Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Monique D*

Monique D*

09-11-2009 om 23:27

Wie gaat mee naar de demonstratie "aow-acties" op 21 november?

Op 21 november a.s. komt er een demonstratie tegen de verhoging van de AOW-leeftijd, wat wordt georganiseerd door de FNV in Rotterdam.
Het idee om te werken tot mijn 67e vind ik afschrikwekkend. De kans bestaat ook dat ze het misschien nog verhogen tot 70 jaar. Wat heb je dan nog aan je oude dag? Bestaat het leven dan alleen maar uit werken en als je eindelijk de werkvloer mag verlaten ben je al oud en versleten en het enige wat dan overblijft is de door? Wat een straf!
Het kabinet drukt dit door, terwijl de meeerheid van de Nederlandse bevolking tegen die plannen is.
Ik heb bij het station in Haarlem een pamflet ontvangen, waar men werd uitgenodigd om mee te demonstreren.
Ik kan mij wel vinden met de plannen van de FNV. Ik citeer:
- AOW op peil houden.
Het kabinet wil de AOW-uitkering verder uitkleden. De volgende generaties krijgen dus een lagere uitkering. Dat is helemaal niet nodig. De FNV wil de AOW koppelen aan de verdiende lonen. Daardoor krijgt iedereen, ook straks, een waardevaste uitkering.
- Keuzevrijheid
U moet zelf kunnen kiezen wanneer uw AOW in gaat. Wilt u stoppen met 65 jaar? Dan moet dat kunnen, zonder korting. Wilt u langer doorwerken, bijvoorbeeld tot 67 jaar? Dan wordt uw AOW-uitkering hoger.
Het hoort natuurlijk niet zo te zijn dat men een levenslange strafkorting krijgt aan zijn broek als men eerder wil stoppen met 65 jaar.
- Museumplein Akkoord
Ook eerder stoppen dan met 65 jaar moet kunnen. Nu kunt u zelf sparen voor uw vervroegd pensioen. Dat moet zo blijven, vindt de FNV. Daarvoor hebben we in 2004 met 300.000 mensen succesvol gedemonstreerd op het Museumpein.
- Zware beroepen
Het kabinet heeft een erg ingewikkelde oplossing bedacht voor de kwestie van de zware beroepen. Werkgevers en werknemers moeten samen zorgen dat deze uitgebannen worden. Een onmogelijke taak. Bovendien is het ondoenlijk om "zware beroepen" te definiëren.
- Sterke schouders, zwaarste lasten
Bij het kabinetsplan betalen de lagere en iddeninkomens de rekening. Dat is niet sociaal. De FNV vindt dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Dat kan door bijvoorbeeld de hypotheekrenteaftrek voor heel dure huizen te bepterken en door de hoogste inkomens en multinationals extra te belasten.
Kortom, wij moeten zelf bepalen wanneer wij stoppen met werken en kunnen genieten van de AOW en pensioen.
Ik ga zelf nooit naar demonstraties (ik heb maar een demonstratie meegemaakt ergens in 1990: "Nederland bekent Kleur" en heb de affaire met Lubbers die bekogeld werd met tomaten nog meegemaakt) en daarna nooit.
Ik zit nu wel te denken om deze actie te steunen. Ik ben benieuwd wie van jullie meegaat. Of is iedereen het eens met doorwerken tot je 67e levensjaar?
Groeten van Monique met levenslustige energieke ouders, die echte levensgenieters zijn, mede dankzij de VUT! Zij trekken zèlf hun plan en dat wordt nìet meer bepaald door de werkgever! Dat wil ik óóóóók! Of is dat niet voor mij weggelegd??? Zal mijn leven alleen maar uit werken bestaan en weinig tijd voor andere dingen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

10-11-2009 om 10:14

Aow leeftijd

Misschien dat jij je zielig vindt omdat je na je 65e (wellicht) moet doorwerken, maar de leeftijd van 65 komt nog uit de tijd dat mensen niet zo oud werden als nu. Waarschijnlijk heb jij met een AOW-leeftijd van 67 nog meer 'jaren van plezier' dan mensen die aan aantal decennia terug op hun 65e mochten stoppen met werken en een lagere levensverwachting hebben.
Zelf vind ik het niet erg om door te werken. Ik werk voor mijn plezier!
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

10-11-2009 om 10:15

Is het zo dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking tegen verhoging van de AOW-leeftijd is? Ik dacht juist begrepen te hebben dat dat reuze meeviel.

Mamvantwee

Mamvantwee

10-11-2009 om 14:14

Nee

Ik vind net als Knurf dat je een dergelijke sociale verzekering, een vangnet voor mensen die anders in de goot belanden, niet als een recht mag opeisen. En als iedereen die nu gaat demonstreren straks lekker met 65 stopt met werken en lekker gaat genieten van de rest van hun leven, wie gaat dan die AOW betalen? De slinkende groep jongeren van nu? Lekker sociaal.

Zorg liever voor een goed pensioen, of spaar je eigen AOW bij elkaar.

groet, Mamvantwee

tonny

tonny

14-11-2009 om 17:13

Nee

voor deze demonstratie loop ik niet warm. Ik zie geen enkel probleem om bij gezondheid tot 67 jaar (parttime) te werken.

tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2009 om 17:57

Nee hoor

Hoewel het mij echt heel vervelend lijkt om nog 3 jaar door te moeten werken terwijl man al prinsheerlijk in de AOW zit, begrijp ik de maatregel wel. Zo'n demonstratie vind ik tamelijk nutteloos omdat gewoon zeker is dat er veranderingen nodig zijn om de aow betaalbaar te houden. Komt het niet uit de lengte dan wel uit de breedte, voelen zul je het toch.

slingertje

slingertje

14-11-2009 om 23:38

Wil wel

maar heb niet het gevoel dat het wat gaat uithalen....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.