Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anna K.

Anna K.

26-07-2012 om 23:15

Werken in de trein - hilversum / den haag

ik heb gesolliciteerd bij een bedrijf in Den Haag. Zelf woon ik in Hilversum. Het bedrijf doet aan het Het Nieuwe Werken en stimuleert tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Het is dan ook geen probleem als ik de reistijd in de trein gebruik om te werken en dit ook als werkuren te rekenen. Reistijd totaal iets meer dan 1,5 uur enkele reis waarvan ik dan effectief een uur zou kunnen werken. Leidinggevende vindt het prima.
Ik heb bij arbeidsvoorwaardenpakket aangegeven dat ik eerste klas vergoed wil krijgen.

Dat was de achtergrondschets, dan nu mijn vragen:

1. Hebben jullie ervaring met werken in de trein ? Is dat te doen? Wat zijn de eventuele valkuilen?

2. Iemand ervaring met drukte in de ochtend- en avondspits in eerste klas van Hilversum naar Den Haag LOI? Volgens iemand die naar mijn weten amper met de trein reist, zit ook eerste klas helemaal vol en moet ik alsnog staan. Ik heb nog het idee dat dat best zal meevallen maar hoop op ervaringsdeskundigen.

Alvast bedankt!
Anna K.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kamille

kamille

26-07-2012 om 23:49

Mijn ervaring, wel alweer ca. 1-2 jr oud

Ik heb een tijdje als ZZP-er in Hilversum gezeten en reisde per trein omdat de lokatie zo makkelijker te bereiken was. Maar ik moest in de spitsuren reizen en dat was niet leuk. Eerst reisde ik tweede klasse en dat was echt te gek om los te lopen: we stonden als sardientjes in de wagons, overal lijven tegen me aan, en er moesten mensen op zowel H'sum Centraal als H'sum Noord op het perron blijven staan omdat er echt geen muis meer bij kon!

Ik heb al snel voor eerste klasse gekozen, en dat was minder extreem dan de tweede klasse, maar het was er toch druk en onrustig.

Dit was ca. 1-2 jaar geleden en misschien is de dienstregeling inmiddels verbeterd, maar destijds was ik érg blij toen de opdracht klaar was en ik nam me voor nooit meer in de spitsuren in die trein te stappen.

amk

amk

27-07-2012 om 07:51

Weinig

het hangt sterk van het werk af dat je wilt doen. Ik heb meerdere collega's die proberen te werken in de trein, maar ze geven allemaal aan dat de productiviteit veel minder is als thuis of op de zaak werken. Max 50% als het mee zit, ook in de eerste klas. De ochtend spits is erger dan de avond spits.

Wat leeswerk gaat nog wel, maar het voorbereiden van een vergadering wordt al lastiger en het schrijven van een memo is onmogelijk.

Druk traject

Hoi Anna,

Het is een zeer druk traject en de eerste klas zit eigenlijk altijd behoorlijk vol. Maar ik heb eigenlijk altijd wel een plekje kunnen bemachtigen in de spits als je opstapt in Utrecht CS en andersom. Ik reis niet dagelijks Hsum-Den Haag maar wel regelmatig.

Je kunt inderdaad aardig werken, maar verder dan stukken lezen en/of je mail checken en bewerken kom ik niet.

Eerste klas heeft trouwens ook de luxe van een stopcontact, waarmee je je mobiel/laptop kunt opladen.

Het is een kwestie van slim bij de entree van de trein staan, weten waar ongeveer de eerste klas gaat stoppen op het perron en zorgen dat je snel de trein in bent.

Persoonlijk vind ik de stoelen in de 1e klas waardeloos. Veel te diepe zit waar mijn rug gillend uit wil
Eerste klas heeft trouwens ook stiltecoupé's.

Valkuilen kan ik niet echt bedenken. Al vind ik de lange reistijd een aanslag. Je bent echt anderhalf uur onderweg, van station tot station. Dus niet van voordeur tot voordeur. Het is mooi dat je werkgever die uren ook meerekent, maar ik zou het nooit fulltime willen doen. Ik zou gek worden van dat reizen elke dag. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

jeltje

jeltje

27-07-2012 om 21:14

Wel wat

Ik reis al jaren tussen Amsterdam zuid en den haag. Dat is soms ook in een stoptrein die naar Hilversum gaat. Ik weet niet of dat jouw traject is?
Ik vind het qua drukte erg meevallen. Ik reis tweede klasse en kan echt altijd zitten. Ik reis wel meestal na acht uur, maar die flexibiliteit heb je als je werkt volgens het nieuwe werken. Ik kan goed lezen en mijn mail bijwerken. Daar vind ik die uurtjes heel geschikt voor.
J

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

mopperkont

mopperkont

02-08-2012 om 14:28

Mijn ervaring

Of je kunt werken in de trein is erg afhankelijk van je medereizigers. Helaas komt het vaak voor dat mensen toch gaan zitten bellen of kletsen in de stiltecoupe. Ik zit zelf liever in de niet-stiltecoupe met een goede koptelefoon op met geruis. Mijn ervaring is dat je beter in een rustig boemeltreintje kunt werken dan in een drukke 1e klas stiltecoupe. Het internet in de trein is niet heel snel, en soms werkt het niet, je kunt beter via je eigen abonnement werken.

Muriel

Muriel

15-08-2012 om 21:35

En, anna?

De baan gekregen?

Groetjes,
Muriel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.