Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Arawen

Arawen

06-02-2009 om 20:57

Werk, wia en belastbaarheid

Wat leuk, zo'n nieuwe rubriek... Kan ik jullie meteen iets voorleggen...
Na een ernstige ziekte, die helaas nogal wat restschade in mijn lijf heeft achtergelaten, zit ik sinds 2 jaar gedeeltelijk in de WIA. Ben voor iets meer dan 37% afgekeurd dus ik krijg een aanvullende uitkering, ik werk nog 4 dagen van 5,5 uur (vroeger hele dagen).
Nu kom ik er langzaam, met schade en schande, achter dat het onderhouden van mijn lijf veel meer energie kost dan ik had verwacht. Ik moet intensief therapie volgen om mijn mobiliteit enigszins op peil te houden.
Vanwege mijn verstoorde energiehuishouding moet ik die therapie, die ik sinds kort (weer) volg, s'morgens volgen en dus valt dat in mijn werktijd. Tot nu toe vond mijn werkgever dat goed, maar nu willen ze dat ik dit ga aankaarten bij het UWV. Mijn belastbaarheid is immers verminderd.
Natuurlijk hebben ze gelijk. Maar nu zit ik met een behoorlijk dillema. Ik heb inmiddels geinformeerd bij het UWV geinformeerd wat minder werken voor effect op mijn uitkering zou hebben; geen, wanneer ik herkeurd wordt en de keuringsarts me verder af zou keuren. Maar zoals we allen weten is het UWV erg streng dus ik neem een behoorlijk risico als ik op herkeuring aanstuur.. Zucht... natuurlijk is mijn gezondheid het belangrijkst en moet het zwaarst tellen.. maar ik moet ook aan het einde van de maand de hypotheek kunnen betalen... Ik zou eventueel ook toekunnen met minder therapie. Da's weliswaar minder goed, maar ja, je moet wat...
Ik twijfel en twijfel tussen gevoel (kiezen voor mezelf) en verstand (kiezen voor veiligheid in mijn portemonnee)... Wie wil me adviseren?

groetjes Arawen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ardnax

Ardnax

07-02-2009 om 09:21

Toch uwv bellen

Ik neem aan dat je een (reïntegratie)-begeleider/arbeidsdeskundige hebt bij het UWV ?
Je kan toch ook daar een afspraak mee maken om te bepalen wat de mogelijkheden zijn, alvorens gelijk een herkeuring aan te vragen ?
En ik heb overigens ook nog wel de ervaring dat een keuringsarts ook nog wel eens hoger gaat in het arbeidsongeschiktheids percentage. En mocht het toch lager uitvallen dan verwacht, dan heb je altijd nog een bezwaarprocedure en val je niet gelijk terug in je inkomsten, maar krijg je eerst een stukje WW of TRI, zodat je de kans hebt om óf je baan aan te vullen of een baan te zoeken met meer inkomsten, of zelfs een scholingsproject behoort dan tot de mogelijkheden.
Grtz.
Ardnax

Bij mij

(al viel ik wel in de WAO en niet in de WIA) werd absoluut niet moeilijk gedaan toen ik, nadat ik maanden geprobeerd had om 80% te werken, een herkeuring vroeg omdat ik 8 uren op een dag niet vol kon houden (thuis lag ik alleen maar op de bank of in bed)

Zoals bij jou lijkt het me duidelijk dat je je uiterste best doet en hebt gedaan, en dat het praktisch, op dit moment niet goed met je gaat.

Het UWV wil het liefst dat je zo gezond mogelijk kunt werken en niet dat het werken je zieker maakt omdat je dan meer kans maakt om volledig uit te vallen.

Ik zou een afspraak maken, duidelijke praktijkvoorbeelden geven en dan lijkt het me dat ze niet moeilijk doen.

Sterkte en succes!

Arawen

Het arbeidsongeschiktheidspercentage in de WIA (of WAO) hangt niet af van wat je feitelijk verdient (meestal niet tenminste), maar van wat je in theorie als printplaatmonteur etc zou kunnen verdienen. Dus of jij nou meer of minder gaat werken, tot een aanpassing van het arbeidsongeschiktheidspercentage leidt dit niet (wel tot een aanpassing van de betaling trouwens).

Als jouw belastbaarheid daadwerkelijk is verminderd dan denk ik dat je inderdaad gewoon een herbeoordeling moet aanvragen. Je kan ook uitleggen hoe je belastbaarheid verminderd is, en ik denk ook dat het feit dat je wel werkt maakt dat je met meer welwillendheid bejegend wordt. Toch maar een herkeuring aanvragen dus. De kans dat je arbeidsongeschiktheid * lager* wordt ingeschat lijkt me sowieso niet groot, hooguit zou een toename kunnen worden afgewezen.

Overigens: UWV streng... in de praktijk is het medische deel imho vooral een tamelijk grote tombola, maar dat zal UWV niet snel toegeven.

Heel veel sterkte

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.