Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

dihanne

dihanne

07-01-2012 om 11:08

Werken met een var (wuo)?

hallo forummers,

ik geef al lange tijd trainingen in opdracht van een organisatie, met een soort 0-uren contract

die organisatie wil daarvan af (of als ik het zo wil blijven regelen moet het tarief zodanig omlaag dat ik me er niet goed bij voel)

ik kan nu een VAR WOU aanvragen, en dan de trainingen blijven geven.

heeft iemand van jullie ervaring met zo'n VAR, en met jezelf inschrijven bij de Kamer van Koophandel? Ik heb de websites bestudeerd, en het ziet er allemaal vrij eenvoudig uit.

Wel wordt gesproken over minimaal drie opdrachtgevers. Die heb ik dus niet, het gaat om één organisatie waarvoor ik dan zou trainen.

Zal dat problemen gaan geven?

En hebben jullie nog tips uit de praktijk?

groet
Dihanne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Verkapt dienstverband

Als je het bij die ene opdrachtgever wil houden en ook niet opzoek gaat naar een andere, krijg je geen Var, als je het formulier naar waarheid invult. De belastingdienst ziet het dan als een verkapt dienstverband.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Aanvulling

Het gaat dus niet alleen om die drie opdrachtgevers, maar of je ondernemer bent en winst uit onderneming maakt. En dat ook kan aantonen. Dan kun je er best een jaar bijhebben met minder dan drie opdrachtgevers. Vanuit een nulurencontract aan de slag bij dezelfde opdrachtgever lijkt me lastig te verkopen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Aanvulling

Het gaat dus niet alleen om die drie opdrachtgevers, maar of je ondernemer bent en winst uit onderneming maakt. En dat ook kan aantonen. Dan kun je er best een jaar bijhebben met minder dan drie opdrachtgevers. Vanuit een nulurencontract aan de slag bij dezelfde opdrachtgever lijkt me lastig te verkopen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Aanvulling

Het gaat dus niet alleen om die drie opdrachtgevers, maar of je ondernemer bent en winst uit onderneming maakt. En dat ook kan aantonen. Dan kun je er best een jaar bijhebben met minder dan drie opdrachtgevers. Vanuit een nulurencontract aan de slag bij dezelfde opdrachtgever lijkt me lastig te verkopen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Aanvulling

Het gaat dus niet alleen om die drie opdrachtgevers, maar of je ondernemer bent en winst uit onderneming maakt. En dat ook kan aantonen. Dan kun je er best een jaar bijhebben met minder dan drie opdrachtgevers. Vanuit een nulurencontract aan de slag bij dezelfde opdrachtgever lijkt me lastig te verkopen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Oeps

Laten we de ipad maar de schuld geven.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Drie opdrachtgevers of meer

Ja, als je maar 1 opdrachtgever hebt, kom je niet in aanmerking voor een VAR. Ook de organisatie waar je voor werkt kan zich daarmee lelijk in de vingers snijden, want als de bd achteraf toch een dienstverband vaststelt, kunnen zij achteraf nog alle premies voor jou ophoesten.

Denk er ook aan dat je moet voldoen aan het urencriterium (1225 uur per jaar werkzaam in de onderneming) om recht te hebben op zelfstandigenaftrek, etc. Ik zou nog even goed kijken of je op deze manier als zelfstandige wilt/kunt doorgaan.

Chris

3 opdrachtgevers

De belastingdienst kijkt niet alleen naar het aantal opdrachtgevers, maar ook naar de verdeling van de inkomsten. Al heb je 10 opdrachtgevers, maar komen je verdiensten voornamelijk van 1 grote opdrachtgever, dan beschouwen ze je niet als ondernemer. Dus als Dihanne haar werk net zo blijft doen als nu maar dan als zzp'er en er 2 kleine opdrachten bij neemt om aan de 3 opdrachtgevers te komen gaat de belastindienst daar niet mee akkoord.

De reden dat een opdrachtgever om een VAR vraagt is omdat hij gevrijwaard wil worden van werkgeverslasten. Als je als zzp'er zo'n VAR kunt overleggen aan je opdrachtgever dan is hij ook gevrijwaard. Ook als achteraf blijkt dat je ofwel gejokt hebt of de situatie te rooskleurig hebt ingeschat en blijkt dat er eigenlijk wel een verkapt dienstverband was. Maar dan kmen de consequenties niet bij de opdrachtgever maar bijde opdrachtnemer te liggen. Jouw baas betaalt nu sociale lasten voor je en is vanwege je contract aan bepaalde verplichtingen jegens jou gebonden en wil eigenlijk gewoon goedkoper uit zijn en niet aan je vast zitten door jou gewoon voor zich te laten werken zoals nu. Voor jou zal het in eerste instantie lijken alsof jij er ook beter van wordt, je krijgt meer per uur betaald. Maar je bent een hoop tijd bezig met het doen van je administratie en belastinggedoe, je moet zelf voor je arbeidsongeschiktheid, pensioen, aansprakelijkheidsverzekering en dergelijke zorgen. En je zal veel tijd moeten besteden aan andere opdrachtgevers om je ondernemersschap aan te tonen. Dus of je moet minder gaan werken voor je huidige baas/opdrachtgever zodat je tijd overhoudt voor andere opdrachten, of je moet meer uren gaan werken dan nu.

skik

dihanne

dihanne

08-01-2012 om 15:38

Dank

dank Mimoza, Chris en Skik,

tsja, toch weer meer addertjes onder het gras dan je zo vermoedt.

Grrr: ik heb twee baantjes, en bij beide heb ik momenteel problemen (wel van verschillende aard, maar toch)
Deze kerstvakantie heb ik er regelmatig wakker van gelegen (regelmatig= iedere nacht!)

Ik moet deze zaken op gaan lossen, zie er enorm tegenop om morgen weer aan de slag te gaan.

Bedankt voor jullie aanvullingen. Ik ben al heel lang lid van de vakbond, zal hen ook even bellen
Mijn werkgever doet voorkomen dat het voor iedereen veel makkelijker is als ik volgens een VAR ga werken, maar dat is dus gewoon niet waar.

En ik ben iemand die zich aan de regels houdt, dus ga niet lopen frauderen. Ieder jaar krijg ik wel vragen voor een paar 'losse opdrachten', die sla ik nu af. Met een VAR zou ik die erbij kunnen doen, maar dan blijft de situatie zo dat ik een HELE GROTE opdrachtgever heb, en twee ukkies erbij (van misschien maar 4 of 8 uur in dat jaar).

Morgen bel ik de vakbond, en hak ik de knoop door.

bedankt voor jullie input!

Dihanne

Muriel

Muriel

16-01-2012 om 21:52

Nulurencontract

Dihanne, een nulurencontract is er voor incidentele oproepen. Iedere keer dat je wordt opgeroepen, sluit je als het ware een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd af. Als er minder dan 3 maanden tussen iedere oproep zit, zit je zo aan de 4 contracten binnen 36 maanden.

Je zou dan aanspraak kunnen maken op "het rechtsvermoeden dat er een arbeidsovereenkomst bestaat voor onbepaalde tijd en een rechtsvermoeden voor een bepaalde omvang van deze arbeidsovereenkomst (gemiddelde arbeidsduur)".

Het bedrijf kan dan niet zomaar van je af, als je weigert als ZZP'er (met VAR) voor ze te gaan werken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.