Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Werktijden onderwijs?

Ik ben per 1 september begonnen als docent bij een mbo. Op zich super want ik heb bijna alle schoolvakanties vrij. Ik heb een contract voor 16 uur. Ik was hier blij mee, want ik dacht dan twee dagen per week te kunnen werken.

Dit valt echter vies tegen: pas nadat ik was begonnen, werd mij verteld dat ik een opleiding moet volgen. Hier ben ik wel wat uren voor vrij geroosterd, maar ik red het niet om al het huiswerk in die uren te doen. Daarnaast blijkt dat het cursusmateriaal nauwelijks ontwikkeld is. Ik kan dus niet gewoon een programma afdraaien, maar moet heel veel voorbereiden. Het lukt me nauwelijks dit binnen de twee dagen te doen. Ik werk ook vaak 's avonds en in het weekend. Nou word ik ook nog verwacht op mijn vrije dag mee te werken aan een open dag.

Waar kan ik de grens hier gaan trekken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
100%mama

100%mama

18-01-2011 om 08:56

Dat

Allreerst gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Waar je de grens wilt trekken kan enkel jij bepalen. Waarom wil je niet in je eigen uren de opleiding volgen. Trek je het niet in de combi werk/gezin/opleiding of heb je "gewoon geen zin" in de opleiding. Had je de baan afgewezen als je het wel van te voren had geweten, hoelang duurt de opleiding.

Ook ik moest van mijn huidige werkgever een opleding volgen. 1 dag in de week naar school en 12 uur huiswerk. Samen per week 20 uur terwijl ik er 24 uur werk. Dat betekende dus dat al het huiswerk in eigen tijd gedaan moest worden. Hard werken in de combi met 16 uur werken en gezin, maar ik heb wel wat aan de opleiding in de toekomst.

Ik begrijp dat jouw opleiding niet naar behoren is geregeld, misschien kan je dat aankaarten?

Maylise

Maylise

18-01-2011 om 11:55

Normaal

In het onderwijs is het vrij normaal om meer uren te draaien dan je officieel werkt. Deels is dat natuurlijk ook compensatie voor de langere vakanties. Tijdens het jaar werk je dan wat meer.

Ik werk ook in het hoger onderwijs en heb een contract voor 35 uur per week. De meeste weken zit ik daar ruim boven.

Ik ga ook regelmatig naar mijn werk op dagen dat ik officieel niet aanwezig ben ivm examens afnemen, werk overleg, presentaties en andere dingen. In het onderwijs hoort dat er gewoon bij.

Maylise

Kari1

Kari1

18-01-2011 om 16:46

Normjaartaak

Een contract voor 16 uur, zegt dat dat je geacht wordt 40 werkweken x 16 uur = 640 uur per jaar te werken? En wordt je dan betaald voor 640 uur?
Vziw wordt er in het onderwijs gewerkt met normjaartaken, daarin zitten dan je te draaien lesuren, voorbereiden, nakijken, vergaderingen, opleidingen, buitenschoolse aktiviteiten etc. Er zijn vaak ook wel wat taken die je geacht wordt te doen die daar niet in omschreven staan, dat is buiten het onderwijs ook niet ongewoon. Ik denk dat veel mensen wel eens wat meer werken als het werk dat vraagt. Kijk eens hoeveel een fulltimer heeft aan normjaartaken, en zet jouw takenpakket/te werken uren en je % dienstverband daar tegen af.
Zoals Maylise zegt, omdat je veel vrije weken hebt zijn de weken dat je wel werkt gemiddeld voller.
Kari

Kari1

Kari1

18-01-2011 om 16:53

dat je een opleiding niet geheel op kosten van en in de tijd van de baas kunt doen komt vaak voor. Hier is het vaak zo dat de baas de opleidingskosten betaald, de lesdagen soms geheel maar soms gedeeltelijk als werktijd worden aangemerkt en het huiswerk eigen tijd is. Omdat een opleiding ook persoonlijke winst betekent is het niet zo raar om de lasten te delen.
Kari

liat

liat

19-01-2011 om 10:14 Topicstarter

Bedankt!

Deze baan was eigenlijk een noodgreep. Ik had op twee dagen gerekend omdat ik ernaast freelance. Het valt dus een beetje tegen. Ik vond het wel vervelend dat ze niet tijdens het sollicitatiegesprek zeiden dat ik een opleiding moest doen die X aantal uur per week in beslag zou nemen. Maar aan de andere kant ben ik blij dat ik werk heb! Ik zal er dus maar niet teveel over zeuren.

Maylise

Maylise

19-01-2011 om 21:59

Wordt wel iets minder

Het eerste jaar is altijd het zwaarst omdat je nog je lessen plan moet ontwerpen en een literatuur lijst voor de studenten moet maken, examens ontwerpen en andere dingen. Na het eerste jaar moet je uiteraard wel elk jaar de boel actualiseren maar het scheelt enorm veel werk.

Dingen als open dagen hou je natuurlijk wel altijd.

Ze hadden dat van die opleiding inderdaad wel mogen zeggen maar goed het staat natuurlijk wel goed op je CV

Maylise

koentje

koentje

23-01-2011 om 15:43

Liat

ben je nu dan eigenlijk nog onbevoegd om les te geven, of is dit een extra vakinhoudelijke opleiding?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.