Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Astrid

Astrid

26-02-2011 om 15:35

Werkdagen wijzigen omdat baas dat beter uitkomt?

Zouden jullie je werkdagen veranderen omdat je baas dat beter uitkomt? De reden van deze vraag is dat mijn baas zelf op woensdag en vrijdag vrij wil zijn. Hij is er nu al bijna nooit op die 2 dagen. Mede om zijn kinderen. Ik heb er zelf 3 van 12(een zorgenkind), 10 en 7.

Ik werk 28 uur verdeeld over 4 dagen. Voorheen was dat 28 uur over 3,5 dag en werkte ik een halve dag thuis en had ik een middag vrij. Was helemaal ideaal, maar 3 dagen op de zaak. Wegens personeelsbezuinigheden kon dat niet meer. Vond ik al niet leuk, maar je wilt toch je baan houden. Ik werk nu nog steeds 28 uur, maar dan verdeeld over 4 dagen op de zaak. Dinsdag (hele dag)- woensdag(hele dag)- donderdag (tot 15.00) en zaterdag (hele dag). Op maandag en vrijdag ben ik vrij en doe ik mijn huis en elke week wel een doktersbezoek en op vrijdagmiddag doe ik wat met mijn jongste van 7. Vrij op maandag vind ik zo wie zo al een beetje nutteloos, maar goed, dan is de zaak gesloten.

Mijn baas wil dat ik, als leidinggevende, woensdag t/m zaterdag aaneengesloten ga werken. Ik vervang dan hem. Ook die donderdag tot 15.00 moet er af. Omdat dan te compenseren kan ik die uren dan opsparen voor een keer doktersbezoek. Ik zie dat helemaal niet zitten. Ik wil het graag houden zoals het is.

Ik heb het nu zo geregeld dat ik oppas aan huis heb op dinsdag (zij kan ook alleen maar op dinsdag en ik heb haar al 5 jaar, ze is er vooral voor de oudste) en op woensdagmiddag gaan ze naar oma. Daarnaast heb ik geen oppas of bso nodig. Sinds de kinderen geboren zijn ook nooit nodig gehad.

Met verandering van werkdagen wel. Ik zou het geen probleem vinden als het voor een andere baan zou zijn, dan kies je zelf voor verandering. Maar dit blijft de zelfde baan, met het zelfde aantal uren op, voor mij, ongunstige dagen. En het was al van 3,5 dag naar 4 dagen gegaan.

Daarnaast vind ik het te vermoeiend om 4 hele dagen achtereen te werken. Daar bij is er tussendoor geen dag om even boodschappen of het huis te doen. En wat ik nog het vervelendste vind is dat ik dan de maandag en dinsdag thuis zou zijn terwijl en iedereen werkt en mijn kinderen de hele dag op school zijn. Op hun vrije woensdag- en vrijdagmiddag moeten ze naar oma of de bso.

Mijn baas blijft maar zeuren en vindt bijna dat ik het moet doen. Ik voel me bijna voor het blok gezet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

26-02-2011 om 15:39

Duidelijk niet dus

Ik zou heel duidelijk zeggen dat je niet je uren wil vervangen voor uren dat je kinderen thuis zijn. Dat is juist het idee van part-time werken. Als hij op die dagen iemand nodig heeft, zal hij moeten kijken naar een andere kracht lijkt me.

Wel een vervelende situatie hoor!

Kari1

Kari1

26-02-2011 om 16:04

Astrid

In principe moeten werkgever en werknemer daar samen uitkomen, en als die tegenstrijdige belangen hebben is dat lastig.
Wat staat er in je arbeidscontract? Staan je werkdagen daarin genoemd? Dan sta jij sterk en mogen jouw belangen zwaar wegen. Meestal is dat helaas niet zo, en staat er iets van "28 uur in dienst bij de werkgever in de functie van". Dat je baas zijn oplossing doordramt en je voor het blok wil zetten is natuurlijk niet de bedoeling, net zomin als dat jij geeen mm zou willen wijken. Zoiets moet in overleg gaan, dus dat wordt onderhandelen...
Kari

NaShA

NaShA

26-02-2011 om 16:29

Hoe lang al?

dat je op deze dagen werkt? Ook dat is wel van belang. Er kan sprake zijn van gewoonterecht. Als jij en je werkgever er niet uitkomen, dan kan alleen een rechter hier nog iets over zeggen....beter natuurlijk om het niet zo ver te laten komen, maar goed...
Persoonlijk zou ik ook niet blij zijn met zo'n wisseling...

Nee hoor, niet doen

jij kiest voor gezinsleven thuis, terecht - hij wil dat ook, maar verwacht van jou dat je dat opgeeft door thuis te zijn als iedereen naar school is. Dat is gewoon onredelijk. Dat zou hij moeten inzien!
Je werkt ook de zaterdag al, als ik het goed lees, dus dan heb je nauwelijks tijd met je gezin. Je hebt groot gelijk dat je dit niet wil.

Astrid

Astrid

26-02-2011 om 22:50

Werkdagen, hoe het was en hoe het nu is

Ik heb een contract voor 28 uur.Ik heb vanaf dag 1 op dinsdag, woensdag en zaterdag gewerkt. Die dagen stonden vast. Al 7,5 jaar. Kon ik niet in switchen. Later (ca. 3 jaar geleden) is daar op donderdag die halve dag bijgekomen. Die halve dag staat niet vast, want dat waren 4 uur die ik thuis mocht doen en wanneer ik dat deed moest ik zelf weten. Onofficieel noemde ze dat de donderdag, want ja het moest ergens in het rooster verwerkt worden.

Nu ik dus de donderdag op de zaak werk staat nergens genoteerd, ja weer in het rooster, maar niet in een contract. Destijds wilde mijn baas al dat ik de vrijdag ging doen i.p.v. de donderdag, maar toen had ik nog 2 kinderen in de onderbouw die om 12.00 buiten stonden op vrijdag. Nu nog 1. Dat is volgend jaar ook over, maar ze sporten wel allebei ook nog op vrijdag middag. Ik heb al geopperd dat ik dan de vrijdag tot 15.00 wilde doen i.p.v. op donderdag, maar dat was geen optie. Met vrijdag tot 15.00 zou ik al veel minder moeite hebben.

Bij ons is de zaak maandag gesloten en is dinsdag een relatief rustige dag, hoe later in de week hoe drukker. Daarnaast is ons team nu zo uitgedund dat er op vrijdag maar 2 aanwezig zijn. Vrij nemen voor die 2 collega's is er dus eigenlijk niet bij. En ja, ze willen wel vaak vrij op vrijdag. Tenzij ik kom. Ik doe dat dan regelmatig, want ik vind het anders wel lullig voor mijn collega's. Op zaterdag vrij kan al helemaal bijna nooit. Op dinsdag wil er zelden iemand vrij. Het komt er eigenlijk op neer dat als ik op vrijdag ga werken zij eerder vrij kunnen nemen. Deze collega's werken allebei pas een jaar bij ons en wisten van te voren hoe het zat. Voorheen bleef mijn baas nog weleens op zo'n vrijdag op de zaak ter vervanging, heeft hij jaren zonder morren gedaan, maar die houdt dat nu voor gezien.

Mijn baas zegt gewoon als ik een collega vrij geeft op vrijdag (ik doe het rooster), dan moet ik zelf voor de oplossing zorgen. Ik moet dan dus zelf komen.

De donderdag vrij zou ook kunnen, maar dat wil hij dus ook niet. Toen opperde ik de woensdag, hebben mijn kinderen ook nog wat aan me, en dat wilde hij helemaal niet. Het liefst zou hij willen dat ik fulltime kwam werken, net als de rest. Op woensdag vrij is ook wel een rare week. 1 Dag werken, dag vrij en dan 3 dagen werken. Ik werk eerst liever een paar dagen en dan een break. Voordeel van woensdag vrij is wel dat de kinderen niet meer naar oma hoeven. Vinden ze niet zo leuk meer. Oma ook niet trouwens.

En ja mijn kinderen zie ik weinig. Op woensdagmiddag ben ik er dus nooit en op zaterdag ook nooit. als daar dan de vrijdag middag bij komt, dan ben ik, voor mijn gevoel, de hele week aan het werk.

Wat me het meest stoort dat mijn baas alles in z'n eigen belang doet. Hij heeft de helft van het personeel er uit gegooid en wil nu met minimale mensen een maximale bezetting. Zelf wil hij niet bij die bezetting horen.

Vroeger werkte ik 8 uur per dag, maar dat heeft hij na de reorganisatie teruggedraaid naar 7,5 uur per dag zodat hij het meer kon verspreiden over meer dagen. Gold voor iedereen toen trouwens. Alleen de rest is inmiddels weg bezuinigd in weer een nieuwe ontslag ronde.

NaShA

NaShA

26-02-2011 om 22:54

Dus

niet zonder meer mee akkoord gaan. Je dagen staan al een hele tijd vast, dat kan niet zomaar eenzijdig gewijzigd worden. Neem desnoods kontakt op met een rechtsbijstandsverzekering, vakbond of advocaat.

Ely

Ely

26-02-2011 om 23:01

Willen of kunnen?

Qua recht enzo heb ik er niet zoveel verstand van maar ik lees er iets in wat ik wel (her)ken en dat is de wijze van communicatie. Is het nu dat baas iets wil wat jij niet wilt? En als dat zo is, is dan niet een optie om te zeggen dat je de mogelijkheden hebt onderzocht maar dat het praktisch niet haalbaar is? zonder verder uitgebreid toe te lichten waarom?
Misschien zit ik op een verkeerd spoor hoor, vergeef mij als dat zo is. Het komt natuurlijk voort uit mijn eigen ervaring, ik moet soms even heel goed bedenken hoe ik iets ga 'neerleggen'.

Astrid

Astrid

26-02-2011 om 23:08

Ely

Ik ben inderdaad bereid tot veel, dat weet hij ook, doe nooit moeilijk over langer doorwerken of een extra dag werken boven op mijn normale dagen.
Misschien ben ik wel te flexibel en denkt hij, dat doet ze wel...

Maar praktisch gezien word ik van zijn voorstel er niet beter van. Het brengt mij, en mijn gezin, te veel onrust. Als ik er wel een goed gevoel bij had gehad, had ik het zo gedaan.

Wat ik zwaar vind wegen

is dat je alle zaterdagen werkt. Er is dus maar één dag over met je gezin samen, de zondag. Dat is een duidelijk verschil met andere parttime werkende mensen.

Ik snap je baas wel, die wil het economisch zo efficient mogelijk indelen, maar je gezin groeit maar éénmaal op en voorbij is voorbij.

Trek je grens. Je hebt heel wat krediet opgebouwd de laatste jaren, je stelt je soepel en loyaal op, maar dat mag je nu niet opbreken.

Kari1

Kari1

27-02-2011 om 10:41

Ja zeg

lekkere baas is dat. In bijna elke CAO staat volgens mij dat werktijden en -dagen in onderling overleg geregeld moeten worden. Onderhandelen dus. Zo te zien ben jij bereid om aan alle kanten mee te kijken hoe het zou kunnen, woensdag of donderdag vrij, vrijdag tot 15.00, noem maar op.
En een roosterprobleem gewoon bij jou leggen...dat kan echt niet. "als ik een collega vrij geeft op vrijdag (ik doe het rooster), dan moet ik zelf voor de oplossing zorgen. Ik moet dan dus zelf komen." Nou nee. Jij maakt het rooster. Bij verantwoordelijkheden horen bevoegdheden. Dat wil in deze zeggen dat jij tegen je collega's moet kunnen zeggen dat ze op die gewenste dag helaas geen vrij kunnen krijgen en ingeroosterd zullen worden, want de lasten moeten eerlijk worden verdeeld.
Nee, wat hier al gezegd is: goed je eigen grenzen bewaken, jij bent soepel genoeg!
Kari

Rosase

Rosase

27-02-2011 om 14:08

Of...

Dat er een oproepkracht komt die jullie op vrijdag en/of zaterdag jullie komt helpen als een van jullie vrij heeft.

Hij wil jou dus assistent bedrijfsleider maken en je dan meteen op de rotste dagen van de week laten werken, zodat hij dan zelf je handen vrij heeft. Is het je dat waard?

Ik zou zeggen: eerlijk delen: de ene week hij aanwezig op vrijdag en zaterdag en de andere week jij. Lijkt mij het eerlijkste.

Astrid

Astrid

27-02-2011 om 20:26

De vrijdag

Ik ben al bedrijsleider, alleen is mijn halve team wegbezuinigd en heb ik nu nog maar 2 mensen onder me. Die 2 collega's kunnen het prima af samen, maar mijn baas wil toch een eind verantwoordelijke. Hij vindt de bezetting dan net te zwak. Zeker als er beslissingen genomen moeten worden.

In praktijk is mijn baas er nu op vrijdag maar een paar uurtjes (of zelfs een uurtje) in de ochtend en komt dan 's middags nog even aanwaaien. In praktijk zitten ze dus ook gewoon met z'n tweeen. Voor belangrijke dingen kan hij gebeld worden, maar hij neemt ook vaak niet op. Hij wil de vrijheid hebben om helemaal niet te hoeven komen op vrijdag en daarom wil hij mij. Kan ik alle beslissingen nemen en wordt hij niet lastig gevallen.

Als mijn baas op vakantie is ben ik er ook niet op vrijdag, maar dan wordt ik regelmatig gebeld voor het 1 of ander. Vind ik geen probleem. Mijn baas belt mij ook vaak op mijn vrije dagen thuis of ik een beslissing wil nemen. Vind ik wel iets minder, maar dat hoort bij de functie (zit ik net bij de kapper met mijn haar in de verf).

Oproepkrachten in mijn branche is lastig. Je moet wel vakkennis hebben. Ik zou er nog wel een parttimer bij willen hebben, maar dat is nu even niet bespreekbaar.

Over een paar weken gaat mijn ene collega 2 weken naar de zon en dan moet ik ook op vrijdag werken. Vind het teveel 5 dagen, maar ik vind het ook lullig om mijn collega geen vakantie te geven. Mijn baas wilde haar de vakantie weigeren (om die vrijdag, maar ook om de zaterdag), maar ik had al toegezegd. Ben wel weer de klos dus. Op de 2 zaterdagen moet hij officeel zelf nu bijspringen (heeft hij een hekel aan), maar ik denk dat hij maar een paar uurtjes komt en dan er weer van door gaat.

Rosase

Rosase

28-02-2011 om 09:06

Mmmm

Echt het goeie voorbeeld geeft hij niet hè, die baas van jou.

Kun je niet afspreken dat je op vrijdag hetzelfde doet, dus even je neus laten zien en de rest van de tijd telefonisch standby staan? Kun je toch bij je kinderen zijn en hoeft hij er zich op vrijdag niet meer mee te bemoeien.

Ik zou er niet in mee gaan

Je kunt toch aangeven dat je alles zo hebt geregeld thuis dat het precies op deze manier in te passen valt? Als je je werktijden moet omgooien betekent dat automatisch dat je dan álles moet omgooien. En dat gaat nou juist niet.

Gr. Poezie.

NaShA

NaShA

28-02-2011 om 20:52

Nu op je strepen staan

want doordat jij je al steeds zo flexibel hebt opgesteld, denkt de baas dat je dit ook wel even doet....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.