Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

weigeraar

weigeraar

29-08-2009 om 17:35

Werk weigeren

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Ik werk als secretaresse in een groot bedrijf. Er zijn daar 6 afdelingen die allemaal hetzelfde zijn opgebouwd. Afdelingshoofd, paar subhoofden die een deel vd afdelingen aansturen, medewerkers en secretaresse. Iedere afdeling doet ongeveer hetzelfde. Secretaresses doen hun eigen afdeling en daarnaast doen ze nog ieder iets dat voor alle afdelingen geldt. Allemaal wat anders.

Twee jaar geleden is er op een afdeling iemand in dienst genomen waarvan drie secretaresses zeiden: niet doen, dat wordt een drama. Deze drie secretaresses kenden haar omdat ze op die afdelingen als hulpsecretaresse had gewerkt omdat er extra klussen waren. De hoge baas heeft haar toch aangenomen, op de afdelingen waar ze werkte zeiden twee subhoofden na twee weken: stuur haar alsjeblieft weer weg. Nee, ze is gebleven - met een vast contract. In de afgelopen jaar merkten wij dat ze zoveel mogelijk van haar werk op anderen probeert af te schuiven (ons dus) en heel vaak afwezig is. En ja hoor, inmiddels is ze "ziek gemeld". Na ruzie met haar hoofd.
En dit is al de tweede keer in korte tijd dat zoiets gebeurt, alleen is de vorige keer de vrouw zelf opgestapt.

Maar wat gebeurt er nu: haar werk moet gedaan worden door mij en iemand anders. Terwijl ik tot over mijn oren in het werk zit, parttime werk, net als mijn collega.
Ik heb dus gezegd dat de mensen van haar afdeling maar naar de hoge baas moeten als ze iets gedaan willen hebben, ik heb het druk zat. Hij heeft haar, ondanks alle waarschuwingen, aangenomen en daarvoor moeten wij nu op de blaren zitten.

Natuurlijk zit het me niet helemaal lekker, want ik wil met plezier werken, ik wil mijn werk goed doen en wil dat iedereen - dus ook van andere afdelingen - tevreden over me is.

Wat vinden jullie: kan ik me in mijn lage positie zo hard opstellen of moet ik de gang van zaken maar gewoon slikken? Ik baal vreselijk dat wij het op ons brood krijgen.

Werkweigeraar

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

29-08-2009 om 19:08

Nee

Werkweigeren heeft niet zoveel zin, praten over de ontstane situatie echter wel.
Dus...neem contact op met jouw direct leidinggevende, en zorg dat het probleem wordt opgelost op een voor ieder acceptabele wijze.
Succes!

Frustrerend, maar nee

Dit werk kun je niet weigeren. En volgens mij maak je het alleen nog maar erger dan.

Ik denk dat je er beter aan doet om er goede afspraken over te maken en doet wat je kan. Duidelijk aangeven hoe je er over denkt kun je natuurlijk altijd.

Wanneer jij je star opstelt, volgens mij krijg jij dan straks problemen en zit madam weer op haar plek en gaat gewoon door met waar ze mee bezig was.

En door je opstelling, die ik overigens heel goed begrijp hoor, ziet men ook een kant van je die je liever niet wilt laten zien toch?

Hoe frustrerend ook, overleg met je lg en doe wat je kan. Laat het vervelende gedrag van je collega niet zo'n grote stempel op je werk drukken dat het jouw werksfeer verpest.

Succes!

Kari1

Kari1

29-08-2009 om 23:09

Niet weigeren maar

Nee, werkweigeren is niet handig, dan jaag je mensen tegen je in het harnas.
Wat wel belangrijk is, is praten over prioriteiten. Jouw werkweek heeft een bepaald aantal uren, gebaseerd op het werk van jóuw afdeling. Als daar ineens structureel een stuk werk bijkomt dan kan dat niet in diezelfde uren, dat kan niemand van je verwachten. Dan moeten er prioriteiten worden gesteld; er zullen dingen moeten blijven liggen. Je weigert daarmee geen werk!
Het moet duidelijk worden of jij de vrijheid hebt om zelf die prioritering aan te brengen, of dat je subhoofden dat doen. Hoe het wordt geregeld maakt niet uit, als het voor iedereen maar klip en klaar is dát het geregeld is. In gesprek dus.
Kari

josiem

josiem

04-09-2009 om 10:00

Wel

Integenstelling tot de anderen denk ik dat je dat wel moet doen. Alleen niet met je kont tegen de krib.
Jij kan niet al het werk in je eentje oplossen lijkt me. Je leidinggevende verdeeld het werk. Dan moet degene die jou extra werk wil laten doen dit met jouw leiding gevende overleggen. Als die daar dan mee instemt heb je iniedergeval alleen met je eigen leidinggevende te maken.
Als diegene je overlaad met werk kan je dat met haar bespreken. Dan kan je zeggen dat als je dat erbij moet doen het een of het ander niet afkrijgt en wat prioriteit heeft.
Je lijkt me betrokken en het lijkt me dat je je volledig inzet, dus ik zou het geen werkweigering noemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.