Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Welke hypotheek verstrekker

aangezien mijn partner en ik uit elkaar gaan. En ik graag met de kinderen in ons huis willen blijven. ben ik gaan kijken voor een goede hypotheek. Wat me opvalt is dat de rentes best wel uit elkaar liggen. Bij 2 verschillende banken ben ik nu geweest. 1 bank geeft duidelijk een lagere rente, (abn amro internet hypotheek) en de andere ( rabo) heeft een hogere rente. toch is de uitkomst van hetgeen ik uiteindelijk moet betalen niet veel verschillen.
ik begrijp dan niet zo goed hoe dat kan.
En wie heeft ervaring met de hypotheker en bijvoorbeeld de hypotheekshop. Zal dat echt voordeliger uitpakken dan rechtstreeks naar een bank stappen?
wie heeft dit pas geleden aan de hand gehad en heeft een idee waar ik het beste naar toe kan.
Ik denk overigens aan een aflossingsvrije of een bankspaar hypotheek. De 1 omdat ik de kosten zo laag mogelijk wil houden, de ander om toch alvast wat af te lossen. wat me dan wel meer gaat kosten nu.
Wat is verstandiger?
( ik kan overigens wel elke cent gebruiken met 2 kinderen)

gr. ponpon

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

26-11-2009 om 22:59

Hypotheker

hele goede ervaringen hier, onafhankelijk advies, kijken naar wat voor jou het beste is en goedkoopste. Mijn ervaring is ook dat ze goed luisteren naar je wensen....

Tinus_p

Tinus_p

27-11-2009 om 09:56

Wat dingen

ponpon:
"En wie heeft ervaring met de hypotheker en bijvoorbeeld de hypotheekshop. Zal dat echt voordeliger uitpakken dan rechtstreeks naar een bank stappen?"
Ff stoomcursus: De hypotheker, hypotheekshop etc heten 'onafhankelijke adviseurs'. Onafhankelijk betekent dat ze niet afhankelijk zijn van één bank, maar ze verdienen hun geld door de verkoop van hypotheklen, dus in die zinj zijn ze absoluut niet onafhankelijk en ook niet voor jouw belang. Het worod adviseur is gewoon een gotspe en zou verboden moeten worden; het zijn verkopers.
Met die info in je achterhoofd is de beste aanpak: gaan shoppen. Ga gewoon een stuk of wat tussenpersonen af, mijd de kleine vage kantoortjes, en vraag door. De Hypotheker is zeker niet de slechtste, in dit opzicht.

ponpon:
"1 bank geeft duidelijk een lagere rente, (abn amro internet hypotheek) en de andere ( rabo) heeft een hogere rente. toch is de uitkomst van hetgeen ik uiteindelijk moet betalen niet veel verschillen."
Jups. Rente is één ding, maar het geld wordt vaak verdiend door de verkoop van spaar- of beleggingspolissen voor de aflossing, en door de verkoop van extra verzekeringen, waarvan de prijs enorm varieert. De kosten van die polissen, daar moet je op letten, en die verzekeringen moet je gewoon niet nemen: Die zijn te duur en (itt wat de 'adviseur' vaak beweert) niet verplicht.

ponpon:
"Ik denk overigens aan een aflossingsvrije of een bankspaar hypotheek. De 1 omdat ik de kosten zo laag mogelijk wil houden, de ander om toch alvast wat af te lossen. wat me dan wel meer gaat kosten nu. Wat is verstandiger?"
Ik heb ene nieuw stokpaardje: je moet aflossen, en aflossingsvrij is een ander woord voor 'je kop in het zand steken'. Je renteaftrek houdt ooit op, en dat kan in bepaalde gevallen zelfs best snel zijn. Dan gaan je lasten met 70% omhoog.

amk

amk

27-11-2009 om 11:28

Aanvulling tinus:

Die rente aftrek houdt idd ooit op. Dus reken als je aflossingsvrij wilt nu al door of je ook met een verhoogde bruto last (de rente zal omhooggaan) nog rond kunt komen. Laat ook die scenario's doorrekenen bij verschillende rentepercentages.

zo ja, dan is het een te overwegen optie.

Jacoline29

Jacoline29

27-11-2009 om 13:39

Hypotheker

Hebben wij juist slechte ervaringen mee.Onduidelijk en ze probeerde ons van allerlei extra's aan te praten.Bij andere verstrekkers geweest en toen uiteindelijk de knoop door gehakt.Maar niet bij de hypotheker.

ponpon

ponpon

27-11-2009 om 14:44 Topicstarter

Helder!

alvast hele bruikbare tips. Ik ben inderdaad ook aan het shoppen "
Vooral het idee van geen aflossingsvrije hypotheek is een goede tip. Daar moet ik dus idd rekening mee houden.
Ook verder kijken voor verzekeringen,.
toch is het volgens mij zo dat als je banksparen hypotheek neemt er dan een verzekering aan vast zit.
klopt dit wel of niet ?
En als ik een bank spaar hypotheek zou nemen, is het dan raadzaam en voor mij beter ivm lagere kosten, dat ik een gedeelte hiervan aflossingsvrij doe?
Bij de hypotheekshop heb ik wel een heel duidelijk advies gekregen. Daar was ik wel blij mee. Bij de abn-amro daarentegen gaat via de telefoon. Dat is lastiger maar waarschijnlijk wel voordeliger.
Welke kleine lettertjes moet je rekening mee houden?
En als jullie in mijn schoenen zouden staan, waarvoor zou je kiezen?
Alvast heel erg bedankt !!

ponpon

ponpon

27-11-2009 om 15:49 Topicstarter

Knurf

dat is inderdaad wel op de lange termijn.
Waar ik nu ook een beetje naar moet kijken is dat ik met mijn kinderen nu ook aardig kan leven.
Ik ben zelf ook meer voor zekerheid op de lange termijn maar dat ik nu te duur. dan zouden we maandelijks te veel betalen en te weinig overblijven om van te leven.
De hypotheek die ik wil afsluiten is wel een stuk lager dan de waarde die de woning nu heeft.
Ook omdat wij de woning nog in een goede tijd hebben gekocht en dat ik destijds een behoorlijk deel eigen geld in de hypotheek heb gestopt.
Hierdoor is het voor mij mogelijk om de woning aan te houden.
Ik vermoed dat ik over 20 a 30 jaar het geld minder hard nodig heb dan nu. Vandaar dat ik denk dat het beter is om ook even naar het nu te kijken. later zou ik meer kunnen werken of evt kleiner kunnen gaan wonen.
Ik ben overigens blij met de reacties. Dat iemand met mij mee denkt die er meer verstand van heeft dan ik.
Op deze manier kan ik goed de voors en tegens tegen elkaar afwegen

Aflossingsvrij niet altijd negatief

Een combinatie van aflossen en een deel aflossingsvrij lijkt me prima. Natuurlijk heb je na 30 jaar geen renteaftrek meer maar er wordt nu wel heel negatief over gedaan.
Bedenk wel dat inflatie in je voordeel is. Het bruto rentebedrag dat je moet betalen hapt nu een veel groter deel uit van je inkomen dan over 30 jaar (ervan uitgaande dat je inkomen minimaal met inflatie meestijgt en je de rente 30 jaar vastzet).
En wat ook meespeelt al wil je er misschien geen rekening mee houden is mogelijke erfenissen op termijn. Oftewel hoe ziet je inkomen en vermogen er over 30 jaar uit?
Wat je ook kunt doen is wel een groot deel aflossingsvrij maar er zelf los van de hypotheek bij sparen voor de aflossing. Dan heb je zelf in de hand wanneer je geld opzij kunt leggen en wanneer niet. Dan kun je altijd op een later moment beginnen met aflossen, dat is niet verboden bij aflossingsvrij
Wij hebben goede ervaringen met de hypotheker. Ik heb inderdaad bij meerdere partijen geshopt. banken bieden alleen hun eigen producten aan. hypotkere, hypotheekshop e.d. bieden van zowel banken als verzekeraars hypotheken aan.
Enige tip die ik je kan geven is niets te ondertekenen dat je niet 100% snapt. Als de adviseur je niet alles qua voorwaarden en kosten heel duidelijk kan uitleggen moet je niet tekenen. Als hij het niet kan uitleggen zit er vast een mega adder onder het gras.

groeten,
Mieke

Tinus_p

Tinus_p

27-11-2009 om 20:03

Aflossingsvrij meestal negatief

Mieke:
'Het bruto rentebedrag dat je moet betalen hapt nu een veel groter deel uit van je inkomen dan over 30 jaar (ervan uitgaande dat je inkomen minimaal met inflatie meestijgt en je de rente 30 jaar vastzet)."
dat is een gevaarlijke redenering. wat helpt, is om te bedenken dat bij een inflatie van 2% per jaar, na 30 jaar de totale inflatie 81% is. Maar na 30 jaar verdwijnt ook je hypotheekrenteaftrek. En als je aftrek 42% is, betekent dat een stiging van je lasten met 72%. Maw; als je niet aflost, betaal je na 30 jaar ongeveer net zoveel als nu. En dan moet niet stiekum ook de rente stijgen.
Het is goed om te bedenken dat aflossingsvrije hypotheken altijd zeldzaam waren -tot nu. Op de lange duur word jij er namelijk niet beter van, maar de bank wel.

ponpon

ponpon

27-11-2009 om 20:50 Topicstarter

Okee

wat betreft de aflossingsvrije hypotheek begrijp ik dat het dus inderdaad niet de beste hypotheek is.
Mogelijk zal het dan deels aflossingsvrij worden. anders wordt het te duur voor me.
Ik denk dat het een 40-60 constructie wordt. Dan het anderen deel banksparen.
Ik ben enig erfgename van mijn ouders dus een erfenis zit er in de toekomst wel in. lopen beide tegen de 70.(Maar ik moet er niet aan denken dat ik mijn ouders moet missen) Ik denk dat ik goed ga shoppen op bovenstaande . deels banksparen en deels aflossingsvrij. Dat is nog betaalbaar voor me.
Misschien dat ik idd nog eens naar de hypotheker ga. Niemand ervaringen met de hypotheekshop ?

Jaymza

Jaymza

27-11-2009 om 22:15

Maar tinus

Maar als de inflatie 81% is in 30 jaar zullen ook de inkomens met dat percentage stijgen en is wat je per maand betaalt relatief lager, ook wanneer het hetzelfde bedrag is als nu.

Jaymza

Nasha 1st

Nasha 1st

27-11-2009 om 22:52

meestal doe je niet je hele hypotheek aflossingsvrij! Waardoor sowieso op het einde van de rit je lasten veel lager zijn....wat ik dan betaal op het aflossingsvrije deel, daar zullen veel huurders paars van jaloezie van worden....

ponpon

ponpon

28-11-2009 om 13:21 Topicstarter

En het huis uit ?

tja, dat scheelt enorm ! kinderen kosten veel en de kosten stijgen de komende jaren alleen maar.
gelukkig hebben we al een aardig spaarpotje voor hen maar het zou jammer zijn als dat alleen aan studie op gaat.

Jacoline29

Jacoline29

28-11-2009 om 14:31

Wij hebben

spaar in combinatie aflossingsvrij hypotheek.

Nog even over aflossingsvrij

dat je bij een aflossingsvrije hypotheek niet verplicht bent om af te lossen wil niet zeggen dat het niet mag. Je mag 10-15% per jaar boetevrij aflossen. Doe je dat ook, dan heb je na die 30 jaar natuurlijk helemaal geen probleem.
Wij doen dat dus. Omdat wij, in verhouding tot ons inkomen, een relatief lage hypotheek hebben mocht die volledig aflossingsvrij van de bank (zonder polissen en andere zut). Dat is goedkoop, ja. En vervolgens lossen we dus wel gewoon af van het geld dat we overhouden.

Maar goed, als je een aflossingsvrije hypotheek hebt en vervolgens geen enkele ruimte meer overhoudt in je bestedingen, dan zit vrijwillig aflossen er natuurlijk niet in.

Groeten,

Temet

ponpon

ponpon

28-11-2009 om 22:04 Topicstarter

Dat klopt.

Wij moeten nu gewoon kunnen eten en leven. Dat zal sober worden,maar dat is niet erg. We hebben een lekker huisje en dat is het belangrijkste. We gaan uit elkaar maar voor de kinderen verandert er zo min mogelijk. Zij blijven gewoon hier wonen en dat is het belangrijkste. trouwens, als ik ga huren ben ik meer geld per maand kwijt dan dat ik een aflossingsvrije hypotheek neem. en dan zou ik nog in een achterstandswijk terecht komen. Nee, ik ga voor een combinatie van afloss. vrij en spaar. Maar probeer wel zo laag mogelijk te blijven.
Iemand nog goede ideeen over welke banken er betrouwbaar zijn ? Ik zag dat de bank of scotland ook vrij laag zit met rentes. Heb daar een offerte bij aangevraagd en ziet er niet slecht uit.
tot nu toe het goedkoopste .

Anne

Anne

29-11-2009 om 07:57

Hier ook 100% aflossingsvrij

en net als Temet lossen wij al vanaf het begin dat wij de hypotheek afsloten jaarlijks af. Er zijn jaren dat we veel konden aflossen, dit jaar is het wat minder. Onze kinderen gaan de komende jaren studeren, dus dan zal het aflossen niet onze prioriteit hebben. Maar doordat we trouw vrijwillig afgelost hebben, is onze hypotheekschuld nog maar klein en de rentelasten dus ook. Ik vind het fijn om het aflossen in eigen hand te hebben. Verder hebben we ook geen verplichte verzekeringen erbij. De hypotheekwinkel wilde ons niet helpen bij het afsluiten van deze hypotheek, waarschijnlijk omdat ze er niet genoeg aan zouden verdienen. Wij hebben rechtstreeks bij de bank dus afgesloten. Overigens hebben we 100% aflossingsvrij gekregen omdat we ook eigen vermogen hadden wat in het huis ging. (vergelijkbaar met jouw overwaarde)

ponpon

ponpon

29-11-2009 om 10:09 Topicstarter

Te weinig aan verdiende?

wat is dat nou raar. Hebben ze al die moeite voor je gedaan en sluiten ze hem niet voor je af??
Was dat bij de hypotheekshop ? De hypotheekwinkel ken ik niet. Niet echt klantvriendelijk !

amk

amk

29-11-2009 om 11:00

Ponpon

jij bent dan ook niet de klant van de hypotheekshop/hypotheker of hoe ze mogen heten. Ze verdienen hun geld aan de banken die hun provisie betaald.

Als ze dus aan 2 dagen werk voor jou slechts 100 euro overhouden is dat te veel moeite. Die adviesgesprekjes zijn niet zo veel werk. Het aanleveren van de juiste formulieren etc is veel meer werk. Dat wil je niet voor slechts 100 euro.

Nasha 1st

Nasha 1st

29-11-2009 om 11:31

Zal per kantoor misschien verschillen

maar ik heb ook weleens een gesprek gehad met de hypotheker en toch niks genomen. En dat heeft me echt het kontakt niet gekost, want nu we vorig jaar de hypotheek veranderd hebben werden we net zo vriendelijk als eerst ontvangen....en hebben ook aan alle kanten hulp gekregen....

Tinus_p

Tinus_p

29-11-2009 om 13:45

Nog wat dingen

Jaymza:
Maar als de inflatie 81% is in 30 jaar zullen ook de inkomens met dat percentage stijgen en is wat je per maand betaalt relatief lager, ook wanneer het hetzelfde bedrag is als nu."
Denkfout. Je mist het punt. Na 30 jaar stijgt ook de rentebetaling met 72% omdat het voordeel van de HRA verdwijnt -en dat was het punt.
Overigens heb ik het laatst allemaal uitgerekend gezien, en de uitkomsten waren vrij schokkend. Aflossingsvrij is op de lange termijn extreem onvoordelig.

Nasha:
"Zal per kantoor misschien verschillen"
Jups. Heel erg zelfs. De overeenkomst is wel in alle gevallen, dat tussenpersonen ('onafhankelijke adviseurs') aan je verdienen door zoveel mogelijk hypotheken en verzekeringen te verkopen.
Nuchterheid helpt: De slager wil je best advies geven, maar hij zal je nooit adviseren om vegetariër te worden en hij zal je liever biefstuk dan gehakt verkopen -en dus ook adviseren dat biefstuk wel errug lekker vlees is.

Jaymza

Jaymza

29-11-2009 om 14:05

Tinus

Stel ik heb 2000 euro als netto inkomen, betaal 1000 euro rente, is netto 580 euro oftewel 29% van het inkomen.
Wanneer na 30 jaar het inkomen 81% is gestegen is dat 3620 euro per maand. De rente is dan netto 1000 euro, oftewel 27,6 % van het inkomen. Dus relatief gezien ben ik in jaar 31 niet slechter uit als nu in jaar 1. Wel slechter als in jaar 30, want dan zijn mijn lasten ca 16% van het netto inkomen, mits de regels intussen niet aangepast zijn.

Jaymza

Tinus_p

Tinus_p

29-11-2009 om 14:16

Precies jaymza

jaymza:
"Wanneer na 30 jaar het inkomen 81% is gestegen is dat 3620 euro per maand. De rente is dan netto 1000 euro, oftewel 27,6 % van het inkomen. Dus relatief gezien ben ik in jaar 31 niet slechter uit als nu in jaar 1. Wel slechter als in jaar 30, want dan zijn mijn lasten ca 16% van het netto inkomen, mits de regels intussen niet aangepast zijn."
Precies. Waarom zou je dus een huis kopen? Vroeger was één van de redenen, dat je na 30 jaar geen woonlasten meer had, want je huis was afbetaald. Nu accepteren we, dat je eeuwig blijft betalen.

Vic

Vic

29-11-2009 om 15:06

Eeuwig betalen

Je hebt nu eenmaal een huis nodig, huren is peperduur en onmogelijk om voor in aanmerking te komen, en als je niet veel te besteden hebt is een aflossingsvrije hypotheek op korte termijn de voordeligste methode. Over 30 jaar zijn je kinderen het huis uit, zorgen ze financieel voor zichzelf, en heb je ook zo'n groot huis niet meer nodig.

ponpon

ponpon

29-11-2009 om 15:19 Topicstarter

Vic

dat was ook mijn idee. Toch zie ik dat ik niet zo heel erg veel meer betaal per maand als ik een deel via banksparen doe. het scheelt een paar tientjes per maand.
Misschien toch het overwegen waard. Ik heb iig wel veel aan het advies dat hier wordt gegeven. volledig aflossingsvrij is iig bij mij van de baan.

ilsepilse

ilsepilse

29-11-2009 om 19:59

Optima

wij hebben 2jr geleden bij het oversluiten heel goed en duidelijk advies van optima gehad, als je wil kan ik je onze contactpersoon doormailen?
ilse

Tinus_p

Tinus_p

30-11-2009 om 10:15

Ach

Ilse:
"wij hebben 2jr geleden bij het oversluiten heel goed en duidelijk advies van optima gehad, als je wil kan ik je onze contactpersoon doormailen?"
Optima is 'gewoon' de zoveelste tussenpersoon. Niet beter of slechter dan de rest.

ponpon

ponpon

30-11-2009 om 11:05 Topicstarter

Optima

wel bedankt voor het aanbod.
een goede tussenpersoon heb ik al.
Het is dat ik zelf ook aan het onderzoeken ben geslagen via internet. Dat had ik beter niet kunnen doen

ilsepilse

ilsepilse

05-12-2009 om 23:06

weet ik maar hij kon het beter uitleggen dan onze vorige 'tussenpersoon ' ....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.