wachten totdat je zekerheid over de hoogte van de toeslag... Geen idee. Maar je trekt altijd aan het kortste eind dus ik zou het flink lang bewaren.

Rozenstruikje

Vic

Vic

11-04-2011 om 22:19

Rozenstruikje

Mijn bezwaar was destijds blijkbaar niet ontvangen, dus een paar maanden later kreeg ik ineens een aanmaning die ik binnen een week ofzo moest betalen. Dat was vlak voor Kerst (ook handig), dus ik ben gelijk gaan bellen en heb toen aangetekend een kopie van mijn bezwaar en verzoek om uitstel van betaling ingediend. Ook weer niets op gehoord, zelfs geen ontvangstbevestiging. Dus in januari 2009 weer gaan bellen, en gehoord dat ze het wel hadden ontvangen. Uiteindelijk is dat bezwaar gedeeltelijk toegewezen, maar een motivatie daarvoor heb ik nooit gekregen. Ik kreeg alleen een nieuwe beschikking. Toen vond ik het wel best, dus ik heb het erbij gelaten. Eind vorig jaar kon ik dus ineens weer jaaropgaven gaan opsturen, terwijl ik (heel naïef van me) eigenlijk in de veronderstelling was dat door de afhandeling van het bezwaarschrift 2008 al rond was.
Toeslag 2009 ging overigens ook niet zo soepel. Daar betaal ik ook in 24 termijnen een bedrag van terug. Dat was wel een eigen schuldje omdat ik vergeten was de wijziging van kdv naar bso door te geven (lagere kosten dus). Ik ben benieuwd wat ze daar van de definitieve beschikking bakken. Ik houd mijn hart vast

Hier ook

Wij begrijpen het allang niet meer. Ik kreeg nu opeens geld terug over 2008, terwijl we in termijnen van alles moesten terugbetalen.. Inderdaad heel veel brieven en we zien door de bomen het bos allang niet meer.. Arg! Dus ik zal me ook maar niet rijk rekenen :/

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

13-04-2011 om 16:52

Het is binnen

Vanmorgen stond het geld op mijn rekening. Inmiddels dus veilig weg geparkeerd op de spaarrekening. Ik heb besloten dat ik het maar niet ga uitgeven tot 2013 ofzo. Mocht ik na de bezwaartermijn weer bericht krijgen dat ze het terug willen hebben, dan ga ik daar wel flink tegen in verzet (klacht, ombudsman, de hele rataplan).

Vic

Vic

16-04-2011 om 23:28

Hmmm

Vandaag kreeg ik een definitieve beschikking zorgtoeslag 2008. Schijnbaar heb ik dat ontvangen zonder er recht op te hebben, dus mag ik terugbetalen. Ben benieuwd wat er nog meer komt ;-(

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.