Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Werknemersvrijwilligerswerk

Hoi ik werk bij een vrij groot internationaal bedrijf waar we steeds meer onder druk gezet worden om in onze vrije tijd vrijwilligerswerk in naam van het bedrijf te doen. Voor zover mij bekend vindt zoiets toch altijd plaats onder werktijd en niet in de vrije tijd? Wij worden ook geacht om vrijwilligerswerk uren te doneren aan het bedrijf middels een hiervoor in het leven geroepen poortal. Bedrijf heeft zijn aandeelhouders beloofd dat wij een bepaald aantal uren vrijwilligerswerk draaien tot een bepaalde tijdstip.
Mag een werkgever verwachten dat we in onze vrije tijd vrijwilligerswerk voor het ondernemen doen en kan een werkgever er negatieve gevolgen aan hangen als je dat niet doet? Heb al heel Google afgespeurd maar kon er niks over vinden. Een maatschappelijk verantwoord team uitje onder werktijd zal ik dan prima vinden maar in mijn vrije tijd wil ik eigenlijk liever zelf bepalen wat ik doe ipv gratis PR te leveren.

Werk 40 uur ondanks gezondheid problemen en heb ernaast gewoon ook geen puf meer voor vrijwilligerswerk. En heb in mijn vrije tijd ook andere bezigheden die voor mij hogere prioriteit hebben, maar de e-mails van HR worden wel steeds dwingender.
Wat zouden jullie hiermee doen?


Geen idee. Lijkt mij niet. Bij mijn vorige werkgever hadden ze ook van die onzalige ideeën.  Dan moesten wij ook opeens vrijwilligerswerk gaan doen. Leuk voor de publiciteit natuurlijk. Op een gegeven moment moesten wij vrijwillerswerk gaan doen op een basisschool en toen was ik er klaar mee. Ik had zelf kinderen in die leeftijd. Moest ik op een andere school met kinderen iets gaan doen terwijl ik mijn eigen school/kinderen moest weigeren omdat ik moest werken. Ik heb toen tegen mijn werkgever gezegd dat ik die uren vrijwillerswerk dan wel op mijn eigen basisschool ging doen. Hetzelfde werk namelijk. Ik werkte bij een bank trouwens en  niet in het onderwijs. Het vrijwillerswerk veranderde daarna wel redelijk snel naar iets op de achtergrond. Mij vroegen ze niet meer maar ik vind het echt vervelend. Je voelt je er toch toe verplicht. Sommige mensen doen superenthousiast en verzonnen de wildste dingen maar ik deed al genoeg vrijwillerswerk gewoon thuis (op school, sportverenigingen). Ik had geen tijd en zin in nog meer en zeker niet vanuit werk. Ik snap heel goed dat je er geen zin en tijd voor hebt en dat je je behoorlijk onder druk gezet boelt. Werkgevers zouden dat niet op deze manier moeten doen.

Niet op de mail van HR reageren.
Niet je hoofd boven maaiveld uitsteken.
Mocht over x maanden je baas namens HR je hier persoonlijk over komen benaderen, (kans klein want je zult vast niet de enige zijn die niet gecharmeerd is van deze werkwijze), dan kan je je baas uitleggen dat je om andere verplichtingen je niet hebt aangemeld.

Inderdaad, niet op reageren. Alles wat jij er tegenin brengt lokt bij hun weer een reactie uit waarmee ze je op je gemoed gaan werken en dat soort dingen. Als het een groot bedrijf is, valt het vast niet op dat je je snor terecht drukt. 

Niet reageren lijkt me een verstandig advies. Alternatief is dat je aangeeft best vrijwilligerswerk te willen doen voor een goed doel, maar wel voor gemaakte reclame betaald wil worden als dat werk in naam van het bedrijf gedaan moet worden.  €50 per uur ex btw lijkt me een redelijk tarief.

Zijn ze nou helemaal besodemieterd! Amerikaans bedrijf zeker?

Nee natuurlijk kan dat niet. Vrijwilligerswerk is, de naam zegt het al, vrijwillig. Werk voor je baas doe je o.b.v. een contract. Daarin staat dat jij 40 uur voor het bedrijf bepaalde werkzaamheden verricht en aan het einde van de maand krijg je daarvoor x euro. Wat jij buiten die 40 uren doet is aan jou en niet aan je baas. Misschien doe je wel allerhande vrijwilligerswerk op de school van je kinderen, bij de sportclub, bij het bejaardentehuis, weet ik veel. Of je ligt op de bank te netflixen. Ook prima. Het gaat je baas echt nul komma nul aan wat jij in je vrije tijd doet zo lang je werk er maar niet onder lijdt. 
En PR doen voor het bedrijf waar je werk, daar nemen ze maar iemand voor aan.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat er mensen zijn in dergelijke absurde eisen mee gaan.

Natuurlijk kunnen ze dat niet eisen. Je wordt betaald voor je werk. Als je daarnaast nog vrijwilligerswerk wil doen kun je dat zelf regelen. Als het bedrijf wil dat je deze dingen doet mogen ze je dat onder werktijd laten doen. Zijn ze nou helemaal besodemieterd. Mails negeren. Komen ze er persoonlijk mee, dan vriendelijk weigeren met als reden: jullie betalen mij voor een betaald aantal uren, de tijd daarbuiten is van mij. 
Als ze vrijwilligerswerk hebben beloofd aan de aandeelhouders doen ze het toch lekker zelf? 

Postduif76

Postduif76

05-02-2022 om 08:32 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties allemaal, ik ga ook zeker niet reageren op de mails van HR. Het handelt zich idd om een amerikaans bedrijf, en ze hebben er zelfs een software voor ontwikkelt waar we - niet anoniem - onze volunteer hours geacht worden om te loggen, dus ik maak me beetje zorgen dat het ook invloed gaat hebben op evaluaties en promoties. De volunteer hours worden namelijk gelinkt aan je dossier. 

Ja, dat zou kunnen, dat dit invloed heeft op evaluaties en promoties. Alleen zullen ze dat nooit zeggen. Ben je lid van een vakbond? Anders zou ik die eens bellen. Zelf ging ik op zoek naar een andere baan.

Postduif76

Postduif76

05-02-2022 om 09:10 Topicstarter

Het blijkt volgens amerikaans recht toegestaan om engagement in dit soort dingen mee te laten tellen in evaluaties dus blijkt me sterk dat ze dat dan niet gaan doen. Ander werk zoeken is lastig want afgezien hiervan vindt ik het erg leuk werk, leuke collega’s, al zitten de meeste van ons nog voltijds in home office (wat ik helemaal niet erg vind, kan veel beter focussen in home office dan op kantoor). Dus heb er idd al over gedacht om ander werk te zoeken maar deze factoren houden me dus tegen.

Postduif76 schreef op 05-02-2022 om 09:10:

Het blijkt volgens amerikaans recht toegestaan om engagement in dit soort dingen mee te laten tellen in evaluaties dus blijkt me sterk dat ze dat dan niet gaan doen. Ander werk zoeken is lastig want afgezien hiervan vindt ik het erg leuk werk, leuke collega’s, al zitten de meeste van ons nog voltijds in home office (wat ik helemaal niet erg vind, kan veel beter focussen in home office dan op kantoor). Dus heb er idd al over gedacht om ander werk te zoeken maar deze factoren houden me dus tegen.

Tja, het feit dat in Nederland het Nederlands recht geldt en niet het Amerikaanse (als je onder Amerikaans recht wil werken als bedrijf moet je daar blijven) betekent dat ze het nog steeds mee zullen nemen, ze zullen het alleen niet zeggen. Mochten ze erover beginnen in een evaluatie dan kun je hooguit zeggen dat je het gesprek graag terug wil brengen op hoe je je werk doet,  niet op hoe je je vrije tijd besteedt. Verder zakelijk blijven en de HRM-mails negeren. Vaak, is mijn ervaring, proberen ze ook wie ze kunnen intimideren om mee te gaan in dit soort dingen en laten ze de rest met rust. 

Ik zou maar vakbondslid worden als je dat nog niet bent, en mocht hier op wat voor manier discussie over komen, doe eea dan zoveel mogelijk per mail. En maak regelmatig backups als je werkt met een mailaccount van het bedrijf.

Wel heel vervelend dat je hier energie aan moet besteden, maar je kunt je maar beter zoveel mogelijk indekken. Sterkte gewenst met deze jokers.

Even nog ten overvloede: AlisonH heeft helemaal gelijk: in Nederland geldt het Nederlandse arbeidsrecht.
In de Nederlandse rechtspraak zijn de nodige voorbeelden te vinden van buitenlandse bedrijven die door de rechter stevig op hun nummer zijn gezet voor wat betreft hun bevoegdheden tov werknemers.

Voor je naar de vakbond stapt: wat zegt de or hiervan?

Postduif76 schreef op 05-02-2022 om 09:10:

Het blijkt volgens amerikaans recht toegestaan om engagement in dit soort dingen mee te laten tellen in evaluaties dus blijkt me sterk dat ze dat dan niet gaan doen. Ander werk zoeken is lastig want afgezien hiervan vindt ik het erg leuk werk, leuke collega’s, al zitten de meeste van ons nog voltijds in home office (wat ik helemaal niet erg vind, kan veel beter focussen in home office dan op kantoor). Dus heb er idd al over gedacht om ander werk te zoeken maar deze factoren houden me dus tegen.

Laat je je niet zo op de stang jagen; soep wordt wrs minder heet gegeten dan opgediend. Je bent niet de enige werknemer in dat bedrijf, die niet kan. Als het effect zou hebben op een evaluatie, gaan meer werknemers hier tegen in. Dus ga die kar niet trekken door bv bij OR aan te kloppen; dat kan altijd nog.


En anders geef je aan je in te willen zetten voor optuigen kerstbomen in een zorgcentrum; dat is 1 dag per jaar op doordeweekse werkdag.😉😉. Je baas blij en jij van het gezeur af.

Wat bijzonder. Wij mogen soms wel vrijwilligerswerk doen onder werktijd, bijv bij de Corona-vaccinaties of verkiezingsbureaus. Dan moet je wel afzien van een eventuele vergoeding voor dat vrijwilligerswerk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.