Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pom

Pom

15-03-2020 om 23:35

Wie heeft er een “vitaal” beroep?

Een flink deel van de mensen in Nederland zal gewoon aan het werk moeten de aankomende tijd. Zijn er hier veel mensen die tot de zogenaamde vitale beroepsgroep behoren?

Zelf werk ik in de ggz/verslavingszorg. Onze inlooplocaties voor daklozen zijn nu enorm hard nodig en zullen zelfs extra open gaan. Alleen de collega’s die echt niet willen of kunnen morgen thuis blijven. De angst voor een Corona uitbraak is heel groot. Want hoe regel je quarantaine voor iemand zonder huis die daarnaast ook dagelijks een portie harddrugs nodig heeft?

Ben benieuwd hoe het er bij de anderen aan toe gaat die aan het werk blijven!


Flavia

Flavia

15-03-2020 om 23:45

Voedsel

Ik zit in de voedselketen.
We moeten al 2 weken zo veel mogelijk thuis werken. Als je wel op de locatie moet zijn, geen bezoek en voor we binnen zijn temperatuur check en vragen. Dan twee keer handen desinfecteren voor ik bij mijn werkplek ben.

Nieuwe collega mocht zijn laptop halen, inloggen en weer naar huis en zich daar inlezen.

Productie gaat prima, ook de fabrieken in China draaien weer na Chinees nieuwjaar. Alleen transport kan een probleem worden binnen Europa. Komen ook veel vragen over van klanten en onze logistieke afdeling draait overuren.

juf Ank

juf Ank

15-03-2020 om 23:48

Ja ik

Ik werk in de zorg voor mensen met een lichte beperking. Onze dagbesteding wordt deze week gesloten en we moeten nu naar de woningen toe om daar activiteiten te doen met cliënten; binnen de beperkte mogelijkheden uiteraard.
Dat betekent wel ook een andere groepssamenstelling en deels onbekende cliënten. Best spannend hoe dat zal gaan.
Mocht de situatie ernstig worden dan ga ik er van uit dat ik in de zorg zal moeten invallen. Op zich vind ik dat helemaal niet erg maar ik vind het wel wat eng omdat ik thuis een man heb die diabetes 2 heeft.

Geen vitaal beroep, maar moet hard aan het werk

Ik moet niet gewoon aan het werk, ik moet hard aan het werk, colleges die ik normaal geef door een powerpoint interactief met de studenten door te nemen, vragen te stellen, moet ik opeens online aanbieden.
Een recording maken van een powerpoint is lastiger dan ik dacht, voordat ik tevreden ben zonder rare bijgeluiden, dat het klikken op de powerpoint op tijd plaats vindt, dat ik het bijbehorende verhaal in de juiste volgorde doe, is best lastig. "Live" vallen zulke foutjes nauwelijks op, in een opname is het een bron van ergernis.
Dit is natuurlijk een peuleschil vergeleken wat doktoren en GGZ doormaken. Maar ik heb geen tijd voor een puzzel van 1000 stukjes!

Pooh Bear

Pooh Bear

16-03-2020 om 00:05

Thuishulp

Ik werk in de thuiszorg maar dan de huishoudelijke kant.
Het telt als zorg of het vitaal is. Denk dat vooral nu hygiëne belangrijk is voor mensen die het niet zelf kunnen.
Maar voel me niet zo nodig als andere mensen in de zorg. En zou me heel goed kunnen voorstellen als cliënten massaal de thuishulp af bellen uit angst voor besmetting. Maar ik moet in elk geval nog werken.
Dochter loopt stage in de dagbesteding en mag gelukkig ook nog komen. Hopelijk kan ze haar stageopdrachten voor haar examens nog doen.
En ook mijn man moet gewoon naar zijn werk en heeft ook geen mogelijkheid om thuis te werken.

Swomp

Swomp

16-03-2020 om 00:17

Welzijn voor ouderen

Niet vitaal. Wel belangrijk. Wij ondersteunen activiteiten en diensten voor thuiswonende ouderen.
We zijn dicht, maar er moet waarschijnlijk wel van alles geregeld worden. Deze groep krijgt echt last van deze maatregelen. En vormen natuurlijk ook de risicogroep.

De organisatie waar ik werk is trouwens voor een groot deel aan het afbouwen. Door een aanbesteding verdwijnt mijn baan per 1 juli en die van mijn collega's. Het was dus sowieso al een rare periode op mijn werk.

Daar komt bij dat ik zelf per 1 april een nieuwe baan heb. ik werk hier nog een week en zou eigenlijk alleen nog maar afscheid nemen en opruimen enzo.

Ik ga trouwens werken in de ouderenzorg, maar ook daar geen vitale functie.

Morgen zou ik een scholingsdag hebben. Die wordt omgezet naar afstandsonderwijs. Maar ik vermoed dat ik gewoon aan het werk ga. Wel thuis, want ik ben wat snotterig.

Mandou

Mandou

16-03-2020 om 01:44

Contact

Ik werk in een pruikensalon waar ik dus de hele tijd aan mensen moet fröbelen. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat lopen want er gaan geluiden op dat de kapsalons misschien ook dicht moeten

Allebei naar kantoor vandaag

Op school ga ik aan de slag met organiseren en communiceren en man gaat er op de bank voor zorgen dat ondernemers er niet financieel aan onderdoor gaan. Vandaag gaan we daarvoor allebei fysiek naar ons werk. Onze kinderen zijn ruimschoots groot genoeg om alleen thuis te blijven, dus geen opvangprobleem.

skik

Net als bij Skik

Mijn man gaat gewoon aan het werk, die kan niet thuiswerken. En ik ga vanmiddag naar kantoor. Onze pubers blijven thuis, waarschijnlijk druk berichtjes sturend in allerlei groepsApps.

Dees

Dees

16-03-2020 om 08:02

Geen

Hier geen vitaal beroep, maar ik werk in de financiële zakelijke dienstverlening en verwacht heel veel verzoeken voor werktijdverkorting te verwerken. Ik vermoed dat als wij ons werk niet meer doen dat mensen hun salaris niet meer krijgen. Dus niet vitaal volgens de overheid maar in de praktijk......

GGDer

GGDer

16-03-2020 om 08:17

Extra werken

Ik werk bij een GGD, daar is het momenteel erg druk . Ik werk niet op de afdeling Infectieziektenbestrijding maar help de komende weken wel mee met de Corona bestrijding. Daarnaast lopen mijn eigen werkzaamheden nog zoveel mogelijk door. Wij kregen trouwens een mail vorige week dat wij ons alleen ziek mogen melden als we koorts hebben en dat we bij verkoudheid en hoesten , gewoon kunnen werken. Dit omdat iedereen op dit moment heel hard nodig is.

Kinderopvang

Dus vitaal maar Veel minder kinderen. Of ik dus moet werken, geen idee. Vandaag is m’n vrije dag. Er wordt nu geïnventariseerd en gekeken wie waar nodig is.

vlinder72

vlinder72

16-03-2020 om 09:10

Man wel

Mijn man wel. Hij werkt in de (organisatorische) gezondheidszorg.

Mijn werk is niet vitaal maar als ik ermee stop kunnen mensen geen huis meer kopen. Het is hier overigens heel erg druk en omdat wij heel veel jonge mensen hebben werken die nog niet genoeg ingewerkt zijn om thuis te werken moeten er mensen naar kantoor komen voor vragen en begeleiding.

Ik zit dus nu gewoon op mijn werk.

Mijn man doet veel van huis uit maar hij heeft het nu heeeeeel erg druk om van alles te regelen voor artsen en huisartsenposten.

Onze kinderen zijn nu thuis.

Tamar

Tamar

16-03-2020 om 09:22

Ik niet

maar man is arts en in de risico-categorie, dus ik houd mijn hart vast. Ik probeer niet teveel te laten blijken en kook lekker en gezond, dat lijkt me het beste dat ik kan doen.

Verder werk ik thuis en de kinderen amuseren zich prima.

specht

specht

16-03-2020 om 13:10

Zelf niet maar kinderen wel

Zelf werk ik niet maar zoon en schoondochter wel op een vitale plek.
Schoondochter op de ic ,zoon is mede verantwoordelijk voor de voedselvoorziening tussen distributie centrum en winkels.
Kleinkinderen zijn 1 en 3 en morgen gaan wij gezonde vijftigers zonder klachten toch oppassen.
Kinderen gaan nooit naar de opvang, dus dat is geen optie.
Wel blijven wij verder ver bij iedereen uit de buurt.
Op de ic van schoondochter liggen voor zover bekend geen mensen met corona.
Zij zouden niet weten hoe zij het anders op moeten lossen.

Doenja

Doenja

16-03-2020 om 13:20

wel en niet

Hier zijn we beide ondernemer, je weet wel de categorie die er zelf voor gekozen heeft dus geen steun hoeft te verwachten. Maar man is boer, dus vitaal, hij zorgt voor jullie eten. En ik heb een winkel en webshop, die online altijd door kan gaan, maar waar geen vitale zaken verkocht worden. Maar sluiten is geen inkomen en het gaat eigenlijk net zo goed na een lange periode van tegenslag.
Ik wilde mezelf ook opgeven als opvang plek voor kinderen die thuis zitten. Doet iemand dat in jullie omgeving, of iemand zelf?

Geen kinderen

Bij de Kruidvat hadden ze een grappige service. Zoals verwacht waren de schappen voor zelfzorgmedicatie voor een groot deel leeg. Ik heb ook wat andere allergietabletjes ingeslagen dan anders, maar er was wel van alles. Alleen geen paracetamol.

Kwam je bij de kassa dan stond daar een grote draadmand vol met doosjes paracetamol!

Voor mij stond een mevrouw die mopperde dat ze nu ook vers moest gaan inslaan. En ze kon niet online bestellen want dat kon pas weer over een week.

Ze had al een paar keer misgegrepen want ze werkt. Vandaag was haar vrije dag dus ging ze ook maar een dagje 'hamsteren'. Ik bood haar mijn diensten aan maar ze heeft kinderen in de buurt. Ze bleek zelfs in het ziekenhuis te werken.

En ik heb een oudcollega die doof is aangeboden te helpen met het uitwerken van een 'opgenomen' vergadering, maar daar heb ik nog niets van gehoord.

Ik denk dat het inderdaad heel dubbel is. Angst en spanning en daardoor hamsteren en egocentrisch gedrag maar ook veel sociaal gedrag en behulpzaamheid. En dat is ook prettig om te zien.

En ja, ik heb toch ook expres bij een paar speciaalzaken dingen gekocht. Je wil dat die ook overleven. En voorlopig gaan ze er vanuit dat ze open blijven, nadat ik het vroeg.

Het is nog een beetje haspelen met de hygiene. Ik deed mijn handschoenen aan als ik de winkel inging en deed ze weer uit als ik de boodschappen in de fietstas had.

Thuis was het even nadenken.
Eerst de fietstas open en schoenen uitschoppen. Dan eerst handen wassen en dan pas schoenen in het rek en boodschappen naar de keuken.
Handschoenen blijven in de fietstas. Ik ga er vanuit dat er na een paar dagen geen coronavirus overleeft.

Vitalia

Vitalia

16-03-2020 om 16:14

Ik lees net van wel.

Sinds vandaag hoor ik bij de vitale beroepen, ik maak de werkplekken en omgeving schoon in de medische wereld. Ja ja, ik poets de deurklinken nog eens extra.

Watervrouw

Watervrouw

16-03-2020 om 16:17

Thuiszorg

Ik werk tijdelijk als schoonmaakster in de thuiszorg en dat staat ook in de lijst. Als ik zelf het beleid zou bepalen zou ik de schoonmaak bij deze kwetsbare groep mensen flink terugschroeven of stopzetten. In ieder geval per situatie bekijken. Bij de meeste huizen en appartementen is het best schoon en liever een vies huis dan een besmetting, zo denk ik. Of dat mensen zoals hun kinderen die toch al komen met bijvoorbeeld de boodschappen even iets doen. Hoe minder contacten, hoe beter. Ik vraag zelf aan de mensen waar ik kom of ze erover nagedacht hebben en wat hun keuze hierin is, opvallend genoeg willen ze allemaal dat ik gewoon kom. Met name mensen die hoogbejaard zijn maken zich weinig zorgen en sommen op wat ze allemaal al overleefd hebben.
Ik zorg zelf voor handschoenen en desinfecterende gel maar dat deed ik voor deze crisis ook al maar baal wel dat ik dat zelf moet regelen dat zou mijn werkgever nu toch wel moeten kunnen regelen maar nee.

@Vitalia

Pas goed op jezelf. Wij zijn op onze drukke SEH zó ontzettend blij met het ondersteunend personeel op een normale dag, maar in deze rare weken zouden we het zonder niet redden!

tot mijn verrassing wel

Ik ging er zonder meer vanuit dat ik geen essentieel beroep zou hebben, maar aangezien de organisatie waarvoor ik werk in zijn geheel essentieel is verklaard, kan ik nu claimen dat ook ik een cruciaal beroep uitoefen.

Partner werkt in de zorg, maar net als ik ook in een ondersteunende functie. Maar dan wel weer zodanig belangrijke ondersteuning (IT) dat ik er zonder meer vanuit ging dat ook hij een cruciaal beroep heeft.

We zouden onze kinderen dus naar school kunnen sturen. Maar aangezien mijn kinderen al groot genoeg zijn om zichzelf redelijk te redden, en ik verplicht thuis werk momenteel, vind ik het niet nodig om opvang te claimen. Ik zou mijn kinderen er ook beslist geen genoegen mee doen, want het komt neer op digitale opdrachten maken op school in plaats van thuis.

Groeten,

Temet

even pruttelen

Het gebruik van 'vitaal' in de zin van cruciaal of essentieel is volgens mij een anglicisme. Maar het zal t.z.t. ook wel correct Nederlands worden

Zelf ben ik inmiddels na twee dagen thuiswerken al merkbaar minder vitaal, maar dat terzijde.

Groeten,

Temet

'Zelf ben ik inmiddels na twee dagen thuiswerken al merkbaar minder vitaal, maar dat terzijde.'

Pfff, hier ook. Ik werk wel op kantoor deze week (we hebben shifts met thuiswerken en op kantoor werken) en ik ben er al helemaal klaar mee. Collega's nergens te vinden, overleggen gaan niet door, conference calls (ik houd normaal al niet van telefoneren). Het is behoorlijk vermoeiend allemaal.

Maar het zal wel wennen ...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-03-2020 om 17:08

Ja wennen

Ik schijn ook cruciaal te zijn.
Maar ach, werk al jaren deels vanuit huis dus tja om dan nu een zuur bevochten plekje bij de opvang te claimen.
Bovendien zitten mijn kinderen daar ook helemaal niet op te wachten.

Vitaliteit

Veel mensen in onze organisatie hebben nu niks te doen en gaan ineens mailen over allerlei zaken met een wel heel erg lage prioriteit. Komt mijn vitaliteit ook niet ten goede.

skik

Ook ik

Blijk in een vitaal beroep te werken. ‘Gewoon’ vanuit huis, ik doe mijn puber absoluut geen plezier als ik haar naar school stuur.

Pooh Bear

Pooh Bear

17-03-2020 om 23:30

Watervrouw

Ik doe hetzelfde als jou en had dezelfde gedachten. Op mijn werk zeggen ze dat we belangrijk zijn en onder zorg vallen en daarom ook bij verkoudheid moeten blijven werken.
Ik vraag me ook af of ze niet moeten gaan selecteren alleen bij mensen die het hard nodig hebben of zo. En misschien minder vaak of alleen het hoog nodige. Bij sommige haal ik wekelijks stofdoeken over toch al schone meubels.
Mijn grootste angst is nu dat ik 1 van die lieve cliënten besmet als ik het krijg zonder dat ik het zelf weet.

Of topic dat klappen vanavond was wel
Een kippenvelmomentje

@nnemoon

@nnemoon

18-03-2020 om 07:00

Ik werk in het ziekenhuis en man in de elektrotechniek, dus alle twee nog "gewoon" aan het werk. Zoon komt in aanmerking voor opvang vanuit school, maar hij is 15 en heeft geen opvang meer nodig. Zoon moet erg wennen aan nieuwe situatie omdat hij eigenlijk heel veel structuur nodig heeft.

Op mijn werk is het opvallend stil. Ik houd juist van de drukte en de hektiek van een ziekenhuis. Misschien stilte voor de storm? Op het moment worden alleen noodzakelijke en spoed operaties nog gedaan. Veel mensen zeggen uit voorzorg hun poli afspraak af. Het is nog maar één uur bezoekuur op een dag. Iedere dag wordt bekeken of de regels aangescherpt moeten worden met betrekking tot corona. Er liggen inmiddels 5 corona patiënten in het ziekenhuis waar ik werk.

Ik las net een stukje over iemand die schoonmaakt in de medische wereld. Voor een ziekenhuis zijn deze mensen super en onmisbaar. Denk aan alle kamers die week in week uit door hen gedesinfecteerd moeten worden naast het gewone werk.

Dees

Dees

18-03-2020 om 07:50

@nnemoon

Hier in de regio zijn bij verzorgingshuizen mensen ondergebracht met corona. Hele vleugels worden leeg gehaald er liggen alleen mensen waarvan ze vermoeden dat de volgende fase beademing is. En dan worden ze overgebracht naar het ziekenhuis.

40er

40er

18-03-2020 om 08:21

Beide

Vitale beroepen.
Man werkt deels thuis, deels buiten, alleen.
Ik werk ook in de thuiszorg en zolang ik geen verhoging heb mag ik gewoon werken. Wel heb ik zo geschoven dat ik 1 cliënt per dag heb, om "kruisbesmetting" te voorkomen. Gisteren bij 1 strijkgoed opgehaald, stond voor de deur, dat breng ik er vandaag weer heen, voor de deur. Ze kan het zelf niet en zo kan ik toch iets voor haar doen.

Ik temperatuur me elke ochtend, schrijf het op en mocht ik verhoging krijgen dan meld ik me ziek.

Bij het thuiskomen wassen we in elk geval allemaal de handen.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2020 om 08:41

Dees

Ze zijn goed bezig. Goed om te weten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.