Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sista

Sista

27-06-2011 om 21:33

Wie weet de weg?

Mijn zus werkt 18 uur per week. Zij heeft voor deze baan gekozen, omdat zij niet meer uur kan werken i.v.m. een ziekte. Deze ziekte is onzichtbaar en op haar werk onbekend. Het is immers niet van invloed op haar werk. Helaas gaat ze wat achteruit en vraagt ze zich af of ze die 18 uur nog wel kan volhouden. Ze twijfelt of ze dit moet bekendmaken op haar werk, of ze moet proberen voor een stukje WAO in aanmerking te komen, of dat ze een baan zal zoeken voor nog minder uur, maar ze kan het salaris niet missen. Het is lastig, ze weet niet wat precies mag / kan / moet. Ze wil niet nog meer inleveren vanwege haar ziekte. Eerder heeft ze ontslag genomen en is toen dit werk gaan doen. Maw.: ze heeft dus al eens ingeleverd.
Ze wil dit nu graag bespreken met iemand die deskundig is op het gebied van arbeidsrecht, maar ook op het gebied van gezondheid. En dan graag iemand die ze echt in vertrouwen kan nemen. Is een bedrijfsarts zo iemand? Of moet ze op een heel andere plek zoeken? Heeft iemand tips voor haar?
Alvast bedankt! Sista.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

27-06-2011 om 23:23

Vakbond

is ze toevallig lid van een vakbond? Dan zou ik daar eens gaan vragen. Zij hebben veel deskundigheid op alle werkgerelateerde gebieden.

Sista

Sista

28-06-2011 om 22:43

Helaas...

dat zou natuurlijk wel verstandig zijn, maar volgens mij is ze geen lid van een vakbond. Ik zelf ook niet, trouwens. Heeft iemand anders nog ideeën?
Of is het echt zo ingewikkeld als het lijkt?
Groeten, Maw.

Ik zag het niet

..jouw nick

Maar goed, ik denk dat het toch slim is om eens te gaan overleggen met het UWV, ze heeft zichzelf eigenlijk al in de vingers gesneden door, vanwege afnemende gezondheid, minder te gaan werken (ze had toentertijd beter contact moeten zoeken met het UWV of in elk geval de bedrijfsarts)

Hoe en of er nog wat geregeld kan worden weet ik ook niet, misschien dat ze op de site van het UWV?

Sista

Sista

29-06-2011 om 22:26

Fijn!

Dat je het niet zag, Mien*. Ik zag het te laat. Ben er niet best in.
Het UWV, dus. Ja, volgens mij is ze destijds wel met een WAO-traject bezig geweest. Dat liep toen zachtgezegd niet al te soepel. Als ik het me goed kan herinneren konden de artsen het toen niet helemaal eens worden. Daar kwam bij dat een deel van de klachten (mogelijk) te wijten waren aan een verziekte werksfeer. Vandaar haar keuze voor een andere baan met minder uur, zonder WAO-gedoe. Weet jij ook wie (welke functionaris) ze moet hebben bij het UWV?
Groeten, Sista.

Uwv deskundigen?

Ik heb, toen ik al deels in de WAO zat en het niet volhield gewoon een brief geschreven aan het UWV kantoor en toen werd ik door de keuringsarts opgeroepen voor een consult.

Maar wie weet komt een van de UWV deskundigen nog langs, die weten er vast meer van (heb de titel van mijn posting net even aangepast..

(Big Sistah-zo noem ik mezelf soms in mail naar mijn jongere (en slankere) zussen..)

Sista

Sista

01-07-2011 om 09:33

Nasha?

Is Nasha hier niet een UWV-deskundige? (ik probeer het even op deze manier).
Wat ik me afvraag, is het niet goed / beter / verstandig, om eerst in gesprek te gaan met haar leidinggevende? Die weet nu nl. nog niet wat ze mankeert.
Mien, ik had mezelf dan eigenlijk Sissie moeten noemen, want ik ben de jongste zus (en ook wel zo ongeveer de slankste, geloof ik).
Groet! Sissie.

NaShA

NaShA

01-07-2011 om 13:01

Sista

ik heb het al een paar keer gelezen, maar ik vind het een lastig vraagstuk. Bel anders eens met het UWV WERKbedrijf afdeling Arbeidsjuridische Dienst. Wellicht dat zij je betere info hierover kunnen geven....

Sista

Sista

01-07-2011 om 13:40

Dank!

Bedankt Nasha, ik zal het aan mijn zus doorgeven. Groeten, Sis.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.