Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kiki

Kiki

25-08-2009 om 22:12

Werkconflict

bij mij op werk hebben twee collega's ruzie met elkaar. Beide hebben aangegeven zo niet verder te kunnen werken. Beide vinden 'Het is of de één of de ander.' Beide vinden dat zij de oudste rechten hebben en beide vinden dat zij niet degene zijn die het veld hoeft te ruimen.

Ik wil natuurlijk niet dat er mensen opstappen. Allebei de dames doen hun werk naar behoren. Ze doen niet hetzelfde werk. Uit elkaar houden heb ik geprobeerd, maar de antipathie tegen elkaar bleek sterker te zijn.

De ruzie suddert al langer, vanaf februari van dit jaar.

Ik heb hier niet echt adequaat in gehandeld, verre van. Stiekem hoopte ik namelijk dat het vanzelf over zou gaan. Ik suste iedere keer wel een beetje.

Het gaat namelijk om twee sterke karakters en een van de twee voelt zich oprecht een slachtoffer en heeft de zelfreflectie van president Bush. Er is natuurlijk geen slachtoffer, want ze zijn allebei net zo fout.

Ik ben geen natuurlijk leider, ik ben geen mediater, ik ben geen manager, ik heb geen leidersstijl. Om eerlijk te zijn, ik doe maar wat. Ik ben alleen iemand die wiens bedrijf zo gegroeid is dat er personeel noodzakelijk is. Ah quelle horreur.
Als ik op internet ga zoeken kom ik bij die managementtools uit 'Laat mensen de plussen en minnen van de tegenpartij opschrijven en bespreek beurtelings de plussen en minnen'

Ik krijg daar acuut uitslag van, want ik kan dat niet en wil dat niet.

Is er iemand die mij wat natuurlijke mediator trucjes aan de hand kan doen. Dus niet van de plussen en minnen en niet dat ze in aparte ruimtes positieve verhalen over elkaar moeten vertellen. Ik geloof daar niet zo in.

Dit zodat ik donderdag (woensdag werkt er een van de twee niet) ineens de superbaas ben, die zomaar een ruzie tussen twee kemphanen weet op te lossen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

25-08-2009 om 22:28

Ik zou zeggen

ontsla ze allebei!!
Of geef te kennen dat ze er samen uit moeten zien te komen en als dat niet lukt beiden ontslaan.... Ze zijn toch notabene volwassen!

Vic

Vic

25-08-2009 om 22:43

Eens

Op je werk hoef je geen vriendjes te zijn, je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar je moet gewoon je werk naar behoren doen. Ik zou ze een ultimatum stellen dat ze er samen uit moeten komen, dat je desnoods wel een bemiddelaar wilt zoeken (uit de gelederen), maar dat ze anders allebei op moeten stappen.

dynastie

dynastie

26-08-2009 om 00:22

Ze nemen maar gewoon ontslag...

of leren zich te gedragen. Kom op zeg, moet jij nou aankomen bij het UWV met een verzoek tot ontslagvergunning omdat de dames zich als kleine kindertjes gedragen? Ik zou ze waarschuwen dat ze allebei ontslag op staande voet riskeren als ze door blijven gaan met hun kinderachtige gedoe. Hou een dossier bij van dit soort voorvallen, zodat dat e.e.a. vergemakkelijkt.

Yta Chalne

Yta Chalne

26-08-2009 om 07:36

Ouder/kind

Hoe meer jij de ouderrol op je zou gaan nemen, hoe meer zij kind gaan worden. Niet aan beginnen dus. Beperk je interventie tot heel duidelijk (ook op papier!) vertellen wat je van hen verwacht qua sfeer en samenwerking.

Kiki

Kiki

26-08-2009 om 08:06

Dank voor de reacties

mijn eerste reactie was natuurlijk ook, dan ga je maar solliciteren.

Zijn ze nou helemaal betoeterd geworden.

Maar ja, zo'n groot bedrijf heb ik nou ook weer niet dat ik makkelijk twee mensen op kantoor kan missen. Bovendien ben ik zelf over 8 weken uitgerekend en ben ik er straks zelf een tijd niet.

Qua werkethiek en inzet heb ik bij beide meisjes geen klagen. Het is dus alleen dat ze elkaar niet moeten/mogen
Ik denk zelf altijd weemoedig aan een bedrijf met alleen maar mannen, dan heb je volgens mij dat gekissebis niet.

OK, dus niet te veel willen interveniëren, dat is dus duidelijk.

Wat ik wil van hun samenwerking is dat er gewoon normaal wordt samengewerkt op de vlakken waarin dat moet en dat ze zich verder behoudens 'hoi en prettig weekend' niet meer met elkaar praten. Nu wordt er zelfs niet eens samengewerkt.

Kan ik dat eisen? Het probleem blijft natuurlijk wel dat het binnen een klein bedrijf gewoon opvalt als twee mensen niet met elkaar praten

Nu is het zo dat hoewel ze dus niet hetzelfde werk doen, ze heel erg naar elkaar kijken en zich daar ook mee bemoeien. Niet hun zaken, alleen maar mijn zaken dus.

Bah, dit is dus helemaal niet mijn ding. Ik ben zelf nogal conflictvermijdend en heb een hekel aan ruzie en doe het zelf dus zo min mogelijk.

Iemand inhuren?

Er zijn hier boven al een aantal opties gegeven die misschien wel zouden werken.

Andere optie zou misschien zijn om iemand in te huren. Er zijn genoeg bedrijven die consultancy/life coaching doen en juist ook dit soort problemen vaak zien en oplossen. Later, na je bevalling, zouden ze met jou misschien ook wat managementtechnieken kunnen oefenen want het lijkt erop dat je die toch wel nodig hebt.

Ik denk trouwens dat als dit iets is dat als sinds februari speelt dat het niet meer op te lossen is door een simpel gesprekje van jouw kant. De simpelste mogelijkheid zou nog kunnen zijn om ze compleet los van elkaar te laten werken, misschien zelfs op verschillende tijden, maar het lijkt er op dat dat niet kan en dat ze in hun posities ook wel eens moeten samen werken.

Succes, Mariel (ja je raadt het al, dochter van een manager en een life coach )

Vervolg op ''iemand inhuren"

Kiki, ben je toevallig verzekerd bij Movir? in dat geval zou ik de Icas bellen.

Ooit gehoord dat het een oude Joodse verwensing is "ik wens je veel personeel toe"

sterkte ermee (en met je zwangerschap, de timing van de dames is werkelijk perfect!)

Groeten,

Temet

Vic

Vic

26-08-2009 om 10:43

En voor het geval dat

Mochten de dames toch kiezen om hun heil elders te zoeken, dan zou ik streven naar een wat meer diverse teamsamenstelling. Ik heb ooit een blauwe maandag leiding gegeven aan een secretariaat van 5 vrouw. Wat een gedoe zeg, dat hoef ik nooit meer.

sierlo

sierlo

26-08-2009 om 18:03

Oplossen op hun eigen level

Ik weet niet of je vast zit aan kantooruren maar zo niet dan zou ik een even lastige oplossing voor ze hebben als het probleem dat ze nu bij jou neer leggen.
Ploegendienst. Dus de ene dame beginnen om 7 uur 's ochtends tot 15 uur en de andere dame van 15 uur tot 23 uur. En dan mogen ze fijn elke week ruilen van dienst.
Maar dit moet dan wel mogelijk zijn binnen jouw bedrijf. Dan hebben ze geen "last" meer van elkaar en jij niet van het gezeur over elkaar.
Ik heb het ook een keer aan de hand gehad alleen had ik een winkel met vaste openingstijden mijn antwoord op het zij-er-uit-of-ik-er-uit was heel simpel: dan ga je toch, ik heb nooit gezet dat je hier moet werken, je mag hier werken en als je dat niet meer leuk vind dan moet je maar gaan. Ze hebben het bij gelegd en hebben braaf door gewerkt.

Kiki

Kiki

26-08-2009 om 19:01

Inderdaad, de timing van de dames is geweldig

Het moet toch makkelijk op te lossen zijn, zou je denken.

Op mijn vraag aan beide dames wat ze nou precies willen, geven ze allebei aan dat ze dit niet willen en dat dit een onwerkbare situatie is, dat ze normaal met elkaar willen samenwerken, dat ze heus zelf fouten hebben gemaakt en daar ook heus wel verantwoording voor willen nemen.
Dat in een braaf individueel sociaal wenselijk gesprek met mij (overigens huilend, aargh vrouwen)

Wat ze natuurlijk bedoelen is: ik zeg alleen maar sorry als de andere het eerst sorry zeg en ik heb misschien dingen fout gedaan, maar de ander meer.

Ze doen ander werk, maar hebben elkaar wel incidenteel nodig voor zaken. Ze zitten niet met elkaar in de kamer, ze zitten twee dagen in de week met elkaar op kantoor, wel in andere kamers dus. De andere dagen zien ze elkaar niet.

En ja, Mariel, managementtools (echt werkelijk het woord alleen al) kan ik zeker gebruiken. Dit soort dingen valt me altijd erg zwaar. Ik zei al, ik ben geen natuurlijk leider, ik kan slecht leiding geven aan een gesprek en ik ben er toch ook wel mede debet aan door niet adequaat te reageren.

Ik was in ieder geval van plan om het gesprek morgen te starten met een lijst van zaken waar we het NIET over gaan hebben. Dus geen gemiep over dat meisje A haar werk niet goed doet en dat meisje B geen inzet toont, meisje A snauwt een klant af, meisje B is altijd te laat, meisje A heeft een mailtje naar mij toe niet beantwoord, meisje B zegt dat ik mijn werk niet doe.

Dat zijn niet hun zaken, maar die van mij.
En bij de eerste die tegen me zegt 'Je geeft haar altijd het voordeel van de twijfel en zij komt met alles weg' eindig ik het gesprek.

Vic, je hebt helemaal gelijk. Ik neem vanaf nu alleen maar mannen aan, ik heb nu al medelijden met de eerste man die tussen het spul moet gaan zitten.

Temet, ik kende de uitdrukking inderdaad en ik snap nu pas echt wat ze ermee bedoelen

Denk niet aan een paarse olifant

Waar denk je nu aan? Juist, paarse olifant.

Ook als je zegt dat je het niet wilt hebben over slechte inzet van Miep of zo dan denkt Miep dat Grietje heeft gezegd dat ze een slecht inzet heeft, denkt Grietje dat Miep inderdaad een slechte inzet heeft en niemand denkt verder nog na over wat besproken moet worden.

Ik zou persoonlijk het gesprek beginnen met iets positiefs. Is er een project geweest waar ze samen wel positief aan samen hebben gewerkt? Al was het maar een adressenlijstje voor de kerst of zo. Dan kan je beginnen met hoe goed dat liep, hoe fijn dat voor jou was en hoe goed dat was voor het bedrijf. En dan kan je brainstormen over hoe ze in de toekomst weer op die manier kunnen samenwerken. Daarna kan je gaan praten over een keer dat het misschien niet zo goed ging en dan weer praten over hoe dat wel goed zou kunnen gaan. Persoonlijke dingen laat je er op die manier ook buiten maar zonder dat je dat expliciet zegt, jij bent namelijk de gespreksleider dus jij geeft aan waar het over moet gaan. Het voelt even kunstmatig maar het werkt echt erg goed om vooral over de pluskanten te praten en na te denken.

Overigens bij vrouwen die janken, zorg dat je een doos tissues en twee glazen water op tafel hebt staan. Die schuif je op de goede momenten naar ze toe. Kom jij vriendelijk over en de meeste mensen stoppen snel met janken als ze een koude slok water drinken en hun neus snuiten.

Succes!

Mariel

Kiki

Kiki

26-08-2009 om 20:37

Dank je wel mariel!

Daar had ik niet over nagedacht. Zie je, dat bedoel ik nou. Hoe jij dat zegt, daar had ik echt nooit over nagedacht. Maar natuurlijk als ik het benoem breng ik het onder de aandacht.

Iets positiefs aan hun samenwerking vinden zal niet lukken. Daar is werkelijk niets positiefs over te zeggen.
Iedere keer als die twee met elkaar te maken krijgen gaat het fout.

Het enige wat ik positief over de dames kan vertellen zijn de zaken waarbij ze niets met elkaar te maken hebben. Het zijn individueel aardige meiden, die een goede inzet tonen, hun werk naar het best van hun kunnen doen en hun best doen.

Massi Nissa

Massi Nissa

26-08-2009 om 21:07

Neem een man!

Mijn eigen man is ooit als allereerste man op een lokaal kdv begonnen (wel bij de nso, trouwens). Bleek een doorslaand succes, vooral bij de jongens (elke dag voetballen!). Mijn man had het met de kinderen ongelooflijk naar zijn zin, vanaf dag 1. Van zijn tientallen vrouwelijke collega's werd hij langzaam maar zeker kierewiet. Al die ruzies, al dat geroddel en gekonkel onderling, de kliekvorming en de huilbuien. Ik heb een hele macho vent die zich geen raad wist met al die snikkende collega's.
Ik denk echt dat je met mannen veel minder gezeur hebt. Ik zie het om me heen op school. Op mijn huidige school werken relatief veel mannen. Gevolg: kortere vergaderingen, meer humor en veel minder onderling geroddel en gedoe. Ja, ik zie ook vaker harige voeten in hele verkeerde sandalen, truien uit de jaren tachtig, dat werk. Heb ik er graag voor over .
Kiki, wat een ellende. Mariel heeft helemaal gelijk, je moet positief blijven en probleemoplossend werken. Ik kan dat zelf alleen met leerlingen. Met volwassenen ben ik hopeloos in die dingen, ik wind me dan enorm op en wil het liefst alle partijen een enorme schop onder de kont verkopen. Het is maar goed dat ik nergens de baas ben (behalve in mijn lokaal, haha). Sterkte ermee hoor, dit is echt lastig. Ik zou dus wel dreigen met dubbel ontslag, goede krachten of niet, dit is puberaal gedrag dat niet op een werkvloer thuishoort.
Misschien toch iemand erbij halen? Kost wat, maar dan heb je ook iets. Ik hoor vaak positieve verhalen over mediatie.
Groetjes
Massi

Jesse_1

Jesse_1

26-08-2009 om 21:25

Mannen (beetje o.t.)

Kiki; "Ik denk zelf altijd weemoedig aan een bedrijf met alleen maar mannen, dan heb je volgens mij dat gekissebis niet."
Als mannen elkaar niet kunnen luchten of zien en de spreekwoordelijke druppel is er, dan heb je een mat-partij. Weer 's wat anders .
Jesse (werkzaam in een bedrijf met (bijna alleen maar) mannen)

Ellen Wouters

Ellen Wouters

26-08-2009 om 21:38

Paar dingen

- Wat Mariel al zegt: niet vertellen wat je allemaal _niet_ wilt doen. Heb het alleen over wat je wilt dat er gaat gebeuren.

- het conflict oplossen gaat waarschijnlijk niet lukken, als in dat alle ellende uitgesproken en opgelost wordt en dat de dames het fijn gaan hebben met elkaar. Wat je eist is dat er samengewerkt wordt. Daarvoor hoef je elkaar niet aardig te vinden, maar werken zonder elkaar te hinderen moet kunnen.

- jouw verwachting is dus dat zij gaan formuleren wat ze gaan doen om dat mogelijk te maken. Zij moeten dus zélf zeggen wat ze kunnen doen, niet wat de ander zou moeten doen. Voorbeeld: als A iemand moet terugbellen dan leg ik een zakelijk briefje klaar, als B dozen gaat stapelen help ik mee, etc.

- je vraagt van allebei zulke uitspraken

- uitspraken van het type "zij moet gewoon normaal doen" tolereer je niet, ten eerste niet omdat het gaat over wat _zij_ moet doen, ten tweede omdat "normaal doen" een heel vage omschrijving van gedrag is en daar kun je niks mee

- jij zorgt er wel voor dat de pijn een beetje rechtvaardig verdeeld wordt, en daar hoeven zij zich niet druk over te maken

- wie niet mee wil werken kan vertrekken. Niet omdat ze het conflict heeft veroorzaakt maar omdat ze niet meewerkt aan het werkbaar maken van de situatie.

Ellen is duidelijker

Ellen is gelukkig duidelijker dan ik met mijn vage advies om het positief te houden.

Wat voor mij echt goed werkt trouwens is om het gesprek een keer te spelen met een vriendin of zo.

De eerste keer dat ik iemand in mijn team op haar slechte omgang met de verpleging moest wijzen heb ik het hele gesprek met een vriendin geoefend totdat ik wist hoe ik zou gaan reageren op verschillende scenarios.

Het lukt je vast, je komt op papier al zo enthousiast over dat het in het echt vast gaat lukken.

Mariel (die een rothekel heeft aan dit soort gesprekken en dus liever nooit "de baas" wil worden)

Kiki

Kiki

26-08-2009 om 22:17

Jesse, volgens mijn man

heeft een man een emmer van 20 liter en een vrouw een emmer van 20 centiliter. Dus de spreekwoordelijke druppel duurt veel langer bij een man
Dus dan heb ik geloof ik liever die matpartij

Kiki

Kiki

26-08-2009 om 22:38

Jullie zijn echt helemaal geweldig

Ellen en Mariel, bedankt! Ik ga morgen

Willen jullie niet voor me komen werken Ik heb dalijk twee vacatures open staan. Hahahaha

En dan te bedenken dat ik volgende week ik een kinderdagverblijf open en nog meer vrouwen in dienst krijg.

Brrrr

Kiki

Kiki

26-08-2009 om 22:39

Wel mijn zin afmaken natuurlijk

Ik spring van de hak op de tak

Ik ga morgen op jullie manier het gesprek aan! Ik hoop dat de uitkomst gunstig is!

Een mix

Mijn voorvorige baas zei altijd dat ze een mix wilde. Jong en oud, man en vrouw. Het was slecht betaald en ondergewaardeerd, dus het was lastig om die mannen te houden. Die deden een studie of waren een eigen bedrijf aan het opzetten of wilden tijd voor de kinderen met een carrierevrouw, en hadden dus een extra reden om dat werk te doen.

Maar ik dwaal af. Kiki, heel veel succes ermee, je bent werkelijk niet te benijden. Ik kan me alleen maar bij de andere adviezen aansluiten. Ken je de Roos van Leary? Met boven-gedrag lok je onder-gedrag uit en met samen-gedrag lok je samen-gedrag uit. Je moet dus zeker geen boven-gedrag uitstralen, dan verwachten zij dat jij het gaat oplossen, en je moet bevorderen dat zij samen-gedrag naar elkaar vertonen. Excuseer het jargon. Oh ja, tegen-gedrag lokt tegen-gedrag uit maar dat hebben de dames de afgelopen maanden al gedemonstreerd...

Kiki

Kiki

27-08-2009 om 14:28

Pfff, de storm is weer gaan liggen

voor hoe lang? Ik weet het niet. Ik hoop tot na mijn verlof.

Ik ben behoorlijk streng geweest.

Ik heb aangegeven dat bij de volgende escalatie ze allebei op zoek mogen gaan naar een andere baan en dat de enige slachtoffers in deze misere hun andere collega's zijn. Dat ik deze situatie zat ben en dat toen ik de kinderopvang als vak koos verwacht had dat ik ruzie tussen kinderen moest sussen en niet tussen volwassenen.

Ze waren natuurlijk allebei de redelijkheid zelve. 'Ik wil juist graag met Mientje door een deur' 'Ja natuurlijk heb ik fouten gemaakt, maar Grietje ook'

Er is weer sorry gezegd, zijn afspraken gemaakt. Dus ik ben heel benieuwd.

Ik heb de hele tijd zitten zeggen, Grietje, wat kan jij nou doen om de samenwerking te verbeteren, dit is niet productief, dit gaat over Mientje.
'Mientje, we gaan niet al het oude zeer oprakelen. Bedenk eens bij jezelf wat jij kan doen.'

Maar mensen, dit komt me niet aanwaaien zeg. Ik heb gisteren nog mijn moeder opgebeld 'Mamma, jij hebt me niet goed voorbereid in het leven, ik kan niet goed met conflicten omgaan, dat had jij me moeten leren'

Mijn moeder gaf dat gelijk ruiterlijk toe, maar zei dat zij dat ook nooit van haar ouders had geleerd.

Nogmaals bedankt voor jullie tips, adviezen en meelevende woorden.
De volgende persoon die ik aanneem word absoluut een man.

Yta Chalne

Yta Chalne

27-08-2009 om 20:59

Later

Wat nog (over 24 weken ofzo) zinvol is, is een goede investering doen in je team. Zorgen dat de mensen doorhebben dat ze samen meer zijn dan een paar prima individuen. Dat ze elkaar rechtstreeks leren aanspreken op wat hun taak is, dat ze gaan meedenken wat jullie met elkaar willen bereiken en waar jullie samen voor staan. Lijkt lastig (en dat is het ook natuurlijk) maar het is wel te leren, en loont zeer de moeite. Uiteraard doe je dat niet zelf, je huurt er iemand voor in: niet om alleen een conflict op te lossen, maar veel breder en met een positievere insteek.

Fijn dat de druk er even af is! En wie kan dat nou van nature, dit soort puberconflicten tussen volwassenen begeleiden? Da's een vak apart hoor!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.