Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Terpi

Terpi

08-01-2011 om 22:27

Welke vaste lasten

Al jaren woon ik in huurhuizen, sterker nog, ik heb nooit anders gedaan Nou overweeg ik om een huis te gaan kopen maar ik heb geen idee van welke vaste lasten er dan op me afkomen. Nu is het zo dat ik huur betaal, uiteraard ook gas, water en licht, inboedelverzekering, gemeentelijke belastingen vanwege het ophalen van huisvuil en waterschapsbelasting. Er schiet me verder nu even niets te binnen aan vaste lasten.
Wat komt daar bij, wat is anders als je een eigen huis hebt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

08-01-2011 om 22:50

Opstalverzekering

in ieder geval, en weer OZB, voor eigenaren. Verder het je je woningwaardeforfait bij de belasting (dus extra inkomen omdat je een woning bezit).

bibi63

bibi63

09-01-2011 om 14:36

Wat betreft vve

Die betaal je uiteraard. Maar de grootte van het bedrag is afhankelijk van wat ermee gedaan wordt. Een hoger bedrag betekent in principe minder andere kosten, immers in dat bedrag is bijv. de gezamenlijke opstalverzekering meegenomen of een reserve voor reparaties en/of onderhoud.
Dus of je nu wel of niet VVE kosten hebt, de feitelijke kosten die je als woningeigenaar extra hebt versus huurder zijn:
- Een percentage over de WOZ waarde van je huis als inkomen voor de belasting. Hier kun je dan weer de hypotheekrente die je betaalt aftrekken en dat is meestal een groter bedrag, dus per salde krijg je dan terug.
- Opstalverzekering (al dan niet opgenomen in je VVE bijdrage)
- Onroerendgoedbelasting. Als huurder alleen het bewonersgedeelte, als eigenaar ook het eigenaargedeelte.
- Alle kosten aan reparatie en onderhoud (al dan niet deels opgenomen in de VVE kosten).
Gr. Bibi

Terpi

Terpi

09-01-2011 om 21:15

Dank

Een appartement gaat het zeker niet worden met 3 kinderen Ik zou het ook niet willen geloof ik, al heb ik er nooit serieus over nagedacht.
Bedankt allemaal voor de info, en ook op de chat heb ik nog info en tips gekregen. Ik heb al iets meer een beeld van waar ik allemaal rekening mee moet houden!

Terpi

Terpi

09-01-2011 om 23:15

Geen appartement

omdat ik nou juist, na jaren ellende in een veel te klein huis (urgentiewoning in een achterbuurt) nu zoek naar een groter huis en het woord appartement roept dat niet bij me op. Zoals ik al schreef heb ik er nooit serieus over nagedacht, wellicht is het er wel hier in mijn woonplaats maar ik geloof dat ik toch liever in een woonhuis met tuin ga wonen

amk

amk

10-01-2011 om 11:02

Kosten overweging

een ruim appartement is vaak goedkoper (lees betaalbaarder) dan een kleinere eengezinswoning.

Mijn vriend heeft meer ruimte voor veel minder geld dan de eengezinswoningen aan de overkant, terwijl de huizen verder dezelfde indeling hebben. Alleen bij hem zijn ze gestapeld. Hij heeft ook gewoon 2 verdiepingen en een ruim balkon. De huizen aan de overkant hebben slechts een klein plaatsje.

Wellicht toch een reden om het in overweging te nemen.

Vic

Vic

10-01-2011 om 11:11

Onderhoud

Toen ik op zoek was naar een andere woning heb ik een erg mooi appartement gezien. 100 vierkante meter, verdeeld over 2 verdiepingen, met vier ruime slaapkamers. Enige nadeel vond ik de supermarkt die eronder was gevestigd en het vooruitzicht van vrachtwagens die om 6 uur 's morgens komen bevoorraden. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor een eengezinswoning met tuin, omdat ik dat voor de kinderen leuker vond. Wat me wel een beetje tegenvalt is het extra onderhoud wat je hebt t.o.v. een appartement. Niet alleen qua kosten, maar ook qua energie die je erin moet steken. In een appartement wordt bijv. het schilderwerk via de vve geregeld, en worden de kosten gedeeld. Binnenkort moet mijn dakkapel geschilderd worden. Dat wil ik best zelf doen, maar de kosten voor steigerhuur e.d. komen helemaal voor eigen rekening. Plus het feit dat ik nog niet weet of ik die steiger wel op durf Verder is het natuurlijk ook duurder en tijdrovender om een tuin te onderhouden dan om een balkon leuk te houden.

Hanne.

Hanne.

10-01-2011 om 11:58

De truuk is

De truuk is natuurlijk wel om je buren er van te overtuigen dat hun dakkapel, zolderraam etc op dat moment ook geschilderd moet worden! Kan je de kosten weer delen!

Tuin is natuurlijk duurder dan een balkon. Althans, 1x bestraten en wat vaste planten er in zetten en je hebt er jaren geen kosten meer aan. Op het balkon overleven mijn planten het nooit langer dan een jaar, dus daar moet ieder jaar nieuw in!

amk

amk

10-01-2011 om 12:36

Vic (ot)

dat appartement was dat toevallig in LD, vlak bij de bubble jungle?

Vic

Vic

10-01-2011 om 12:52

Amk

Nee, het was hier in het dorp. Woont jouw vriend nu in het betreffende appartement bij Bubble Jungle?

amk

amk

10-01-2011 om 13:47

Vic

hij woont er wel redelijk in de buurt ja.
mail mij anders eens op [email protected], want dan wonen wij ook bij elkaar in de buurt.

koentje

koentje

10-01-2011 om 16:22

Wij hebben

onze situatie door laten lichten door iemand die er verstand van heeft. Een financiel adviseur. Dat was gratis...

Terpi

Terpi

11-01-2011 om 20:58

Lidwientje

Buurt is nu helaas ook reden numero uno om te verhuizen, gribus is nog een te mooie omschrijving. Of, nou ja, de buurt ziet er prima uit maar de mensen erin zijn wat minder
Ik ga mijn licht eens opsteken ook bij een makelaar, heb te weinig zicht op wat er allemaal te koop is hier mijn stadje!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.