Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Henriette123

Henriette123

28-07-2011 om 13:54

Wie betaald de rekening?

Enige tijd geleden is een familielid op zijn werk door een messteek licht gewond geraakt. Daarom moest er bloed geprikt worden ivm eventuele opgedane ziektes.
Gelukkig zijn de uitslagen na maanden in spanning te hebben gezeten goed; familielid heeft niets opgelopen. Wat wel blijft zijn behoorlijke laberatorium rekeningen. Iemand vertelde osn dat een werkgever hiervoor verzekerd/aansprakelijk is. Klopt dit verhaal? Voor de duidelijkheid bij de dader valt niets te halen.
Familielid is gezond, en heeft de afgelopen jaren geen dokterskosten gehad. Voor zover wij nu weten krijgt familielid dit jaar ook geen verdere medische kosten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

28-07-2011 om 15:13

Moet ik me hierbij voorstellen dat een collega hem moedwillig heeft gestoken met een mes? Bizar.
Maar goed, het lijkt mij stug dat een werkgever verantwoordelijk/verzekerd is voor dit soort criminaliteit (behalve natuurlijk als het een bedrijfsongeval is en er niet moedwillig, maar per ongeluk is gestoken. Kan ik verder niet opmaken uit je verhaal).
In het eerste geval is de dader verantwoordelijk. In het tweede geval de werkgever.
Gr. Bibi

Evanlyn

Evanlyn

28-07-2011 om 15:38

Hangt af van soort werk

Als het oplopen van messteken een te verwachten risico is bij dit soort werk, ligt het op de weg van de werkgever om zijn werkenmers hier zo goed mogelijk tegen te beschermen. Als de werkgever daarbij in gebreke is gebleven, is hij aansprakelijk, of hij nu verzekerd is of niet.

Henriette123

Henriette123

28-07-2011 om 18:10

Bepaald geen ongeluk

Nee, familielid is niet door een bedrijfsongeluk gewond geraakt, maar tijdens een overval.Dader heeft familielid tijdens die overval met mes verwond.Omdat de verslaafde dader gepakt is, is bekend dat daar geen cent te halen valt.

Henriette123

Henriette123

28-07-2011 om 18:17

Pelle

Familielid heeft al jaren geen medische kosten gehad, dus heeft een behoorlijk eigen risico. Als je jong en gezond bent, vind ik de veronderstelling dat er dit ook geen kosten komen reeel. Het is wel heel zuur als je eerst wordt overvallen, maanden in spanning zit of je een ernstige ziekte krijgt, en dan ook nog de rekening zelf moet betalen.

Klaartje

Klaartje

28-07-2011 om 22:00

Kosten voor werkgever

Het lijkt me stug dat familielid dit zelf moet betalen. Op het werk gebeurt en vast niet de schuld van familielid. Werkgever is hier voor verzekerd lijkt me zo.
Als werkgever niet zou willen betalen mag hij zich diep schamen vind ik. Als iemand gewond raakt door een overval is het risico voor de werkgever. Je kan natuurlijk altijd de vakbond bellen, die kan ook antwoord geven.

Henriette123

Henriette123

29-07-2011 om 10:40

250 euro

Het gaat om een bedrag van 250 euro, dus nou ook weer niet een extreem hoog eigen risico, maar toch ook weer niet niets.Bedrijf heeft overigens wel een eigen(gratis) opvang voor mensen met psychsche problemen na een overval. Niet dat het nou zulk gevaarlijk werk is wat familielid doet, maar bedrijf zit op veel plekken. Na de overval zijn de veiligheidsregels nog eens opnieuw bekeken en wat veranderd in samenwerking met de politie.

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

29-07-2011 om 13:17

Schadefonds

Er is maar één verantwoordelijke en dat is de dader. Als er daar niets te halen valt dan kun je een beroep doen op het schadefonds, www.schadefonds.nl. Wat sommigen hier zeggen dat het voor je eigen rekening zou zijn en dat je dan maar niet zo dom moet zijn om zo'n hoog eigen risico te nemen en wel heel cru geredeneerd, dat geldt alleen voor pech waar niemand voor aansprakelijk is.

Vic

Vic

29-07-2011 om 13:26

Kale kip

Normaal gesproken kan de dader aansprakelijk worden gesteld voor materiële schade. In geval van een junk is dat dan helaas een kale kip waarvan je niet kunt plukken. Bij bijv. verkeersongelukken kan het eigen risico verhaald worden op de verzekering van de tegenpartij. Zou dat hier niet kunnen op de aansprakelijkheidsverzekering van de junk (als hij die heeft?). Sowieso zou ik het vinden getuigen van goed werkgeverschap als de werkgever gewoon die paar 100 euro vergoed.

Vic

Vic

29-07-2011 om 16:45

1000 euro eigen risico

Met 1000 euro eigen risico, betaal je 700 euro minder premie. Als je dan al jaren geen ziektekosten hebt gehad, is dat toch een flinke meevaller die je in eigen zak houdt. M.i. staat dat compleet los van het feit dat het erg zuur is dat je zelf moet opdraaien voor medische kosten a.g.v. letsel dat je door een derde is toegebracht. Van mij mag iemand wel een beroep doen op het garantiefonds als hij bijna is doodgestoken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.