Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Werkgeversattest

Vraagje: 6 jaar geleden heb ik in Nederland gewerkt. De toemalige organisatie bestaat niet meer, is overgenomen door een andere groep. Vermits ik nu van werk verander, wil mijn nieuwe werkgever een werkattest hebben. Maar de nieuwe organisatie zegt niet meer aan de gegevens te kunnen van 6 jaar geleden? Heeft iemand een idee waar ik aan het werkattest kan geraken?
Bedankt, Linda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bewaartermijn

Volgens mij geldt er in Nederland een bewaartermijn van maximaal 5 jaar voor personeelsgegevens. Dus is het goed dat ze die niet meer hebben - die moet de werkgever vernietigen na die periode. Gaat het om 'bewijs' dat je daar hebt gewerkt? Dan heb je zelf misschien nog je aanstellingsbrief, loonstrookjes oid. Voor een referentie (hoe goed heb je dat werk gedaan) ben ik bang dat dat lastig gaat worden.

Inge M

Inge M

27-05-2010 om 18:52

Uwv?

Volgens mij bewaren dit soort organisaties ook je gegevens. UWV heeft al weer anders maar heette vroeger GAK (afhankelijk van de branche).
Van dit soort organisaties heb ik geregeld overzichten gekregen van gewerkte jaren en uren.

Nasha 1st

Nasha 1st

27-05-2010 om 19:18

Uwv werkbedrijf

je kunt naar een vestiging gaan, geldig legitimatiebewijs mee, en een uitdraai uit SUWI vragen. Daar staan je werkgevers uit het verleden op

Brent

..ik voeg er nog aan toe dat dit soort attesten in NL niet gebruikelijk is. Ik ken ze idd alleen van het (Europese) buitenland.

Ik weet niet of je daar wat aan hebt, maar ik zou met het overzicht van het Werkbedrijf en de vermelding dat het hier niet gebruikelijk is proberen of dat genoeg is.

Om je een idee te geven: terwijl mijn broer in D iedere keer hele boekwerken opstuurt met gewaarmerkte kopieen, foto's en God mag weten wat verder nog allemaal, volstaat hier in NL een briefje met een CV-tje, en ik heb laatst voor het eerst mijn diploma moeten laten zien. Op mijn veertigste... bij mijn zesde baan!

Brent

Brent

28-05-2010 om 09:06 Topicstarter

Nog wat vraagjes

Alvast bedankt voor de reacties, maar toch nog wat onduidelijkheden.
Ik moet dus een officieel bewijs hebben van tewerkstelling... Omdat ik een functie krijg bij een Belgisch overheidsrusthuis. Ze nemen geen genoegen met een loonfiche ed..., want ze moeten ook de functie weten... Idd Belgische papiermolen
Geldt voor iedereen de organisatie UWV? Nooit van gehoord of is dit sectorgebonden? En daar kan ik dan mijn arbeidsverleden opvragen? Ik heb gewerkt in een psychiatrisch ziekenhuis in Nederland.
Alvast bedankt, Linda

Zelf net gedaan

Brent, als je met je paspoort naar binnen loopt bij het werkbedrijf van de UWV(zonder afspraak) kun je zo een uitdraai meekrijgen van de werkperiodes en werkgevers.

UWV is een fusieproduct van heel veel losse instellingen. Bedrijfsverenigingen, arbeidsbureau, en dan vergeet ik nog wat andere. Ik denk dat jij al te lang weg bent om het te weten, ze bestaan sinds een jaar of 10-12 maar slokken steeds meer organisaties op.

Digitaal verzekeringsbericht

Als je een DigiD hebt kun je het overzicht zo via internet opvragen.

http://www.uwv.nl/particulieren/mijn-UWV/mijn-uwv.aspx

Nasha 1st

Nasha 1st

30-05-2010 om 21:44

Digid

denk ik alleen mogelijk als je in Nederland woont....

Brent

Brent

31-05-2010 om 12:06 Topicstarter

Idd

Enkel mogelijk als je in Nederland woont. Maar als ik het goed begrijp kan ik daar gewoon naar toe gaan, eender waar ik heb gewerkt, om een werkattest te vragen en zij geven mij een overzicht van de plaatsen en duur waar ik heb gewerkt? Ik stel deze vragen omdat ik het vreemd vind, denkende vanuit een Belgische context
Alvast bedankt, Linda

Locatie

Linda,

Ik was echt toegewezen aan een bepaald loket, zegmaar een soort regio's waarbij voor elk adres een bepaald werkbedrijf aan te wijzen valt. En jij hébt geen adres in NL. Ik zou ze van te voren even bellen. Hieronder een stukje van de UWV-website:

Bellen vanuit het buitenland

Vanuit het buitenland kunt u UWV telefonisch bereiken via +31 88 898 20 01.

Brent

Brent

02-06-2010 om 10:11 Topicstarter

Bedankt

Het is gelukt, of liever het zal lukken, ik moet wel +/- 8weken wachten op een uitdraai...
Dus dames, hartelijk bedankt voor het advies! Linda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.