Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

catoo

catoo

09-03-2011 om 17:59

Wel of geen ww?

Hoi,
Ik vraag me af of ik recht heb op ww in mijn situatie.

Ik heb per 1 oktober 2010 ontslag genomen bij mijn werkgever omdat ik het niet meer naar mijn zin had en mij via een detacheringsbureau een andere leuke baan werd aangeboden met uitzicht op vast contract. Na 16 weken werken werd ik ziek. Als je via een detacheringsbureau werkt en je wordt ziek wordt je uitkering betaald door het UWV (fase A, dus bij ziekte uit dienst, valt onder uitzendbeding). Ik heb een ziektewetuitkering ontvangen maar ben per 1 maart hersteld. Inmiddels kan ik niet meer terug naar mijn oude baan en ben ik werkzoekende. Op dit moment heb ik dus geen inkomen meer.

Ik vraag mij af of ik recht heb op ww. Ik heb natuurlijk in eerste instantie zelf ontslag genomen en slechts 16 weken gewerkt. Tellen de ziekteweken (door uwv betaald) mee voor de 26 weken die ik weer moet werken om mijn ww veilig te stellen? Kan ik nu ww aanvragen?

Bedankt voor het antwoord,

Catoo

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
NaShA

NaShA

09-03-2011 om 18:56

Ik denk het niet

als ik het zo lees, die zw telt niet mee voor de gewerkte weken, je hebt er niet voldoende gewerkt en bij je vorige baan zelf ontslag genomen. Maar vraag het voor de zekerheid na...

Chippie

Chippie

09-03-2011 om 21:48

Volgens mij wel hoor...

Je hebt ontslag genomen maar had direct ander werk en bij dat laatste detacheringswerk werd je ziek. Ik weet niet precies hoe het zit maar volgens mij krijg je gewoon WW. Het ontslag dat je zelf hebt genomen heeft er in ieder geval niets mee te maken. Je detacheringscontract was een tijdelijk contract en dat is nu geeindigd buiten je schuld om. Je hebt bovendien genoeg weken gewerkt in de afgelopen periode (ken niet de precieze periodes en de wekeneis uit mijn hoofd maar je bent feitelijk nog maar één week werkloos en hebt de rest van de afgelopen periode gewerkt. De weken van je eerdere contract en je ziekteweken tellen gewoon mee.

Maar je had je al aan moeten melden bij het arbeidsbureau (morgen om 9.00 uur sta jij dus bij arbeidsbureau om je in te schrijven als werkzoekende (want dit zo spoedig mogelijk, liefst nog voordat je werkloos bent geworden). En hier vraag je ook een uitkering aan (moet waarschijnlijk digitaal). Daar kunnen ze ook precies uitleggen hoe het zit.

Chippie

Chippie

09-03-2011 om 21:51

Ter vergelijking...

Een collega heeft een tijdelijk contract van twee jaar en is de afgelopen 9 maanden ziek geweest. Contract is afgelopen en ze heeft gewoon een uitkering.

Ik had ooit een detacheringscontract, ging met zwangerschapsverlof en kreeg daarna ook gewoon en uitkering.

NaShA

NaShA

09-03-2011 om 22:31

Totaal andere situatie chippie

waar jij het over hebt. Catoo was een "uitzendkracht" en is toen ze ziek was meteen uit dienst gegaan en in de ZW gekomen. Die collega had een contract van 2 jaar bij een wg en kreeg dus gewoon haar salaris van die werkgever en dan ligt het inderdaad anders. Catoo heeft dus niet voldoende gewerkt om opgebouwd te hebben. En het feit dat je ontslag neemt uit een "vaste" baan om naar een onzekerheid van een uitzendbaan te gaan doet je situatie geen goed. Stap je bijv. over naar een jaarcontract, dan ligt het al anders...

Naar het UWV WERKplein (arbeidsbureau bestaat al een jaar of 10 niet meer) gaan morgen heeft niet zoveel zin...je moet je inschrijven via www.werk.nl en ook de uitkering vraag je daar aan. Daarna bel je om een afspraak te maken....

Chippie

Chippie

09-03-2011 om 23:27

Nasha

`En het feit dat je ontslag neemt uit een "vaste" baan om naar een onzekerheid van een uitzendbaan te gaan doet je situatie geen goed.´

Hoezo, je bent gewoon ´niet verwijtbaar werkloos´. Niemand kan in de toekomst kijken. Dit zou betekenen dat niemand weer kan wisselen van baan. Want als je een vaste baan er voor inlevert kom je vaak in een tijdelijke contract situatie en in ieder geval in een proefperiode. Dus jouw argument lijkt me echt een kulargument.

´Catoo heeft dus niet voldoende gewerkt om opgebouwd te hebben.´

Dat vraag ik me dus echt af. In de ziekteweken kreeg ze een uitkering van UWV. Hoewel ze niet heeft gewerkt, tellen eze weken volgens mij wel mee. Ik ga nu kijken op de uwv site.

Chippiee

Chippiee

09-03-2011 om 23:31

Gevonden

Op de site van UWV:

'Heeft u in de 36 weken vóórdat u werkloos werd niet gewerkt door ziekte, of heeft u een tijd onbetaald verlof opgenomen? Dan kijken we langer terug om aan 36 weken te komen. Bent u bijvoorbeeld 12 weken ziek geweest, dan kijken we naar de laatste 36 + 12 = 48 weken voor u uw baan kwijtraakte.'

Kortom, no worries!

Wel enige worries (maar niet hopeloos)

Vziw hangt het van de situatie af. Heb je ontslag genomen uit een vaste baan voor een uitzendbaan dan kan dat verwijtbare werkloosheid opleveren, en als je dan niet lang genoeg werkt om een nieuw recht op te bouwen is het helaas pindakaas. Maar als je bent overgestapt naar een baan waar je beter vooruitkon en waar een reëel uitzicht was op een vast contract dan hoeft er van verwijtbaarheid geen sprake te zijn. Aldus de lijn bij UWV en in de rechtspraak, vziw.

Nasha, hoezo kan je je alleen inschrijven via werk.nl? Er zijn nog altijd mensen zonder internettoegang, kunnen die dan geen uitkering krijgen? Lijkt me ook wat kras eigenlijk. En ik neem aan dat je met die inschrijving een DigiD moet gebruiken, of heb ik dat mis? Want zo'n ding aanvragen kost ook een week, dan kan je net weer te laat zijn etc.
Maar goed, Catoo: inschrijven via werk.nl en als je dat niet kan dan zsm naar het arbeidsbureau/CWI/UWVWerkbedrijf of hoe ze het deze maand weer noemen . En mocht er een afwijzende beslissing komen ogv verwijtbaarheid, dan binnen zes weken bezwaar maken, bij voorkeur mbv een rechtshulpverlener die vaker met dat bijltje hakt.

Succes ermee

Groeten,

Temet

Monet

Monet

10-03-2011 om 13:35

Temet

Het is helaas echt waar dat je je alleen via werk.nl kunt melden voor een WW uitkering. Het kost de consulenten van het werkbedrijf dan ook veel tijd om mensen zonder PC eerst te helpen met het aanvragen van hun Digid, om vervolgens nog eens met deze mensen te gaan zitten om de aanvraag in te vullen.

Lekker dan

Nou, fraai is dat. Dan mag ik toch wel hopen dat de datum van melding bij die consulent telt als eerste melding, want je hebt een sanctie aan je broek voor je het weet.

Wat een geëmmer. En dat zeker weer onder het mom dat men het de klant zo makkelijk mogelijk maakt! (ik moest laatst ook iets digitaal doen dat ik veel liever gewoon op papier had gedaan. Maar goed...)

Groeten,

Temet

NaShA

NaShA

11-03-2011 om 19:09

Eerder geen tijd voor een reactie

maar inderdaad, het "moet" digitaal. Ok, voor de echte digibeet is er best een mouw aan te passen, maar vaak levert dat wel een extra gang naar het WERKbedrijf op (eerst aanvragen, dan bellen voor de echte afspraak en dan dus later voor de echte inschrijving komen). Verder kan iemand die zelf geen computer heeft maar er best iets mee kan gebruik maken van computers op de vestiging, gratis en voor niks (kun je meteen op de vacature-borden kijken). Het is niet zo ingewikkeld, maar je moet wel goed lezen, en laat het daar nu vaak fout gaan, het goed lezen....

(Nas, die een beetje moe is, lange dag, en uitgekafferd door een 23 jarige die het niet eens was dat ze geen extra geld kreeg, omdat ze al ver boven het sociaal minimum zat, maar gewoon een te dure woning gekocht had....)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-03-2011 om 09:37

Waarom kan je niet terug naar je oude werkgever? Als het ontslag met wederzijds goedvinden is kan je WW aanvragen. ZSM aanvragen via werk.nl of een afspraak maken bij het Werkbedrijf. "Uiterlijk 4 weken na uw eerste werkloosheidsdag krijgt u een brief met de beslissing over uw aanvraag. U ontvangt dan ook uw eerste betaling. Hebben wij uw WW-aanvraag pas ontvangen nadat u werkloos bent geworden? Dan krijgt u de betaling en de brief binnen 4 weken nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen.
Lukt het ons niet om binnen 4 weken een beslissing te nemen over uw aanvraag? Dan bellen wij u in de vierde week om dit met u te bespreken en nieuwe afspraken te maken. U kunt dan bijvoorbeeld afspreken om alvast een voorschot te ontvangen. UWV maakt dit nog voor het einde van die week aan u over. Het voorschot wordt later verrekend. De definitieve beslissing en betaling krijgt u in ieder geval binnen 8 weken na uw eerste werkloosheidsdag."
Hou er dus rekening mee dat je een a twee maanden zonder inkomsten zit!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.