Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Winkelwager

Winkelwager

02-01-2016 om 09:33

Winkel starten vanuit WW

Heeft iemand ervaring met het opstarten van een winkel(tje) vanuit de WW? Zonder eigen kapitaal.

koper

koper

02-01-2016 om 09:51

nu?

In deze tijd? Alleen met een goede webwinkel heb je een kans! De rest is een enkeltje faillisement!

UWV

Als iemand in de WW zit, zal die dat eerst met het UWV moeten bespreken. Ik kan alleen maar zeggen: well, good luck with that...

Winkelwager

Winkelwager

02-01-2016 om 12:43

Ja de tijd vraagt om frisse ideeën

Maar nu nog reacties van ervaringsdeskundigen.

De overheid stimuleert nieuw ondernemerschap overigens.

koper

koper

02-01-2016 om 12:48

koper

De overheid kan zoveel maar zoek eens hoeveel bedrijfjes er het afgelopen jaar gestart en omgevallen zijn en vraag je af of jij daar ook bij wil horen. Als de grote winkels het niet redden waarom jij dan wel? Wil je je in de schuldsanering storten?

Het UWV raadde lange tijd aan om rijlesinstructeur te worden, nou als je hebt bijgehouden hoe dat is afgelopen weet je dat je die groep niet kunt vertrouwen voor wat betreft adviezen over een ondernemersschap. Ook hebben ze mensen aangeraden om voorspellingen te doen en daar geld mee te verdienen.

Een winkel(tje)

Wat ik veel zie is dat er mensen zijn die enthousiast, met geen verstand van handelen, geen inzicht in financiēn, belasting enz. zich storten op een winkel(tje).
Een eigenaar van een winkel moet keihard werken, draait veel uren in de winkel en daarnaast nog de inkoop en de boekhouding.

Persoonlijk houd je er vooral de eerste jaren, minder aan over dan een baan in loondienst.
Als je dit alles een uitdaging vindt zou ik zeker gaan praten met het uwv. Inderdaad ken ik mensen die gestart zijn vanuit een uitkering, vaak wel met een partner die privé de vaste lasten ophoest.
Als je met de omzet van je winkel zakelijk en privé alle vaste lasten alleen moet verdienen is het bijna niet te doen tegenwoordig.
Er zijn tegenwoordig mogelijkheden om bijvoorbeeld 2 jaar een pand te huren, i.p.v. de wettelijke 5 jaar. Dus al die startende ondernemers zijn niet altijd failliet gegaan, maar zijn gewoon gestopt.
Niks doen en in een uitkering blijven hangen biedt ook geen toekomst.
Praten dus met het uwv en kijken of ze met je mee willen denken.

Caesar

Caesar

02-01-2016 om 14:18

UWV

Als jij echt denkt dat jouw winkeltje bestaansrecht heeft, dan heb je het UWV helemaal niet nodig. Ik zou me dan eerst concentreren op het maken van een goed businessplan. Kan je daarna altijd nog met het UWV praten. Die zullen ook meer willen doen als er een goed plan op tafel ligt.

Winkelwager

Winkelwager

02-01-2016 om 14:38

Niet zomaar een idee

We denken, het zit nog in het stadium dat we erover denken, dat het idee wat we hebben een kans van slagen heeft. Maar dat moet nog uitgezocht worden. Een combinatie van echte winkel en webwinkel is een must tegenwoordig en nog wat extra's waardoor men de moeite zal willen nemen om te komen.

Het is natuurlijk niet het streven om hierdoor in de schuldsanering te raken. Maar precies zoals Wil zegt, onderzoek ik liever andere mogelijkheden dan de WW of ongelukkigmakende banen.

Bedankt voor de reacties tot zover.

Caesar

Caesar

02-01-2016 om 14:52

Geen must

Een combinatie van winkel en webwinkel is helemaal geen must tegenwoordig. Alleen een webwinkel gaat ook prima. Laat overigens niet aan het UWV doorschemeren dat je niet hard ik zoek bent naar ongelukkig makende banen. Jouw geluk interesseert ze niet zoveel, het interesseert ze wel of je elke baankans aangrijpt.

Winkelwager

Winkelwager

02-01-2016 om 17:23

Caesar

Ik bedoel dat je het met een winkel alleen niet meer redt tegenwoordig. Je moet er dan een webwinkel naast hebben, zodat je inkomsten niet alleen afhankelijk zijn van de winkel.

Het UWV spreken of OO raadplegen zijn twee verschillende zaken.

Theekopje

Theekopje

02-01-2016 om 18:57

Zonder kapitaal?

Hoe wil je de voorraden financieren dan?

Winkelwager

Winkelwager

02-01-2016 om 19:51

Theekopje

Als het uwv er brood in ziet, kun je startkapitaal krijgen. Krijgen is verkeerd gezegd, het is een lening. Bovendien kun je een half jaar ondersteuning krijgen door middel van een stukje ww om de inkomsten aan te vullen. Maar dit alles natuurlijk pas als ze het zien zitten.

Ja of

Als ze daarna van je af denken te zijn. Ook al red je het niet. Het UWV gaat niet over een realistische inschatting.

kamer van koophandel

Je moet zeker met het UWV gaan praten. soms ondersteunen ze nieuwe initiatieven wel degelijk, al is het maar dat je met behoud van je uitkering alles mag gaan onderzoeken.
Daarna kun je eens langs gaan bij de kamer van koophandel.

Tsjor

geen ervaring maar

Winkelwager, geen ervaring, maar lees vooral heel goed op de site van UWV hoe het zit met het starten als zelfstandig ondernemer en de WW. Let vooral op dat je niet ongewild WW-rechten kwijtraakt omdat je door werk als zelfstandige de hoedanigheid van werknemer verliest. En weg is weg, in dat geval, en komt niet meer terug. Dus als de onderneming flopt, is terugvallen op de WW in die situatie niet mogelijk.
Het systeem staat, als ik het wel heb, redelijk op de site uitgelegd, maar verdiep je erin voordat je plannen maakt. En als je die plannen dan gemaakt hebt, bespreek ze dan nog eens met het UWV. En leg alles, alles, alles vast. Bewaar overal kopieën van, maak gespreksverslagen en noteer de namen van degene met wie je hebt gesproken. En als iemand binnen UWV jou verzekert dat iets in orde is, maar daar komt geen schriftelijke bevestiging van, bevestig dan van jou kant dingen schriftelijk. Check en dubbelcheck. Er gaat te vaak iets mis in uitkeringsland (ik kan het weten, ik werk in de rechtshulp en ik verdien hier mijn brood grotendeels mee).

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.