Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Werken in de uitvaartbranche

De knoop is doorgehakt, ik ga ervoor! Al een aantal jaar denk ik na over werken in de uitvaartbranche. Geen idee waarom deze interesse bij mij is ontstaan, maar al die jaren heb ik er niets mee gedaan. Tot vandaag, ik heb net mijn inschrijving voor de oriëntatietraining "werken in de uitvaart" op de bus gedaan. Vind het erg spannend, ben ook erg benieuwd of het echt iets voor me is, maar daar kom ik als het goed is tijdens die dag+avond achter.
Zijn er hier mensen die in de uitvaartbranche werken? Ben erg geinteresseerd in je beroepsbeleving. Daarbij vraag ik me af of je veel onbegrip in je omgeving tegenkomt.
Ben best wel trots op mezelf dat ik er nu voor ga. Het is ook wel een heel andere tak van sport, want ik ben nu boekhouder!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Boeiend

ja ik kan mij dat goed voorstellen dat het je trekt. Ik zou een moord doen (haha) om een keer een uitvaartcentrum of zaal te mogen ontwerpen, lijkt mij erg interessant.

succes !

Caro

Caro

29-03-2009 om 21:45

Geen idee

Maar het lijkt me al heel lang een geweldig beroep.
Ik zou het zelf ook wel willen hoor, maar ik kan niet tegen het stoffelijk overschot zeg maar.
Maar verder de begeleiding, het regelen enzo lijkt me zo super mooi om te doen.

Dus helaas zit het er voor mij niet in, maar ik volg graag je verhaal

Heel veel succes

Groet Caro

Ik wil ook!

Wat ontzettend goed van je dat je dit echt gaat doen! Ik wil ook zo graag (al jaren) maar ik krijg het organisatorisch gezien gewoon niet voor elkaar. Hoe ga jij dat aanpakken met je gezin? Waarschijnlijk zijn je kinderen al wat groter en/of heb je een partner waar je op terug kan vallen?
Mijn kinderen zijn nog te jong om alleen thuis te blijven en man is veel weg (ook wel tijden naar buitenland). Ik kan dus niet 's nachts zomaar weg. Hoe ga je dit doen?

In elk geval wens ik je heel veel plezier en voldoening in dit werk!

Sanneke*

Sanneke*

30-03-2009 om 13:45 Topicstarter

Dank alvast

voor jullie enthousiaste reacties! Ik heb het in mijn omgeving nog niet echt met iemand gedeeld, beetje bang voor "rare" reacties. Ook omdat waarschijnlijk niemand dit achter mij had verwacht. Tja, stille wateren-diepe gronden zeggen ze dan he?
Ik ga eerst de oriëntatietraining doen, als het goed is wordt tijdens die dag + avond duidelijk of het werk in de uitvaartbranche iets voor je is. Als dit inderdaad bij mij past, wil ik een volgende opleiding gaan doen. Piëteitsvolle verzorging van overledenen. Dit is het verzorgen van de overledenen, zorgen dat ze er netjes bijliggen zeg maar. Ik hoop hierin dan een baan bij een uitvaartverzorger in onze buurt te kunnen vinden. Hoe ik dat organisatorisch ga doen? Geen idee, komt tijd komt raad! Met 2 kleine kinderen zal het vast een hoop geregel worden, maar we zien wel.
Eerst die training en dan kijk ik naar eventuele organisatorische problemen. Ik wil dit al zo lang, ben zo blij dat ik de stap nu heb durven zetten!

Moet kunnen

Een kennis van me begon hiermee toen ze 3 kinderen, 2 op de basisschool en een peuter, had. Is helemaal goed gekomen, ook met onregelmatig werken.

Veel succes!

Werken met 2 kleine kinderen?

ik zie het overal om mij heen. Er is zoiets als kinderopvang, kost momenteel ook niet veel gezien de subsidies die je ontvangt. Daarnaast heb je vast een partner die ook een gedeelte van de zorg op zich kan nemen.

Kom op aan de slag !

Succes!

Ik heb een paar jaar geleden hetzelfde "traject" doorgemaakt en besloten dat de uitvaartbranche toch niets voor mij is. Ik vind het prachtig om mensen te begeleiden rondom het sterven van hun geliefde, maar al het praktische regelwerk is denk ik toch niets voor mij. Ik ben toch iets te chaotisch aangelegd vrees ik.
Ik heb jaren in de uitvaartgroep van onze kerk gezeten (dus uitvaarten verzorgd) en nu begeleid ik rouwverwerkingsgroepen. Meer de "praat"-kant dus en niet zozeer het praktische werk. Dat ligt me echt en ik heb het gevoel "iets" te kunnen doen met/voor mensen.
Maar ik volg jouw stappen met grote interesse. Hopelijk is het iets wat bij je past!
n@nny

marjanne

marjanne

02-04-2009 om 17:38

Commercieel!

Een prachtig beroep!!!!! Maar weet wel dat dit ook een commercieel bedrijf is. Er moet 'omgezet' gemaakt worden. Dat moet je wel kunnen plaatsen naast jouw idealen van een uitvaart 'die bij jou past'. Jij wordt afgerekend op wat je verkoopt. Succes, Marjanne

Sanneke*

Sanneke*

03-04-2009 om 19:57 Topicstarter

Commercieel

Daar heb je wel een punt Marjanne, maar ik ben ook wel redelijk commercieel ingesteld en zal dit (denk ik) niet als een probleem gaan ervaren.
Maar eerst die orientatietraining maar eens door, ik ben zo benieuwd!

Sanneke*

Sanneke*

03-04-2009 om 20:00 Topicstarter

N@nny

Fijn te horen dat je het een prettig beroep vond. Het regelwerk zal voor mij geen probleem zijn, als boekhouder ben ik al heel regelig en opruimerig. Juist de "praatkant" is voor mij lastiger. Ik kan het wel, maar moet altijd een soort schroom overwinnen.
Heb jij ook praktisch invulling gegeven aan het beroep, ik bedoel te vragen, heb jij ook overledenen verzorgd?
Nog niks gehoord van de training, ik kan bijna niet wachten...

Sanneke

Ik heb geen opleiding of zo gevolgd hoor. Ik vond de informatie vanuit de stivu nogal magertjes eigenlijk, met weinig praktijkmogelijkheden. Maar misschien ga jij de opleiding ergens anders doen?
Ik heb wel overledenen verzorgd, maar dan in de privé-sfeer. Ik heb gemerkt dat ik daar absoluut geen problemen mee heb en dat was voor mij ook een extra zetje om me in de opleiding te verdiepen. Juist omdat de uitvaartondernemer met wie ik samen een overledene verzorgde het zo ontzettend ingetogen deed... Is het voor jou een (mogelijke) hobbel, of begrijp ik het niet goed?
n@nny

Sanneke*

Sanneke*

05-04-2009 om 10:24 Topicstarter

Stivu

Ik heb me inderdaad bij de Stivu ingeschreven. Die orientatietraining zou vrij veel informatie moeten geven, dus ik wacht het nog even af.
Het is voor mij geen hobbel, ik heb alleen nog nooit een overledene verzorgd en vraag me af hoe dat is. Hoe ik me daarbij voel, of ik dat aan zou kunnen. Vandaar mijn vraag. Daar ga ik waarschijnlijk ook pas achter komen als ik daadwerkelijk deze kant opga en dan zie merk ik vanzelf of ik ermee om kan gaan. Ik schat in dat ik dat wel kan, maar zeker weten doe je dat natuurlijk nooit.
Misschien zou ik bij een uitvaartondernemer uit de buurt een soort orientatiestage kunnen lopen ofzo... Hmmm, daar ga ik me nog eens verder in verdiepen.
Dank voor je reactie n@nny!

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

05-04-2009 om 16:15

Commercieel?

Ik wilde even reageren op het berichtje van Marjanne, dat de uitvaartbranche een commerciële branche is. Dat geldt zeker voor de grote, wat traditionelere bedrijven, maar ik weet dat er ook een hoop bedrijven zijn, waarbij het zorgdragen voor een goed afscheid, waar nabestaanden met een goed gevoel op terug kunnen kijken, minimaal even belangrijk is als de zakelijke kant. Waar niet gekeken wordt hoe mensen op een kwetsbaar moment zoveel mogelijk geld afhandig te maken is. En waar ruim de tijd genomen wordt om mensen hun eigen keuzes te laten maken in plaats van het standaard pakketje, waar de grootste winstmarge op zit.
Sinds een jaar kom ik zelf regelmatig beroepshalve met verschillende uitvaartondernemers bij uitvaarten en merk dat er grote verschillen in benadering zijn. Dus wat jouw persoonlijke benadering ook is: of je juist een commerciele benadering kiest of een waarbij je uitgaat van het zorgdragen voor je klanten, of alles er tussenin; het kan allemaal, volgens mij.
Groet, Lelie

liedewij

liedewij

06-04-2009 om 14:26

Ik ook

Ik heb 6 jaar geleden de opleiding voor uitvaartondernemer(er was ook een opleiding uitvaartverzorger) gedaan bij de Stivu. De ondernemerskant kreeg veel aandacht, de uitvaartbranche ook. Maar de sociale/ethische kant werd compleet onderbelicht. Mede door de concurrentie,denk ik , van de uitvaartopleiding van Marjon Klaassen heeft de Stivu z'n opleidingen veranderd van opzet. Ik weet niet hoe het nu is maar ik zou mij goed laten informeren en vergelijken tussen opleidingen. De opleiding an Marjon Klaassen sprak mij destijds erg aan maar was nog maar een jaar oud. Het was veel geld en ik dacht daarom dat het beter was voor een traditionele/ lang bestaande opleiding te kiezen.

Je kunt al wel vast proberen aan de slag te komen in de uitvaartbranche. Zonder opleiding misschien nog een eenvoudige functie. Want als je eenmaal dicht bij het vuur zit is het makkelijker om door te stromen naar een andere functie. Het is ook niet makkelijk om aan het werk te komen. Op een advertentie reageren veel mensen. Het is een populair vak geworden.
Je kunt ook eens kijken of je stage lopen kunt in een crematorium. Vond ik destijds heel leerzaam omdat je verschillende uitvaartondernemers aan het werk ziet. Je ziet waar accenten gelegd worden en wat jou aanspreekt.

De uitvaartwereld is ook erg in beweging. Sinds een jaar of 8 denk ik in de provincie is er ook meer oog voor persoonlijke uitvaarten. Ik heb vrij duidelijk voor ogen hoe ik zou willen werken in de uitvaartwereld. Dat heeft als consequentie dat ik veel beschikbaar moet zijn. En dat is moeilijk in ons gezin met 4 kinderen. Maar je kunt natuurlijk ook in loondienst en diensten draaien bij een uitvaartondernemer/uitvaartonderneming zoals Monuta,Yarden enz. Het is maar wat je wil.

Maar enige ervaring proberen op te doen maakt dat je een pre hebt met solliciteren. En je goed verdiepen met welk opleidinginstituut je in zee wilt gaan.

Succes en ik ben benieuwd welk vervolg dit krijgt!

Liedewij

Mover

Mover

06-04-2009 om 14:59

Commercieel?

Toen mijn moeder overleed kwam de uitvaartonderneming bij ons langs om eea te regelen. Zo ook "de kist". Mijn tante, was toen ook aanwezig, en zei later dat het haar was opgevallen dat de goedkoopste, eenvoudig blank grenen, kist vooraan in de katalogus stond, ipv achteraan.
Dat had zij namelijk al meerdere keren meegemaakt. Schijnt bewezen te zijn dat men een kist vrij snel kiest. Mensen kiezen zelden de laatste, hebben er dan al 15 voorbij zien komen in dat boek en willen een knoop doorhakken. Dus is de keuze bijna altijd een duurdere (voor de uitvaartondernemer meer winst opleverende) kist. Er waren gelukkig nog meer positieve punten bij deze kleine, niet commerciele uitvaartondernemer die deze periode zeker tot iets moois hebben gemaakt.

Dit vak lijkt mij ook wel iets, eigenlijk. Juist het hektische en praktische is voor mij erg leuk. Ik zie meer op tegen de persoonlijke verzorging van een overledene. Zal dit draadje blijven volgen en eens informeren bij die organisatie.
Succes!

Sanneke*

Sanneke*

19-04-2009 om 19:24 Topicstarter

De datum is bekend

Vrijdag 8 mei zal ik een dag en avond de orientatiecursus gaan volgen. Heb behoorlijk wat moeten regelen met werk/oppas, maar... het is gelukt! Ben zo benieuwd hoe het gaat die dag en of het werk in de uitvaartbranche mij echt ligt. Spannend!

Leuk!

Laat je nog even horen hoe het was? Ik volg het toch wel met interesse.
n@nny

Sanneke*

Sanneke*

08-05-2009 om 21:29 Topicstarter

Geweest!

Pittig daagje achter de rug. Heel veel informatie gekregen over de verschillende beroepen in de uitvaartbranche. Blijkt wel dat het heel lastig te regelen is met kleine kinderen. Mijn interesse is echter alleen maar versterkt, ik wil toch heel graag deze kant op. In overleg met de uitvaartverzorgster bleek wel dat overledenen verzorgen in een mortuarium wel tot de mogelijkheden zou kunnen behoren. Hier werk je met diensten en dit is wat makkelijker te combineren met kleine kids. Voor nu laat ik het nog even zakken, veel info gekregen dat nog even moet landen.
Het was wel een hele fijne dag, super geregeld bij Docendo!

Treurwilg

Treurwilg

08-05-2009 om 22:18

Respect

Na vandaag, het definitieve afscheid van mijn lieve schoonvader: Respect voor jou en je toekomstige collega's. Ik zou het niet kunnen. De dame die ons vandaag begeleidde was correct, maar ook aardig en hartelijk. We waren erg blij met haar.

Leuk

Super zeg, dat je zo enthousiast bent. Ik zou inderdaad nog eens goed over de praktische kant nadenken (bij mij is het hier ook wel op afgeknapt). En ook wel of je voor je gevoel "genoeg" hebt aan het verzorgen van de overledene. Dat is natuurlijk toch maar een klein stukje van het werk.
Maar weet je, je kinderen worden vanzelf groter en dan wordt alles weer anders. Het zaadje is nu geplant en maar eens kijken hoe en wanneer het gaat groeien.
Groetjes, n@nny

Maak nooit deze fout

toen mijn oma werd gecremeerd zei die mevrouw van het uivaartcentrum tegen mij, mijn zus en haar zoon "jullie mogen er niet in, het is alleen voor familie".

Wij zijn geadopteerd en zien er niet Nederlands uit, maar dat was wel onze oma en overgrootoma.

ilsepilse

ilsepilse

19-05-2009 om 23:12

Forensic

wij komen op het werk ook wel in aanraking met de dames en heren van de uitvaart, we horen soms heel roerende verhalen. Onze forensische arts moet dan documenten onderteken of bij een lijkschouwing zijn of lijkvinding dat gebeurt helaas ook.
Ik weet dat bij dat bedrijf de mensen tegen hepatitis B ingeent worden ook ff navragen of het toekomstig bedrijf dit voor jou ook betaalt?
succes !

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.