Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wel of geen advocaat

14 jarige dochter heeft op de fiets een aanrijding gehad met een brommer.Beiden zijn met letsel naar het ziekenhuis vervoerd.Het gaat nu weer goed met allebei,ze zijn weer thuis ,de een met eem gebroken arm,de ander met een hersenschudding en een gebroken oogkas.Volgens de politie is niet duidelijk wie er schuldig is aan deze aanrijding ,en mogen zij minderjarigen niet verhoren zonder aanwezigheid van een advocaat.Dochter en brommerrijder worden volgende week op het bureau uitgenodigt voor verhoor.Volgens de advocaat die ik heb ingeschakeld via de rechtsbijstand verzekering is een advocaat niet verplicht,dit is alleen bij zware misdrijven zo.Volgens de politie is het wel verplicht.
Morgen ga ik weer contact opnemen met de politie én met de advocaat ,maar wie heeft er nu gelijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

06-12-2011 om 19:10

Geen advocaat

Je hebt geen advocaat nodig om de tegenpartij aansprakelijk te stellen voor de schade. Waarom denkt de politie dat er sprake is van een strafbaar feit (gezien het verhoor van de week)? Ik heb wat aanrijdingen meegemaakt maar ben nog nooit verhoord door de politie.
Volgens mij kun jij je schade gewoon claimen bij de verzekeraar van de bromfietser (of je rechtsbijstandverzekering laten doen), en dan regelen zij de afwikkeling daarvan.
Sterkte voor je dochter.

Alleen bij (ernstig) strafbaar feit

Vreemd. Ik denk net als voorgangers dat er in de uitleg iets niet klopt... Hier helaas ervaring met een puberzoon die voor de lol 112 heeft gebeld. Voor de goede orde: dat wordt tegenwoordig WEL als misdrijf/ernstig strafbaar feit gezien.
Uit de folder die hij van de officier van justitie heeft gekregen:
"Ben je tussen de 12 en 15 jaar en verdenkt de politie je van een ernstig strafbaar feit? Dan komr er altijd een advocaat. Dit kost je niets.
...
Wordt je verdacht van een ander strafbaar feit. Dan mag je zelf kiezen of je met een advocaat wilt praten. De politie zorgt dat er een advocaat komt. Je moet de kosten van die advocaat wel zelf betalen."
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de politie in jullie geval iemand verdenkt van een (ernstig) strafbaar feit. In geval van een "gewoon" ongeluk vindt er volgens mij geen verhoor plaats, maar wordt een verklaring opgenomen. Daar hoeft geen advocaat bij te zijn. Maar mocht het toch om een verhoor gaan, dan regelt de politie voor deze leeftijdsgroep de advocaat. Je hoeft zelf geen actie te ondernemen, de advocaat neemt dan contact met jou op en regelt de rest.
Als je het niet al hebt gedaan: bel de politie nog even en vraag wat er nu precies gaat gebeuren. Verdenken ze je dochter echt van een strafbaar feit?
Sterkte met het herstel en de verdere afhandeling.

sus-anne

sus-anne

07-12-2011 om 10:10 Topicstarter

Vreemd

de politie heeft dochter en het andere slachtoffer bezocht in het ziekenhuis,maar vertelde hen dat hij geen verklaring mocht opnemen omdat er geen advocaat aanwezig was.
vervolgens vertelde hij ons dat wij een advocaat moesten regelen omdat dochter deze week uitgenodigd wordt voor verhoor,en dat dit verhoor niet zonder advocaat mag plaatsvinden.

de agent vertelde ook nog dat het niet duidelijk is wie schuldig is aan het ongeluk,en dat beide kinderen daarom worden aangemeld als verdachte/schuldige.
Ik ga straks nog maar eens bellen.

Vic

Vic

07-12-2011 om 10:18

Verdachte?

Van welk strafbaar feit worden ze dan verdacht? Ik vind het maar een vreemd verhaal hoor. Normaal gesproken wordt bij verkeersongevallen wel de schuldvraag onderzocht, en de verdeling van de aansprakelijkheid, maar voor een strafrechtelijk onderzoek moet er toch wel wat aan de hand zijn.

sus-anne

sus-anne

07-12-2011 om 10:55 Topicstarter

Geen idee

ze worden beide verdacht van het veroorzaken van een verkeersongeval met letsel.
ik kan om 13.00 bellen dan zijn de bewuste agenten aanwezig,ik ben zeer benieuwd.

Vic

Vic

07-12-2011 om 11:00

Ik ben ook wel benieuwd Mijn dochter heeft een paar weken geleden ook een aanrijding gehad, met letsel, maar daar is niemand als verdachte aangewezen.

sus-anne

sus-anne

07-12-2011 om 11:02 Topicstarter

Vic?

als er geen verdachte/schuldige is aangewezen ,wie is er dan aansprakelijk voor de schade zoals in geval van je dochter?

Vic

Vic

07-12-2011 om 11:08

Sus-anne

Mijn dochter is aangereden door een auto, dus dan is de automobilist over het algemeen aansprakelijk. Dat wordt nog 'versterkt' doordat mijn dochter onder de 14 is. Ik heb nog niets gehoord van mijn verzekering (fietsverzekering met rechtsbijstand), dus daar moet ik eigenlijk even over bellen.

sus-anne

sus-anne

07-12-2011 om 11:15 Topicstarter

En?

wat ik me nu afvraag,moet ik nu alvast mijn( WA) verzekering inschakelen? ondanks dat nog niet duidelijk is wie schuld heeft?

Sus-anne

Even bellen met je verzekering kan nooit kwaad. Maar: als een advocaat verplicht is gezien haar leeftijd (en dat is alleen bij verdenking van een ernstig strafbaar feit), dan regelt de politie dit. Je hoeft hier niet zelf achteraan te gaan.

sus-anne

sus-anne

07-12-2011 om 11:41 Topicstarter

Emel

Dat is ons wel duidelijk gevraagd:* heeft u tijd om een advocaat te regelen voor aankomende week?*

Nog iets

Ik heb deze link destijds ook in het draadje van Vic geplaatst, misschien heb jij er ook iets aan (al gaat dit niet over strafbaarheid, alleen aansprakelijkheid): http://www.anwb.nl/binaries/pdf/over-anwb/rechtshulp/rechtshulpwijzers/rhw_fietsers_en_voetgangers_beschermd.pdf
Fietsers (ook als ze 14 of ouder zijn) krijgen bij aanrijding met een motorvoertuig altijd minimaal 50% van de schade vergoed, en vaak meer - de bewijslast ("fietser was fout") ligt bij de motorvoertuigbestuurder.

Vic

Vic

07-12-2011 om 11:48

Bromfiets

Een bromfiets is toch geen motorvoertuig?

Sus-anne

Bizar. Wellicht dat er speciale omstandigheden zijn (wij weten niet hoe de aanrijding heeft plaatsgevonden) waardoor de politie wel aan strafbare feiten denkt. Ik heb geen rechtenachtergrond, dus kan alleen herhalen wat ik zelf van politie/advocaat heb gehoord ivm mijn zoon. Bel straks idd met de politie, leg eventueel voor wat hier op het forum gezegd is, en overleg met je verzekering. Als je wilt kan ik vanmiddag de folder van de officier van justitie voor je scannen (daar komt de eerdere tekst uit).

Vic

Jawel Daarom moet je als je brommer rijdt ook verzekerd zijn.

Vic

Vic

07-12-2011 om 12:07

Oh ja

"Motorrijtuigen zijn volgens de definitie van de Nederlandse Wegenverkeerswet voertuigen voorzien van een motor bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen. Voorbeelden van motorrijtuigen: auto, motorfiets, bus, trekker, bromfiets, spartamet, elektrische fiets."
Dus dan geldt de bescherming voor zwakkere verkeersdeelnemers (artikel 185 Wvw) ook in geval van aanrijding met een brommer. Die is dus aansprakelijk.

sus-anne

sus-anne

07-12-2011 om 13:32 Topicstarter

Nog niets wijzer

Beide agenten zijn aanwezig op het bureau,maar zitten de hele dienst in bespreking.
de ene is vrijdagochtend weer bereikbaar ,de andere volgende week woensdsag pas!
De woordvoorder van de politie heeft het proces verbaal bekeken en daarin staat :beide kinderen worden aangemerkt als verdachte ,beide worden ook opgeroepen voor verhoor,er is een advies aan de ouders om een advocaat te regelen ,omdat verhoor anders niet mogelijk is.

Toen het ongeval gebeurt was ben ik gebeld door een getuige en ik was al op de plaats van het ongeval voordat de politie arriveerde.
ik heb dus de hele procedure gevolgd,en er was totaal geen sprake van strafbare feiten .

dochter en de getuige beweerden dat dochter rechts van de weg fietste ,brommer kwam uit tegengestelde richting,haalde een fietser in en knalde frontaal op dochter.

Brommerbestuurder beweerde dat dochter overstak op het moment dat hij inhaalde en haar aanreed.

Daarover werden ze het niet eens ,dat is het enige.

Wat een gedoe.

Vic

Vic

07-12-2011 om 13:39

Lastig zeg

Gut wat een gedoe is dat allemaal. Wat vindt je rechtsbijstandverzekering er van? Als het zo is als je omschrijft, ook met die getuige, lijkt het toch een eenvoudige schuldvraag. Is de getuige een onbekende, of een vriendin van je dochter?

sus-anne

sus-anne

07-12-2011 om 19:28 Topicstarter

Lastig

ja echt lastig allemaal.
advocaat rechtsbijstand was niet aanwezig( waarom zit niemand op zijn plek als je hem nodig hebt???),dus morgen terug bellen.

Voor ons is de situatie helder ,zo simpel als wat.
het *gezag* denkt daar schijnbaar anders over.

de getuige is een wildvreemde, overigens heel lieve, man,die bij dochter is gebleven en haar heeft verzorgd tot wij er waren.

sus-anne

sus-anne

08-12-2011 om 16:15 Topicstarter

Welles nietus wellus nietus

nog steeds niets wijzer geworden.
politie zegt toch echt een advocaat te regelen,.advocaat zegt ,nee hoor ,alleen bij strafbare feiten.niet bij *gewoon* verkeersongeval met letsel.
( strafbaar feit is bijv.moedwillige brandstichting,vechtpartij,diefstal)
politie zegt: minderjarige krijgt altijd gratis advocaat.
advocaat zegt: nee hoor,alleen indien ouders een zeer laag inkomen hebben.
pfffffffffffff ! en ik? ik word er alleen maar MOE van.

Vic

Vic

09-12-2011 om 12:29

Google

Als ik google vind ik dat bij verhoor van minderjarigen een vertrouwenspersoon aanwezig moet zijn. Dit kan een ouder of een advocaat zijn. Bij verdenking van misdrijven waarvoor voorlopige hechtenis mogelijk is, worden de kosten van de advocaat vergoed door de RvR.
Dus een advocaat is niet verplicht. Dat is volgens mij ook niet het geval bij volwassenen die verdacht worden van een strafbaar feit. Je mag altijd jezelf verdedigen. Wat jammer dat de politie niet wat beter op de hoogte is van de wet.

En als de politie het zo wil, moeten ze...

... het zelf maar zo regelen? Jij hebt je laten informeren en hebt gehoord dat het niet hoeft. En nu weet je het zelf ook niet meer. Ik zou zelf meegaan en het zo brengen. Als zij je dochter willen verhoren, prima maar dan zelf regelen wat er volgens hen moet worden geregeld. En dan maar zien wat er gebeurt?
Ik zou ook mijn dochter voorbereiden dat we niet weten hoe het gaat lopen en proberen het verder ladingvrij te houden.
Succes!!

Vic

Vic

22-12-2011 om 10:43

Sus-anne

Hoe is het met je dochter? En hoe is het verhaal afgelopen met de politie?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.