Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Werk valt me tegen

hoi Iedereen,

ik werk paar maanden bij een grote bedrijf. In het begin vond ik het erg leuk.. de laatste dagen valt het mij erg tegen. Ze houden mij meer op het achtergrond. Ik doe alleen makkelijke klussen en volgens de medewerkers moet ik alles weten. Als persoon ben ik ook erg onzeker en heb er enorm last van hoe hard ik mijn best doe. Ze hebben mij contract wel verlengd. Ik heb weinig uitdaging en hierdoor voel ik me nog onzekerder. Iemand tips?

Hoe komt het dat je het in het begin wel leuk vond, wat is er nu veranderd? 

Dag Zile,
Wat fijn dat je iets gevonden hebt na je zoektocht! Alleen wel jammer dat het niet (meer) bevalt. Maar, geef niet te snel op. Je bent een paar maanden aan het werk, je contract is verlengd dus je werkgever is blij met je. Nu gaat het een paar dagen (!) wat minder, tja, dat is natuurlijk overal en met alles.  Niet meteen in paniek raken!

Ik ben benieuwd naar waar het hem precies in zit dat je nu alleen de makkelijke klussen doet. Heb je een leidinggevende die je daarnaar kunt vragen? Misschien heb je een fout gemaakt waardoor ze geen vertrouwen meer in je hebben, of trekken je collega's de leuke klussen naar zich toe zodat er voor jou alleen de makkelijke dingen overblijven? Dat zijn maar 2 opties, er zijn er natuurlijk 10-tallen, maar het is wel belangrijk dat je weet wat erachter zit, anders kun je er niets aan veranderen.
Dus mijn advies zou zijn, ga in gesprek met je leidinggevende, en geef aan dat je meer uitdaging zou willen. Vraag wat daarvoor nodig is, wat jij moet doen om meer verantwoordelijkheden te krijgen.

Wat betreft je onzekerheid: dat helpt niet mee denk ik. Je collega's/je leidinggevende zullen, als jij aarzelt en onzeker overkomt, minder vertrouwen in je krijgen. Ook dat kun je bespreken met je leidinggevende. Als je meer uitdagende klussen krijgt en dat goed doet, is dat goed voor je zelfvertrouwen.
Ondertussen zou je ook kunnen overwegen om met een therapeut of coach (kan misschien zelfs wel via het werk?) te gaan werken aan je onzekerheid. Onderzoeken waar die vandaan komt, en van daaruit er wat aan doen. Als je geen zin hebt in therapie zou je het ook kunnen zoeken in sporten. Zelfverdedigingssporten zorgen vaak ook voor een betere, zekerdere uitstraling. Ga karate doen, of (kick)boksen. Ook goed voor je gezondheid!

En onthou: niks voor altijd, dus als het echt niet bevalt hier, ga je gewoon op zoek naar een baan die wel bij je past. Het is een stuk makkelijker solliciteren vanuit een baan, dus dat heb je alvast mee.

Is je contract stilzwijgend verlengd? Het lijkt me normaal dat er even een gesprek plaatsvindt en als dat niet zo is, dan ga je aangeven dat je een functioneringsgesprek wil.
Probeer je onzekerheid te overwinnen; GA ervoor en laat je desnoods door iemand helpen met je houding.

Zile20

Zile20

08-02-2022 om 13:37 Topicstarter

Jonagold schreef op 07-02-2022 om 12:45:

Dag Zile,
Wat fijn dat je iets gevonden hebt na je zoektocht! Alleen wel jammer dat het niet (meer) bevalt. Maar, geef niet te snel op. Je bent een paar maanden aan het werk, je contract is verlengd dus je werkgever is blij met je. Nu gaat het een paar dagen (!) wat minder, tja, dat is natuurlijk overal en met alles. Niet meteen in paniek raken!

Ik ben benieuwd naar waar het hem precies in zit dat je nu alleen de makkelijke klussen doet. Heb je een leidinggevende die je daarnaar kunt vragen? Misschien heb je een fout gemaakt waardoor ze geen vertrouwen meer in je hebben, of trekken je collega's de leuke klussen naar zich toe zodat er voor jou alleen de makkelijke dingen overblijven? Dat zijn maar 2 opties, er zijn er natuurlijk 10-tallen, maar het is wel belangrijk dat je weet wat erachter zit, anders kun je er niets aan veranderen.
Dus mijn advies zou zijn, ga in gesprek met je leidinggevende, en geef aan dat je meer uitdaging zou willen. Vraag wat daarvoor nodig is, wat jij moet doen om meer verantwoordelijkheden te krijgen.

Wat betreft je onzekerheid: dat helpt niet mee denk ik. Je collega's/je leidinggevende zullen, als jij aarzelt en onzeker overkomt, minder vertrouwen in je krijgen. Ook dat kun je bespreken met je leidinggevende. Als je meer uitdagende klussen krijgt en dat goed doet, is dat goed voor je zelfvertrouwen.
Ondertussen zou je ook kunnen overwegen om met een therapeut of coach (kan misschien zelfs wel via het werk?) te gaan werken aan je onzekerheid. Onderzoeken waar die vandaan komt, en van daaruit er wat aan doen. Als je geen zin hebt in therapie zou je het ook kunnen zoeken in sporten. Zelfverdedigingssporten zorgen vaak ook voor een betere, zekerdere uitstraling. Ga karate doen, of (kick)boksen. Ook goed voor je gezondheid!

En onthou: niks voor altijd, dus als het echt niet bevalt hier, ga je gewoon op zoek naar een baan die wel bij je past. Het is een stuk makkelijker solliciteren vanuit een baan, dus dat heb je alvast mee.

Hoi,

Ik ben eerder ontslagen door mijn onzekerheid. Het werk wat ik nu doe is lager dan mijn niveau alleen ik pak ook makkelijke klussen. Door mijn onzekerheid durf ik geen verantwoordelijkheid te nemen of ben bang dat ik fouten ga maken. Ik wil het heel graag.. mensen die met mij zijn begonnen zijn verder dan mij heb ik gemerkt. Ik ben bang dat ze straks mij niet meer nodig hebben. Ik heb absoluut geen problemen met mijn leidinggevende. Ze zijn erg betrokken en bedanken mij iedere keer. Maar dat onzekerheid, belemmert me leven…

Dan zou ik met die onzekerheid aan de slag gaan Zile. Er is online heel erg veel te vinden aan blogs en sites waarmee je zelf aan de slag kunt en stapels boeken die je kunt lezen. Maar als je er al eens om ontslagen bent helpt dat natuurlijk niet mee, en kun je misschien beter wat grover geschut inzetten. Bespreek het eens met je huisarts. Via Therapieland (kun je toegang toe krijgen via de huisarts) kun je thuis vanachter je pc aan de slag met oefeningen en filmpjes. En misschien is een therapeut ook wel goed voor je. Omdat praten met iemand soms ook gewoon fijn is. Maar ik zou er zeker werk van maken. Je laat jezelf beperken door de gedachten in je hoofd. Maar gedachten zijn maar gedachten, niet per se de waarheid!
Ik zou dus niet nu op zoek gaan naar ander werk. Als je leidinggevende fijn is, je begrijpt en je wil helpen, dan kan dat een heel goede basis zijn om vanuit te werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.