Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kiki

Kiki

03-07-2011 om 22:37

Welk dagdeel minder werken om bij te slapen?

Omdat ik de slapeloze nachten niet meer trek ondertussen halverwege de zwangerschap ben, te veel stress heb, zwangerschapskwaaltjes beginnen te komen en de gezondheid van mijn jongste te wensen over laat, m.a.w. ik kan de combi werk/thuis/kinderen even wat minder goed hebben en ik wil (tijdelijk) een dagdeel minder werken zodat ik thuis kan bijslapen. In ieder geval tot de nachten hier wat beter zijn.

Dinsdag is mijn gewone vrije dag, donderdag de vrije dag van mijn man, dan heb ik geen rust.

Houd ik over: maandag, woensdag en vrijdag.

En dan even de stomme vraag, omdat ik optimaal gebruik wil maken van een dagdeel voor mezelf , welk dagdeel zouden jullie doen? Woensdag ligt wel midden in de week, maar ook wel precies na mijn vrije dag (hoewel dat ook geen rust geeft natuurlijk), maar de vrijdagen ben ik vaak al gesloopt. Maandagen lijkt me zelf niet zo handig.

En zouden jullie een ochtend of een middag pakken. Het maakt voor de bezetting niet uit en het komt eigenlijk allemaal even slecht uit (maar dat zal grotendeels wel in mijn hoofd zitten)

Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

03-07-2011 om 22:45

Wat ik heb gedaan

Ik werkte 4 x 8 uur, en ben vanaf 20 weken naar 4 x 5 gegaan omdat ik het niet meer trok. Die uurtjes aan het eind van de middag kon ik dan mooi even slapen, voordat het hele avondritueel met de kinderen weer begon. Ik zou dus niet een heel dagdeel nemen, maar bijv. 2 uur per dag korter werken.

Rosase

Rosase

03-07-2011 om 22:48

Ik zou de woensdag doen

Midden in de week, dat breekt de week weer een beetje.

Je geeft zelf al aan dat je op dinsdag ook geen rust krijgt, dus is dan ook geen argument. En als je op woensdag wat rust kunt krijgen, kun je de donderdag en vrijdag mogelijk ook wat beter hebben.

Dus als je het enigzins kunt regelen qua afwezigheid zou ik kiezen voor de woensdagmiddag.

Wat ik trouwens deed tijdens de zware tijden, was 's avonds een powernapje doen. Even een minuut of 20 met ogen dicht op de bank zitten en ik kon er weer tegen.

Rosase

Rosase

03-07-2011 om 23:07

Idee van vic

Is ook een goede. Ik ben bij mijn laatste zwangerschap op een gegeven moment 's middags thuis gaan werken. Als ik dan thuis kwam deed ik eerst een dutje voor ik weer verder ging en daar knapte ik altijd erg van op.

Fiorucci

Fiorucci

04-07-2011 om 08:08

Maar...

Op woensdagmiddag zijn eventuele andere kinderen thuis,denk ik? Dat lijkt me dan weer niet handig..

mijk

mijk

04-07-2011 om 10:18

Ik zou voor de woensdag gaan

lekker midden in de week. maar er vanuit gaand dat je ook een werkster hebt. Wanneer komt die? Straks lig jij lekker te tukken wordt er ineens driftig gezogen! Ideaal lijkt me de dag nadat ze geweest is en niet de dag voor ze komt!

En mocht je het huis nog zelf proberen schoon te houden. Onmiddelijk mee stoppen

Mijk

Hanne.

Hanne.

04-07-2011 om 11:25

Wat ik deed

Ik ben halverweg de zwangerschap ook minder gaan werken.

Verloskundige gaf het advies om een hele dag voor me zelf te reserveren. De bedrijfsarts juist om de vrije tijd over meerdere dagen te verspreiden.

Wat ik heb gedaan is een halve dag alleen voor mijzelf (kinderen waren 's middags thuis) en 2 dagen wat eerder naar huis.

De halve dag gaf me genoeg energie om de middag te trekken (lees ik lag tot 11.45 te slapen en holde daarna naar school). De middagen vroeger weg gaf juist de rust in de alledaagse dingen.

Heel vroeg naar bed gaan

om een uur of 8 a 9 uur. En dat je man dan afruimt, vaatwasser, kinderen in bad en bed. Verder s'middags de tv aan zetten en zelf even gaan liggen.

Echt rusten kan ik alleen als de kinderen er niet zijn. Dus ik zou niets hebben aan een vrije ochtend erbij omdat de jongste dan hier driftig rond loopt (wat ook erg gezellig is).

Kiki

Kiki

04-07-2011 om 11:39

Dank jullie wel

de werkster komt dinsdag en vrijdagochtend, dus daar heb ik niet zo'n last van. Huishouden doe ik sowieso al minimaal, ik ben erg lui. De kinderen zijn op maandag, woensdag en vrijdag niet thuis, dus daar heb ik geen last van. Nog geen schoolgaande kinderen hier.

Manda, vroeg naar bed en doorslapen is hier juist het probleem. Beide jongens zijn gewoon ernstig vervelend met slapen en slapen laat in op het ogenblik en de jongste moet om 2200 nog medicijnen hebben en eer ik hem daarna weer in slaap heb ...
Dat is trouwens al drie jaar zo, maar nu trek ik het gewoon heel moeilijk.

Ook wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die halverwege de zwangerschap de handdoek in de ring gooit, ik voelde me al een watje. Ben immers niet ziek, alleen vreselijk moe.

Kiki

Kiki

04-07-2011 om 11:41

Ik heb daar ook aan zitten denken hoor

om gewoon iedere dag om 1600 weg te gaan en dan twee uur te slapen, maar ik ken mezelf dan wordt er nog even een wasje gedraaid, even een mailtje gecheckt, even een telefoontje gepleegd en voor ik het weet is het alweer 1800 uur. Dus vandaar dat ik echt een hele middag wil.

Kiki

Heel goed dat je naar je lijf/geest luistert. Ik heb zelf het idee dat de vaste regels voor zwangerschaps- en bevallingsverlof omgekeerd werken, dat vrouwen en hun omgeving er van uit gaan dat je het in die tijd moet klaren. Terwijl gewoon elke situatie verschillend is. Er zijn geen regels. De wetgever kan geen rekening houden met slak- en turbozwangeren. Sommigen werken met plezier tot de laatste dag, en anderen zijn meer energie kwijt met broeden. Zelf vond ik het ook verhelderend om me te realiseren dat je als zwangere vrouw ook als je niets doet nog steeds een werkende fabriek bent. En wat voor een. Een uniek product, niemand doet het je na!

liora

liora

04-07-2011 om 15:13

Kiki

Als je het niet meer trekt moet je zeker minder gaan werken. Maar word je zelf steeds wakker of maken jouw kinderen je wakker?

Als dat laatste het geval is, kun je daar ook wat aan doen natuurlijk.

Kiki

Kiki

04-07-2011 om 16:41

Liora, mijn kinderen maken mij wakker

Althans, een kind dan, de oudste slaapt laat, maar als hij slaapt wel goed.
De jongste is het probleem en die is dan precies degene die ik niet uit logeren kan doen om 's nachts bij te slapen.

De jongste heeft het afgelopen jaar natuurlijk nogal veel voor zijn kiezen gehad, dus slaapt daarom niet best. Maar ik maak me geen illusies, bij mijn oudste duurde het drie jaar.

Ik denk dat ik alles weer een stuk zonniger inzie met extra slaap

liora

liora

04-07-2011 om 19:14

Kiki

Ik denk dat een kind echt eerder kan leren doorslapen. Ik heb zelf heel veel baat gehad bij de info van het c-bureau hierover voor mijn toenmalige dreumes van 19 maanden.

Binnen een paar dagen sliep hij door en had ik mijnnleven weer terug!

Kiki

Kiki

04-07-2011 om 20:30

Liora, dank je wel

Het gecontroleerd doorhuilen werkt bij mijn kinderen echt totaal niet en ik meen me te herinneren dat jouw CB dat soort tips gaf? Die lees ik net na in dreumestijd toch, dat draadje wat aan Manda gericht was???

Maar mijn kinderen maken zich zo druk en gaan zo over de rooie dat ze gaan spugen.

Persoonlijk vind ik ook dat jongste wel een reden heeft voor zijn doorwaakte nachten. Hij voelt zich ook heel vaak niet lekker en dan ligt het denk ik net even iets anders dan een kind dat huilt omdat hij mij wil zoals bijvoorbeeld mijn oudste had.

Ik ga dus de woensdagmiddag vrij proberen, we beginnen volgende week want deze woensdag had ik al afspraken staan. Maar een week kom ik nog wel door denk ik

Hier

slaapt mijn jongste nu al een tijd goed door. Ik kan allerlei theorieen van wal steken maar zeker weet ik niet wat het precies nou was. Het was 1 van deze 5 of alle 5 en ik weet niet meer in welke volgorde maar het was in een maand bekeken.

1.Ik ben een week erg ziek geweest, toen was mijn man in het buitenland, ik had geen energie om mijn bed snachts uit te komen en ik heb haar dus heel lang laten huilen.
2.Ook voordeel was dat mijn man er niet was, die stapt direct uit bed.
3. we hebben haar telkens iets langer laten huilen, niet meteen gegaan.
4. ze had honger, we zijn overdag meer eten gaan geven, mandarijntje is nogal een eter.
5. ze had het koud (ook dik ingepakt), ze is nogal kouwelijk. Sinds het warm weer werd sliep ze beter.

Hanne.

Hanne.

05-07-2011 om 00:37

Slaaptips

Ik vraag me af of al die slaaptips nu echt helpen of dat het op een gegeven moment 'toevallig' over is. En dan is het automatisch de laatst gebruikte tip die helpt.

Hier 2 kinderen die laat zijn gaan doorslapen (lees 19 maanden en 24 maanden). Ik heb er niets voor gedaan. Eén van de twee heeft zelfs tot de dag dat ze ging doorslapen de halve nacht bij ons in bed geslapen. en Ineens...letterlijk van de ene op de andere dag sliepen ze ineens wel de nacht door.

liora

liora

05-07-2011 om 07:07

Hanne

Hier hielp de methode echt, dat was volkomen duidelijk. Maar als je op voorhand er niet in gelooft of denkt dat het terecht is dat jr kind steeds wakker wordt, dan duurt het zo drie jaar.

Maar het is jullie leven dus je zult zelf moeten bekijken of je er iets aan doet of niet. Met een derde op komst zou ik alles op alles zetten want de baby gaat natuurlijk ook drie nachtvoedingrn willen...

Liora

Sascha2

Sascha2

05-07-2011 om 10:14

Kiki

Kun je wel makkelijk op tijd je werk loslaten, zodat je na een ochtend werken ook echt op tijd naar huis kunt? Ik kan dat niet zo goed, wil vaak nog even dit en dat afmaken. Voor mij zou een vrije ochtend beter werken. Maar wie weet is dat voor jou geen probleem. Ik vind het een hele goede beslissing! Alleen al het idee dat je wat meer tijd krijgt om bij te tanken zal al schelen.

22.00 uur

Die medicijnen van 22.00 uur daar valt zeker niet mee te schuiven? Het is inderdaad zo jammer dat een kind dat moeilijk inslaapt weer wakker gemaakt moet worden.

Of misschien een keer niet de kinderen uit logeren maar de mama?

sterkte Avalon

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.