Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Werken op een kinderdagverblijf

Ik zit erover te denken om de kinderopvang in te gaan. Maar hoe is dat, werken op een kinderdagverblijf? Hoe zwaar is het? Wat voor type mensen werken op een kdv?
Ik hoop dat jullie mij ervaringsverhalen kunnen vertellen, binnenkort heb ik namelijk een sollicitatiegesprek bij een kdv, vandaar.

Gr. Poezie.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kattemiep

Kattemiep

03-02-2010 om 00:05

Het is leuk

Werken op een kdv is leuk. Er werken allerlei soorten mensen in de kinderopvang, van geitenwollen sokken tot pittige tantes en alles daar tussen in. Dat is maar net hoe de sfeer op het kdv is. Bij ons hebben we een zeer gemêleerd team, jonge meiden, jonge moeders, moeders met wat oudere kinderen en moeders met volwassen kinderen en klein kinderen.
Ik werk op een kdv met 6 groepen, 2x babygroep van 0 tot 2, 1x vertikaal van 0 tot 4, 2x peuters van 2 tot 4 en een bso van 4 tot 12 jr. OP iedere groep staan 2 leidsters. Bij de baby's is dat met 10 kinderen, vertikaal 12 kinderen, peuters 14 kinderen en bso 20 kinderen.
Het is op het moment de trend dat kinderen op hoogte zitten met eten, Ze zitten dus aan hoge tafels, de commodes hebben vaak een trapje en zijn op hoogte instelbaar. Je tilt het meest bij de babygroepen. Ik werk bij peuters en til een stuk minder dan collega's bij een babygroep. Verder kom je allerlei soorten kinderen en ouders tegen in de kinderopvang waarmee je dus moet omgaan. Evt problemen herkennen en die bespreekbaar maken. Ruimtes indelen en aankleden, evt budget beheer, administratie, is dat kind er wel of niet, hoe is de leidster kind ratio? We besteden ook wel tijd aan de administratie, formulier zus of zo. Boodschappen doen (bij albert dan dan weer wel) Kortom het is niet alleen maar op de kinderen passen. Zoals wel eens door mijn schoonmoeder gezegd wordt. ( ze past op de kindjes rillll)
Je moet ook vooral flexibel zijn, op het ene moment zit je rustig aan tafel het volgende moment plast Jantje in zijn broek en Marietje gooit een beker om en Grietje gaat ineens om mamma huilen. Of je collega belt dat ze ziek is, dat betekend accuut inval aanvragen, regelen of een collega die evt vrij is kan komen. Of of of.
Er is zoveel te vertellen, wat wil je specifiek weten?
Groet Kattemiep

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.