Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Werkgever negeert advies bedrijfsarts , wat nu ?

ik zit een beetje klem momenteel tussen mijn bedrijfsarts en leidinggevende .
Paar maanden geleden geopereerd aan mijn voet, helaas complicaties nadien waardoor het herstel langer duurt dan vooraf ingeschat was .
Ik werk in de zorg en sta en loop de hele dag .
Aangeboden om vervangend werk vanuit huis te doen ivm mobiliteitsprobleem ( gips krukken voet hoog )
Dit kwam echter niet van de grond omdat er blijkbaar geen mogelijkheden waren vanuit het werk .
Nu uit het gips , lopen gaat moeizaam , autorijden lukt nog niet en door zwelling nog veel voet hoog na belasting .
Kan schoenen Max 2 uur aan en dan moet de zwelling weer afnemen voor ik ze weer aan krijg .
De breuk is nog niet helemaal hersteld dit geeft de meeste klachten .

bedrijfarts geeft aan vervangend werk te mogen doen op mijn werk , mijn man wil me brengen en halen , prima .
Ben er helemaal aan toe om eindelijk de deur uit te zijn .
Echter 2/3 uur per keer en daar gaan ze niet mee akkoord , het is gewoon de hele dag en als het niet gaat ga ik maar in een bed liggen .
Dit voelt naar mijn collega’s echt verschrikkelijk dat snap je en ik weet van mezelf dat ik dat ook echt niet ga doen .

verder was advies bedrijfarts 6-8 weken geen fysiek werk en afwachten volgende rontgen foto en dan bij volledig herstel opbouwen .
Hier werd ze gewoon boos over, dit was onacceptabel , het team staat op omvallen door alle ziekte en drukte en ik moet er gewoon weer staan begin juni als de vakanties beginnen .
Wellicht lukt dat wel , kan dat nu niet inschatten en voel me al beroerd genoeg naar m’n collega’s hierover .
Ik zat maar gewoon thuis en kreeg betaald en dat is klaar nu .

ik ga het proberen om de hele dag aanwezig te zijn , wil geen conflict veroorzaken maar dit steekt me behoorlijk .
Heb voor de operatie maanden met pijn gelopen omdat de OK niet uitkwam qua planning op mijn werk en ik doorgewerkt heb .
Ik voel me soort van afgestraft nu.

iemand een tip wat ik hiermee kan doen ?
Is advies bedrijfsarts überhaupt leidend ?


Geen tip, behalve dat jouw eigen gezondheid leidend moet zijn. Als je werkgever zich zo star opzet, dan maar ziek blijven en thuis verder aan je herstel werken door gepaste revalidatie. Jij kan er werkelijk niets aan doen dat de zorg om omvallen staat. 
Ik moet zelf binnenkort ruim een maand afwezig zijn (baarmoeder wordt verwijderd) en het is voor werkgever ook een probleem (onderwijs, geen vervanging te krijgen) maar hij stelt zich gelukkig zeer begrijpend op.
Veel sterkte en hou je poot stijf (letterlijk en figuurlijk)
Bluebell

Het is niet alsof je voor je lol thuis zit met pijn en amper kan staan/lopen of de deur uit kan. Het komt op mij ook wel een beetje over als onwil om te accepteren wat er wel kan. Feitelijk gezien kan je werkgever kiezen; of je komt vervangend werk doen voor een paar uur of je komt helemaal niet.
Ziek zijn en beter worden valt niet te plannen. En ja, dat is absoluut ontzettend onhandig, maar niet jouw schuld. Als je het voor het zeggen had kon je gewoon alles.

Kan de bedrijfsarts niet met jouw leidinggevende contact opnemen?

de bedrijfsarts is leidend en het personeelsprobleem in de zorg is niet jouw probleem, maar het probleem van je werkgever. Gewoon niet gaan. Het is 3 uur of 0 uur, ze kunnen kiezen. 
heeft je werk een vertrouwenspersoon, een or? Ik weet dat de or er niet is voor individuele problemen, maar een melding van jou kan er wel een van de vele zijn en dan is er een trend. 
veel succes met je revalidatie. Zorg dat het goed geheeld is voor je weer 8 uur per dag gaat lopen, want je wil toch niet de rest van je leven pijn houden? 

Het probleem is dat het advies van de bedrijfsarts inderdaad een advies is. De werkgever is niet verplicht om het op te volgen. Je zou een deskundigenoordeel van het UWV kunnen vragen over je re-integratie. Als je nu nog veel pijnklachten heb vraag ik me af of het haalbaar is om een hele dag op je werk te zijn, zelfs als er mogelijkheden zijn om te gaan liggen.

https://www.rechtstelefoon.nl/juridische-artikelen/2022/8/16/mijn-werkgever-en-ik-zijn-het-oneens-over-mijn-re-integratie-wat-nu

Mariet77

Mariet77

11-04-2023 om 14:29 Topicstarter

het is gewoon echt heel vervelend, heb er gewoon een rot weekend van gehad na het gesprek .
Ik zie ook de enorme druk en uitval op mijn werk wel, voel me daar al schuldig genoeg onder .
Echter deze  operatie was echt noodzakelijk en ben ze daarin al zo tegemoet gekomen door zolang door te werken omdat het niet uitkwam .

vorig jaar was de bedrijfsarts not amused dat ik bleef werken Ipv te stoppen en eerder onder het mes te gaan .
Nu is het de werkgever ..

ik ben het zelf zo zat dat thuiszitten en nergens naartoe te kunnen, blij dat ik vervangend werk kan gaan doen alleen die uitvoering zoals zij willen lukt me niet .
Heb echt behoorlijk last en de rust nog hard nodig tussendoor .
Privé doe ik dus nog maar weinig en dan een hele dag op m’n werk hangen of in een bed gaan liggen …

Imaar zoals ik het lees in de link is het een advies en hoeven ze het niet op te volgen .
Ik heb de bedrijfarts maar even gebeld en heb een afspraak staan voor ik weer een gesprek met de leiding gevende heb.
Even kortsluiten wat nu wijsheid is .
Laatste wat ik wil is dit laten escaleren , contact was altijd wel goed en houd  dat graag zo .
Maar daarintegen wil ik mijn eigen herstel niet tegenwerken , mijn vak is fysiek zwaar en uit ervaring weet ik dat zodra je op de werkvloer staat je er moet staan en er geen rekening gehouden wordt met “mankementen “.

bedankt voor de reacties .

Daglichtlamp schreef op 11-04-2023 om 12:30:

Het probleem is dat het advies van de bedrijfsarts inderdaad een advies is. De werkgever is niet verplicht om het op te volgen. Je zou een deskundigenoordeel van het UWV kunnen vragen over je re-integratie. Als je nu nog veel pijnklachten heb vraag ik me af of het haalbaar is om een hele dag op je werk te zijn, zelfs als er mogelijkheden zijn om te gaan liggen.

https://www.rechtstelefoon.nl/juridische-artikelen/2022/8/16/mijn-werkgever-en-ik-zijn-het-oneens-over-mijn-re-integratie-wat-nu

Beetje raar verhaal, dus als de werkgever vindt dat je kan lopen al ben je nog niet hersteld dan heb je dat maar te doen? De werkgever is toch geen arts, die kan dat niet beoordelen en mag dat niet beoordelen.

Raar dat een werkgever mag afdwingen dat je je eigen gezondheid schaadt door niet voldoende tijd te nemen om te herstellen.

Prillewits schreef op 11-04-2023 om 16:37:

[..]

Beetje raar verhaal, dus als de werkgever vindt dat je kan lopen al ben je nog niet hersteld dan heb je dat maar te doen? De werkgever is toch geen arts, die kan dat niet beoordelen en mag dat niet beoordelen.

Raar dat een werkgever mag afdwingen dat je je eigen gezondheid schaadt door niet voldoende tijd te nemen om te herstellen.

Uiteindelijk wordt dat wel meegewogen als na twee jaar ziekte de reïntegratie inspanningen bekeken worden. Het niet opvolgen van een dergelijk advies van de bedrijfsarts kan dan wel consequenties hebben voor de werkgever.

Het advies vd bedrijfsarts is wel leidend vziw. Als je dat opvolgt, en de werkgever weigert je loon te betalen, dan kan je doorbetaling bij de rechter eisen.
Ontslaan wegens werkweigering kan ook al niet.

Goed dat je een vervolgafspraak met de arts hebt, die moet maar een advies geven waar je baas niet omheen kan. 

Het oordeel van de bedrijfsarts is slechts een advies. Een advies wat de werkgever niet hoeft op te volgen;

Het advies van de bedrijfsarts is nooit bindend. Als een werkgever het niet eens is met het advies van de bedrijfsarts, adviseren wij eerst te overleggen met de bedrijfsarts. Zo nodig kunt u een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV.

https://www.arboned.nl/wat-u-moet-weten/voldoen-aan-de-wet/arbowet/veelgestelde-vragen#:~:text=Het%20advies%20van%20de%20bedrijfsarts,deskundigenoordeel%20aanvragen%20bij%20het%20UWV.

Heel zuur voor jou dat ze zo star zijn. Ben je lid van een vakbond?

Ik zou de bedrijfsarts vragen of hij/zij zelf met jouw leidinggevende kan praten. En kan uitleggen waarom het noodzakelijk is dat je je niet overbelast maar rustig opbouwt. En dat het ook in het belang van je werkgever is omdat je anders nog langer niet volledig ingezet kan worden, langere tijd kunt uitvallen, invalide kunt worden, etc.

Je lijkt niet goed voor jezelf te zorgen (te lang doorgelopen tegen advies van bedrijfsarts in). Het is verstandig nu wel het advies van de bedrijfsarts op te volgen voor je jezelf in allerlei (mogelijk blijvende) ellende stort. Dat is een starre baas die jou juist niet kwijt wil (!) niet waard.

Het lijkt mij dat het aan de werkgever is om een second opinion te vragen, want dat kan ook: https://www.uwv.nl/werkgevers/formulieren/aanvragen-deskundigenoordeel-door-werkgever.aspx

Volgens mij werkt het zo. Een werknemer die zijn werk niet doet omdat hij dat om medische redenen niet kan (ongeschikt voor zijn eigen arbeid), heeft recht op doorbetaling van (het grootste deel van) zijn loon. Een werknemer is verplicht om mee te werken aan zijn reïntegratie en daarbij ook ander werk dan zijn eigen werk te verrichten, voor zover dat werk passend is. 

Als nu de bedrijfsarts een oordeel geeft over wat wel en niet passend werk is, en de werkgever draagt de werknemer op om werk te doen dat niet passend is, dan kan de werknemer met een beroep op het oordeel van de bedrijfsarts weigeren dat werk te doen. De werkgever zal dan waarschijnlijk het loon niet uitbetalen, waarop de werknemer een loonvordering instelt. Het was altijd zo - en dat is het vermoedelijk nog altijd - dat bij zo'n vordering tot uitbetaling van loon bij arbeidsongeschiktheid een oordeel van de bedrijfsarts moest worden meegestuurd. Dat heeft de werknemer in dit geval. Als duidelijk is dat het werk dat de werkgever heeft opgedragen niet voldoet aan de eisen van de bedrijfsarts, dan zal de loonvordering worden toegewezen. 

De werkgever die dit wil voorkomen, zal zelf een second opinion moeten aanvragen. Het is bij mijn weten echt niet zo dat het aan de werknemer is om een second opinion aan te vragen als de werkgever het niet eens is met het oordeel van de bedrijfsarts. 

Maar nogmaals, het beste is als de bedrijfsarts hier een nog iets harder rapport schrijft waarin hij/zij een duidelijke urenlimiet stelt en heel precies omschrijft welke soorten activiteiten/houdingen/bewegingen wel en niet mogelijk zijn. En dan kan de werkgever kiezen: dat werk, of geen werk. 

Is het niet beter om de behandelend arts te vragen om hier een uitspraak over te doen? Zijn/haar advies zou toch leidend moeten zijn?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

12-04-2023 om 14:24

Pippeltje schreef op 12-04-2023 om 14:02:

Is het niet beter om de behandelend arts te vragen om hier een uitspraak over te doen? Zijn/haar advies zou toch leidend moeten zijn?

Nee. Een behandelend arts zal nooit iets over arbeids(on)geschiktheid zeggen. Dat is namelijk het terrein van de bedrijfsarts. De behandelaar gaat voet diagnose en behandeling, niet over wel of niet kunnen werken.

Een behandelend arts kan toch wel iets zeggen over belastbaarheid, bijvoorbeeld hoe lang je mag staan/lopen op een dag en hoe lang aaneengesloten. Het hangt van de aard van je werk af of je op dat moment arbeidsgeschikt bent. Daar is de bedrijfsarts dan weer voor.

MamaE schreef op 12-04-2023 om 15:12:

Een behandelend arts kan toch wel iets zeggen over belastbaarheid, bijvoorbeeld hoe lang je mag staan/lopen op een dag en hoe lang aaneengesloten. Het hangt van de aard van je werk af of je op dat moment arbeidsgeschikt bent. Daar is de bedrijfsarts dan weer voor.

Klopt, maar de bedrijfsarts geeft vervolgens slechts een advies, werkgever hoeft niet mee te gaan in dat advies.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.