Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Marit

Marit

13-01-2010 om 17:00

Werken op 5 mei?

Mijn bedrijf (kantoor)heeft aangekondigd dat er gewerkt gaat worden op 5 mei (grrrrr). Ik heb wat gegoogled en gevonden dat 5 mei dit jaar een officiele feestdag is, maar dat bedrijven zelf mogen bepalen of er gewerkt wordt. Ik vind het zelf belachelijk: vrijwel het hela land is vrij: ook onze klanten, en wij moeten werken. Zijn er meer mensen die op die dag werken? En dan bedoel ik mensen die een baan hebben van 9 tot 5, en normaliter niet in de weekenden en 's avonds werken.
Groet,
Marit

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

13-01-2010 om 19:44

Marit...

Ik werk zelf niet op de woensdag, maar bij ons is het ook zo....alles is dicht alle vestigingen van UWV....maar wij, het KCC van UWV moeten gewoon werken....(voordeel, wel 200%!) Maar goed, het blijft vervelend.....kunst is om op tijd vrij te vragen als je echt niet wilt werken....

Jaymza

Jaymza

13-01-2010 om 20:11

Hier ook

Bij ons is ook aangekondigd dat we geen vrij krijgen.

Jaymza

mariska b.

mariska b.

13-01-2010 om 20:33

Beetje flauw

misschien een beetje flauw dat ik wel regaeer op je posting terwijl je al aangeeft dat je vraag met name gericht is om de 9 tot 5 & ma t/m vr maatschappij.

Ik werk in de 24/7 sector (geestelijke gezondheidszorg) en dat houdt in dat ik veel feestdagen werk. Van de 12 feestdagen per jaar werk ik er minimaal 5, waarvan ieder (IEDER) jaar minimaal 1 met kerst en 1 met oud&nieuw of 2 met kerst. Al 2 jaar op een rij (zou eigenlijk niet mogen) heb ik snachts gewerkt met de jaarwisseling en daarbij ook nog 1 kerstdag.
Sorry (oprecht), maar het een keertje moeten werken op 5 mei zou voor mij een zegen zijn!
Jammer toch dat er in mijn werk de 9 tot 5 baantjes alleen voorbehouden zijn aan de managers.

amk

amk

13-01-2010 om 20:45

Hier in de cao

dat het een gewone werkdag is.
Elke 5 mei dus gewoon werken. Volgens mij zijn het alleen ambtenaren en semi-ambtenaren die elke 5 mei vrij hebben. Meestal hebben die dan ook goede vrijdag vrij.

Carmen

Carmen

13-01-2010 om 20:51

Elke 5e mei versus één keer per vijf jaar.

Volgens mij is één keer per vijf jaar de 5e mei een officiële feestdag. Dit jaar dus. Dus volgens mij moeten jullie gewoon vrij krijgen! Behalve inderdaad in de verpleging en dergelijke.
Ik ben zelf trouwens wel altijd vrij op 5 mei.

Nasha 1st

Nasha 1st

13-01-2010 om 21:15

Er "moet" niks

In de wet is niet vastgelegd dat je dan verplicht vrij moet hebben, alleen dat het inderdaad 1 maal in de 5 jaar een nationale feestdag is...een CAO mag gewoon afwijken.....

Carmen

Carmen

13-01-2010 om 21:35

Definitie

Maar wat is dan eigenlijk de definitie van een nationale feestdag? Zijn dan alleen de scholen verplicht gesloten? Mag er in een CAO dan ook staan dat de kantoren op 25 december geopend zijn?
Ja, waarom eigenlijk niet, veel winkels zijn natuurlijk ook altijd open. Dus de term "nationale feestdag" zegt helemaal niets?

Jesse_1

Jesse_1

13-01-2010 om 22:24

Wij werken gewoon op 5 mei.

Jesse_1

Jesse_1

13-01-2010 om 22:25

Eh...

"we" staat voor mijn collega's en ik.
Mijn man heeft wel vrij (semi-overheid).

tonny

tonny

13-01-2010 om 23:20

Wat ga je dan voor 'vrijs' doen op 5 mei?

Dat je zo nadrukkelijk vrij wilt op deze dag?

Dat je het zou waarderen om niet te werken met Kerst, met de jaarwisseling, met koninginnedag, dat zou ik me kunnen voorstellen. Maar wat mis je nou als je op 5 mei werkt?

Mijn ene baantje is per definitie vrij op 5 mei, het andere niet. Prima hoor.

Toen ik klein was, was 5 mei helemaal nooit een vrije dag. Ik ben op bevrijdingsdag jarig en heb het vrijwel mijn hele schoolleven op school gevierd, ik kan me van sommige dagen nog herinneren wat ik aan had

Kari1

Kari1

14-01-2010 om 07:32

Andersom

Hier is 5 mei een verplichte vrije dag, dit jaar maar ook vorige jaren. En dat vind ik niet leuk, ik zou liever werken. Onze vakantie en feestdagen zitten namelijk met z'n allen in 1 pot. Een verplichte vrije dag op 5 mei betekent dat ik verplicht ben daar een dag uit te halen (moet dus ook voor kerst, pinkster etc.). Ik zou liever een andere dag vrij nemen dan verplicht thuis te zitten op 5 mei.
Kari

Puck

Puck

14-01-2010 om 11:12

Dan neem je toch vrij

Marit, als je zo graag vrij wilt op 5 mij dan neem je toch vrij. JE doet het nu over komen alsof je het een vreselijk onrecht vindt dat ze je een vrije dag door je neus boren. Wat een heisa om één hele vrije dag. Ik zou me er persoonlijk niet zo druk om maken, ik weet eigenlijk nog niet eens of het voor mij een vrije dag is of dat ik er vrij voor moet nemen (ik ben op vakantie dus vrij heb ik sowieso, maar ik weet nog niet of de baas hem mij schenkt of dat ik zelf moet opnemen)

joer

joer

14-01-2010 om 16:17

Bij ons....

Kinderopvang organisatie...

Alle locaties en centraal bureau dicht op 5 mei.

Dat gebeurt elke 5 jaar dus in 2005, 2010, 2015 enz.

Gewoon een nationale feestdag zoals bijv. kerst. Kost ons dus geen eigen uren.

Groeten JOER.

Puck

Puck

14-01-2010 om 17:28

Lekker dan joer

Er blijken toch nog zat mensen te zijn die met 5 mei moeten werken, meer dan met kerst of pasen. Als je dan gebruik wil maken van de kinderopvang kan dat niet.

Hier niet dicht

ook een KDV, de mensen die moeten werken krijgen de uren wel terug.
Man ook niet, die heeft de Uta cao.

Nasha 1st

Nasha 1st

14-01-2010 om 21:53

Ik hoorde vandaag

dat het KCC van UWV wel open is, maar het KCC van UWV WERKbedrijf weer niet....ook lekker duidelijk....

Nasha

Geestig. Dus de club van de werklozen werkt, en het WERKbedrijf (ben al aan die naam gewend) is vrij...

Groeten,

Temet

Oeps

Nasha, ik bedoelde 'ben jij al aan die naam gewend'?
Ik niet namelijk. Ik verwijs mensen nog doodleuk naar het CWI

Groeten,

Temet

maan.

maan.

15-01-2010 om 14:58

Werken

Man moet werken die dag, kinderen hebben volgens mij meivakantie.

Tja het is leuk die officiele feestdagen maar volgens mij blijft er steeds minder van over. Ze kunnen het beter gaan hernoemen in 'officiele meubelboulevard-en-bouwmarktdag...' kerst pasen en pinksteren vieren we uiteraard niet thuis...
(of zoals mijn opa zaliger zei, de ene helft van de mensen moet werken om de andere helft van de mensen bezig te houden).

Nasha 1st

Nasha 1st

15-01-2010 om 20:14

Lol temet...

ja inderdaad, zo had ik het nog niet bekeken hahahaha...

Ja, wij zijn er inmiddels wel aan gewend, hebben het nu ruim een jaar mogen roepen....Maar de naam blijft een draak van een naam. En je merkt dat inderdaad de buitenwacht het niet snapt. Zoeken UWV (uitkeren) en komen bij ons, wij moeten doorverwijzen (snappen ze niet, want 1888 heeft ze doorgezet, of internet gaf dit nummer) Dat we nog 2 websites hebben, is ook niet handig vindt men.....Maar goed, Rome en Parijs zijn ook niet op 1 dag gebouwd zei ik van de week nog....we zullen dus wel zien....CWI heeft ook heel lang geduurd en nog vragen mensen naar het arbeidsbureau en soms willen mensen nog weleens het GAK hebben (voorloper van UWV)

Mariskab

Wat jouw mazzel dan wel is dat binnen de ggz 5 mei wel een officiele vrije dag is en dat jij die dus gewoon gecompenseerd krijgt als je die zou moeten werken. Net als al die andere feestdagen die je werkt.

Heb jaaaaaren wisseldiensten gehad en veel op feestdagen gewerkt, ook binnen de ggz. Ben nu zo een manager binnen de ggz met een 9.00 tot 17.00 baantje (en zeker iedere dag ook nog van 19.00 tot 21.00 en iedere zondag. Dat hoort er namelijk ook bij).

Groet Swaen (enigzins op dr tenen getrapt door jouw flauwe opmerking)

Nasha (volstrekt ot)

Ik ben pas vrij onlangs gestopt met GAK zeggen, kan ik je melden
Toch blijven sommige dingen een hardnekkig leven leiden. Ik weet niet waar jij werkte in de tijd dat er nog 5 (meen ik) uvi's waren. Ik werkte toen ook al in dit vak, en had veel zaken tegen Cadans, wat toen echt een absolute rampenbak was. Ik heb ooit eens in een brief gevraagd of er daar soms een zwart gat in de postkamer was waar ze brieven en dossiers in lieten verdwijnen. Hoe dan ook, het is al heeel lang UWV, maar nog steeds kan je in Amsterdamse zaken soms aan het postbusnummer op een beslissing zien dat het een 'cadans'zaak is. En vaak nog met bijbehorend leed. Het lijkt er verdacht veel op dat het voormalig GAK nog altijd beter werkt dan het voormalig Cadans. Waarbij ik opmerk dat de kantoren in Amsterdam hemelsbreed zo'n 20 meter van elkaar verwijderd zijn.

Maar goed, tegen de tijd dat ik UWV WERKbedrijf eindelijk mijn strot uitkrijg zijn we hopelijk niet ver van de volgende naamswijziging...

Groeten,

Temet

Nasha 1st

Nasha 1st

16-01-2010 om 22:45

Hahaha temet (erg ot)

Ik word inmiddels jaarlijks mee geinventariseerd...Werk dit jaar 20 jaar bij UWV WERKbedrijf en rechtsvoorgangers, dus ja, ook ik ken nog Cadans/GAK/Detam en weet ik veel wat voor namen er nog meer waren....Ik kan je overigens vertellen dat ook wij ons dat weleens afvroegen inderdaad, als wij weer eens zaten te wachten op een deskundigenrapport in een ontslagaanvraag....en werkgevers maar bozer en bozer worden omdat hun aanvraag maar niet beslist werd.....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.