Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Moontje

Moontje

14-11-2010 om 22:18

Werken vanuit huis :)

Hoi ,

Ik vorige week te horen gekren van mijn werkgever dt ik binnenkort mag gaan thuiswerken. Ik kan vanuit huis inloggen om onze werkomgeving. Heerlijk lijkt me dit omdat ik dit dan 2 dagen pw kan doen en de overige dagen naar kantoor ga.
Ik ben wat aan het speuren naar ervaring, zijn er hier ouders die ook thuis werken, hoe bevalt dit , the do's and dont's en tips zijn welkom.
Ik zie er heel erg naar uit, vermoed dat ik meer werkt verzet en toch meer rust en balans ga ervaren.

Wie werkt er ook deels vanuit huis?

HG
Moontje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

15-11-2010 om 10:43

Fijn maar

het eerste waar ik aan denk: hoe wil jouw werkgever de arbo toepassen bij thuiswerkers?
alsthuiswerker val je namelijk ook onder de arbowet. Lees hier bijvoorbeeld eens:
http://www.arboportaal.nl/thuiswerk

amk

amk

15-11-2010 om 10:50

Een don't

thuis willen werken als de kinderen rondlopen.
Je bent aan het werk en niet beschikbaar voor de kinderen.

Maak ook niet de fout om steeds maar in te loggen en toch nog 'even'wat te doen. Ongemerkt maak je veel meer uren dan je denkt terwijl je niet los komt van je werk. Dit speelt ook op vrije dagen en in vakanties.

En ik verzet idd thuis ook veel meer dan op mijn werk, gewoon omdat ik dan niet de prikkels binnen krijg die ik op het werk met 4 personen in een kamer wel krijg.

Kinderen de deur uit

Het kan heel prettig zijn om af en toe vanuit huis te werken. Geen gestress met reistijd etc. Maar inderdaad, op de dagen dat je thuiswerkt moet je opvang geregeld hebben voor je kinderen. Verder heel duidelijke werktijden voor jezelf opstellen. Zo laat beginnen en zo laat ophouden, niet snel nog even wat willen doen ná je werkdag. Ook je omgeving inlichten/duidelijk maken dat die dag thuis een werkdag is en dat je niet gestoord wilt worden.

Chris

Puck

Puck

15-11-2010 om 11:14

Don't: huishouden

Nog een don't: laat je niet verleiden tot het doen van huishoudelijke klusjes tussendoor zoals even een wasje draaien, toch even snel een stofzuiger door de kamer, alvast de aardappels schillen voor 's avonds.

Vic

Vic

15-11-2010 om 11:14

Arbo

Dat zou ik dus niet doen, gelijk gaan lopen zeuren over arbo-dingetjes. Bij ons zijn ze daar heel makkelijk in, daar regelen ze niets voor. Er wordt heel veel thuis gewerkt, maar je mag ook naar kantoor komen (als je thuis niet lekker zit bijvoorbeeld).
Ik werk zelf ook twee dagen per week thuis en vind het ideaal. Het scheelt me minimaal 1,5 uur reistijd per dag, en ik kan veel beter doorwerken. Bij wijze van koffiepauze haal ik ook wel eens een stofzuiger door het huis, of doe een was. Nadeel vind ik dat je niet direct kunt overleggen als je ergens niet uit komt. Dat kan dan ook wel telefonisch, maar het is handiger als je met iemand achter hetzelfde scherm zit.

Vic

Vic

15-11-2010 om 11:16

Haha puck, tegelijkertijd

Waarom vind jij het huishouden een don't? Zo'n was bijvoorbeeld, daar hoef je toch verder weinig aan te doen. Het is niet zo dat je daardoor uren mist.

Waarschuwing

Wat amk ook al zegt. Flexibiliteit kan tegen je werken. Ik kon met mobiel en laptop overal werken. Ook nog inloggen via mijn vaste comp.

Maar je moet niet de hele tijd tussendoor dingen gaan doen. Ik weet niet of je werk zich daarvoor leent. Bij mij (zakelijke dienstverlening) was het gevaar levensgroot aanwezig). Ik kwam idd aan veel te veel uur en vooral aan veeeeel te weinig rust. Blokken lege tijd.

Puck

Puck

15-11-2010 om 11:57

Vic

Ik vind huishouden tussendoor juist afleiden en een onderbreking van mijn werk. Dat vind ik dus niet fijn werken.

Vic

Vic

15-11-2010 om 12:01

Hangt er vanaf wat je moet doen

Als ik bezig ben met een rapport of ingewikkelde berekeningen wil ik inderdaad ook graag in een keer doorgaan. Momenteel heb ik wat rottige eindjes die afgehecht moeten worden, van dat hapsnapwerk. Dan is de verleiding groot om na ieder dingetje even een klusje te doen. Op het hele jaar compenseert het elkaar wel, dus daar ga ik verder ook niet moeilijk over doen.

Primavera

Primavera

15-11-2010 om 12:35

Niet met kleine kinderen erbij

Toen de drie oudste kinderen nog klein waren werkte ik noodgedwongen thuis terwijl zij er vaak ook waren en dat is dus beslist niet efficiënt werken.
Ik heb even weer een oud bericht daarover opgezocht:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Voorbeeld van stukje thuiswerkdag.

Ik zit achter mijn computer en probeer te begrijpen waarom die ene webpagina, die het op mijn computer fantastisch deed, éénmaal op het web geladen een niet functionerende warboel wordt.

Op dat moment ruik ik poeplucht, een snelle controle wijst uit dat het van de middelste is. Dus een tegenspartelende Terzo op pakken naar de slaapkamer dragen en luier wisselen. Om een één of andere reden ligt hij heel stil als het een plasluier betreft, maar zodra er gepoept is heb ik met een minislangemensje te maken. Affijn, het karwei is geklaard en ik zit weer achter de computer.

Op dat moment wordt de jongste wakker en heeft honger. Dus ik pak hem uit de kinderwagen, die naast mij staat en ik leg hem aan. Kennelijk is mama veel interessanter dan de borst, want na 2 slokken draait hij zijn hoofd weg en kijkt mij lachend aan, terwijl ik met een enorme toeschietreflex zijn truitje kletsnat spuit. Dan niet, denk ik en stop een nieuw zoogcompres in mijn BH. Oh, toch wel en Quinto neemt weer een paar slokken, laat weer los, kijkt om zich heen (je mocht eens wat missen) en hapt weer toe. Weer een paar slokken om vervolgens kirrende gorgelende geluidjes naar mama te maken, enz. Omdat hij en de handdoek die ik onder hem stop als ik hem voedt inmiddels doorweekt zijn, trek ik hem een schoon truitje aan. Terug naar de computer en Quinto in het wipstoeltje met zijn babygym ervoor.

Mama, ik moet plassen, roept de oudste. Toe maar lieverd, daar is het potje. Ondertussen komt luidt AH, AH, AH roepende Terzo met een banaan aan lopen, die hij uit de ijskast gepakt heeft. Dat betekent dat hij graag wil dat ik hem open maak. Bovendien moet ik even naar de keuken lopen om de ijskast te checken, want een dreumesje van anderhalf is heel goed in ijskastdeuren openmaken, maar doet hem niet altijd even netjes dicht.

Mamaaaaah, ik heb gepoept, roept Una, help je me even met afvegen. Tuurlijk en gelijk maak ik even het potje schoon.

Net zit ik weer voor de computer en Quinto begint protestgeluiden te geven. Misschien is ie uitgekeken op de babygym? Het utteren gaat over in huilen en ik pak hem op. Aha, er zat hem een boertje dwars. Met een enorme BURP en een plons melk over mijn schouder en haar komt het eruit. Ik leg Quinto in de kinderwagen en spoel de haarlok met zure melk zo goed als het kan onder de kraan uit. Ik trek een andere trui aan en neem weer plaats achter de computer. Waar was ik ook al weer gebleven? Op het beeldscherm is een verontrustend venstertje te zien: "Uw computer wordt over 30 seconden herstart. Alles wat niet gesaved is gaat hierbij verloren" ... 10, 9, 8, ... Ik antwoord maar snel met Yes op de verschillende berichtjes of ik dit nu of dat wil saven, ma afvragende of dat nou wel of niet moest gebeuren, ... , 3, 2, 1, POEF! Terzo! roep ik berispend. Terzo kijkt me met zo'n schuin lachje aan. Hij weet dat hij niet aan de knopjes mag komen, maar met zo'n groen lichtje erboven, want soms rood flikkert, wordt het wel héél erg moeilijk om daar af te blijven.

Ik herstel de internetverbinding weer en start de programma's weer op. Una vraagt advies over in wat voor een kleur ze de stukjes op de mouwen van sneeuwwitje moet kleuren. Blauw, liefje. Snif, snif, ik ruik nog steeds poep. Ik had toch net een luier verschoond? Mama, waar is mijn punteslijper, de blauw is op! Een snelle controle wijst uit dat het dit keer de jongste is. Weer naar de slaapkamer en daar doe ik de niet zo leuke ontdekking dat de schade niet tot de luier beperkt gebleven is. De romper is helaas op de rug ook vies geworden, dus alles uit, rug schoon boenen met doekjes, nieuwe luier om, nieuwer romper aan en de rest ook weer.

Terug naar de woonkamer. Mama ik heb dorst, mag ik wat te drinken, vraagt Una. Ja, natuurlijk mag dat. Ze kan het al zelf, maar ik moet nog wel toezicht houden, want haar alleen iets in een glas laten inschenken vind ik niet vertrouwd.

Weer achter de computer. Helaas ik kan nog geen toets indrukken, want Quinto heeft nu er weer ruimte is in zijn ingewanden wel echt honger en ik leg hem dus weer aan. Terzo is wat jaloers en eigenlijk een beetje moe, omdat hij vanmiddag niet geslapen heeft en hij komt een beetje pruilend bij me staan trekkend aan mijn rok. Als ik met Quinto klaar ben neem ik hem op schoot. Dat doet hem opleven, enthousiast buigt hij zich naar het beeldscherm toe en begint op de knopjes daar te drukken. Ik probeer om het gekleurde afstellingsvenster (brightness, status, etc) wat op mijn beeldscherm verschijnt heen te werken totdat hij hem uitzet. Ik ga met hem op de bank zitten. Na een tijdje besluit meneer dat hij toch niet zo moe is en glijdt van mijn schoot af om met de duplotrein te gaan spelen.

Una verkondigt dat ze weer moet plassen en doet dat netjes op het potje. Ik loop dus snel weer met dat potje naar de badkamer om hem schoon te maken anders is er dikke kans dat er binnen afzienbare tijd een duplotrein in drijft. Terwijl ik daar ben gaat mijn mobieltje over. Het blijkt mijn man te zijn. Had je gebeld schat? Nee, dat was Terzo, die per ongeluk het herhalingsknopje induwde waardoor het laatst gedraaide nummer gebeld wordt. Nou hij toch belt wordt er gelijk wat werkoverleg gedaan over een nieuw pand dat we misschien gaan huren. Halverwege moet ik het telefoontje afbreken want Quinto huilt en Una en Terzo maken ruzie, omdat Terzo steeds haar video uitzet of de casette eruithaalt.

Zo kan ik dus nog wel even doorgaan, maar ik stuur dit berichtje alvast maar weg want het wordt hoog tijd dat ik iets aan het eten ga doen.

p.s. Mijn man merkte vanavond op dat de floppy het niet meer deed, omdat iemand iets in het gleufje heeft gestopt. Wie die iemand is weten we wel, maar over wat het iets is zijn we nog niet uit.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Groeten Primavera

Sancy

Sancy

15-11-2010 om 13:40

Zeuren vic?

"Dat zou ik dus niet doen, gelijk gaan lopen zeuren over arbo-dingetjes"
Ik zeg nergens dat Moontje moet zeuren. De arbowet is van toepassing op thuiswerkers, klaar. Een werkgever die hier geen beleid op maakt, heeft niet nagedacht over zijn verplichtingen ten aanzien van zijn werknemers. Een werknemer die zich hier niet aan houdt, loopt het risico arbeidsgerelateerde ziekten te ontwikkelen.
Vrsgen naar hoe de werkgever concreet denkt invulling te geven aan zijn wettelijke verplichtingen, en afspraken maken over hoe de werknemer hier mee om gaat, hoort bij goed werkgevers- / werknemersschap.

Heerlijk

Ik heb sinds twee jaar een zaak aan huis. Heerlijk!
Nu moet ik zeggen dat de kinderen al wat ouder zijn, 7 en 11, dus continue zorg is niet van toepassing. Voor hun gevoel ben ik altijd thuis, en toch werk ik. Ik doe wel eens iets aan het eten tussendoor, wat weer handig is met eten, want ik ben 's avonds zo klaar. En als het druk is werk ik na het eten gewoon nog even door. Kinderen in bed, ik kan nog wat doen, etc. etc. Nu werk ik voor mezelf, en heb ik geen baas, dus elke investering qua tijd zie ik terug in het resultaat (tenminste dat is de bedoeling!), dus teveel werken heb ik niet zo. Toch werk ik veel, maar ik doe het graag, want ik vind het leuk.
Ik zou echt niets anders meer willen, maar als je bekend bent met het feit dat je werk en prive moeilijk kunt scheiden, dan is het misschien niet zo'n goed idee.
Wat ik wel een halt toegeroepen heb is familie en vrienden die op werktijden komen binnenvallen voor de gezelligheid want ik ben toch thuis. Ik zeg dan ook direct dat ik veel te doen heb en doorwerk. Laat ze maar bellen wanneer het beter uitkomt. Dat geldt ook voor ellelange telefoontjes in de prive-sfeer, daar heb ik overdag geen tijd voor. Wees daar duidelijk in; je hebt het druk, klaar.
Voordeel is dat je kunt werken in je pyjama (dat kan ik dan weer niet doen, want er komen de hele dag klanten).
Ik snap wel wat er hier gezegd wordt over arbo-eisen, maar ook ik zou niet enorm op mijn strepen gaan staan. Zo zijn er bedrijven die een volledig ergonomisch bureau plaatsen met bureaustoel e.d. , maar ik denk niet dat je dat moet gaan eisen/verwachten. Begin maar eens, en als het je iets niet bevalt kun je altijd nog een balletje opgooien. Maar doe dat pas nadat je baas van de voordelen van jouw thuiswerken kunnen genieten.

Veel thuiswerkplezier!

Dorry

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-11-2010 om 18:08

Thuiswerken

Ik werk ook een deel van mijn tijd thuis - of waar dan ook maar. Net hoe het uitkomt.
Even over arbo: daarover is veel discussie (ben er beroepsmatig bij betrokken). De arbo-regels zijn op dit moment voor veel bedrijven een reden om mensen niet thuis te laten werken. Maar daarin zie je wel een verschuiving. Er is veel lobby om de regels te versoepelen: geen plicht van de werkgever om erop toe te zien dat de medewerker zich thuis volledig aan de arboregels houdt, maar juist een recht voor de medewerker om voldoende gefaciliteerd te worden. In de praktijk kiezen veel bedrijven hier ook al voor.
In het regeerakkoord staat trouwens dat het kabinet van plan is om belemmerende regelgeving voor thuiswerken te versoepelen.
Uit onderzoek blijkt ook dat veel medewerkers helemaal niet willen dat hun werkgever gaat over de manier waarop zij thuis achter hun bureau zitten. Ik persoonlijk ook niet. Ik zit bij voorkeur met mijn laptop aan de keukentafel of op de bank. Ik werk trouwens ook in de trein, de bus en wel eens een uurtje in een restaurant oid. Dat geldt voor veel mensen. Ik moet er niet aan denken dat mijn baas mij verplicht om steeds aan het ergonomische verantwoorde bureau op de studeerkamer te zitten.
Ik zou dus in het gesprek met je werkgever niet de wetgeving centraal stellen, maar jou zelf. Wat heb jij nodig om fatsoenlijk thuis te werken? De kans is groot dat jouw werkgever budget heeft gereserveerd om medewerkers te faciliteren. Hij mag per medewerker jaarlijks zo'n 1800 euro belastingvrij hieraan besteden. Handig om te weten.
Veel zinnige tips zijn al langsgekomen. Ik heb er nog wel een paar:
* maak heldere afspraken over verantwoording naar je leidinggevende. Veel managers moeten er erg aan wennen dat ze hun mensen niet meer de hele dag zien. Ze moeten aansturen op resultaat en niet meer op aanwezigheid.
* spreek af hoe je met collega's en evt. klanten communiceert als je thuis werkt. Chat, telefoon, mail etc.
* houd er rekening mee dat collega's aan het begin nog wel eens kunnen denken dat je thuis zit te niksen, dat je dus een halve vrije dag neemt. Ook voor hen is het wennen als je niet op kantoor bent.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-11-2010 om 18:57

Per 5 jaar

"Hij mag per medewerker jaarlijks zo\'n 1800 euro belastingvrij hieraan besteden."

Ik was iets te enthousiast: het is 1815 euro per 5 jaar.

Rosase

Rosase

15-11-2010 om 22:59

Beleid

Ik werk ook thuis, structureel een dag in de week en af en toe een dagje meer.

En mijn baas heeft zijn wettelijke plichten als volgt ingevuld: thuiswerkers kunnen nergens aanspraak op maken en het is je eigen verantwoording dat je thuis ook conform de arbo-normen werkt. En als dat niet lukt mag je gewoon op kantoor komen zitten.

Vind ik verder prima hoor. Ik ga daar verder niet over zeuren, ben allang blij dat ik de vrijheid krijg om structureel thuis te werken.

Voor de rest is het inderdaad handig om vaste werkafspraken te maken, met jezelf en met je collega's. En leent niet ieder kind zich even goed om zich even te vermaken terwijl mama bezig is met belangrijke dingen. En wil onder collega's inderdaad nogal eens het idee leven dat thuiswerken gelijk staat aan niets doen (je wil niet weten wat een telefoonterreur ik in het begin gehad heb, het was nou bepaald niet zo dat hier thuis zat voor mijn rust blijkbaar)

Hanne.

Hanne.

16-11-2010 om 09:51

Thuiswerken = werken

Thuiswerken = werken

't staat er misschien een beetje dubbel, maar dat is wat ik mijn partner/familie voor houd als ze me vragen op mijn thuiswerkdag iets te doen. Heeft mij zelf overigens ook een tijdje gekost voordat ik daar goed mee om kon gaan.

Ik kan dus niet de vaatwasser uitruimen/pakketje bij het postkantoor halen of wat dan ook. Ik ben nl aan het werk.

En dus doe ik tussen 8 en 17 (ex m'n pauze) niets anders dan werken. Al ben ik de eerste om te zeggen dat ik best wel eens een uitzondering maak. Als de verwarmingsmonteur langs komt kan ik nl wel de deur open doen, idem voor de postbode.

Natuurlijk kost een was in de machine stoppen vrijwel geen tijd, maar het is wel een onderbreking van wat je aan het doen was (en bedenk je midden tijdens het werk ineens dat je dat moet doen? Was je misschien niet zo geconcentreerd aan het werk). Maar het is wel een onderbreking. En dat vind ik nu net het grote voordeel van thuiswerken. Geen onderbrekingen (of in iedergeval minder).

Een grote DO is voor mij dan ook: doe alsof je gewoon aan het werk bent, en laatje niet door prive dingen afleiden.

Een grote DON'T is voor mij kinderen in huis hebben. Als ik kon werken en tegelijkertijd voor mijn kinderen zorgen zou ik hele bijzondere kinderen hebben (nl die geen aandacht nodig hebben) of veel te weinig werk hebben (nl zo weinig dat ik ook mijn kinderen aandacht kan geven). Tijdens vakanties probeer ik het soms te combineren, maar dan ga ik er vanuit dat ik over een hele dag gezien max uur werk ('s morgens 2 uur zelf spelen en 'smiddags 2 uur een filmpje). En dan lukt het alleen bij de oudste (7 jaar).

Qua arbo is het hier zo geregeld dat we een foldertje krijgen met hoe je je werkplek arbotechnisch in orde moet maken, en budget om dat te realiseren (200 euro, dus een stoel lukt net).

Niny

Niny

16-11-2010 om 20:32

Al tien jaar

Sinds de geboorte van jongste, nu bijna tien jaar geleden, werk ik vanuit huis. Het verschil met de meesten van jullie is denk ik dat ik geen baas heb maar mijn eigen baas ben (zelfstandig vertaler).
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik wel van alles tussendoor doe: van wassen draaien en naar het postkantoor gaan tot met een vriendin wandelen en de kinderen om me heen hebben.
De kinderen (9, 11 en 13) weten niet anders dan dat ik werk. Ik probeer het wel zoveel mogelijk op hun schooltijden en 's avonds te doen. Ze mogen me meestal storen behalve als ik echt met een spoedklus bezig ben of me erg moet concentreren.
Telefoontjes vind ik wel eens moeilijk: niet opnemen is niet echt een optie, maar dat ding gaat soms wel erg vaak.
Toch zou ik het niet anders willen doen, dit is een manier van werken die bij me past.
Niny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.