Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Evelien

Evelien

24-01-2009 om 09:01

Werken op afdeling met vrouwen

Beste allemaal,

Ik las laatst ergens een artikel waarin stond dat op afdelingen waar enkel vrouwen werken, zij elkaar aansteken met negativisme.

Nu herken ik dat zo ontzettend. Ik werk op een afdeling met ongeveer 15 vrouwen (en één man die zich laat ondersneeuwen) en het is inderdaad allemaal kommer en kwel, klagen en elkaar het licht in de ogen niet gunnen.
Wij wérken niet meer samen maar het lijkt wel een spel wie elkaar het leven zuur kan maken en wie de ander op de meeste fouten kan betrappen.

De leidinggevende, ook een vrouw, bemoeit zich nergens mee want we zijn toch volwassen niet waar? En ja....de meesten zijn toch 40+ inderdaad.

Ik heb inhoudelijk een ontzettend leuke baan maar deze sfeer zuigt me helemaal leeg. Zo erg zelfs dat ik er
's-nachts van wakker lig en denk aan een andere baan.

Ben heel benieuwd of jullie dit herkennen.

groetjes,

Evelien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
(Janneke)

(Janneke)

24-01-2009 om 10:28

Nee hoor

Ik werk ook met alleen maar vrouwen, af en toe werkt er eens een man.
Hier is het alleen maar gezellig, goede werksfeer en geen negativiteit. Ik zal niet zeggen dat ik iedereen even leuk/aardig vind, maar goed, we zijn niet allemaal hetzelfde. Dat hoeft ook niet.......

Zolang je elkaar respecteert hoeft dat geen probleem te zijn.

Vanaf volgende week ga ik naar een andere locatie (ander kantoor en andere afdeling) met hoofdzakelijk alleen maar mannen. En ik zie er eigenlijk een beetje tegenop, omdat die een stuk serieuzer zijn. En ik houd wel van een geintje.

Ik werk trouwens bij een bank op de afdeling Control.

Groetjes Janneke

MaximeM

MaximeM

24-01-2009 om 10:30

Nee en ja

Hoi,

Ik heb beiden meegemaakt. Het ligt echt aan de vrouwen zelf en aan het team gevoel. Een keer op een afdeling met 12 vrouwen en een man gewerkt, daar werd de sfeer bepaald door 2 vrouwen die het meest qua humeur de boel beinvloeden, het moest allemaal op hun manier gaan (de langstwerkenden daar) en later op een andere afdeling gewerkt met ook toevallig weer allemaal vrouwen en één (man 17 vrouwen en een man) en daar ging het juist top. Iedereen had wat voor elkaar over, geroddeld werd er eigenlijk alleen op een positive manier en personeelfeestjes waren gewoon fantastisch (allemaal gezellige feesttypes) Dus het ligt volgens mij echt aan de mensen en karakters zelf.

Maxime

Guinevere

Guinevere

24-01-2009 om 10:34

Hoeft niet erg te zijn

Ik zit toevallig op een kamer met alleen maar vrouwen. En onlangs hebben wij ons gezamenlijk verbaasd over het vreselijke vrouwen-kiftsfeertje van een nabijgelegen afdeling. Het lijkt wel of het merendeel daar over de rug van een ander, en op een sneaky manier, in een goed blaadje wil komen bij de directie. Over onszelf hebben we geconcludeerd dat we kennelijk erg mannelijke types zijn, omdat dit bij ons totaal niet speelt. Wij roddelen niet over elkaar, zijn eerlijk en tamelijk direct. Kortom: wij zijn kérels
Ik heb trouwens jarenlang als enige vrouw tussen 18 mannen gewerkt, dat beviel mij prima maar daar werd onderling ook wel eens wat geziekt.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-01-2009 om 11:45

Roddel en achterklap

Wat ik de afgelopen jaren wel heb gemerkt is dat onder vrouwen meer roddel en achterklap lijkt te zijn. Soms ten koste van collega mannen. Dat kan ernstige vormen aannemen.

tonny

tonny

24-01-2009 om 11:48

Dat denk ik ook

vrouwen kletsen meer over elkaar. Mannen over dingen /voetbal dat soort dingen. En over vrouwen Niet zozeer over elkaar volgens mij.

Zeer generaliserend, dat wel.

tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

24-01-2009 om 11:56

Nee

inderdaad niet over elkaar. Vorige week hadden we een wat pikante situatie op het werk. De flauwe opmerkingen kwamen vooral uit de vrouwenhoek.

Nee

ik heb gewerkt op een afdeling met alleen maar vrouwen, de band was erg goed, iedereen was juist erg zorgzaam voor elkaar. Nu werk ik weer met mannen en vrouwen, ik vind dat gezelliger, maar ik hoor mannelijke collega's net zoveel roddelen en mopperen als vrouwelijke. Gelukkig zien de meesten de positieve kant van hun collega's en wordt er sowieso niet veel geroddeld, het gebeurt vnl door een aantal over de directie.

Coco

Coco

24-01-2009 om 16:11

Het is in de mode...

....dat vrouwen vrouwen afkraken. Als het wel gezellig is op een afdeling met vrouwen onder mekaar is dat omdat het "mannelijke types" zijn (dus impliciet staat mannelijk dus voor "leuk en gezellig" en vrouwelijk voor "vervelend en ongezellig"). Wat een onzin. Iedereen heeft z'n eigen persoonlijkheid. Alles hangt af van hoe de groepssamenstelling is en of er bepaalde personen "domineren" en hoe het klikt tussen de groepsleden.
Roddelen op z'n tijd kan ook leuk zijn, zolang het niet "vals" is. Achter de ergste roddelbladen zit trouwens vaak een man.
Mijn eigen ervaring is dat de grootste (lees: gemeenste) pestkoppen meestal mannen zijn.

Och wat was ik blij

toen ik na jaren lang met alleen mannen gewerkt te hebben (op de vrouw van de baas na), eindelijk een baan kreeg waar ook vrouwen werkte.
En o wat zou ik nu graag weer terug willen naar toen..............

Op een paar collega's na is het bij ons wel roddel en achterklap (ben daar zelf al n keer bijna de dupe van geworden), wat kunnen vrouwen onderling erg zijn zeg, poeh.

gula

Jesse_1

Jesse_1

24-01-2009 om 20:47

Wat mij opvalt in een mannenomgeving

is dat mannen misschien wel roddelen, maar dat al die roddels rustig in gezelschap boven tafel komen.
(Dus als ik zeg dat iemand een gek baardje heeft, wordt er in aanwezigheid van iedereen gevraagd: "Goh, Jesse, wat vind jij van dat baardje?" of als ik iets anders zeg - wat door vrouwen nóóit doorgel*ld zou worden: "Nou, Jesse denk daar heel anders over, toch Jesse?!").
Maar ik hou héél erg van omgaan met mannen. En zelf in een werkomgeving met voornamelijk vrouwen, beland ik toch met een man op één kamer NB niet zelf uitgekozen.
Hoe het is om met alleen vrouwen te werken weet ik dus niet!
Jesse

Kiki

Kiki

24-01-2009 om 21:25

Ik ben een eigenaar van een bedrijf in een vrouwenbranche

Ik heb dus alleen maar vrouwen voor me werken, ook klanten zijn veelal vrouwelijk.
en oooo wat verlang ik af en toe naar een of twee mannen voor het evenwicht.

Als het gezellig is, is werken met vrouwen het leukste wat er is. Want wat kunnen we lachen zeg.
Maar als ze ruzie onderling hebben (werk dus niet alleen met vrouwen, maar ook met vrij jonge meiden) berg je dan maar.

Ik heb nog nooit zoveel ruzies moeten sussen, gemopper moeten aanhoren, geroddel hoeven aanhoren.
Meisjes met eetstoornissen, meisjes met puberstuipen 'o zij doet minder dan ik' of 'o, maar dat is mijn werk niet hoor' en dan
'Kiki, je moet echt even met haar praten hoor, zij doet zo onbeleefd tegen klanten of ze doet helemaal niets. ik moet het allemaal alleen doen'

Gezellig collega's afkraken die er niet zijn om als ze er wel zijn enorm lief en vriendelijk te doen.
Ik word er wel eens helemaal gek van en had nooit kunnen denken dat het sussen van ruzietjes, het bemiddelen bij ergernissen en het troosten van meisjes die ruzie hebben met hun vriendjes ooit bij de werkzaamheden van een baas hoorde

Massi Nissa

Massi Nissa

24-01-2009 om 21:43

Man wordt er ook gek van

Mijn man werkt als enige man met een groep vrouwen, ik schat een stuk of tien, vijftien. Hij wordt er soms echt gestoord van. Ten eerste begrijpt hij vaak niet wat er tegen hem gezegd wordt omdat men zich bedient van wollige hints in plaats van duidelijke taal. Ten tweede duren vergaderingen eindeloos. Ten derde wordt er veel gemopperd, geroddeld, gehuild en geklaagd. En ten vierde hebben er een paar ook nog altijd kritiek op zijn werk, omdat hij een 'mannelijke' manier van aanpakken heeft (beetje niet lull'n maar pell'n) en dat is niet fijnbesnaard genoeg. Hij is dol op zijn werk (met kinderen), maar kan zijn collega's vaak wel schieten. Toen hij daar begon was het trouwens veel leuker, maar de grappige en vrolijke collega's zijn een voor een vertrokken (vonden de sfeer ook niet echt leuk).
Of het nu aan die vrouwen ligt, aan mijn man of aan beiden, ik weet het niet. Ik weet wel dat ik meestal erg goed met vrouwen kan samenwerken, maar dat ik van sommige typische 'vrouwencollega-dingen' ook behoorlijk chagrijnig word. Ergernis nummer 1 bij mij is bemoeienis met mijn uiterlijk (haar, kleding etc.).
Groetjes
Massi

margje van dijk

margje van dijk

25-01-2009 om 00:25

Andersom

Ik heb lang gewerkt als enige vrouw tussen veel mannen, gelukkig is het nu wat beter maar nog altijd is het aantal mannen een veelvoud van het aantal vrouwen.

Van een enkele vrouwelijke collega word ik knettergek, net als van sommige mannen, maar met de meesten kan ik het prima vinden. Voor mijn gevoel maakt het geen verschil, maar ik ben natuurlijk niks gewend.

Zou het nou echt puur mannen-vrouwenkwestie zijn? Doet branche, opleidingsniveau, cultuur niet ook veel?

Margje

Sjillie

Sjillie

25-01-2009 om 10:50

werk ook in een volledig vrouwenteam en heb ook een vrouwelijke teamleidster.

Het zou bij ons niet verkeerd zijn als er eens wat mannen bij kwamen.......

Gr Sjillie

Coco

Coco

25-01-2009 om 15:27

Da's vreemd..

Massi Nissa: "Ten tweede duren vergaderingen eindeloos. Ten derde wordt er veel gemopperd, geroddeld, gehuild en geklaagd. En ten vierde hebben er een paar ook nog altijd kritiek op zijn werk, omdat hij een \'mannelijke\' manier van aanpakken heeft (beetje niet lull\'n maar pell\'n)"
Ik heb een cursus logistiek gedaan, waarbij ik de enige vrouw was in een groep met verder twintig mannen.
Een onderdeel was vergadertechnieken. Die vergaderingen duurden eindeloos. De cursusleider (een man) merkte op dat vergaderingen met groepen vrouwen veel sneller gingen. Die hakten eerder knopen door en hoorden zichzelf niet zo graag praten als mannen.
Ik zit zelf in de ouderraad, waar allemaal vrouwen in zitten en één man. Nou, als die ene man er niet in had gezeten waren de vergaderingen twee keer zo snel afgelopen, want ik denk dat hij de helft van de spreektijd voor zijn rekening neemt en het zijn echt niet alleen maar zinnige dingen die hij te melden heeft.
Voorheen hadden we twee mannen, waarvan één de voorzitter was. Toen duurden de vergaderingen nóg langer. Sinds we een nieuwe voorzitter hebben, een vrouw, is het een stuk verbeterd, aangezien die heel wat resoluter is in het afkappen van oeverloze discussies (maar dit heeft meer met het karakter van de respectievelijke voorzitters te maken dan met het feit dat ze man of vrouw zijn).

Vageltje

Vageltje

25-01-2009 om 21:40

Nee hoor

Geen probleem! Sterker nog, super gezellig! Ik werk op een afdeling met ongeveer 40 mensen waarvan zeker 90% vrouw is. Tuurlijk er zitten altijd wel een paar zeurpieten tussen, maar het overgrote deel gaat erg fijn met elkaar om. Sterker nog, ik ben al enige tijd uit te roulatie vanwege gezondheidsklachten en ik heb zoveel lieve reacties van mijn collega's gekregen, echt niet te geloven! Kortom, ik vind het prima op een afdeling met bijna alleen maar vrouwen!
Groetjes Vageltje

PS Ok 1 nadeel, tijdens de pauzes is het af en toe net een kippenhok, maar als je daar geen zin in hebt, verhuis je naar een andere plek om je pauze te houden.

Vic

Vic

26-01-2009 om 09:10

Verschilt

Ik heb in het verleden administratief en secretarieel werk gedaan op afdelingen met voornamelijk vrouwen. Dat is niet mijn ding. Ik kan niet mee met het geroddel, gegiebel en discussies over nieuwe kleding en tasjes. Nu werk ik in een team met 7 mannen en 2 vrouwen. Mijn 'collegin' is een heel leuk mens, niet zo'n giebeldoos, doet aan damesvoetbal en handbal (dus dat zegt genoeg hahaha). Waarschijnlijk verschilt het ook nog wel of je een afdeling met (relatief laag geschoolde) administratief medewerkers hebt of een clubje HBO/WO professionals die vrij solitair werken.

Kersen

Kersen

26-01-2009 om 13:12

Liever met mannen

ik werk ook met voornamelijk mannelijke collega's. Op de afdeling zelf met 3 mannen, en daarbuiten een groep van 110 mensen waarvan 17 vrouwen, echt mannenwereld dus. Met de vrouwen zien we elkaar zo nu en dan, tijdens pauze enz, ik ben niet de hele dag met de vrouwen.
Maar als ik even in een groepje van de vrouwen ben geweest, dan ben ik blij dat ik niet de hele dag met ze hoeft te werken.
Mannen kunnen ook roddelen, maar toch op een andere manier, ze vertellen wel dingen door, maar zonder iemand echt zwart te maken. Ook kunnen ze, als ze bijvoorbeeld ergens niet mee eens zijn, of met iemand beetje ruzie hebben, direct zeggen, er wordt over gesprokken, zand erover, en gelijk vergeten. Ook kunnen ze dingen meer relativeren.
Het is ook, denk ik hoe je zelf bent. Ik ben best vrouwelijk, maar de "vrouwendingen" intereseert me niet echt.

Tja

Ik heb altijd in een gemengde omgeving gewerkt. Ik ken mannen die bijzonder goed kunnen roddelen, dat kan ik je wel vertellen. En mannen die reuze sociaal zijn en de verjaardagen onthouden en vrouwen (onder wie ikzelf) die dat soort dingen altijd vergeten...

Mijn ervaring met vergaderingen is dezelfde die Coco beschrijft: vergaderen met alleen vrouwen gaat vaak zeer efficiënt: alle punten in rap tempo afwerken en daarna naar huis. Ik ben een tijdje redelijk actief geweest in het gelijke-behandelings-m/v-circuit, dan zat ik vaak met alleen vrouwen om tafel en dat ging gesmeerd.
Mannen hebben vaker de neiging om nog eens lekker uit te weiden, niet omdat de besluitvorming dat vereist maar omdat nog even de eigen belangrijkheid moet worden onderstreept. Vrouwen zeggen i.h.a. sneller 'ja, wat Pietje zei, dat vind ik ook' en dat is het dan.

Over onderling gekat en concurrentiestrijd - het zal wel. Ik heb er geen enkele ervaring mee. Wel vraag ik me af of ellenbogenwerk bij mannen niet gezien wordt als gewone strijd om hogerop te komen ('kijk eens wat een flinke vent') en bij vrouwen als 'gekissebis'. Net zoals ik ook wel eens vermoed dat het bespreken van elkaars tekortkomingen bij vrouwen als geroddel geldt, en bij mannen gewoon als een gesprek ...

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.