Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Juanna

Juanna

25-03-2009 om 21:56

Werk vinden met alleen havo diploma - 17 jaar?

Mijn dochter doet straks Havo examen en ziet het niet zo zitten om nog te gaan studeren. Ze ziet vooral erg op tegen de financiele afhankelijkheid en het lenen/studieschuld. Graag wil ze zo snel mogelijk zelfstandig zijn (ook financieel) en daarom heeft ze besloten om te gaan werken. En dan daarnaast 's avonds cursussen te gaan volgen.

Wat ik me afvraag is of werkgevers iemand van 17 jaar met alleen een Havo diploma serieus een kans zouden geven. Ze wil graag iets commercieels gaan doen, in marketing of reclame of zoiets. En dan 's avonds NIMA-A Marketing gaan halen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Mijn eigen ervaring is van 20 jaar geleden dus niet echt meer relevant. Maar ik weet wel dat ik het moeilijk vond om ergens aan de slag te komen.

Ik zou het zo jammer vinden als het straks niet lukt en ze er na een paar maanden achter komt dat ze toch beter wel had kunnen gaan studeren. Hoewel dat misschien dan meteen een wijze les is, maar als ouder wil je natuurlijk het liefst dat je kind meteen de juiste keuze maakt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leerplicht

Volgens mij is ze leerplichtig tot haar 18e.
Groeten Lieuwkje.

Brianna F

Brianna F

26-03-2009 om 06:29

Kansen krijgen

Mijn dochter kwam met 18 van het VWO en was het leren meer dan zat. Maar ja, al heb je goede hersens, meer dan een baantje op de postkamer zat er niet in, want geen vervolgopleiding en dan staat VWO bijna gelijk aan basisschool.
Gelukkig zag haar chef dat ze meer in haar mars had en is ze langzamerhand "gepromoveerd" naar kantoor, waar ze nu na 3 jaar elke taak kan overnemen.
Vanuit het bedrijf mocht ze een 3-jarige studie gaan volgen (administrateur) maar na 1 examen kwam haar begeleider met het verheugende nieuws dat ze overal vrijstelling voor kreeg, dat ze alleen de stage-uren moest volmaken. Ze loopt stage in het bedrijf zelf, komt nu ook op alle afdelingen.
Maar wat ik wil zeggen: jouw dochter moet geluk hebben om bij een bedrijf te komen dat deze kansen wil geven.

Juanna

Juanna

26-03-2009 om 09:26

Zoiets dacht ik ook al

Wat fijn dat jouw dochter toch ergens terecht is gekomen waar ze haar alle kansen hebben gegeven, en dat ze nu toch iets heeft wat ze leuk vindt.

Maar ik was daar zelf ook bang voor hoor, dat je met alleen Havo eigenlijk gewoon niks hebt. Omdat het geen beroepsopleiding is. Dan kun je eigenlijk veel beter MBO hebben, dat wordt meer gewaardeerd denk ik.

Mijn dochter is het leren ook gewoon zat. Werken vindt ze leuk, en heeft ze altijd leuk gevonden. Ze werkt al sinds haar 12e, allerlei bijbaantjes, en doet het altijd goed en naar tevredenheid, en vindt het ook gewoon leuk. Ook allemaal verschillende dingen, van kranten en reclame bezorgen tot werken in een supermarkt, achter een bar in een discotheek, in een pretpark en in een callcenter. En alles vindt ze even leuk eigenlijk. Maar stil zitten op school dat ligt haar niet (adhd). Toch zijn de cijfers altijd goed want ze pikt dingen heel snel op.

Misschien moeten we het gewoon maar een kans geven. Ze is nog jong en stel dat het nou echt tegenvalt kan ze volgend jaar nog gaan doorstuderen. Maar dan is ze wel een jaar kwijt, dat is wel jammer.

Brianna F

Brianna F

26-03-2009 om 09:48

Nu werken, misschien later weer leren?

Ik zou haar gewoon die baan laten zoeken. verder leren wordt niets als ze er al niet achter staat. Mijn dochter had ook altijd gezegd: ik ga nooit meer naar school. Maar als ze niet overal kwijtschelding voor had gekregen had ze nu toch mooi 3 jaar lang, naast haar baan, een MBO opleiding gevolgd. Ze hebben even tijd nodig om te beseffen dat met een vervolg diploma veel leukere banen (met beter loon) op hun pad komen.
Wat dat betreft lijkt ze op haar vader, die is pas op z'n 27e weer een 4-jarige HBO opleiding gaan volgen, na jarenlang te hebben gewerkt.

Juanna

Juanna

26-03-2009 om 10:05

Die weg heb ik zelf ook genomen

en het is niet de makkelijkste weg, dat heb ik mijn dochter ook verteld.

Zelf ben ik na de havo ook gaan werken, wel een typecursusje gevolgd eerst en toen via uitzendbureaus aan de slag. Pas jaren later, rond mijn 25e ongeveer (zij was toen al geboren) ben ik 's avonds een mbo opleiding gaan doen. Toen had ik er wel de rust en motivatie voor, maar eerder echt niet. Maar het is geen gemakkelijke weg geweest. Maar goed, waarschijnlijk lijkt ze toch meer op mij dan ik had gedacht. Ook als gaan haar interesses wel een heel andere kant op dan bij mij.
Ik denk dat ik haar inderdaad maar haar eigen weg moet laten vinden. Tot nu toe is het haar ook altijd gelukt baantjes te vinden. Alleen is het nu echt geen gunstige tijd daarvoor met de crisis en zo.
Maar je hebt gelijk, een opleiding volgen waar je niet achter staat wordt natuurlijk niks. Bedankt voor het meedenken.

Tihama

Tihama

26-03-2009 om 22:59

Wijze les

Ik had na het VWO ook geen zin om te studeren. Mijn ouders wisten me ervan te overtuigen dat ik dat toch vooral wel moest doen.
Dus na een paar maanden freewheelen op de universiteit ben ik toch gestopt, want mijn motivatie was waardeloos. De rest van het jaar heb ik gewerkt. In diverse ongeschoolde baantjes. Dat was de eerste les: dat ik met mijn VWO diploma alleen in aanmerking kwam voor ongeschoold werk. De tweede les kwam tijdens de baantjes: het was saai, eentonig werk. De derde les kreeg ik door de mensen met wie ik werkte. Dat lang niet voor iedereen het leven zo voorspoedig verloopt als voor studenten met uitzicht op een goede baan. De vierde les kwam ook door die collega's: die met 40 uur hard werken niet eens een modaal salaris binnenhaalden.

Die lessen hebben mij niet alleen geholpen om het jaar daarna zeer gemotiveerd te gaan studeren, maar ze hebben levenslessen gegeven.
Ja, een wijze les en een die ik nooit had willen missen.

Tihama

Een jaartje werken

en daarna weer studeren. En studeren omdat dat de beste investering is om goed geld te gaan verdienen.

ik wil dat mijn kinderen minstens een goed diploma halen na hun middelbare school. Als ze echt niet willen dan zullen ze op zichzelf moeten gaan wonen.

liora

liora

27-03-2009 om 12:10

Verband?

Wat heeft het een met het ander te maken? Ik neem aan dat je sowieso ooit verwacht dat je kinderen op zichzelf wonen toch?

Ik vind het trouwens wat vroeg om nu al dit soort verwachtingen te hebben. Mogen ze zelf geen keuzes maken? En hoe kun je nu al zo precies weten wat je over 15 jaar wil voor je kinderen? Het hangt toch helemaal af van hun mogelijkheden, voorkeuren, persoonlijkheden, etc?

Liora

Verband?

waar doel je op, is het verband niet duidelijk ?

Tuurlijk mogen ze zelf keuzes maken. Maar die maak ik ook. WIl je niet door leren (op welk niveau dan ook, dit haal jij er bij overigens) dan leer je niet door, ga je werken, maar dan kan je ook op jezelf gaan wonen.

En mijn/onze voorkeur doet er zeker wel toe, na je middelbare school stoppen met leren vind ik onverstandig in alle gevallen.

liora

liora

27-03-2009 om 13:23

Ik bedoel

Hoi Manda,

Ze kunnen toch ook op kamers als ze studeren? Ik snap niet zo goed waarom niet studeren en op kamers wonen bij elkaar horen.

En ik zeg niks over niveau, maar wat als iemand gewoon niet kan leren, er niet van houdt, veel meer een doener is, dan mag ze toch gaan werken?

Liora

Juanna

Juanna

27-03-2009 om 13:39

Besloten dat ze haar eigen keuze mag maken

en als het zo is, dan ook haar eigen fouten.

Maar misschien pakt het wel goed uit, en vindt ze iets wat ze heel leuk vindt. Dat hoop ik voor haar.

Ik denk ook dat als je je kind dwingt om toch te gaan studeren dat het dan zeker niet lukt. Ze moeten zelf de motivatie hebben om het te laten slagen.

Het is moeilijk als je kind keuzes maakt die je graag anders had gezien, maar ik ga toch proberen om dat los te laten, en haar haar eigen keuzes te laten maken. Wie weet pakt het goed uit en vindt ze echt een leuke baan met doorgroeimogelijkheden. En zo niet dan kan ze natuurlijk volgend jaar ook nog aan een studie beginnen. Dan is ze toch een jaar ervaring rijker.

Bedankt voor alles reakties, dat heeft het wel makkelijker gemaakt voor mij om het te accepteren dat ze dit nu eenmaal wil.

Uitleg

ik bedoel dat als je als jong volwassene zelf je eigen geld verdient met (fulltime) werk je ook niet meer bij je ouders hoeft te wonen.

Caro

Caro

28-03-2009 om 17:57

Dus manda

Als een van jou kinderen met 18 besluit om niet te gaan leren, schop je haar dan het huis uit????

En waar komt ze dan terecht met haar minimale inkomen als bv medewerkster in de supermarkt??? Ik snap dat je graag je kinderen alles mee wil geven maar uit huis zetten?? Dat gaat me dan toch echt weer tever. Of heb ik je berichtjes erg verkeerd begrepen!???

Maar goed we zullen zien over een xx aantal jaren.

Groet Caro

Schop?

heb ik ergens gezegd dat ik mijn kinderen dan het huis uit schop ?

Wat ik wel vind is dat ik niet jarenlang een werkend volwassen kind in huis wil. Als je gaat werken en dus blijkbaar zelfstandig wil zijn dan moet je ook in staat zijn om na een tijdje dat eigen huishouden idd te runnen. Maar uit huis schoppen is er vooralsnog niet bij, de jongste moet nog zo'n 14 weken in mijn buik verblijven.

Caro

Caro

28-03-2009 om 19:04

Voor mij was het niet duidelijk

Dat je kinderen dan ook nog wel eventjes bij je mochten blijven wonen. Dus vandaar mijn vraag.

Ben ik overigens wel van mening dat over dit soort zaken je mening drastisch kan veranderen als je er zelf voor staat.

Met groet Caro

Manda (ot)

Volgens een collega van mij moet je vooral niet te groot gaan wonen. Dan gaan die kinderen zelf wel bijtijds vrijwillig weg wegens ruimtegebrek en hoeft er niet te worden geschopt

Groeten,

Temet

Ja klein wonen

haha en dan pakken ze zelf wel hun koffers

(moet bij dit soort topics altijd denken aan Koot en de Bie met die volwassen zoon die altijd bij zijn moeder was blijven wonen "ik wil niet tv kijken met moeder, ik wil een geile blonde vriendin").

liora

liora

28-03-2009 om 22:12

Volgens mij

Hoi,

Volgens mij willen kinderen, als het goed is, zelf op een gegeven moment uit huis. Mij maakt het niet uit of ze dan studeren of werken, of een combi. Ik zou ze niet snel uit huis schoppen, en ook niet willen dat ze niet rond kunnen komen, maar ik zou het ook zorgelijk vinden als ze 25 zijn en nog niet uit huis willen.

Ik vind werken of studeren daarvoor totaal niet relevant.

Liora

Yvon Meijer

Yvon Meijer

29-03-2009 om 23:43

Vervolg moeder en zoon koot en bie:

..maar ik heb geen lekkere blonde vriendin, ik heb alleen mijn moeder, en daar ben ik voor behandeld. )

Juanna misschien idee voor je dochter

duale student worden. Ik heb nu iemand op mijn afdeling die werken en leren combineert. Gaat 2 dagen in de week naar Hogeschool en drie dagen werkt hij bij ons als junior medewerker. Hij wilde ook echt niet studeren maar aan de bak, jaar uitzendwerk gedaan en nu deze keuze gemaakt. Het bevalt aan alle kanten.

Juanna

Juanna

30-03-2009 om 21:15

Duaal

kan dat vanaf het eerste jaar? dat je meteen werkt en studeert tegelijk? Want dat zou wel wel wat voor haar zijn. En wat voor richting studeert die medewerker en wat voor werk doet hij bij jullie?

Onze duale student

is medewerker communicatie. Zat op hogeschool in den Bosch maar is naar Arnhem overgestapt omdat bij daar direct duaal kon doen. Volgens mij vrij veel studies zo begreep ik uit de brochure. Enige nadeel is de reistijd, den bosch - arnhem valt hem niet mee.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

01-04-2009 om 15:03

Jaar niet kwijt

Een jaar werken na de Havo lijkt me juist zeer waardevol. Niks 'jaar kwijt'. Om drie redenen:
- alle redenen die Tihama noemde, en die samen te vatten zijn onder de noemer "hoe waardevol een diploma blijkt op de arbeidsmarkt".
- als je gewerkt hebt pik je een heleboel dingen uit de leerstof veel beter op. In veel opleidingen zit wel wat over bedrijven en sociale vaardigheden en organisatiestructuren, dat pik je veel beter op als je wat werkervaring hebt ("oh ja, de baas heeft ook weer een baas aan wie hij verantwoording moet afleggen, die kan ook niet zomaar doen wat hij wil").
- als je met 17 naar het HBO gaat ben je met 21 klaar. Dat is piepjong, en voor genoeg banen zelfs té jong. Het is echt niet zo erg om een jaartje later naar het HBO te gaan.
Het grootste 'gevaar' is dat je met werken gewend raakt aan het hebben van een inkomen, en dat dat soms moeilijk op te geven is voor weer een studie. Maar met alleen Havo zal dat inkomen wel niet erg luxe zijn.

Tihama

Tihama

01-04-2009 om 17:10

Inkomen

"Het grootste 'gevaar' is dat je met werken gewend raakt aan het hebben van een inkomen, en dat dat soms moeilijk op te geven is voor weer een studie. Maar met alleen Havo zal dat inkomen wel niet erg luxe zijn."

Ja, dat is een serieus nadeel. Wat je zou kunnen doen is proberen een deal te maken met je dochter over wat ze moet sparen. Als ze structureel dat geld spaart, dan heeft dat 2 voordelen. Het eerste is dat ze niet gewend geraakt is aan een hoger uitgavepatroon, waardoor ze relatief makkelijk de overstap naar alsnog studeren kan maken. En als ze na een jaar alsnog wil gaan studeren, heeft ze een mooie reserve om bijv. minder te hoeven lenen of bij te verdienen.

Ik heb dat destijds ook gedaan tijdens mijn werkperiode. Het gespaarde bedrag ben ik in mijn eerste jaar langzaam gaan interen. Ik hoefde daardoor in mijn eerste studiejaar (in de herkansing) geen baantje te zoeken, waardoor het makkelijker verliep.

En mocht je dochter na dat jaar besluiten tóch de blijven werken: tegen die tijd is ze 18 en wil ze misschien wel een rijbewijs halen en dan komt dat geld toch van pas. Bovendien is het een mooie training in 'uitgestelde behoefte'. Kortom: aan sparen kleven diverse voordelen

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.